Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:44

Shadow0 schreef:
Janneke2 schreef:
Dus ach, wat hier confronterend aan is: de schrijver baalt.

Volgens mij is de boodschap: het RIVM geeft publiek niet al te betrouwbare informatie, en toch blijft het kabinet dat als ongecheckt uitgangspunt nemen.

En ik denk dan... misschien is de strategie wel echt nog steeds om gewoon een deel van de ouderen en mensen met kwetsbare gezondheid gewoon dood te laten gaan. Als je maar cynisch genoeg bent heeft dat veel voordelen (denk aan de complexe situatie van pensioenen en hoe we de zorg in moeten richten voor de vergrijzing.)

Het neigt naar naar aluhoedjes-denken, en ik heb dan ook mijn best gedaan om weerleggingen te vinden, maar in alles blijft overheersen dat de communicatie verwarrend is (zie ook Lubach), de regels niet helemaal lijken te kloppen met het beleid, en dat er nergens echt openlijk gezegd wordt 'hee RIVM, als jullie het zo vaak mis hadden, wat hebben jullie dan veranderd aan het model / de uitgangspunten waardoor het vanaf nu waarschijnlijker is dat het klopt?' en ik vind de overheid noch de zorgverzekeraars echt opvallen als het gaat om daadwerkelijk mensen zorg te bieden.
(En nee, een 'gesprekshulp' om contact op te nemen over niet behandelen telt dus niet.)

Ik vond dat voor deze crisis de vraag over bv levenseinde en voltooid leven al gevaarlijk dicht langs de rand ging (waar het duidelijk is dat sommige ouderen echt een voltooid leven ervaren en daar een waardig einde bij passen, zijn er ook veel ouderen die een doodswens hebben simpelweg omdat hun leven nogal karig is: geldproblemen, eenzaamheid, gezondheidsproblemen... En waar sommige politici duidelijk bezig waren met het opkomen voor de belangen van ouderen, waren er anderen die ietsjes minder het menswaardige in het oog leken te hebben, en iets meer de besparing.)

Electra63 schreef:
Dit neigt niet naar aluhoedjes, maar het IS aluhoedje :D

Ik vind het ronduit beledigend voor het medisch personeel, dat je dit durft te suggereren.
Daarbij komt dit virus uit China, dus dat zal weinig met ons pensioenstelsel te maken hebben.
Of denk je dat Rutte of MSM Nederland China beïnvloed heeft om een virus te produceren c.q te verspreiden?

Misschien moet je even wat beter lezen want Shadow heeft het nergens over zorgPERSONEEL, maar over beleid,

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:49

Huertecilla schreef:
Met de info uit Wuhan, de info uit Italië en de ervaring hier begrijp ik NÍETS van NL.
Maar zoals Sanchez opmerkte; best wachten tot dit onder controle is.

Ik vind persoonlijk niet zoveel mis met de aanpak vanuit de overheid.
Het is vooral jammer dat we in het begin stadium eigenwijze egoïstische mensen hadden.

Zover ik kan oordelen gebeurt er hier juist heel veel in NL. Straten zijn hier nog nooit zo stil geweest, iedereen werkt waar het kan vanuit huis. (dus ook de niet-essentiele bedrijven) en daar ben ik juist heel blij om.
Voor nu is ons RIVM matig positief over de situatie Brabant en natuurlijk zijn we er nog lang niet, maar als we deze lijn nog verder kunnen buigen naar het positieve dan betekent het dan we dit dus aankunnen, zonder draconische maatregelen.

Alleen de tijd zal ons nu wijsheid kunnen geven. Ook vanuit de situatie in Spanje, aangezien het daar ook niet allemaal OK is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:49

Huertecilla schreef:
tienus63 schreef:
Maar het is wel hard en confronterend om het te zien, als je terugkijkt en hoe het uit de klauwen is gelopen.

