Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 10:09

Wij besterven niet, wel goed koelen in ijswater. Nog nooit verschil in smaak gehad tussen wel en niet bestorven kip.

10 hanen voor 3 kilo vlees is inderdaad niet veel, maar Mizora heeft veel weggegooid ook dus dat geeft niet veel indicatie hoeveel de hanen echt wogen.

Onze Orpingtons gaan tussen de 4 en 6 maanden en zitten dan tussen de 2 en 3 kilo na plukken en schoonmaken.

Onze zeug is toch weer berig geworden, dus vanavond weer naar de beer. Duimen jullie mee dat ze nu wel drachtig word?
Moestuin, hoe gaat het dekseizoen nu daar?

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:37

Ahh dat verklaard het gewicht wel inderdaad als het kriel haantjes zijn.

Moonfight, hoe lang laten jullie ze in het ijswater liggen?
Ik zal duimen dat het deze keer wel lukt! :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 10:41

Paar uurtjes vaak, maar dan zijn ze al lang en breed afgekoeld. Na het koelen worden ze of heel verpakt in krimpzakken of ik snij ze uit en dan vacuüm verpakt en dan direct de vriezer in.

Edit, de poten gaan bij ons de vriezer in voor de hond, de nekken voor de hond en kat. De organen en dergelijke word hier opgesmikkeld door de varkens. Alleen de veren begraven we op de composthoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:17

Lief dat je het vraagt Moonfight. Morgen is het 14 dagen geleden dat de eerste ooi is herdekt. Dus de ram krijgt dan een nieuwe blok en hopelijk zien wij volgende week geen enkele herdekking. :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 11:18

Ik duim! Dit is een andere ram dan de eerste ronde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:36

Nee dezelfde. Het is mijn stamboek suffolk. Eigenlijk de enigste die het echt zou moeten doen := Als hij nu weer een grote herdekking heeft dan gaan wij waarschijnlijk de suffolk-blue de main kruising gebruiken. Maar dat zou uiteraard wel zonde zijn stamboekgericht (en financieel voor ons)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 11:44

Dat zou zeker zonde zijn als hij het niet voor elkaar krijgt! Maarja beter niet raszuiver dan helemaal niks toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:49

Inderdaad. Er zijn nog stamboekrammen te koop, maar dat is aan een prijs die het ons niet waard is. :n Deze heeft al genoeg gekost, ik wil (en kan momenteel ook niet) geen €1000 neertellen voor een andere ram.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 11:51

€1000 :+ Is hij dan gemaakt van puur goud?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:03

En dat valt nog mee… Onze ram zijn vader is voor €16.000 geïmporteerd. Er zijn veilingen waarbij ze voor €200.000 en meer gaan. Wij hebben gelukkig zelfs geen bedrag betaald dat in de buurt van €16.000 komt. Maar toch. Ik moet mijn 3 beste rammen goed kunnen verkopen om hem te kunnen betalen _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:07

?? Als ik hier duur uit ben dan is de eindrekening 150-175 euro incl. slacht na dekseizoen en benzine voor ophalen. Maar ik hou geen rammen aan ivm bloedspreiding en logistiek van alles gescheiden houden. En stamboek vindt ik maar beperkt relevant, beste ooi is wel aangekeurd (85 punten meteen dat dan weer wel), maar was/is papierloos, rest is haar nakomelingen uit verschillende vaders en ivm rasstandaard eigenschap die ik terug wil (rooing coat) nu nog soay ipv vol shetland. Ben nog wel lid van stamboek, maar denk dat ik daar mee ophoudt, aangezien ik er geen winst op terugzie qua verkoop, etc. en de schapen beter af zijn met dat geld krijgen via brok/likemmer/etc. dan een papiertje. En het bijbehorende administratieprogramma heeft weinig waarde voor mij als ik elke keer rammen moet laten invoeren om dekkingen te kunnen melden (want dat kost weer extra), dus voor eigen overzicht is de waarde nogal beperkt. Dan ga ik liever op zoek naar een programma dan kan wat ik wil en dat is grotendeels niet meer dan een overzichtspapiertje met wie zijn de ouders van wie. Als ik een sjabloon oid van deze kan krijgen ben ik klaar. Moet ik maar eens voor gaan zitten en kijken of ik dat zelf gemaakt krijg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:32

