Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:26

Suzanne F. schreef:
nynke55 schreef:
Waarom denk je dat het kwa maatregelen niks uitmaakt of je gevaccineerd word? Dat is toch de bedoeling van dat prikje?

Omdat je gevaccineerd nog steeds besmet kan raken met Corona? En dus ook andere mensen weer kan besmetten? Je wordt er alleen zelf minder ziek van.

Vaccineren helpt niet ? Kijk even op de statistieken van de UK, van 80.000 besmettingen per dag naar 1800 gisteren met dezelfde maatregelen, enigste verschil is vaccinatiegraad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:29

Iemand toevallig Nieuwsuur gekeken? Het was echt de moeite waard voor wie het niet gezien heeft. Eerst was er iemand van Sanquin, over antistoffen in het bloed. En later werd onderschreven wat sommigen al heel lang roepen, dat aerosolen een hele grote rol hebben in de verspreiding. WHO onderschrijft dit nu ook, en een flink aantal vooraanstaande wetenschappers.

antistoffen:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/237928 ... isicogroep

aerosolen:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/237930 ... oronavirus

nb: wbt vaccineren, lees het linkje over de antistoffen. Meer bewijs dat vaccineren helpt is imo niet nodig.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:29

Dat is wel enorm hoopvol.
Hoe ver zijn wij eigenlijk met vaccineren?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:33

nynke55 schreef:
SuzanneF, misschien moet je even naar Engeland en Israel kijken, dan zie je dat die kans steeds kleiner word.

Ook daar gelden nog steeds de maatregelen afstand en mondkapjes etc. En daar ging het om.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:34

Dat is een beetje onduidelijk. Gisteren noemden ze op Nieuwsuur 5 miljoen prikken. Presentator dacht slim te zijn en het aantal mensen die een besmetting hebben gehad (is een gok op basis van data), dat zijn er 4 miljoen, op te tellen bij die 5 miljoen. Maar die vlieger gaat niet op natuurlijk want een grote groep gevaccineerden heeft ook corona gehad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:38

SusanH schreef:
Iemand toevallig Nieuwsuur gekeken? Het was echt de moeite waard voor wie het niet gezien heeft. Eerst was er iemand van Sanquin, over antistoffen in het bloed. En later werd onderschreven wat sommigen al heel lang roepen, dat aerosolen een hele grote rol hebben in de verspreiding. WHO onderschrijft dit nu ook, en een flink aantal vooraanstaande wetenschappers.

antistoffen:

aerosolen:

nb: wbt vaccineren, lees het linkje over de antistoffen. Meer bewijs dat vaccineren helpt is imo niet nodig.

Behalve het RIVM... die trok het nog in twijfel toch?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:51

Daks schreef:
nynke55 schreef:
SuzanneF, misschien moet je even naar Engeland en Israel kijken, dan zie je dat die kans steeds kleiner word.

Ook daar gelden nog steeds de maatregelen afstand en mondkapjes etc. En daar ging het om.

Ja, maar de maatregelen worden steeds minder streng. Vergeet niet dat we pas 4 maanden aan het vaccineren zijn, en in het UK wonen 66 miljoen mensen.

Daks

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:59

Nou zo veel minder streng worden de maatregelen niet.
Ze krijgen wel meer versoepelingen in het dagelijkse leven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:03

xx_Irisje schreef:

Ik verwacht behorende tot risico groep nu een dezer dagen wel een keer een uitnodiging eigenlijk....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:10

purny schreef:

Dat is - binnen de wetenschappelijke grenzen - ook hun taak.
De vermoedens waren er al langer, en op gegeven moment is het bewijs 'rond'.
(Tot die tijd vraag je je af 'hoe zit het precies? Kan dit wellicht ook op een heel andere manier verklaard worden? Of kijken we tevergeefs naar twee dingen die toevallig tegelijk gebeuren?')

En al langer geldt de vuistregel 'kijk uit voor ruimtes waarin sigarettenrook kan blijven hangen'.

