Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:10

Ja daar ben ik dus jaloers op, mensen die kort en bondig een helder verhaal kunnen vertellen _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:10

[***] schreef:
Ik ben oprecht jaloers op mensen die zijn opgegroeid in een omgeving waar ze zo eerlijk konden zijn over die dingen. Dat lijkt me heerlijk.

Hopelijk kan ik mijn zoontje wat dat betreft geven wat ik nooit heb gehad. :)

daar ben ik ook jaloers op....

het een sluit dus blijkbaar het ander niet uit...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:20

Roosch schreef:
Als ouder is het je taak om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren voor je kind. Hoe open je kind over bepaalde dingen kan zijn heeft alles te maken met deze basis.

Toen ik jong was mocht ik amper de deur uit, laat staan bij iemand blijven slapen. En toen ik eerlijk zei op m'n veertiende dat ik met een jongen naar de bioscoop wilde werd ik uitgemaakt voor slet.

Het heeft dus vaak niets met kind zelf te maken maar met de cultuur binnen een gezin. Makkelijk gezegd dus dat het aan je omgeving ligt of je over zoiets zou liegen.

Ik herken dit wel.

Ik ben ontzettend beschermend opgevoed en ik snap het. Mijn moeder kwam uit een zeer welvarend gelovig gezin waar ze nog niet eens gaatjes in haar oren mocht laten schieten, want dat was misvorming van haar lichaam en wat moest de rotaryclub er wel niet van denken (Ze heeft uiteindelijk stiekem gaatjes laten schieten toen haar ouders niet thuis waren). Mijn oma was ook gewoon een slechte moeder.
Mijn vader daarintegen is jarenlang politieagent geweest en heeft genoeg kanten gezien van de mens, om zijn dochter daar ten alle tijden tegen te willen beschermen.
Daarnaast was ik ook nog eens 8 jaar lang enigskind (mijn broertje is een nakomelingetje)

Daardoor mocht ik heel weinig. Het liefste hadden ze dat vriendinnen bij ons thuis speelde.
Als ik buitenspeelde dan moest ik in het zich van ons keukenraam blijven( gelukkig woonde we in een woonwijk, dus er was behoorlijk vrijzicht.
Later mocht ik ook naar het speeltuintje of op het veldje achter het huis spelen, maar ik moest het wel zeggen. Spelen bij vriendinnen? Liever niet en als het dan moest, dan moesten de ouders of nanny thuis zijn (Dit klinkt best raar he, maar ik had een paar vriendinnen die sleutelkinderen waren). Niet dat het veel verschil maakte, want net als mijn ouders waren de meeste ouders zelfstandig ondernemer en kon je die net zo goed storen als een ouder die weg was voor werk (al waren mijn ouders dan wel weer goed te storen).
Toen ik op een leeftijd kwam dat ik wilde stappen, moest ik om 1 uur thuis zijn, of mij op laten halen door mijn ouders. Ik kwam al snel achter een loophol, waarbij ze geen invloed konden uitoefenen op het tijdstip als ik bij vriendinnen bleef slapen.
Dus vanaf dat moment werd de wekelijkse filmavond geintroduceert...
Tot een vader van een vriendin tegen mijn vader vertelde dat we niet te kang waren wezen stappen en netjes om 4 uur thuis waren gekomen de vorige avond, toen was die loophol ook verloren :').

Mijn ouders zeggen altijd dat ik een lastige puber was, veel lastiger dan mijn broertje en ze hebben absoluut gelijk. Maar waar ik heb moeten vechten voor mijn vrijheid, heeft mijn broertje dat nooit hoeven doen, hij kreeg door mij veel meer vrijheid dan ik had gehad (oke, ik was ook een stuk wilder dan mijn broertje, maar toch) ik kreeg pas echt vrijheid toen ik 18 jaar werd en al een aantal keer bewezen had dat ik wist hoe ik moest handelen als er iets gebeurde en dat ik mijzelf kon redden.
Over sommige vriendjes hebben ze wel echt lastig gedaan (maar ze bleken achteraf gewoon gelijk te hebben) over bedpartners hebben ze nooit lastig gedaan, maar ik voel mij ook niet comfortabel genoeg om dat met ze te bespreken :o .

