Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:35

Aardbeien doen het hier ook goed, 2x frambozen oogst heb ik vrijwel elk jaar :9 .
Nestje konijnen blijkt nu te zien 4x voedster en 1x ram. 2 dames blijven, ram is voor de vriezer, andere 2 dames wordt een beetje de vraag verkopen of vriezer (vlees zou goed uitkomen, maar centjes ook).

Vraag : Waarom zijn er mensen zo anti eten van gevaccineerde dieren? Zou niet gezond zijn? Heb hier een konijn zitten dat mogelijk met de rammelaar mee richting vriezer zou gaan, maar gevaccineerd (bijna jaar geleden inmiddels), hoe zit dat qua redenen?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:55

Is dat weer een nieuwe hype dat mensen dat vlees niet willen eten? Zo hoorde ik laatst dat sommige mensen geen eieren wilden eten als er een haan bij de kippen loopt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:07

Die haan bij de hennen heb ik wel vaker gehoord maar niet gevaccineerde dieren niet. Zal wel te maken hebben met angst voor de stoffen die in het vlees terecht zouden kunnen komen. Meeste mensen hebben vermoed ik weinig kaas gegeten van het principe ‘wachttijd’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:20

Is het eerste wat ik daar van hoor…

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:23

Als vaccinatie een jaar geleden is zou ik mij daar niet druk om maken.

En dat van een haan bij de hennen dat ze dan geen eieren willen heb ik ook vaker gehoord.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:25

Ik kom hier ook mee praten als dat mag O:) :D

Ik kreeg laatst ook de vraag hoe ik dat deed met het eten van de eieren met een haan erbij, ik persoonlijk had er niet eens bij na gedacht dat, dat een probleem kon zijn (onze kippen leggen nog niet, zijn nu 17 weken).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:29

Ik heb een sappan besteld. Aankomend weekend maar eens wat liters vlierbessensap en siroop maken.

Wat betreft een haan bij de kippen, sommige mensen denken dan dat er plots een kuikentje in de pan ligt denk ik. :')
Ik haal elke dag de eieren weg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:52

Als je elke dag de eieren weghaalt is een haan bij de kippen inderdaad absoluut geen probleem.
De bevruchte eieren gaan pas ontwikkelen zodra er gebroed wordt.
Daarom kun je broedeieren ook gewoon een aantal dagen bewaren voor je het hele zootje onder de kip/in de broedmachine legt. Anders zou het net als bij andere vogels zijn, dat er elke dag een kuiken geboren wordt in plaats van alles in 1 keer.

Liesjuh, welk kippenras hebben jullie? Hebben jullie ze ook voor de verkoop? Ik meende in het emigratietopic gelezen te hebben dat het een hobby is van jouw vriend?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:06

roekes schreef:
Is dat weer een nieuwe hype dat mensen dat vlees niet willen eten? Zo hoorde ik laatst dat sommige mensen geen eieren wilden eten als er een haan bij de kippen loopt

Zou iets met veiligheid/gezond zijn van het vlees te maken hebben? Maar nogal amerikaans en reden geven ze er niet bij (wordt kennelijk vanzelfsprekend geacht).
Ik begrijp de overweging niet enten ivm kosten absoluut, die investering kan gewoon niet uit (bij klein grut zeker).

En nog eentje qua vaccineren konijnen in dit geval : sommigen zeggen 1x is genoeg voor hele leven, soms voor bepaalde leeftijd, anderen ongeacht leeftijd ipv elk jaar herhalen. Iemand die daar meer over weet?

Haan heb ik hier juist bij de kippen, scheelt gekibbel en aangezien die haan gratis ophalen is, ik een kloekje heb lopen en dus vruchtbare eitjes is vervanging toom gratis (buiten voer om dan).

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:22

Judith, ik heb op t moment 7 Barnevelders lopen, waarvan er 2 hanen teveel zijn die geslacht moeten worden. Ik ben op zoek naar 2 nieuwe/andere hennen voor erbij voor de eieren. De eieren van de Barnevelders wil ik verkopen als broed eieren.

Als het slachten van de 2 hanen "lukt", mentaal gezien, wil ik van het voorjaar of broedeieren of eendags kuikens kopen specifiek voor het vlees. Twijfel daarbij alleen nog een beetje aan het ras.

De kippen zijn niet echt de hobby van mijn vriend. Sterker nog, toen ik de broedeieren van de barnevelders kocht zei hij dat het best was zo lang ik hem er buiten liet O:) Al is hij daarvan wel terug gekomen hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:23

Konijnen, afhankelijk van welk vaccin je geeft, elke 6 maand tot een jaar. Ik moet zeggen dat ik vind dat je er aan kost wel aan uit kunt. Wij gaan tijdens een entingsdag van de dierenarts. Ik heb ooit alles verloren en dat is echt zeer pijnlijk. Daarbuiten kost het ook jaren om een lijn op te zetten met de voor jou juiste eigenschappen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:32

Fokdieren vaccineren kan inderdaad uit en is hier ook weer de bedoeling, het gaat om de jonge dieren met bestemming vriezer waar het logischerwijs niet uit kan.
Zal mijn DA website in de gaten gaan houden qua vaccinatie-acties, nu gingen ze met de jaarlijkse DA apk mee qua ontwormen, tandjes en vaccin, maar konijn vaccin is DUUR en nijnen zitten zometeen eindelijk thuis (kan ze op de wei niet goed schoon houden e.d.), maar nieuwe huisvesting bouwen kost tijd (leerproces en elke dag bedenk je weer wat, wat verstandig is om ook te beveiligen, etc.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:36