Ben benieuwd naar wat de haan gaat opbrengen van vlees is een flinke jongen kilo of 6 in totaal.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 12:33

Moestuin schreef:
En dat valt nog mee… Onze ram zijn vader is voor €16.000 geïmporteerd. Er zijn veilingen waarbij ze voor €200.000 en meer gaan. Wij hebben gelukkig zelfs geen bedrag betaald dat in de buurt van €16.000 komt. Maar toch. Ik moet mijn 3 beste rammen goed kunnen verkopen om hem te kunnen betalen _O-

Ik snap het ook wel weer, Suffolk rammen worden in Engeland veel gebruikt om te dekken voor lammeren die snel vlees aanzetten. En een goede ram is dan echt goud waard natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:37

Inderdaad. Een bevriende kweker heeft onlangs ook rond de 20.000 neer geteld. Maar die heeft 300 ooien lopen die hij er allemaal mee dekt. Dat komt op een aankoopkost van €66 ongeveer per ooi. Als jou lammeren daarmee direct €100 waard zijn dan kun je daar prima aan uit :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 12:57

Ja dat geloof ik! Maar geloof dat ik die ram dan wel zou inpakken in bubbeltjesfolie :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:31

Wij kopen onze rammen (vendeen, charollais, berrichon de Cher) voor gemiddeld tussen de €350 en €500. :+

Overigens dompel ik m’n kippen niet in water. Geeft zo’n smerige plakbende met die pluis. Gewoon kop eraf en gelijk aan de poten ophangen en beginnen te plukken. Zolang ze nog warm zijn plukt het prima.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:28

Mijn haantjes hebben geluk. Toen ik in een fb groep hier in de regio de oproep plaatste dat ik iemand zocht om te helpen met het slachten kwamen er bijna meteen 2 personen die ze wilde hebben. :d Vanmiddag word de 1e van die 2 opgehaald en ergens dit weekend de andere.

Klinkt stom en raar maar ergens vind ik het ook wel jammer. Het leek mij mooi om vlees te kunnen eten wat ik zelf heb zien opgroeien en weet dat ze het goed gehad hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:46

Van mij had iemand die ze wou 1 van de 2 mogen hebben in ruil om de eerste te helpen slachten. Win win. Jij ziet hoe het moet en de man heeft vlees :)

Wij hebben watermeloen uit eigen tuin. Super lekker!

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:55

Wow super lekker!

Ik heb ook weer geoogst:
Afbeelding
Uit de frambozen en aardbeien heb ik snel nog jam gemaakt
Drukke dag geweest en nu nog leren voor de studie :P
Gelukkig heb ik hier een bakje yoghurt met zelfgemaakte jam staan, dat helpt me wel doorheen :D
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:57

Bij mij redden de frambozen en aardbeien het nooit tot de keuken :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 22:29

tamary schreef:
Bij mij redden de frambozen en aardbeien het nooit tot de keuken :D

Bij ons normaal ook niet. Maar vandaag was het zoveel, dat er wel wat over is gebleven :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 22:38

Frambozen doen het hier nu ook super. Spaar ze alleen op in de vriezer. Om straks met alle andere klein fruit te verwerken.

Vandaag bonen met spek uit de oven. En hier nooit meer bonen uit de vriezer. Wecken in pot is vele malen lekkerder.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 08:33

Dat herken ik Marcella, ik wil ook geen bonen uit de vriezer meer brr..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 08:43

Wat voor bonen? Sperziebonen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:38

Gewone sperziebonen, maar ook de dunne bonen die super lekker zijn met spek uit de oven. :9

Heb daarvoor speciaal smalle hoge potten kunnen ze heel blijven.