leintje_ schreef:deksel schreef:Ja klopt, heb vanochtend inderdaad de spoed gebeld (al voordat ik het berichtje plaatste hoor). Alleen toen was de boodschap dat waarvoor ik belde geen spoed was en ik dus de normale lijn moest bellen. Dus vroeg me af wanneer je de spoedlijn wel belt, omdat je bij een levensbedreigende situatie 112 moet bellen.
Voor iets wat niet kan wachten, maar waarvoor je geen 112 belt. Is ook wel een vaag grijs gebied. Ik zou bij een (beginnende) appendicitis de spoedlijn bellen, omdat dat mijn inziens iets is waar je niet mee moet wachten, maar ik ook geen 112 zou bellen voor zoiets. Ik ga er dan wel vanuit dat ik nog langs de HA kan, want zo niet, dan zou ik gewoon 112 bellen. Zoals je ziet, het verschilt heel erg per geval en ik denk dat het ook iets gevoelsmatigs is
Grappig dat je dat noemt, want daarvoor belde ik dus… Ik belde in 1e instantie het normale nummer maar na een paar minuten werd de verbinding verbroken vanwege werkzaamheden van de assistente. Dus toen de spoed geprobeerd en toen werd gezegd dat dit ik het normale nummer moest bellen. Daarom vroeg ik het me dus af, want als dat geen spoed is, wat dan wel?
Zoolgangster schreef:Je zou de huisarts via het normale nummer kunnen bellen, en dan kan hij/zij wel bepalen of je werkelijk zo'n spoedgeval bent. Ben je dat niet, blokkeer je tenminste niet onnodig hun spoedlijn. Mocht je wel spoed zijn, kan de huisarts uiteraard zelf ook de hulpinstanties inschakelen die nodig zijn, zoals de ambulancedienst bijvoorbeeld.
Maar dan heeft het spoednummer van de huisarts geen zin toch? Want dan sta je gewoon in de wacht tot dat je aan de beurt bent en kan je je verhaal doen.