Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:22

sasika schreef:
Ik vind zelf als chauffeur zijnde het wel lastig geen contant aan te kunnen nemen. Hierdoor zijn er juist discussies en wordt er meer zwart gereden dan voorheen(naar mijn gevoel)

Wel adviseer ik iedereen om echt een OV-chipkaart aan te schaffen, want die kaartjes zijn zo niet normaal duur |o

Echt hè, van mij zou de strippenkaart gewoon weer terug mogen, net zo gezellig, en weer wat meer rijtijd, haha.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:25

BarbaLala en Bowo, ik vind jullie echt heel respectloos naar buschauffeurs toe.

Ik ben helemaal voor het cashloos betalen in de bus. In maart zijn in één week 3 buschauffeurs overvallen alleen al in Brabant! Veiligheid is geen kulargument, het gebeurt ECHT. En jazeker zullen winkels daar ook last van hebben, klein verschil is wel dat je in een bus een éénmans-team bent en je meestal met meerdere mensen in een winkel staat.

Bowo schreef:
[...] Daartegenover staat wel dat degenen die geen pinpas/ov hebben of deze een keer zijn vergeten, niet meer met de bus kunnen terwijl het ov juist voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. Op andere plekken wordt contant geld ook niet afgeschaft omdat het voor sommige mensen dan gewoon niet meer mogelijk is om te betalen, waarom zou het ov dat wel mogen terwijl daar volgens mij juist minder overvallen zijn.

Ook kun je in de meeste bussen in Brabant gewoon pinnen. Mensen die hun OV en pinpas vergeten dan ook maar gewoon mee nemen? Sorry, maar als jij je huissleutel vergeet als je 's ochtends van huis gaat, geef je dan ook andere mensen de schuld?

Shadow0

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:33

Hmm, strippenkaarten vond ik ook ondingen, en daar was het soms ook lastig om ze te kopen. Zeker in tijden dat alles nog dicht was op zondag, en ik juist op zondag vaak met de bus ging. (Plus gezeur met houdbaarheid enzo.)

PS, kassalade is maar een vreemd woord :Y)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:37

Wat je respectloos noemt, ik vind het afschaffen van contactgeld dan respectloos tegenover mensen die altijd contant geld hebben, bijvoorbeeld omdat ze ouder zijn en alle veranderingen niet meer zo makkelijk overnemen.
Ik bedoel, als we nu het contant geld gaan afschaffen is bussen, kunnen we het over 2 weken net zo goed in heel Nederland afschaffen vanwege de veiligheid. Hebben de mensen zonder pin maar pech.

Er zijn ook genoeg winkels waar je ook alleen staat en in een bus zitten meestal ook wel andere mensen. En de vergelijking met de huissleutel slaat gewoon nergens op, ik begrijp de relevantie niet eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:43

Bowo schreef:
Wat je respectloos noemt,

Wat ik respectloos vind is doen alsof overvallen niet bestaan / niet belangrijk zijn. Je kunt best bezwaren hebben tegen de afschaffing van contant geld zonder dat te bagatelliseren (en zonder dat bv 'lachwekkend' te noemen, zoals BarbaLala deed.)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:48

Dat is het verdraaien van woorden. Ik zeg dat ik denk dat er op buschauffeurs in verhouding minder overvallen zijn waardoor ik dat geen sterk argument vind tegenover de argumenten tegen het afschaffen van contant geld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:55

Maar buschauffeurs zitten heel vaak alleen in de bus en er is niemand die ze te hulp schiet als ze overvallen worden. Dus daarom vind ik het goed en veilig.
Mensen die onder bewind staan kunnen vaak tegen de bewindvoerder zeggen dat de kaart bijna leeg is of zelf opwaarderen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:27

purny schreef:
Maar buschauffeurs zitten heel vaak alleen in de bus en er is niemand die ze te hulp schiet als ze overvallen worden. Dus daarom vind ik het goed en veilig.

Los van of het goed en veilig is, er zijn ook genoeg eenmanszaken. Deze discussie deed me denken aan een winkel hier in de stad die dit jaar in een paar weken tijd twee keer overvallen werd. Toevallig is vandaag bekend geworden dat ze definitief gaan sluiten, mede daardoor. Het risico is er altijd, niet per se meer binnen het OV.

https://www.ad.nl/rivierenland/fietsenz ... ~aba79fc1/

Los daarvan ben ik voor de staking. Zelf zal ik er niet veel last van hebben. Ik reis nooit met het OV, maar het zal wel wat drukker op de weg zijn ben ik bang en morgen moet ik naar Rotterdam wat normaal al erg druk is. Probleem is gewoon dat de chauffeurs verder geen impactvolle maatregelen hebben. Het is jammer dat de 'burger' daar onder moet lijden, maar de chauffeurs hadden het ook liever anders gezien

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:40

Laten we voorop stellen dat het ook vooral om de werkdruk te doen is... wanneer chauffeurs ff een dipje hebben is dit redelijk gevaarlijk.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:50

Over de discussie van wel of geen contant geld zal nooit een middenweg komen denk ik.

maar je kan ook niet iedereen in nederland het naar je zin maken. En zo is dat in het Ov niet anders

Mij maakt he tniet uit. Ik kocht wel contant altijd kaartjes omdat ik voor 10euro contant naar huis kon, en voor 14 euro op ov. Dus dan kocht ik een kaartje. Tegenwoordig heb ik dal voordeelkaart dus gaat het beide om 10 euro ongeveer dus ga ik op ov.