Ik neem mijn ouders niks kwalijk, maar ik zou het zelf heel anders doen (mocht ik ooit in een vlaag van verstandsverbijstering zwanger raken)
Zeker omdat alle bescherming van mijn ouders uit eindelijk niet heeft kunnen voorkomen dat ik gepest werd of aangerand werd. (Ik denk zelfs dat de beschermende houding van mijn ouders er voor zorgde dat ik een makkelijk target was om te pesten)

Maar, de andere kant van de beschermende houding van mijn ouders, zij zijn altijd de eerste die ik bel als er wat is, de eerste die ik om raad vraag of om hulp en ik weet dat ze er alles aan zouden doen om mij gelukkig te maken en ze zijn er altijd voor mij.
(Ook toen ik ze 2 weken terug om kwart over 3 snachts belde om te vertellen dat ik in het ziekenhuis zat, terwijl mijn man beweerde dat ze toch niet op zouden nemen omdat ze zouden slapen :+ :') )
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 25-10-23 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:23

DuoPenotti schreef:
*knip*

Maar dat ik een gigantische hekel heb aan liegen en dan niet liegen om iemand niet te kwetsen, maar echt liegen om er zelf beter van te worden.
Is juist omdat mijn moeder alles bij elkaar liegt.
En ja als ik merk dat mensen bewust liegen dan ben ik met die mensen klaar.
Daarmee zeg ik niet dat die mensen slecht zijn, maar niet bij mij passen.
Slecht is het bij mij pas als het echt mensen schaad, wat ik niet denk bij liegen waar je slaapt.

Wellicht daar ook de verwarring hier in nu in de discussie.

En zo kwam het wel op mij over, en met je uitleg nu niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik houd ook absoluut niet van grote leugens. Zeg heus weleens dat het goed gaat als ik mij wat minder voel, heb er als puber/jongvolwassene weleens over gelogen waar ik dus had geslapen tegen mijn ouders.

Ik kan tegen mijn vriend ook echt niet liegen. Oké, niet helemaal waar. We zijn een dag na elkaar jarig en hadden afgesproken niks voor elkaar te doen, en ik heb echt heel hard moeten pokerfacen toen ik toch wel een verjaardagscadeautje voor hem had. Maar zag dat voorbij komen en wilde hem dat zo graag geven en hij was toevallig toen ook bijna jarig.
Maar ik zou tegen mijn vriend nooit kunnen zeggen dat ik een avondje ga wijnen bij een vriendin en daar blijf slapen, maar dan stiekem gaan stappen met haar ofzo. En zoiets deed ik bij mijn ouders wel. En dat is vast (deels?) ook omdat ik met mijn vriend echt alles kan delen en dat voor mijn gevoel thuis niet kon omdat ze dan boos of teleurgesteld of iets anders in mij waren. En als ik ooit kinderen zou krijgen dan zijn er bepaalde dingen die ik echt heel anders zou aanpakken.

Crisis, ik ben ook gewoon niet kort van stof, sorry.

Niobe

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:26

Het lijkt me onwijs lastig om een kind goed op te voeden trouwens. Niet te doen eigenlijk.

Heftig verhaal MDH, ondanks dat je ouders het zo goed mogelijk probeerden te doen. En dan jou lastig noemen. Ook al snap je waarom ze dat zeggen, is dat dus eigenlijk niet heel erg terecht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:30

Kaitlyn
Fijn dat je me nu begrijpt.
Want echt bedoelde het voor niemand rot.

En ik ben niet kort van stof en niet altijd handig in tekst, doe echt veel meer met toon.
Zo face to face dan heb ik zelden gedoe over wat ik bedoelde, dan begrijpen mensen me doorgaan wel...of ze liegen daarover dat kan ook _O- _O- _O-

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:32

DuoPenotti schreef:
Kaitlyn
Fijn dat je me nu begrijpt.
Want echt bedoelde het voor niemand rot.

En ik ben niet kort van stof en niet altijd handig in tekst, doe echt veel meer met toon.
Zo face to face dan heb ik zelden gedoe over wat ik bedoelde, dan begrijpen mensen me doorgaan wel...of ze liegen daarover dat kan ook _O- _O- _O-

:))

Heel herkenbaar

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:34

Ik heb een beetje een resting bitch face, en als ik dan ook nog eens geconcentreerd ergens mee bezig ben, dan kan ik heel kortaf reageren, wat ik dan helemaal niet zo bedoel. En dat is vooral met nieuwe collega’s of stagiaires weleens een ding geweest, tot ze doorkregen dat het niet persoonlijk is bedoeld. :+

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:38

Interessante discussie. Ik ben zelf van mening dat de ene leugen de andere niet is; het zit 'm in hoe groot de leugen is en wat de reden voor het liegen is.