Het Spaanse voorbeeld van te laat bijeenkomsten afgelasten hier nog even bijhalen: Áls de regering het wél op tijd dichtgegooid zou hebben, was de besmetting veel minder geweest ze onder enige twijfel op het kruid genageld zijn wegens overdrijven en onnodig schade berokkenen.
Als je schade aanricht door iets veel schadelijkers tijdig te voorkomen heb je geen hard argument want het is niet gebeurd en wat jij beschadigd hebt wel....
Draconische maatregelen hebben een maatschappelijk draagvlak nodig in een democratie.

En ook dat zullen we niet weten want het is niet gebeurd..
Ik heb toch erg het gevoel dat in onze democratie; "misschien", "mogelijk" en "het is beter dat" ook niet begrepen werd. Bij draconische maatregelen past wel hele duidelijke communicatie. Als men dat vanaf het begin had gedaan, had men n.a.w. daar ook wat aan moeten wennen maar had de ernst van de situatie wel eerder ingezonken (persoonlijke mening).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:52

Babootje schreef:
Shadow0 schreef:

Volgens mij is de boodschap: het RIVM geeft publiek niet al te betrouwbare informatie, en toch blijft het kabinet dat als ongecheckt uitgangspunt nemen.

En ik denk dan... misschien is de strategie wel echt nog steeds om gewoon een deel van de ouderen en mensen met kwetsbare gezondheid gewoon dood te laten gaan. Als je maar cynisch genoeg bent heeft dat veel voordelen (denk aan de complexe situatie van pensioenen en hoe we de zorg in moeten richten voor de vergrijzing.)

Het neigt naar naar aluhoedjes-denken, en ik heb dan ook mijn best gedaan om weerleggingen te vinden, maar in alles blijft overheersen dat de communicatie verwarrend is (zie ook Lubach), de regels niet helemaal lijken te kloppen met het beleid, en dat er nergens echt openlijk gezegd wordt 'hee RIVM, als jullie het zo vaak mis hadden, wat hebben jullie dan veranderd aan het model / de uitgangspunten waardoor het vanaf nu waarschijnlijker is dat het klopt?' en ik vind de overheid noch de zorgverzekeraars echt opvallen als het gaat om daadwerkelijk mensen zorg te bieden.
(En nee, een 'gesprekshulp' om contact op te nemen over niet behandelen telt dus niet.)

Ik vond dat voor deze crisis de vraag over bv levenseinde en voltooid leven al gevaarlijk dicht langs de rand ging (waar het duidelijk is dat sommige ouderen echt een voltooid leven ervaren en daar een waardig einde bij passen, zijn er ook veel ouderen die een doodswens hebben simpelweg omdat hun leven nogal karig is: geldproblemen, eenzaamheid, gezondheidsproblemen... En waar sommige politici duidelijk bezig waren met het opkomen voor de belangen van ouderen, waren er anderen die ietsjes minder het menswaardige in het oog leken te hebben, en iets meer de besparing.)

Electra63 schreef:
Dit neigt niet naar aluhoedjes, maar het IS aluhoedje :D

Ik vind het ronduit beledigend voor het medisch personeel, dat je dit durft te suggereren.
Daarbij komt dit virus uit China, dus dat zal weinig met ons pensioenstelsel te maken hebben.
Of denk je dat Rutte of MSM Nederland China beïnvloed heeft om een virus te produceren c.q te verspreiden?

Misschien moet je even wat beter lezen want Shadow heeft het nergens over zorgPERSONEEL, maar over beleid,

Ik weet precies wat Shadow bedoelt, ik ken haar al heel lang. :D
Er was een tijd, dat zij gruwelde van mensen zoals Jan. ;)

Maar misschien kan Shadow zelf reageren?
Al ben ik nog aan het werk, dus ik reageer alleen maar even als ik pauze neem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:55

Electra63 schreef:

Jammer dat je het zo opvat, want het is helemaal niet gericht op het medisch personeel. Daarvan geloof ik in hoofdzaak wel in de goede intenties. (Dat ze een beetje moeizaam met kritiek om kunnen gaan, soit.) Mijn kritiek geldt vooral beleidsmakers op allerlei niveau's (maar zeker op gebieden van economie en zorg.)