Kan kan dealen met beide. Ik vind pinnen super makkelijk, heb zelden meer contant bij me, maar soms is het makkelijk om het wel te hebben. en ja, er zullen vast mensen in de schuldsanering zitten die alleen maar contant geld krijgen. maar er is vast ook een manier te verzinnen waarbij dat contant geld toch op een pinpas komt. dus krijg je 20 euro per week contant, heb je nu 20 euro op je pinpas. opzich kun je dat geld maar 1x uitgeven. contant of niet

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:15

Ik vind t leuk dat ook altijd de politiek erbij gehaald word, alsof de politiek expres contant geld uit de bussen gaat halen om mensen te pesten :+

Mijn ergernis zijn bussen die te vroeg rijden, altijd. Ondertussen weet ik t (zijn in februari verhuisd) en ga dus altijd 5 minuten van te voren bij de bushalte staan. Maar soms mis ik m dan alsnog.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:23

theadora99 schreef:
Mijn ergernis zijn bussen die te vroeg rijden, altijd. Ondertussen weet ik t (zijn in februari verhuisd) en ga dus altijd 5 minuten van te voren bij de bushalte staan. Maar soms mis ik m dan alsnog.

Zeker weten dat het te vroeg is en niet veel te laat?

Ik heb ook wel eens boze passagiers gehad omdat ik zo vroeg was... zat alleen nog net mijn achterganger niet in de weg :x

Sowieso is te vroeg doorkomen natuurlijk dom. Doe dat een paar keer teveel en er gaat weer rijtijd af. Maar ja dat kan ik sommige collega's echt niet wijs maken.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:34

Jep, zeker weten. Ik heb de app met tijden hoe laat ze moeten komen (OV info geloof ik) en daarop staat altijd -5 of -7. Er rijden ook 2 lijnen op de route en vaak hoort er 10 minuten tussen te zitten maar is de ene 5 minuten te laat en de andere 5 minuten te vroeg.
Ik snap t wegens ook wel, zeker qua tijd (als je 5 min pauze kan uitbreiden naar 10, ja...) maar ik vind het wel vaak frustrerend.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:38

theadora99 schreef:
Jep, zeker weten. Ik heb de app met tijden hoe laat ze moeten komen (OV info geloof ik) en daarop staat altijd -5 of -7. Er rijden ook 2 lijnen op de route en vaak hoort er 10 minuten tussen te zitten maar is de ene 5 minuten te laat en de andere 5 minuten te vroeg.
Ik snap t wegens ook wel, zeker qua tijd (als je 5 min pauze kan uitbreiden naar 10, ja...) maar ik vind het wel vaak frustrerend.

Alleen klopt die app ook vaak niet hoor. Ik heb ze met meerdere collega's eens bijgehouden maar het loopt meestal achter en soms per ongeluk goed. Nog vaker slaat het nergens op. Zelfs de tijden op de abri stroken niet met wat de boordcomputer aangeeft.

Dit is overigens een bewust psychisch spelletje want mensen hebben er een nog gruwelijker hekel aan wanneer bussen te laat (of helemaal niet) komen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:59

Voor mensen die vaak met de bus gaan, is beide vervelend. Aan de ene kant ga je niet elke keer vroeg naar de bus toe, maar gewoon net op tijd. Aan de andere kant kan je krappe overstap tijden hebben (en wanneer je vaak met de bus gaat, kies je ook gewoon de kortste overstap)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:14

Bowo schreef:
Voor mensen die vaak met de bus gaan, is beide vervelend. Aan de ene kant ga je niet elke keer vroeg naar de bus toe, maar gewoon net op tijd. Aan de andere kant kan je krappe overstap tijden hebben (en wanneer je vaak met de bus gaat, kies je ook gewoon de kortste overstap)

Dat snap ik. Alleen onderzoek heeft uitgewezen dat te laat komende bussen kennelijk voor evenveel irritatie komen en dus is dat systeem (incl app) erop gericht om de passagiers te laten denken dat de afwijking meevalt.

Van mij hoeven die hele stomme systemen überhaupt niet. Vroeger hingen er gewoon bordjes in de haltes dat je minimaal 5 minuten vtv aanwezig moet zijn omdat het verkeer zich nu eenmaal niet laat regelen, zelfs op een besloten iets zoals spoorwegen is dit amper te doen door externe factoren.