(Bij mij op stal lachen we hartelijk om de overkapte buitenbak. Naar de letter van de wet is het een binnenaccomodatie "want een dak". Maar dat er sigarettenrook kan blijven hangen, nee...)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:15

Popstra schreef:
xx_Irisje schreef:

Ik verwacht behorende tot risico groep nu een dezer dagen wel een keer een uitnodiging eigenlijk....

Ik las op Twitter dat iemand zijn huisarts had gebeld en verkeerde info had gekregen. Uiteindelijk kreeg ie te horen dat de brieven tussen 3 en 17 mei de deur uitgingen.
Ik ga wel vanmiddag naar de assistente bellen om te vragen of ze mij niet zijn vergeten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:20

purny schreef:
SusanH schreef:

antistoffen:

aerosolen:

Nee hoor, het RIVM geeft al heel lang aan dat er een aantal verschillende manieren van verspreiding zijn, waaronder aerosolen. Alleen denken zij, op basis van onderzoeken die ze volgen dat het niet de belangrijkste verspreidingsbron is. En op basis van nieuwe onderzoeken zullen zij ook hun informatie aanpassen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:24

SusanH schreef:
Dat is een beetje onduidelijk. Gisteren noemden ze op Nieuwsuur 5 miljoen prikken. Presentator dacht slim te zijn en het aantal mensen die een besmetting hebben gehad (is een gok op basis van data), dat zijn er 4 miljoen, op te tellen bij die 5 miljoen. Maar die vlieger gaat niet op natuurlijk want een grote groep gevaccineerden heeft ook corona gehad.

Buiten dat zitten er ook in 5 miljoen prikken natuurlijk de 2de entingen ook.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:29

op 2 mei waren het 5,6 miljoen prikken

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:30

Popstra schreef:
xx_Irisje schreef:

Griepprik risico-groep?

Dan even zelf je huisarts bellen.

Die moeten nl aan de ggd doorgeven wie in aanmerking komen voor die regel.
Ik heb gisteren mijn huisartassistente aan de telefoon gehad, om even met zekerheid te weten of ik op de lijst sta, omdat ik niet al jaren de griepprik krijg (en dus niet al jaren op de uitnodigingslijst sta) maar mijn medische sores van de afgelopen twee jaar zijn.

Het beste mens wist nergens van af, gaf alleen maar aan dat ze zelf niet prikken (nee, dat weet ik, ggd moet prikken, jullie moeten doorgeven...) Maar ze bleef maar benadrukken dat ze zelf niet meer prikken, dat het niet klopte wat ik zei en er wel vaker 'iets op het nieuws is'.

Ik heb beloofd om de richtlijnen van het RIVM op te zoeken en later terug te bellen.

Die richtlijnen had ik 5 minuten later te pakken (inclusief de volledige werkinstructie voor huisartsen, hoé ze die namen moeten doorgeven, staat gewoon openbaar op de site van het RIVM namelijk)

Teruggebeld, bleek ze zelf inmiddels ook gegoogeld te hebben, en erachter gekomen te zijn dat wat ik zei wel klopte...

Van mij ligt er nu een aantekening bij de huisarts dat ik dus graag zowel voor griepprik als covidprik op de lijst wil.
Ik hoop dat het voor mij goed komt nu...

Maar in die werkinstructie staat dat de namen in principe voor 5 mei doorgegeven moeten worden.

En in een bepaalde andere situatie die ik verder niet precies kon volgen omdat ik niet bij een huisarts werk voor 17 mei.
Heeft iets te maken met welke systemen ze gebruiken geloof ik.

