Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:13

Knert schreef:
Janine1990 schreef:
Waarom hebben Amerikaanse auto's niet zo'n knipperlicht als wij hebben?
(hun knipperlicht brandt gewoon in de gebruikelijke verlichting en knippert wanneer je het knipperlicht aan zet, het is doorgaans ook niet oranje)

Omdat zij dat als veilig genoeg achten. Bovendien zijn deze regels niet over de hele wereld gelijk.

Die van ons zijn wel Europees gelijk.

Maar Amerikaanse import auto's mogen gewoon zo blijven...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:15

Janine1990 schreef:
Knert schreef:
[quote="Janine1990"
Waarom hebben Amerikaanse auto's niet zo'n knipperlicht als wij hebben?
(hun knipperlicht brandt gewoon in de gebruikelijke verlichting en knippert wanneer je het knipperlicht aan zet, het is doorgaans ook niet oranje)
[/quote
Omdat zij dat als veilig genoeg achten. Bovendien zijn deze regels niet over de hele wereld gelijk.

Die van ons zijn wel Europees gelijk.

Maar Amerikaanse import auto's mogen gewoon zo blijven...

Net zoals gordels achterin tegenwoordig verplicht zijn. Maar als jij een oude auto hebt, die achterin geen gordels heeft, hoeven mensen achterin dus ook niet in de gordel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:24

eilleen333 schreef:
Net zoals gordels achterin tegenwoordig verplicht zijn. Maar als jij een oude auto hebt, die achterin geen gordels heeft, hoeven mensen achterin dus ook niet in de gordel.

Maar ik meen mij te herinneren (nog geen bron) dat juist het plaatsen van gordels in dit soort oude auto's een nadeel voor de veiligheid oplevert. Iets met rolbeugels?

Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een knipperlicht op een splinternieuwe auto... Die je bovendien heel eenvoudig kan aanpassen dmv een paar zekeringen en andere kapjes.

Anomien

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:19

Klopt. Maar daar zijn uitzonderingsregels voor. Maar het is echt niet zo dat een Europese auto ineens Amerikaanse verlichting mag voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:04

Omdat ik het niet duidelijk op internet kan vinden...

Kun je een financiering krijgen voor een stukje grond? Dromen mag toch? :D
Ik kan geen grote hypotheek krijgen als alleenstaande met geen dik betaalde baan. Maar kan wel voldoende krijgen voor een stuk grond, alleen gaat een bank dat financieren?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:11

Knert schreef:
Klopt. Maar daar zijn uitzonderingsregels voor. Maar het is echt niet zo dat een Europese auto ineens Amerikaanse verlichting mag voeren.

Er zijn wel gadgets voor. Die kwam ik tegen toen ik googlede op “waarom Amerikaanse knipperlichten”. Maar dat mag officieel dus niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:13

Amy schreef:
Omdat ik het niet duidelijk op internet kan vinden...

Kun je een financiering krijgen voor een stukje grond? Dromen mag toch? :D
Ik kan geen grote hypotheek krijgen als alleenstaande met geen dik betaalde baan. Maar kan wel voldoende krijgen voor een stuk grond, alleen gaat een bank dat financieren?

In principe wel ja.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:39

germie schreef:
Century schreef:
Ik heb het vermoeden dat de frequentie van mijn netspanning veranderd is, omdat mijn elektrische klokken allemaal enorm achter beginnen te lopen. Maar waar moet ik dit in vredesnaam gaan aangeven? Gemeente, energieleverancier? Ik huur all-in dus weet niet eens wie mijn energieleverancier is. Huisbaas dan maar lastigvallen denk ik?

Die van mijn oven wijkt inmiddels ook 4 minuten af van mijn telefoon. Snap het ook niet. Winter?

om nog terug te komen op jullie vraag:
https://www.ad.nl/economie/je-wekker-lo ... ~a6309859/

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:03

Ik las net dat artikel en dacht hm, iemand had het hier laatst over maar kon het niet terugvinden haha

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:27

Ik vraag me af, waarom krijgen mensen vakantiegeld?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:30

Om op vakantie te gaan

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:31

Is dat echt de enige reden? Het lijkt me zo onlogisch namelijk haha

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:32

Jester_ schreef:
Om op vakantie te gaan

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:35

Kimmie25501 schreef:
Ik vraag me af, waarom krijgen mensen vakantiegeld?

Het is in feite een manier van sparen. Niet alle werkgevers doen het ook, maar NL'ers zijn dol op extraatjes en bij vakantiegeld hebben ze het idee dat ze een gigantische bonus krijgen terwijl vakantiegeld gewoon het hele jaar door ingehouden wordt zodat het in mei in een keer op je rekening terechtkomt. Hetzelfde geldt voor teruggaves van bv energierekeningen. Veel mensen betalen veel te veel, zodat ze aan het einde van het jaar het restantbedrag kunnen laten uitbetalen. Ik geloof dat ik eens een artikel heb gelezen over de psyche achter vakantiegeld (mensen zijn tevredener met hun werkgever, hebben het idee dat ze een bonus of flinke extra krijgen etc.) maar kan het niet meer vinden helaas.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:39

Ah dus daarom! En omdat je het vlak voor de vakantie krijgt noemen ze het vakantiegeld?
En waarom wordt dat geld dan ingehouden?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:42

Kimmie25501 schreef:
Is dat echt de enige reden? Het lijkt me zo onlogisch namelijk haha

Om de rekeningen te betalen, daar word het ook erg veel voor gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:54

Kimmie25501 schreef:
Ah dus daarom! En omdat je het vlak voor de vakantie krijgt noemen ze het vakantiegeld?
En waarom wordt dat geld dan ingehouden?

Veel mensen gebruiken het inderdaad om hun vakantie van te betalen, het is 6-8% van je volledige jaarsalaris dus uiteindelijk loopt dat op naar best een flink bedrag, bijna een volledig maandsalaris zelfs.
Waarom het wordt ingehouden durf ik niet te zeggen, maar ik kan me zomaar voorstellen dat het iets te maken heeft met mensen laten sparen zonder het door te hebben oid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:57

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:58

Ik kreeg bij mijn bijbaan (bij de blokker) elke maand mijn 'vakantie' geld er bij, dan merk je er al helemaal niks van :')

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:29

Piekosjj schreef:
Ik kreeg bij mijn bijbaan (bij de blokker) elke maand mijn 'vakantie' geld er bij, dan merk je er al helemaal niks van :')

Albertheijn doet ook vakantiegeld in het uurloon en daarom zeggen ze altijd dat je “goed” verdiend bij appie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:32

Het ligt er maar net aan wat je voorkeur is denk ik. Ik zou zelf als ik mijn vakantiegeld maandelijks uitbetaald kreeg altijd even kijken wat mijn salaris was zonder dat vakantiegeld om zeker te weten dat er niet ergens iets mis gaat met het uurloon, maar verder.. Tsja. Ik mistte het nooit in mijn salaris en vond het altijd een hele leuke verrassing als er ineens een volledig maandloon op m'n rekening stond in mei.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:02

Precies dat. Ik heb ook liever vakantiegeld, goed in sparen ben ik niet dus zo is het een aangename verassing

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:39

Waarom ik me zo eenzaam voel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:01

Ik dacht tot net aan dat je konikpaarden altijd gewoon met een 'korte' o uitsprak.
Maar ik hoor nu in filmpjes mensen kooonikpaarden zeggen, moet je het echt zo uitspreken? >;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:01

Vealosz schreef:
Waarom ik me zo eenzaam voel..

Goede horrorfilm op zetten met geesten, voel je je heel snel niet meer alleen. :))