Mensen zijn verwend door elektronica en apps maar eigenlijk kun je er nauwelijks peil op trekken.

Overigens ook tot grote ergernis van de meeste chauffeurs want je doet het nooit meer goed. Boordcomputers vertellen je op op de halve minuut of je op schema ligt. De meeste chauffeurs worden hier nerveus van (Zelfs degene die zeggen dat het hun niets doet).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:23

Mensen die zeggen dat ze te laat komen op hun afspraak omdat de bus een paar min te laat is.... sorry kan er niks aan doen dat ik dan ontzettend moet lachen als ik die uitspraak hoor.
Wat is er mis mee dan gewoon wat eerder te vertrekken zodat je wel op tijd bent?

Zeker voor belangrijke afspraken als een sollicitatiegesprek bijvb.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:33

corine1981 schreef:
Bowo schreef:

Dat snap ik. Alleen onderzoek heeft uitgewezen dat te laat komende bussen kennelijk voor evenveel irritatie komen en dus is dat systeem (incl app) erop gericht om de passagiers te laten denken dat de afwijking meevalt.

Van mij hoeven die hele stomme systemen überhaupt niet. Vroeger hingen er gewoon bordjes in de haltes dat je minimaal 5 minuten vtv aanwezig moet zijn omdat het verkeer zich nu eenmaal niet laat regelen, zelfs op een besloten iets zoals spoorwegen is dit amper te doen door externe factoren.

Mensen zijn verwend door elektronica en apps maar eigenlijk kun je er nauwelijks peil op trekken.

Overigens ook tot grote ergernis van de meeste chauffeurs want je doet het nooit meer goed. Boordcomputers vertellen je op op de halve minuut of je op schema ligt. De meeste chauffeurs worden hier nerveus van (Zelfs degene die zeggen dat het hun niets doet).

Zie hier sommige chauffeurs ook die boordcomputers afplakken met een papiertje ervoor. Overigens terecht imo. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:39

Ik ben altijd 5 a 10 min van te voren bij de bushalte. Hangen die meldingen niet meer bij de bushaltes? Weet dat er gewone haltes waren en tijdhaltes. Bij een tijdhalte wacht de te vroege bus dan tot het weer tijd is volgens dienstregeling. Bij gewone haltes rijdt hij dan te vroeg weg, daar is wachten dan niet toegestaan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:42

Ik vertrouw die apps sowieso nooit, fijn om te weten wanneer die weg hoort te gaan, maar de vertragingen kloppen zelden. Verbaasd me ook niets als ik kijk naar hoe vaak de tijden etc op de schermen in de bus /trein zelf niet kloppen

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:52

Bij ons verteld de boordcomputer op de seconde of je te laat of te vroeg bent en bij 7 minuten of meer wordt de boel rood. Aan het einde van de rit moet je dan de reden van de vertraging doorgeven door middel van het aanklikken van een voorgeprogrammeerde keuze, helaas kunnen we niet kiezen voor de optie 'te weinig rijtijd' wat 9 van de 10 keer de oorzaak is

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:55

Die meldingen bij de bushalte kloppen ook nooit :+ Staat bij mij heel vaak dat de bus er al is terwijl ik echt geen bus zie :P Ik zorg ook dat ik gewoon op tijd ben.

Ik vind de staking op zich wel een goed idee, maar ik snap wel dat sommige mensen het vervelend vinden omdat ze dan ergens niet kunnen komen.. Je ziet hier vaak dat als de bus te laat is ze toch te hard gaan rijden om het weer in te halen en dat lijkt mij niet de bedoeling. Ze rijden dan ook veelste hard over de drempels, niet echt comfortabel :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:57

Bij 7 minuten pas? Hier na 1 minuut al. En 5 minuten te laat wordt het blauw. Deze telt op halve minuten overigens.

Nja ik ga donderdag naar huis, precies wanneer ze staken. Grotendeels kan ik reizen (blauwnet, NS en Arriva. Maar moet dan nog wel 15 km naar huis lopen. Dus moet kijken of er wat te regelen valt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:07

Wil je bij mij slapen Nayo? Ik woon vlakbij een treinstation

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:13

alex66 schreef:
Bij ons verteld de boordcomputer op de seconde of je te laat of te vroeg bent en bij 7 minuten of meer wordt de boel rood. Aan het einde van de rit moet je dan de reden van de vertraging doorgeven door middel van het aanklikken van een voorgeprogrammeerde keuze, helaas kunnen we niet kiezen voor de optie 'te weinig rijtijd' wat 9 van de 10 keer de oorzaak is

Dat is goed! Bij ons kunnen we niks aangeven en moeten we zelf naar bedenken hoe we de tijd inhalen die we in vertraging zijn gereden.

Weet je wat mijn grote ergernis is... Mensen die aan komen rennen en denken dat ik mijn deuren nog open ga gooien als ik net weg rijd met 5 min vertraging. Bij ons rijden de bussen tijdens de spits elke 7,5 minuut... Zucht |o