Citaat:

Hmm, misschien heb je mijn tekst niet gelezen. Nee. Dit slaat helemaal nergens op. En als je zo weinig integer omgaat met wat ik schreef is het natuurlijk wel erg makkelijk om er wat extreems van te maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:03

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:05

Shadow0 schreef:

Je suggereert dat men ouderen en zwakkeren dood laten gaan? Het is volgens jou (misschien) een strategie? Door wie wordt die strategie dan bepaald? En denk je dat zorgmedewerkers (artsen en verpleegkundigen en medische staf) hier zo maar in meegaan?

Dit soort teksten wordt normaal gebruikt door Wilders en Baudet om de onvrede aan te wakkeren en stemmers te scoren.
Jij stond daar toch altijd heel ver van af? Populistisch gelul en fakenews?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:06

Olle schreef:
Voor nu is ons RIVM matig positief over de situatie Brabant en natuurlijk zijn we er nog lang niet, maar als we deze lijn nog verder kunnen buigen naar het positieve dan betekent het dan we dit dus aankunnen, zonder draconische maatregelen.

NL néémt al draconische maatregelen, alleen andere, letterlijk en figuurlijk minder zichtbare.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:06

Shadow0 schreef:
Janneke2 schreef:
Dus ach, wat hier confronterend aan is: de schrijver baalt.

Ik zat toevallig net een interview te lezen met een medisch ethica (hoogleraar en lid van wetenschappelijk adviesorgaan van de overheid). Die theorie van minder ouderen is goedkoper, lijkt me een misvatting. Er wordt op diverse niveaus gesproken over eventuele heftige keuzes, mocht het zover komen. Daaruit blijkt dat het bepaald geen beleid is, om ouderen te laten sterven. Ik kan het artikel niet helemaal samenvatten maar het staat in NRC van zaterdag, misschien online te vinden.
Laatst bijgewerkt door mysa op 30-03-20 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:09

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:14

Was het al gemeld dat er 8 strains van het virus circuleren?

Bron staat in de afbeelding vermeld

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:31

Electra63 schreef:
Je suggereert dat men ouderen en zwakkeren dood laten gaan?

Dat suggereer ik inderdaad. Maar niet in 1-op-1-situaties, maar door de lat op een aantal plekken te verlagen, drempels tot goede zorg te verhogen, her en der te kiezen voor suboptimale zorg...

En ik heb ook daadwerkelijk mensen gesproken, of hun teksten gelezen, waarin ze vinden dat een bepaalde sterfte aanvaardbaar is, niet omdat het niet te vermijden is, maar omdat het te duur is. Wat daarbij trouwens opvalt is dat niemand echt concreet die beslissingen durft te verantwoorden. Ze worden eigenlijk nergens echt genomen... het is de frictie die vooral ontstaat waar zorgverzekeraars bv de aanvraag van zorg traineren, of waar zorginstellingen concessies doen aan de kwaliteit wegens personeelstekort, maar zo'n tekort ontstaat niet zomaar. Het is ontstaan omdat er is ingezet op beleid dat het personeel schaars zou maken.

Citaat:
Het is volgens jou (misschien) een strategie? Door wie wordt die strategie dan bepaald?

In hoofdzaak door de zorgverzekeraars, deels in samenspraak met de tamelijk ondoorgrondelijke ambtenarij van MinVWS, en voor een deel in de contracten en beleidsrichtlijnen van zorginstellingen (bv het beleid om patienten af te wijzen.) Toegestaan door een NZa die vrijwel geen interesse toont noch handhaaft. Verder ondersteund door een aantal anderen die niet bij het beleid betrokken zijn maar wel draagvlak creeeren voor die manier van werken.

Dat kost levens, maar de verantwoordelijkheid daarvan is zo diffuus dat het niemand raakt.

Citaat:
En denk je dat zorgmedewerkers (artsen en verpleegkundigen en medische staf) hier zo maar in meegaan?

Nee, niet zomaar. Maar in een situatie van veel werkdruk en betrekkelijk weinig middelen om het anders te doen, richten zij zich op het deel dat ze kunnen veranderen, en niet op de mensen die daarbuiten vallen.

Citaat:
Dit soort teksten wordt normaal gebruikt door Wilders en Baudet om de onvrede aan te wakkeren en stemmers te scoren.

