Janneke2 schreef:Dus ach, wat hier confronterend aan is: de schrijver baalt.
Volgens mij is de boodschap: het RIVM geeft publiek niet al te betrouwbare informatie, en toch blijft het kabinet dat als ongecheckt uitgangspunt nemen.
En ik denk dan... misschien is de strategie wel echt nog steeds om gewoon een deel van de ouderen en mensen met kwetsbare gezondheid gewoon dood te laten gaan. Als je maar cynisch genoeg bent heeft dat veel voordelen (denk aan de complexe situatie van pensioenen en hoe we de zorg in moeten richten voor de vergrijzing.)
Het neigt naar naar aluhoedjes-denken, en ik heb dan ook mijn best gedaan om weerleggingen te vinden, maar in alles blijft overheersen dat de communicatie verwarrend is (zie ook Lubach), de regels niet helemaal lijken te kloppen met het beleid, en dat er nergens echt openlijk gezegd wordt 'hee RIVM, als jullie het zo vaak mis hadden, wat hebben jullie dan veranderd aan het model / de uitgangspunten waardoor het vanaf nu waarschijnlijker is dat het klopt?' en ik vind de overheid noch de zorgverzekeraars echt opvallen als het gaat om daadwerkelijk mensen zorg te bieden.
(En nee, een 'gesprekshulp' om contact op te nemen over niet behandelen telt dus niet.)
Ik vond dat voor deze crisis de vraag over bv levenseinde en voltooid leven al gevaarlijk dicht langs de rand ging (waar het duidelijk is dat sommige ouderen echt een voltooid leven ervaren en daar een waardig einde bij passen, zijn er ook veel ouderen die een doodswens hebben simpelweg omdat hun leven nogal karig is: geldproblemen, eenzaamheid, gezondheidsproblemen... En waar sommige politici duidelijk bezig waren met het opkomen voor de belangen van ouderen, waren er anderen die ietsjes minder het menswaardige in het oog leken te hebben, en iets meer de besparing.)