Maar het kán dus wijs zijn om er zelf even achteraan te bellen, als je het echt belangrijk vindt.
Hoewel ik vind dat dit eigenlijk gewoon echt bekend moet zijn bij de assistentes (die dit soort administratieve dingen normaliter regelelen) is mijn ervaring dus dat niet iedere assistente altijd even goed op de hoogte is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:35

Ik ben bang dat ze me een zeur gaan vinden...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:41

Ik vind dat eigenlijk best wel shocking... dat de HA assistentes dat niet weten.. Als het nu iets heel zeldzaams is, dan heb ik daar wel begrip voor.. Maar Covid Vaccinaties.. De hele wereld is ermee bezig en dan weet je niet hoe het werkt in je eigen praktijk .. ik weet niet of ik daarom moet lachen of moet huilen... :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:43

@Purny, Ja, vonden ze mij waarschijnlijk ook gisteren.

Het zij zo.

Dat de assistentes me een zeur vinden kan me aan mijn achterwerk oxideren.

Die hebben al een paar keer serieuze problemen bij mij gemist, omdat ik ook bij echte problemen en pijn heel rustig en rationeel klink.

Zolang de huisarts maar weet wat hij aan me heeft, en ik weet wat ik aan de huisarts heb...
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-05-21 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:43

Ik heb het gevoel dat het weer stagneert. Ik had verwacht dat nu 1963 wel een afspraak zou kunnen maken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:45

Cer schreef:
Ik vind dat eigenlijk best wel shocking... dat de HA assistentes dat niet weten.. Als het nu iets heel zeldzaams is, dan heb ik daar wel begrip voor.. Maar Covid Vaccinaties.. De hele wereld is ermee bezig en dan weet je niet hoe het werkt in je eigen praktijk .. ik weet niet of ik daarom moet lachen of moet huilen... :')

Ik weet ook niet of alle assistentes dit gemist hebben natuurlijk.
Die ik gisteren sprak wel. En dat is voor mij een nieuwe, de vaste 3 kennen mij allemaal wel, en ik hun.
Die weten ook grofweg wel wat er speelt bij mij. Deze niet.

Maar twijfel je dus, zoals Purny, gewoon even bellen.

Vinden de assistentes misschien irritant, maar het hoort natuurlijk ook wel gewoon deels bij hun werk om dit soort telefoontjes op te vangen.

Zolang je beleefd blijft, en niet boos gaat lopen doen, moeten ze daar maar mee dealen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:48

Fitzroy schreef:
Ik heb het gevoel dat het weer stagneert. Ik had verwacht dat nu 1963 wel een afspraak zou kunnen maken.

1961 t/m 1971 zit in begin mei.. het is nog steeds begin mei toch?

Medio juni is de volgende groep pas weer aan de beurt..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:49

Fitzroy schreef:

Ze zijn net bij '55 toch? Ik gok dat '63 eind deze maand wel een uitnodiging krijgt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:58

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:04

Ik denk dat dit nog steeds een uitvloeiing van de paasdagen is, koud en mensen toch bij elkaar op visite, dat ontketend een kettingreactie die tot nu duurt. Grootste aantal besmettingen gebeurt achter de voordeur

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:05

Echwel schreef:
OMT-lid Bonten: genomen risico lijkt verkeerd uit te pakken - https://nos.nl/l/2379322#UPDATE-container-52871136

Denk eerder dat de mensen massa's in de parken enz de boosdoeners zijn

En het lijkt wel alsof degene die het hardste roept gelijk heeft

Ik lees nergens de titelverklaring van het artikel.. Hij gaat ervan uit dat het verkeerd uitpakt, maar hij kan nog niet zeggen dat het verkeerd uitpakt (dat kan pas over 2 a 3 weken, staat in het artikel)

Dus er valt ook nog niks te zeggen over de "mensen massa's in de parken" (of is dat al twee weken geleden? Nou ja dan maakt het nog niet uit want het aantal IC patienten schommelt al een tijdje rond de 800. Wat Ernst Kuipers (die zich nog niet druk maakt) dus ook zegt.. 'het is stabiel, maar wel hoog stabiel'

Ik mis dus even de essentie van dit artikel.. imo gaat het precies nergens over (en vind ik het nu toch wel veel neigen naar angst en sensatie schrijven)