Ja. Ik zou dat dan ook niet schrijven als ik niet al een aantal jaar bezig ben met het lezen en schrijven over dit onderwerp, en echt ook regelmatig tegen de bereidheid ben aangelopen om mensen aan hun lot over te laten zolang het maar niet echt in de cijfers komt.

En om dit even terug te laten gaan naar Corona: ik merkte, zeker in het begin, heel duidelijk opnieuw de bereidheid die er was om niet te veel te doen. NIET door de artsen/verpleegkundigen, die willen vermijden dat mensen ziek worden, en zo niet dan willen ze patienten zo veel mogelijk helpen. De zorgprofs die ik volg waren daar allemaal heel eensgezind in.
En vanuit die houding wordt het gesprek over wat mensen wel en niet willen in behandeling ook oprecht gevoerd.

Maar anderen, meer aan de rand, focusten vanaf het begin vooral op alles wat niet met de gezondheid te maken had. Het viel wel mee, want het raakte vooral ouderen. Maatregelen waren onverstandig. Misschien is het een goed idee om het virus (enigzins vertraagd) door te laten woekeren? Moesten we niet nu alvast bedenken dat we oude mensen laten doodgaan om jongeren een kans te laten geven? En dan niet als hartverscheurende dramatische keuze (zoals de artsen dat in hoofdzaak ervaren) maar gewoon, als makkelijke rationele vingeroefening, zoals men oude laptops afschrijft.

En die mensen delen nu wel vol instemming dat artsen die gesprekken voeren met hun patienten over wanneer niet te behandelen... maar alle oproepjes van zorgverleners (bv over voldoende beschermingsmateriaal, of 'blijf alsjeblieft thuis') worden niet herhaald.

Dat voelt heel cynisch. En of Wilders of Baudet iets dergelijks zeggen: geen idee want die probeer ik zoveel mogelijk te ontlopen (ik heb een blocklist waar heel wat Nederlandse vlaggetjes en forumpjes opstaan), maar als dat zo is dan is het zo. Ze pikken wel vaker terechte bezwaren op om er zelf beter van te worden... daar kan ik weinig aan doen, en het maakt die terechte bezwaren niet ineens minder terecht.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:36

Lees net op teletekst dat het streven is dat we deze week 2400 ic plekken hebben. We zitten nu op ongeveer 1052 patiënten en 1100 corona bedden.

Als we daarna nog meer bedden nodig hebben komt het op fase drie: mensen met een kleine overlevingskans komen dan niet meer op de ic. Maar Gomners verwacht dat dat nog niet deze week zou zijn.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-03-20 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:38

moonsparkle schreef:
Lees net op teletekst dat het streven is dat we deze week 2400 ic plekken hebben. We zitten nu op ongeveer 1052 patiënten en 1100 corona bedden.

ben benieuwd

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:39

Huertecilla schreef:
Mijn Málaga vriendin heeft een dochter in Wuhan:
Op basis van haar informatie ben ik per het weekeinde van 7/8 maart ik in overleg al bij/met bergvriendin en zoon gebleven.
Gedurende die week contact gehand met een vriend die in de bergen achter Rome woont; een gepensioneerd medicus.
Heb daardoor voor vrijdag 13 maart een uitnodiging voor de vrouwendag-manifestatie van het bestuur met uitleg afgewezen. Het betreffende bestuurslid accepteert nóg niet dat dit door henzelf op basis van gezond verstand al afgeblazen had moeten worden.

Met de info uit Wuhan, de info uit Italië en de ervaring hier begrijp ik NÍETS van NL.
Maar zoals Sanchez opmerkte; best wachten tot dit onder controle is.

Het weekend van 13 maart werden hier ook evenementen massaal afgeblazen.
Vanaf het weekende ervoor heb ik mezelf ook al teruggetrokken van socializen, en zo ken ik genoeg die dat ook al deden. Was toen al wel duidelijk aangegeven dat men een stapje terug moest doen.

Dus doen alsof het hier nog niet door was gedrongen is niet helemaal correct.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:41

Jadeleigh263 schreef:

[ [url=m/fMzYON.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor de data geeks, hier de spreiding wereldwijd en de varianten

https://nextstrain.org/ncov

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:43

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Je suggereert dat men ouderen en zwakkeren dood laten gaan?