Ik had zelf het geluk dat liegen nooit nodig was binnen mijn familie; ik mocht overal heen en dat schepte een wederzijds vertrouwen. Mijn ouders geven mij vrijheid; ik laat weten waar ik ben. MAAR. Ook ik heb weleens gelogen over bij wie ik sliep. Niet omdat dat niet zou mogen of omdat m'n ouders daar vervelend over deden (de blik), maar omdat je op den duur in dat stukje beland dat je richting volwassenheid gaat en niet alles meer openbaar hoeft te zijn. Je begint een privéleven te krijgen waar je ouders niets over hoeven te weten, maar woont ondertussen nog wel bij ze. Dat is een grijs gebied. Het liegen gaat in dat geval, naar mijn mening, niet om het liegen maar simpelweg het ontwikkelen van een leven buiten de warmte van je gezin. er vindt een overgang plaats.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:39

En zeggen “dat zeg ik liever niet” was dan geen optie?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:44

Niobe schreef:
Het lijkt me onwijs lastig om een kind goed op te voeden trouwens. Niet te doen eigenlijk.

Heftig verhaal MDH, ondanks dat je ouders het zo goed mogelijk probeerden te doen. En dan jou lastig noemen. Ook al snap je waarom ze dat zeggen, is dat dus eigenlijk niet heel erg terecht.

Ik vond het zelf niet heftig hoor.
Ik heb verder een prima jeugd gehad, mijn ouders zijn super lief, ik ben nooit fysiek of mentaal mishandeld, ben zelfs ontzettend verwend (en wordt dat af en toe nog steeds door ze) :+
Voor mij was dit gewoon mijn jeugd.
Tuurlijk was het bij andere kinderen anders, maar ja, daar hadden ouders weer andere nadelen :j
Mijn ouders waren ontzettend liefdevol, mijn vader deelde mijn liefde voor paarden, kocht een pony voor mij en ging elke dag met mij mee naar mijn pony om te kijken hoe ik met mijn hobby bezig was :j
Ik heb echt oprecht niks te klagen over mijn jeugd (en zo bedoelde ik mijn post ook absoluut niet hoor) maar hij was wel heel beschermd en streng waardoor ik mij af en toe wel gedwongen voelde om te liegen om iets te kunnen doen.

Edit: Ik heb niks te klagen over mijn jeugd wat betreft mijn ouders en familie aan vaders kant. Wat de familie aan moeder kant betreft heb ik meer dan genoeg te klagen, maar hey, daar gaat de discussie nu niet over :')
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 25-10-23 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:45

M_D_H schreef:
Niobe schreef:

Ik heb verder een prima jeugd gehad, mijn ouders zijn super lief, ik ben nooit fysiek of mentaal mishandeld, ben zelfs ontzettend verwend (en wordt dat af en toe nog steeds door zo) :+
Tuurlijk was het bij andere kinderen anders, maar ja, daar hadden ouders weer andere nadelen :j
Mijn ouders waren ontzettend liefdevol, mijn vader deelde mijn liefde voor paarden, kocht een pony voor mij en ging elke dag met mij mee naar mijn pony om te kijken hoe ik met mijn hobby bezig was :j
Ik heb echt oprecht niks te klagen over mijn jeugd (en zo bedoelde ik mijn post ook absoluut niet hoor) maar hij was wel heel beschermd en streng waardoor ik mij af en toe wel gedwongen voelde om te liegen om iets te kunnen doen.

Excuus, ik doelde met heftig vooral op wat je is overkomen ondanks de pogingen van je ouders om je te beschermen!

Ik las het trouwens ook niet als klagen of dat je ouders het verkeerd aanpakten.
Daarom begon ik het bericht ook met zeggen dat het me heel lastig lijkt om een kind op te voeden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:48

Ik ga even een dankwoordje doen naar de Heere dat ik vroeg uit huis ben gegaan en tóen pas seks ben gaan hebben :)) Wat een gedoe joh. Moet er niet aan denken om m'n sloeriefase zo rond 16-17-18-19 onder toeziend oog van m'n moeder te moeten hebben gehad :') Lijkt me erg lastig!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:48

Niobe schreef:
M_D_H schreef:

Ik heb verder een prima jeugd gehad, mijn ouders zijn super lief, ik ben nooit fysiek of mentaal mishandeld, ben zelfs ontzettend verwend (en wordt dat af en toe nog steeds door zo) :+

Excuus, ik doelde met heftig vooral op wat je is overkomen ondanks de pogingen van je ouders om je te beschermen!

Ik las het trouwens ook niet als klagen of dat je ouders het verkeerd aanpakten.
Daarom begon ik het bericht ook met zeggen dat het me heel lastig lijkt om een kind op te voeden.

