Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:37

Nyaleti schreef:
Leuk idee! Ik zou het wagen op een (grote) kringloop. Misschien zelfs wel Marktplaats. Maar vermoed dat echt een bruidsjurk wel prijzig gaat zijn. Misschien kun je op Zalando oid wel wat gevonden krijgen als je zoeken op een witte jurk?

Edit: op Amazon staan best leuke dingen! Die kunnen prima door als bruidsjurk!

Zou toevallig zijn als iemand hier antwoord op weet maar als je röntgenfoto's wilt maken voor artrose (en gerelateerde) van de heup, welke richting moet je dan fotos maken?

Hoe bedoel je welke richting?

Ik heb al eens foto's laten maken van mijn heup waar uiteindelijk heupdysplasie en artrosevorming uit kwam. Daar zijn twee foto's van voren gemaakt (een keer met het been recht op de grond en een keer met het been schuin opzij) en van de zijkant dat ik mijn been op een verhoging moest zetten.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:55

Mag je blauw licht voeren in je trailer of vrachtwagen? Of riskeer je dan een boeten?

Ik zie het best vaak voorbij komen in paarden vrachtwagentjes, maar voor ik het in mijn eigen trailer maak wil ik graag weten of het officieel mag.

Zelf kan ik alleen wat vinden over zwaailichten, dat die niet blauw mogen zijn.

Maar wellicht weet een van jullie hoe het zit. :-)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:45

Vraag is of het licht naar voren en/of naar achteren straalt. Zo ja, dan mag het niet, zo nee, dan wel. Verlichting van voertuigen mogen naar voren alleen wit of amberkleuring zijn, naar achteren alleen rood of amberkleurig. In wezen, maar dat beseffen veel mensen ook niet en ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand er voor staande gehouden is, mag je ook niet met het binnenlicht in je trailer aan rijden zonder de flap dicht te doen. Maar ik denk (vermoed) wel dat de politie daarin met wit binnenlicht wat niet al te fel brandt, coulanter is dan met blauw licht....

Dus in principe mag jij best blauw licht in je trailer hebben, zolang het van achteren dan maar niet zichtbaar is.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:30

Kookaburra schreef:
Kun je een broodje zalm invriezen?

Ik maak wel eens broodjes met vleeswaren klaar om vervolgens in te vriezen. Dan haal ik het 's ochtends uit de vriezer en heb ik een makkelijke lunch. Maar kan dat met een broodje met zalm ook?

Is al een paar dagen geleden, maar wil hier toch nog even op terugkomen. Vis die je in de supermarkt koopt is bijna altijd al eerder ingevroren geweest, dan staat er 'ontdooid' op de verpakking. In dat geval is het beter om het niet nogmaals in te vriezen :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:32

Bij ons op het deel hangen 5 vlinders aan het plafond,maar moet ik ze nu naar buiten doen of houden ze een soort van winterslaap?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:35

Picopico schreef:
Kookaburra schreef:
Kun je een broodje zalm invriezen?

Ik maak wel eens broodjes met vleeswaren klaar om vervolgens in te vriezen. Dan haal ik het 's ochtends uit de vriezer en heb ik een makkelijke lunch. Maar kan dat met een broodje met zalm ook?

Is al een paar dagen geleden, maar wil hier toch nog even op terugkomen. Vis die je in de supermarkt koopt is bijna altijd al eerder ingevroren geweest, dan staat er 'ontdooid' op de verpakking. In dat geval is het beter om het niet nogmaals in te vriezen :)

Toevallig net een broodje vis uit de vriezer op :D
Ik kon bij een too good to go pakket zelf een paar bakjes vullen met hetgeen wat over was van een lunchbuffet. Ik was er vaker geweest en wist daardoor dat ze o.a. gerookte zalm en makreel hebben :9
Ongetwijfeld is dat ook opnieuw ontdooit.

Tot nu toe niet ziekjes o.i.d. geweest, maar bedankt voor de waarschuwing ;)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:37

Nyaleti schreef:
*Knip*
Zou toevallig zijn als iemand hier antwoord op weet maar als je röntgenfoto's wilt maken voor artrose (en gerelateerde) van de heup, welke richting moet je dan fotos maken?

