Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:17

Indien het me te lang duurt kan ik altijd nog annuleren. Maar ik wil het vest graag proberen, en ik ga over twee weken weg, dus het zou mooi zijn als het voor die tijd binnen is. Maar het is een kindermaat, dus waarschijnlijk past de grootste maat toch niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:29

Fabrikanten geven een indicatie van een levertijd. Meeste zomercollecties worden vanaf begin maart verspreid. Oplopend tot begin mei. Maar het loont zeker al wel om ze op de site te zetten. Je krijgt er pre-orders mee en je ziet meteen voor welk product interesse is. Dan weet je dus of je ergens meer of minder van nodig hebt.

Wat betreft agradi... Die kloten een enorme hoeveelheid met hun levertijden. 1 tot 3 weken extra is daar geen uitzondering.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:31

Dat eerste is wel waar ja.
Dat tweede, daar kan ik me niet in vinden. Ik heb altijd heel netjes en snel bestellingen van agradi binnen gekregen. Maar misschien deze keer niet. Omdat zij wel een van de weinigen zijn die een levertijd aan dit product koppelen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:53

Kan mijn bericht niet aanpassen, maar krijg net wel keurig een mail van agradi dat het product pas begin april leverbaar is... Jammer...
Dus toch maar via ej geprobeerd, en filiaal Zwolle gemaild. Zij konden me niet helpen, moest zelf het hoofdkantoor mailen. Ipv dat zij de mail dan even doorsturen... Iets met service... Maar ja, dat de service bij ej om te huilen is, dat wist ik stiekem al wel.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:48

Als een 45km autootje pech heeft en word gesleept door een normale auto, buiten de bebouwde kom, en daardoor harder komt te rijden dan 45km/u, issie dan strafbaar?

En wie telt eigenlijk als de bestuurder? Diegene die in de gesleepte auto zit, of in de sleper? Aangezien diegene die gesleept word niet kan besluiten hoe hard ze gaan?

XRosalieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:20

Waarom dr nog beestjes op mn munt zitten -O-
Net lekker thee zie je opeens wat drijven, nee dankje :(

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:13

Komt het woord horror van horrific of horrifying of andersom?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:33

Indy_Mouse_9 schreef:
Als een 45km autootje pech heeft en word gesleept door een normale auto, buiten de bebouwde kom, en daardoor harder komt te rijden dan 45km/u, issie dan strafbaar?

En wie telt eigenlijk als de bestuurder? Diegene die in de gesleepte auto zit, of in de sleper? Aangezien diegene die gesleept word niet kan besluiten hoe hard ze gaan?

Nee zon auto is niet strafbaar. Overigens vraag ik mij af je met een auto op sleeptouw wel harder dan 45km wil rijden! Een auto op sleeptouw dient nl gecorrigeerd te worden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:57

amkeVH schreef:
Komt het woord horror van horrific of horrifying of andersom?

Horror komt uit het Latijn; horrere.
Horrifying en horrific komen van horrificus (ook Latijn :+)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:23

Geen leuke vraag,maar wel een serieuse vraag! waarom word er [vaak] zo snel al de stekkers eruit getrokken in een ziekenhuis? waarom niet iemand wat langer een kans geven?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:27

Dat ligt aan de situatie.. Er zijn ook gevallen bekend van mensen die jaren aan een 'stekker' liggen. Je mag dat als persoon of als familielid zélf aangeven (in bepaalde ziekenhuizen). Dit is dus iets dat de naasten of de persoon (indien nog bekwaam) zelf aan mag geven. En ik denk dat de tendens tegenwoordig toch vaker is van 'dit is geen menswaardigbestaan' of 'er is geen positief vooruitzicht meer' dan 'het is Godswil' of 'dit is het lot' of 'vul maarin waarom we x laten leven op deze manier'.

Er is tegenwoordig ook veel minder stigma op 'we hebben hem/haar laten gaan' of hij/zij heeft zelf aangegeven dit niet meer te willen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:33

De situatie: omdat iemand na een hart stilstand niet wakker is geworden binnen 2 dagen! das toch te gek voor woorden? IK had nee gezegd,die stekkers blijven erin.
Daar heb je toch het recht over omdat te zeggen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:36

Ze kunnen testen of iemand hersendood is hé? Mijn vader werd niet wakker uit een operatie, is dus in een coma beland maar hij had nog wel hersenactiviteit. Had hij dat niet gehad, dan hadden we hem ook van de beademing gehaald.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:40

gohya schreef:
De situatie: omdat iemand na een hart stilstand niet wakker is geworden binnen 2 dagen! das toch te gek voor woorden? IK had nee gezegd,die stekkers blijven erin.

Mijn vader heeft 3 weken in coma gelegen na een hartstilstand. En nee, daar is geen discussie geweest over stekkers. Die stekkers waren er ook gewoon in gebleven trouwens.

Er was wel discussie over de vraag of er nog reanimeerd moest worden bij een volgende stilstand (nee) en of er nog andere drastische maatregelen getroffen zouden moeten worden (zoals b.v. dialyse bij het uitvallen van nieren. Ook nee).

Inmiddels is hij uit coma, ziet en herkent ons.....maar dat is het verder dan ook.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:48

2 dagen is inderdaad wel érg snel lijkt mij?
(Ook ervaring met familie namelijk)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:49

gohya schreef:

Het ligt er compleet aan wat de gevolgen van de hartstilstand geweest zijn. Misschien bleek het gewoon uitzichtloos. Dan heeft rekken toch geen zin? Hoe moeilijk het ook is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:50

Lastig beoordelen van achter een scherm, want niet alle details zijn bekend. Maar als inderdaad bepaalde functies zeer slecht zijn (en dat onderzoeken ze echt wel) hebben ze een gesprek met de patient of directe familie en aan de hand daarvan kan er een beslissing genomen worden. Het kan net zo goed zijn dat de arts in dit geval heeft gezegd: Die hartstilstand was zo heftig als er binnen 24u geen verbetering is in de toestand is dan is het eigenlijk een verloren zaak.