Dat suggereer ik inderdaad. Maar niet in 1-op-1-situaties, maar door de lat op een aantal plekken te verlagen, drempels tot goede zorg te verhogen, her en der te kiezen voor suboptimale zorg...

En ik heb ook daadwerkelijk mensen gesproken, of hun teksten gelezen, waarin ze vinden dat een bepaalde sterfte aanvaardbaar is, niet omdat het niet te vermijden is, maar omdat het te duur is. Wat daarbij trouwens opvalt is dat niemand echt concreet die beslissingen durft te verantwoorden. Ze worden eigenlijk nergens echt genomen... het is de frictie die vooral ontstaat waar zorgverzekeraars bv de aanvraag van zorg traineren, of waar zorginstellingen concessies doen aan de kwaliteit wegens personeelstekort, maar zo'n tekort ontstaat niet zomaar. Het is ontstaan omdat er is ingezet op beleid dat het personeel schaars zou maken.

Citaat:
Het is volgens jou (misschien) een strategie? Door wie wordt die strategie dan bepaald?

In hoofdzaak door de zorgverzekeraars, deels in samenspraak met de tamelijk ondoorgrondelijke ambtenarij van MinVWS, en voor een deel in de contracten en beleidsrichtlijnen van zorginstellingen (bv het beleid om patienten af te wijzen.) Toegestaan door een NZa die vrijwel geen interesse toont noch handhaaft. Verder ondersteund door een aantal anderen die niet bij het beleid betrokken zijn maar wel draagvlak creeeren voor die manier van werken.

Dat kost levens, maar de verantwoordelijkheid daarvan is zo diffuus dat het niemand raakt.

Citaat:
En denk je dat zorgmedewerkers (artsen en verpleegkundigen en medische staf) hier zo maar in meegaan?

Nee, niet zomaar. Maar in een situatie van veel werkdruk en betrekkelijk weinig middelen om het anders te doen, richten zij zich op het deel dat ze kunnen veranderen, en niet op de mensen die daarbuiten vallen.

Citaat:

Ja. Ik zou dat dan ook niet schrijven als ik niet al een aantal jaar bezig ben met het lezen en schrijven over dit onderwerp, en echt ook regelmatig tegen de bereidheid ben aangelopen om mensen aan hun lot over te laten zolang het maar niet echt in de cijfers komt.

En om dit even terug te laten gaan naar Corona: ik merkte, zeker in het begin, heel duidelijk opnieuw de bereidheid die er was om niet te veel te doen. NIET door de artsen/verpleegkundigen, die willen vermijden dat mensen ziek worden, en zo niet dan willen ze patienten zo veel mogelijk helpen. De zorgprofs die ik volg waren daar allemaal heel eensgezind in.
En vanuit die houding wordt het gesprek over wat mensen wel en niet willen in behandeling ook oprecht gevoerd.

Maar anderen, meer aan de rand, focusten vanaf het begin vooral op alles wat niet met de gezondheid te maken had. Het viel wel mee, want het raakte vooral ouderen. Maatregelen waren onverstandig. Misschien is het een goed idee om het virus (enigzins vertraagd) door te laten woekeren? Moesten we niet nu alvast bedenken dat we oude mensen laten doodgaan om jongeren een kans te laten geven? En dan niet als hartverscheurende dramatische keuze (zoals de artsen dat in hoofdzaak ervaren) maar gewoon, als makkelijke rationele vingeroefening, zoals men oude laptops afschrijft.

En die mensen delen nu wel vol instemming dat artsen die gesprekken voeren met hun patienten over wanneer niet te behandelen... maar alle oproepjes van zorgverleners (bv over voldoende beschermingsmateriaal, of 'blijf alsjeblieft thuis') worden niet herhaald.