Is afhankelijk van het ziekenhuis waar je heen gaat, maar opzich lijken alle protocollen wel op elkaar.
In principe moet er altijd vanuit 2 richtingen een foto gemaakt worden, vaak van voor/achter en opzij zover dat mogelijk is.

In het ziekenhuis waar ik werkte maakte we de meeste (op breuken na) foto's staand. Liggend is het idee het zelfde, alleen zie je niet hoe het in belaste vorm is.

Voor een heup maakte wij een foto van voor van het gehele bekken (zodat links en rechts vergeleken kunnen worden), maar soms met specifieke vraagstelling ook alleen de kant waarom het ging.
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast maakte we nog een foto waarbij het been uitgedraaid was. Als of je je been liggend naar buiten laat vallen.
Een foto vanaf de zijkant/lateraal heeft geen nut, omdat je bekken en andere heup dan overlappen.
Foto uit het boek is liggend, ik was gewend om ze staant te maken.
Afbeelding

Foto's zijn uit m'n oude instellingen boek van m'n opleiding.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:40

Wat werkt beter bij buikpijn, paracetamol of ibuprofen?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:41

Waar zit de buikpijn? Maag, darmen, spierpijn?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:14

Darmen, denk dat ik iets verkeerds gegeten heb.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:15

Picopico schreef:
Darmen, denk dat ik iets verkeerds gegeten heb.

Ik zou dan voor pcm gaan, ibuprofen is zwaarder voor maag en darmen, voor je daar weer last van krijgt. :=

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:22

Wanneer mag je de spoedlijn van de huisarts wel/niet gebruiken?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:22

bij twijfel, gewoon bellen.
Als het geen spoed is verwijzen ze je wel door.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:41

axel_1997 schreef:

Ja klopt, heb vanochtend inderdaad de spoed gebeld (al voordat ik het berichtje plaatste hoor). Alleen toen was de boodschap dat waarvoor ik belde geen spoed was en ik dus de normale lijn moest bellen. Dus vroeg me af wanneer je de spoedlijn wel belt, omdat je bij een levensbedreigende situatie 112 moet bellen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:29

deksel schreef:
axel_1997 schreef:

Ja klopt, heb vanochtend inderdaad de spoed gebeld (al voordat ik het berichtje plaatste hoor). Alleen toen was de boodschap dat waarvoor ik belde geen spoed was en ik dus de normale lijn moest bellen. Dus vroeg me af wanneer je de spoedlijn wel belt, omdat je bij een levensbedreigende situatie 112 moet bellen.

Voor iets wat niet kan wachten, maar waarvoor je geen 112 belt. Is ook wel een vaag grijs gebied. Ik zou bij een (beginnende) appendicitis de spoedlijn bellen, omdat dat mijn inziens iets is waar je niet mee moet wachten, maar ik ook geen 112 zou bellen voor zoiets. Ik ga er dan wel vanuit dat ik nog langs de HA kan, want zo niet, dan zou ik gewoon 112 bellen. Zoals je ziet, het verschilt heel erg per geval en ik denk dat het ook iets gevoelsmatigs is

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:35

Bij onze huisarts wordt er van "levensbedreigende spoed" gesproken, dàn mag je hun spoednummer bellen. Dan zou je in theorie net zo makkelijk 112 kunnen bellen, maar goed...

Je zou de huisarts via het normale nummer kunnen bellen, en dan kan hij/zij wel bepalen of je werkelijk zo'n spoedgeval bent. Ben je dat niet, blokkeer je tenminste niet onnodig hun spoedlijn. Mocht je wel spoed zijn, kan de huisarts uiteraard zelf ook de hulpinstanties inschakelen die nodig zijn, zoals de ambulancedienst bijvoorbeeld.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:42

leintje_ schreef:
deksel schreef:

Voor iets wat niet kan wachten, maar waarvoor je geen 112 belt. Is ook wel een vaag grijs gebied. Ik zou bij een (beginnende) appendicitis de spoedlijn bellen, omdat dat mijn inziens iets is waar je niet mee moet wachten, maar ik ook geen 112 zou bellen voor zoiets. Ik ga er dan wel vanuit dat ik nog langs de HA kan, want zo niet, dan zou ik gewoon 112 bellen. Zoals je ziet, het verschilt heel erg per geval en ik denk dat het ook iets gevoelsmatigs is

Grappig dat je dat noemt, want daarvoor belde ik dus… Ik belde in 1e instantie het normale nummer maar na een paar minuten werd de verbinding verbroken vanwege werkzaamheden van de assistente. Dus toen de spoed geprobeerd en toen werd gezegd dat dit ik het normale nummer moest bellen. Daarom vroeg ik het me dus af, want als dat geen spoed is, wat dan wel?