Als de patient bij volle bewustzijn en beslissingsvermogen is beslist de patient. Dan volgt de directe familie. Dan een voogd oid en als die er ook allemaal niet zijn meen ik een behandeld arts. Wel kun je te maken hebben met de grondslag van een ziekenhuis die vanuit dat oogpunt eerder of langer doorgaan met behandelen. Al heb ik recent van een vriend wel gehoord dat ook in het christelijke ziekenhuis waar hij lag echt aan een patient gevraagd werd: meneer u heeft aangegeven dat u niet gereanimeerd wil worden. Weet u dat zeker. Hij antwoordde met ja en hij is een kleine dag later overleden. Of dat aan het niet reanimeren ligt weet ik niet (heftige longbloedingen), maar ook daar vragen en respecteerden ze het.

En in een wat persoonlijkere situatie heeft de patient het zelf ook aangegeven niet meer te kunnen. Ze hebben het in een tijdsbestek van circa 12 uur tweemaal gevraagd, dus ze gaan ook echt niet licht met die beslissing/keuze om.

Het wordt een stuk naarder als de situatie van de laatstlevende ouder in de handen ligt van twee kinderen die het niet eens worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:57

Gister was de toestand goed! volgens verpleegster deed ze het goed.Gister [na 1 dag al] is de medicatie gestopt,ook het slaapmiddel wat ze had om haar in slaap te laten.Ademen deed ze ook zelf.
Ik vind 2 dagen gewoon veel te snel,ongeacht de toestand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:20

Wat is jouw relatie dan tot deze persoon?

Dit zijn toch vooral gevoelskwesties en daar kun je niet uitkomen. En dat hoeft ook niet, dat is een kwestie van doen wat goed voor je voelt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:21

Vind ik ook veel te snel, als ik zie hoe dit bij mijn opa is gegaan! Maar de situatie kan anders geweest zijn denk ik?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:48

Sammie schreef:
Wat is jouw relatie dan tot deze persoon?

Dit zijn toch vooral gevoelskwesties en daar kun je niet uitkomen. En dat hoeft ook niet, dat is een kwestie van doen wat goed voor je voelt.

Het is mijn schoonzus.En ik vond dit omdat ze 25 jaar geleden ook de stekkers eruit wilde trekken bij mijn dochter.Haar toestand was ook uitzichtloos,lag al 2mnd. aan de beademing en andere aparaten.Maar ik heb Nee gezegd! ik vond dat toen al veel te snel.En nu loopt er een dochter rond die gezond is,en alleen maar geen kort geheugen heeft vanwege de hersen beschadiging.

Zou het niet komen door de bezuinigingen?
Het is gewoon veel te snel, 2 dagen later al alles stop zetten! ik wil niet zeggen dat ze het alsnog zou redden hoor,maar ik vind wel dat je een lichaam daar de kans voor moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:59

Ethische gezien zijn dit enorme beslissingen en moet de verantwoordelijke daar enorm achter staan en de keuze kunnen beargumenteren. Dus nee ik geloof niet dat ze dit zomaar doen.

Maar helaas wordt er toch vaak maar vooral afgegeven op de mensen die de zorg uitvoeren. Die staan daar op dat het hun roeping is, maar je zou om minder een burnout krijgen. Want een ondergewaardeerde sector is dat...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:01

Ik denk eerder dat het de mentaliteit van tegenwoordig is. En daarbij bedoel ik mentaliteit neutraal, niet perse slechter of beter. En daar kan de bezuiniging ook best meespelen, maar de beslissing ligt uiteindelijk niet bij de arts, maar bij de patient/naasten. Een fatsoenlijke arts gaat echt niet op stekker eruit aansturen om geld te besparen. :)

Ik zou er ook niet snel verkiezen (vermoed ik), maar ik vind wel dat ik de keuze van een ander gewoon moet respecteren. En soms vind ik dat ook niet makkelijk, maar ik heb recent wel een aantal situaties meegemaakt waarbij ik vind dat ik niet voor een ander moet gaan oordelen.

Als ik jouw verhaal zo hoor zou ik ook geneigd zijn om te zeggen dat is wel erg snel zo. Maar ik ken niet alle details.

Sterkte met het verlies :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:20

Dank je sammie.Natuurlijk leg ik niet de 'schuld' bij de verpleging/doktoren.
Maar ik vind wel dat ze erg snel zoiets zeggen.Iemand die zelf adem haalt,die gister goed vooruit ging,die sterk was,woorden v.d. verpleging,die nu opeens uitzichtloos is.Dat gaat er bij mij niet in.Hoe kun je na 1 dag de medicatie al stoppen,terwijl het goed ging?
En ja,mijn broer moet bepalen, hij gelooft sowieso de doktoren,want wie ben ik? ik ben geen dokter,maar ik weet wel wat ik heb mee gemaakt.

Een dokter zelf kijkt niet naar de kosten,maar hij moet zich wel aan de regels houden die het ziekenhuis opdraagt. ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:46

eilleen333 schreef:
gohya schreef:

Het ligt er compleet aan wat de gevolgen van de hartstilstand geweest zijn. Misschien bleek het gewoon uitzichtloos. Dan heeft rekken toch geen zin? Hoe moeilijk het ook is.

Klopt, maar om dat na 2 dagen al te kunnen zien, tja.......dan moet het wel een HEEL duidelijke situatie zijn......