Oh, ja... Dat was wel een dingetje ja.

Het gekke aan de aanranding is wel, dat ik daarna in eens veel meer vrijheid kreeg dan ik eerder had gehad.
(Wat misschien te maken had met het feit dat ik bewezen had dat ik mijzelf kon verdedigen en wist hoe ik moest handelen :) )

Ik denk dat je het als ouder nooit honderd procent goed kan doen.

Mijn man, schoonzus en zwager zijn namelijk enorm losgelaten als kinderen, alles mocht, alles kon, niks was te gek, en ik kan nou niet bepaald zeggen dat zij heel goed terecht zijn gekomen als volwassenen, of dat zij geen dingen in hun jeugd hebben meegemaakt die moeilijk waren :+
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 25-10-23 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:50

DuoPenotti schreef:
ik had daar eerst braaf staan, maar vond dat ook geen goed woord. Heb dat veranderd in netjes.
Maar wellicht ook geen goed woord.

Zeg maar welk woord daar dan wel moet staan. :)
Want het is niet veroordelend bedoeld.
Maar ik kan het toch wel niet oke vinden?

Sorry, maar ik moest net even gniffelen. Als braaf er had gestaan dan was het op mij anders over gekomen en had ik er misschien nooit over begonnen. Nu las ik het als 'maar ík ben wèl netjes', wat een hele andere lading kan hebben. :))

DuoPenotti schreef:
Maar dat ik een gigantische hekel heb aan liegen en dan niet liegen om iemand niet te kwetsen, maar echt liegen om er zelf beter van te worden.
Is juist omdat mijn moeder alles bij elkaar liegt.
En ja als ik merk dat mensen bewust liegen dan ben ik met die mensen klaar.
Daarmee zeg ik niet dat die mensen slecht zijn, maar niet bij mij passen.
Slecht is het bij mij pas als het echt mensen schaad, wat ik niet denk bij liegen waar je slaapt.

Wellicht daar ook de verwarring hier in nu in de discussie.

Hmm, aan de ene kant snap ik je. Als mensen me proberen te naaien met leugens dan heb ik dat ook, maar er zijn dingen waar ik wel (bewust) over lieg en waar ik me ook niet over schaam. Helaas zit ik bijvoorbeeld in de situatie waarbij mijn ouders nieteens zeker zijn over het land waar ik in woon. Die twee zijn bij elkaar zonder overdrijven een familiedrama in de maak. Daarnaast heb ik een beetje een gekke buurman die een aantal onvoorspelbare dingen heeft gedaan. Als hij me komt vragen of ik wat wil doen ofzo dan zeg ik meestal dat ik het druk heb in plaats van dat ik denk dat hij getikt is en me met rust moet laten. Als mijn collega voor de tigste keer komt vragen of ik wat wil uitleggen en het liefst met een kopje koffie erbij, dan heb ik het ook druk in plaats van dat ik zeg dat het vast weer zo'n vraag is die Google ook kan beantwoorden. Ik ken ook zat mensen die weleens een verjaardag skippen met 'ik heb hoofdpijn' omdat ze 'ik heb geen zin' lastiger vinden om te zeggen. Wat ik snap, al gebruik ik die laatste zelf dan weer niet.

In mijn ogen vooral functionele leugens, omdat te eerlijk zijn je ook in de problemen kan brengen. :D

Tegen mijn partner zou ik dan weer niet kunnen liegen en ik denk dat ik tegenover mijn zoontje nog nieteens ga doen alsof Sinterklaas bestaat. := Tegen mijn vrienden ben ik soms te eerlijk en ik zou ook echt gekwetst zijn als ze denken dat ze niet net zo eerlijk kunnen zijn tegenover mij.

Mijn moeder daarentegen kan zelfs nog liegen over wat haar ontbijt was. :') Echt van die stomme leugens die ook gewoon geen enkel nut dienen. Hóe dan...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:37

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:59

Ik weet eigenlijk niet wat ik erger vind: de blauwe plekken en striemen of het feit dat je liegt tegen je ouders. Voor mij zijn beiden een rode vlag op die leeftijd eigenlijk.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:04

BaileyMix schreef:
Ik ga even een dankwoordje doen naar de Heere dat ik vroeg uit huis ben gegaan en tóen pas seks ben gaan hebben :)) Wat een gedoe joh. Moet er niet aan denken om m'n sloeriefase zo rond 16-17-18-19 onder toeziend oog van m'n moeder te moeten hebben gehad :') Lijkt me erg lastig!