Zoolgangster schreef:
Je zou de huisarts via het normale nummer kunnen bellen, en dan kan hij/zij wel bepalen of je werkelijk zo'n spoedgeval bent. Ben je dat niet, blokkeer je tenminste niet onnodig hun spoedlijn. Mocht je wel spoed zijn, kan de huisarts uiteraard zelf ook de hulpinstanties inschakelen die nodig zijn, zoals de ambulancedienst bijvoorbeeld.

Maar dan heeft het spoednummer van de huisarts geen zin toch? Want dan sta je gewoon in de wacht tot dat je aan de beurt bent en kan je je verhaal doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:44

Buiten de werktijden van de huisarts, dus dat je naar de huisartsenpost moet zijn het de dingen die niet kunnen wachten tot aan wanneer je huisarts weer dienst heeft. Dus avond/nacht/weekend wat niet kan wachten.

Maar als de huisarts open is en je inderdaad dat bandje er aan krijgt bij spoed druk 1, wilt u de assistente spreken 2.
Dan weet ik het ook niet zo goed wanneer het spoed is. Want dat neigt mij dan ls snel naar 112.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:04

Op m'n vorige werk (afdeling radiologie) werd door de radioloog vaak het spoed nummer gebeld bij een vraag over een patient. Vaak kregen ze dan gelijk de huisarts aan te telefoon.
De huisarts waar ik bij zit heeft daar echter een aparte keuze in het menu voor.

Ik denk dat de spoed verder alleen gebruikt kan worden door mensen die door hebben dat het niet goed gaat, maar 112 bellen een te grote stap vinden. Via de HA kan dan als nog een ambulance worden opgeroepen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:21

Ik bel de spoedlijn als er geen keuzeoptie voor intercollegiaal overleg is :+

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:27

deksel schreef:
leintje_ schreef:

Grappig dat je dat noemt, want daarvoor belde ik dus… Ik belde in 1e instantie het normale nummer maar na een paar minuten werd de verbinding verbroken vanwege werkzaamheden van de assistente. Dus toen de spoed geprobeerd en toen werd gezegd dat dit ik het normale nummer moest bellen. Daarom vroeg ik het me dus af, want als dat geen spoed is, wat dan wel?

Bijzonder, want dan vraag ik me idd ook af waar de spoedlijn voor is. Is er een doktersassistente aanwezig in dit topic die het antwoord weet?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:48

deksel schreef:

Je zou deze eens kunnen invullen:
https://www.moetiknaardedokter.nl/

Bij klachten waar ik sowieso de spoed interne voor mag bellen, kwam hij hier ook uit op hap bellen :) ben benieuwd wat hij met jouw klachten aangeeft

Maar op werk bellen wij ook geregeld hap bij twijfel. En als er medicatie is vergeten bv.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:06

Kairos schreef:
deksel schreef:

Je zou deze eens kunnen invullen:
https://www.moetiknaardedokter.nl/

Bij klachten waar ik sowieso de spoed interne voor mag bellen, kwam hij hier ook uit op hap bellen :) ben benieuwd wat hij met jouw klachten aangeeft

Maar op werk bellen wij ook geregeld hap bij twijfel. En als er medicatie is vergeten bv.

Afbeelding
Zat ik volgens deze site toch goed met spoed bellen, alleen volgens de assistente toch niet.

Blijkt dus als ik het zo lees in de reacties dat er niet echt een harde lijn is maar meer een gevoel voor wanneer je wel/geen spoed belt.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:44

Ik heb twee schoenendozen nodig. Zou ik die gewoon bij een schoenenwinkel kunnen krijgen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:49

Niwla schreef:
Ik heb twee schoenendozen nodig. Zou ik die gewoon bij een schoenenwinkel kunnen krijgen?

Ja hoor, gewoon even binnenlopen en vragen.