Dat voelt heel cynisch. En of Wilders of Baudet iets dergelijks zeggen: geen idee want die probeer ik zoveel mogelijk te ontlopen (ik heb een blocklist waar heel wat Nederlandse vlaggetjes en forumpjes opstaan), maar als dat zo is dan is het zo. Ze pikken wel vaker terechte bezwaren op om er zelf beter van te worden... daar kan ik weinig aan doen, en het maakt die terechte bezwaren niet ineens minder terecht.

brrrr.... wauw. Ik weet zelfs niet wat ik hier op moet zeggen.
Een land met een van de beste ouderenzorg ter wereld en jij denkt echt dat dit de dubbele agenda van onze politiek is. Geen woorden voor.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:44

moonsparkle schreef:

Als we daarna nog meer bedden nodig hebben komt het op fase drie: mensen met een kleine overlevingskans komen dan niet meer op de ic. Maar Gomners verwacht dat dat nog niet deze week zou zijn.

Dat las ik ook net op de NOS.

https://nos.nl/artikel/2328827-ic-arts- ... ereed.html

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:46

F_Orumster schreef:
Jadeleigh263 schreef:

[ [url=m/fMzYON.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor de data geeks, hier de spreiding wereldwijd en de varianten

https://nextstrain.org/ncov

Blijf het een super goede site vinden die verspreiding van de verschillende strains goed laat zien!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:46

Het huidige beleid is er sowieso op gericht om de zieken te spreiden over de tijd, niet om de illusie te wekken dat het niet verder verspreid en mensen voor altijd beschermt zijn.
Als de vatbare mens beschermt moet worden zul je ze ook ver weg moeten houden van RS, influenza, Rota, noro en nog een boel andere sluipmoordenaars.
Ik durf zelfs te betwijfelen dat oudere zwakkere mensen liever een lang veilig leven zonder kwijlende kleinkinderen en kennissen of familie willen doorbrengen ongeacht of ze een mogenlijke sluipmoordenaar bij zich hebben.

Juist veel zeer oude mensen zie je nu de regels negeren omdat ze allang het punt gepasseerd zijn van een lang leven en liever nog het restje genieten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:50

@Shadow: het zijn anders op dit moment wel de artsen die de afwegingen maken of behandeling kans van slagen heeft en of je een hoogbejaarde met nog andere aandoeningen, nog wel drie weken ic aan moet doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:51

Ik ben best wel een complotdenker en heb ik bij dingen in het verleden best wel eens bedenkingen.
En dat het hier een terroristische aanval betreft, zelfs daar durf ik nog wel aan te denken.

Maar om de ouderen om zeep te helpen gaat mij zelfs te ver.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:08

Straks in hart van Nederland ook aandacht voor maneges en wat Corona voor hen betekent.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 30-03-20 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:08

Shadow0 schreef:
En ik heb ook daadwerkelijk mensen gesproken, of hun teksten gelezen, waarin ze vinden dat een bepaalde sterfte aanvaardbaar is, niet omdat het niet te vermijden is, maar omdat het te duur is.

Ik pik even één opmerking eruit en met een specifieke reden. Dit is (in mijn ogen) namelijk altijd een afweging als je het over ziektes hebt met een bepaald sterftecijfer. Als deze keuzes er niet waren, zouden er minder mensen sterven aan bijv. kanker.

Op die manier ís een bepaald sterftecijfer ook aanvaardbaar. Leuk? Nee, maar wel hoe de wereld werkt. Een virus is een natuurlijk probleem en dit kan simpelweg gebeuren. Het is dan aan onze regering om naar eer en geweten te handelen, maar volgens mij verkeren weinig mensen in de illusie dat je alles en iedereen ten koste van alles en iedereen kan redden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:20

mysa schreef:
@Shadow: het zijn anders op dit moment wel de artsen die de afwegingen maken of behandeling kans van slagen heeft en of je een hoogbejaarde met nog andere aandoeningen, nog wel drie weken ic aan moet doen.

Beademing is heel zwaar voor het oude lijf, het is de vraag of oudjes daar überhaupt van kunnen herstellen heb ik onlangs gelezen. Herstel duurt voor gezonde mensen al behoorlijk lang en is intensief...

Dus ja, ik vind het een logische afweging die ethisch verantwoord is. Een besluit die je in het belang van de patiënt kan maken.