Ik was ook pas 20 hoor. Maar omdat ik in the middle of knowhere woonde, wilden ze altijd wel graag weten waar ik was. En dat ik niet alleen in het donker naar huis kwam. Als ik niemand had met wie ik terug kon, haalde ze me ook met liefde om 4 uur snachts op.

En dat was dus ook het geval toen ik mijn vriend leerde kennen. Ik zo jaa moet gaan mijn vader is er. Zegt die heel droog, ooh loop wel ff mee. :')

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:05

Suzanne F. schreef:
Ik weet eigenlijk niet wat ik erger vind: de blauwe plekken en striemen of het feit dat je liegt tegen je ouders. Voor mij zijn beiden een rode vlag op die leeftijd eigenlijk.

"Hoi pap, ik heb een wilde partij gehad en mezelf flink laten aanpakken, vandaar de blauwe plekken. Dat je 't even weet."

Waar overigens niets mee mis is; zolang dat consentueel gebeurt en beide partijen ervan genieten snap ik niet waarom je het erg vindt?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:05

Ik vind blauwe plekken en striemen ook best heftig voor een sekspartij, helemaal als ze een dag later nog zichtbaar zijn.
Ik denk dat mijn ouders niet de conclusie zouden trekken dat ik wilde seks zou hebben gehad, maar ik ben ook een stuntel en zit vaak onder de blauwe plekken.

Erover liegen heb ik nooit gedaan en zou ik ook niet doen, maar ik ben dan ook sinds mijn 16e al samen met mijn vriend. Dat is aan jezelf wanneer je daarvoor kiest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:18

Ik weet het niet. Misschien de leeftijd, misschien omdat ik al wat meer gelezen heb over de achtergrond en wat er is verteld over de familie van Fotolijstje, misschien een onderbuikgevoel, geen idee. Het voelt voor mij niet goed in ieder geval.

Het was ook niet haar vriend, het was een date. Ik weet het niet, het voelt eenzaam, ik kan het niet uitleggen. Ik ben misschien in een emo bui. Negeer me maar gewoon.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:19

Spoiler:
Soepblik schreef:
Suzanne F. schreef:

"Hoi pap, ik heb een wilde partij gehad en mezelf flink laten aanpakken, vandaar de blauwe plekken. Dat je 't even weet."

Waar overigens niets mee mis is; zolang dat consentueel gebeurt en beide partijen ervan genieten snap ik niet waarom je het erg vindt?

Hij vroeg niet letterlijk waar die blauwe plekken vandaan kwamen, maar dat bedacht ze zichzelf later. Dat hij misschien zich daarom afvroeg of wat ze gezegd had wel waar was.

En nee dit gaat niemand tegen z’n ouders zeggen, althans, lijkt me niet. En dat is ook niet raar.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:34

Wat wordt het weer enorm uitgemolken zeg. Sjongejonge.

Oa Suzanne F. Wie ben jij om hier zo'n oordeel over te hebben? Leef en laat leven.

Er worden hier allerlei heftige biechten geplast. Mensen die (bewust) relaties kapot maken bijvoorbeeld (is lang geleden gepost maar me toevallig bij gebleven).
Dan wordt er gereageerd met ach, het is niet voor niks een biecht!

En nu gaat die vlag niet op? Waarom niet? Omdat Fotolijstje 18 is? Omdat iedereen zo volwassen is om te vergeten hoe zij waren als 18 jarige? Als je haar andere posts een beetje kent, weet je ook wel dat zij volwassen is voor dr leeftijd.
Ze mag toch lekker doen waar ze zin in heeft? Als zij van striemen op haar billen houdt, mag ze daar toch van houden? Boeien?

Er staat nergens "ik ben met een vreemde man van 30 jaar naar huis gegaan. Dat zou de zaak veranderen ja en is het prima om haar te waarschuwen over de mogelijke gevaren.

Schei toch uit en laat elkaar leven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:38

Ik ben net zoveel als jij om hier een oordeel over te hebben. Mijn zorg komt uit een goed hart.
Het is een kwetsbaar jong meisje en als je leest over begeleid wonen en andere dingen die ze weleens post qua mentale weerbaarheid en haar thuissituatie dan is dit geen gezonde situatie om je op een date te laten afranselen. Zeker niet als de ouders niet weten waar ze is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:44

Ahh Suzanne heeft al gezegd waar ze vandaan komt met die opmerking, niet nodig om zo tegen haar tekeer te gaan

Maar ik ben het er wel mee eens dat alles nu wel gezegd is denk ik :=

Iemand een leuke nieuwe biecht? Iets luchtigs misschien? :')