Jonge dieren is sowieso nutteloos inderdaad. Wij slachten tussen 12 en 14 weken. Inenten kan pas vanaf 8 weken (velen claimen al van 6 weken maar zowel mijn dierenarts als mijn persoonlijke ervaring leert dat je dan een sterfte hebt van 40% omdat ze nog te jong zijn) 3 weken eer het optimaal werkt, dan zit je al aan de 11 weken. Voor die ene week beginnen wij er inderdaad ook niet aan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:18

XxLiEsJuHhxX schreef:
Judith, ik heb op t moment 7 Barnevelders lopen, waarvan er 2 hanen teveel zijn die geslacht moeten worden. Ik ben op zoek naar 2 nieuwe/andere hennen voor erbij voor de eieren. De eieren van de Barnevelders wil ik verkopen als broed eieren.

Als het slachten van de 2 hanen "lukt", mentaal gezien, wil ik van het voorjaar of broedeieren of eendags kuikens kopen specifiek voor het vlees. Twijfel daarbij alleen nog een beetje aan het ras.

De kippen zijn niet echt de hobby van mijn vriend. Sterker nog, toen ik de broedeieren van de barnevelders kocht zei hij dat het best was zo lang ik hem er buiten liet O:) Al is hij daarvan wel terug gekomen hahaha

Dan verwar ik je waarschijnlijk met iemand anders ;)

Qua ras voor het opfokken voor vlees zou ik dan gaan voor de Poule de Bresse, die zou in Frankrijk toch wel verkrijgbaar moeten zijn lijkt me. Mooi vlees van dieren met een fijn karakter. Of zoek je naar een 'plofkipras' wat in 2 maanden slachtrijp is?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:41

Mijn Poule de Bresse gaan over een paar weken naar de slachterij. Ben erg benieuwd na alle hype over hoe lekker dit ras is! :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:55

JudithO schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

Dan verwar ik je waarschijnlijk met iemand anders ;)

Qua ras voor het opfokken voor vlees zou ik dan gaan voor de Poule de Bresse, die zou in Frankrijk toch wel verkrijgbaar moeten zijn lijkt me. Mooi vlees van dieren met een fijn karakter. Of zoek je naar een 'plofkipras' wat in 2 maanden slachtrijp is?

Nee geen plofkip maar misschien wel een ras dat iets sneller groeit dan de barnevelders nu. Ze zijn nu 17 weken en wegen rond de 2kg terwijl hun volwassen gewicht 3,5 tot 4 kg zou moeten zijn

Met hoe oud worden poule de bresse gemiddeld geslacht? En hoe zwaar zijn ze dan ongeveer?

Ohh en wat is jullie voorkeur, eieren uitbroeden of eendagskuikens kopen?
En hoeveel kippen rekenen jullie voor 1 jaar?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 19:29

Wij broeden ze zelf uit, maar vooral omdat we dat proces zo leuk vinden.

Verder slachten wij alle niet-plofkippen met ongeveer 25-26 weken. De bresse hebben we ook met die leeftijd gedaan. Ik heb ergens nog wel foto's van het eindresultaat, ook van verschillende rassen. Gewichten weet ik zo niet maar ik ga vooral voor kwaliteit. En die was bij ons bij de bresse het best, terwijl zij ons eerste toompje waren en het op sommige vlakken nog niet zo goed hebben gehad als de rest.
De marans scoorde qua kwaliteit niet zo goed, die vonden we vrij taai en vooral droog. En dat had niks met iets anders te maken dan ras, want op hetzelfde moment hadden we ook een koppel Mechelse Koekoek en die waren wel prima.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 19:38

Ik slacht rond 3 maanden de hanen langer gaat meestal niet vanwege vechten en geen ruimte om apart te houden. Met dat er voor mij alleen al genoeg vlees aan zit. Vind de sussex heerlijk mals en zacht vlees hebben.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 20:35

De mijne zijn iets van 18 weken als ze gaan. Ik vind de hanen vervelend worden en ik weet niet of ze nog echt groter worden, zijn al flinkerds. Maar kan ze eens wegen :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:57

Onze haan zal met +/- nu 17 weken gaan. Ik heb iemand gevonden die mij met het 1e deel wilt helpen. Maar vervolgens lees ik ook weer veel verschillende dingen. Na het slachten en het leegbloeden, dompel je ze een halve minuut ongeveer in heet water, dan pluk je ze, en dan poten eraf en open maken en schoon maken. Vervolgens in de koelkast voor een paar uur voor ze de vriezer in kunnen.

Mis ik kan nog iets of klopt het zo? En hoeveel uur moeten ze dan in de koelkast voor ze de vriezer in kunnen?

Het word hier uiteindelijk trouwens maar 1 haantje die geslacht word, de andere is de dans ontsprongen en mag naar de buurman van degene die mij gaat helpen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:11

24 uur moet vlees besterven. Je kan ook zonder plukken en villen. Is net wat je makkelijk vind. Ik hoef bijvoorbeeld alleen velletje op de poten dus dan dompel ik die alleen. En de rest vil ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:16

Ik vil ook. En dan 24 uur besterven inderdaad.

Afgelopen dinsdag 12 kwartels en 10 hanen gedaan. Ruim 1.1kg kwartelvlees (poten+filet) en ruim 3kg kippenvlees (poten+vleugels+filet). De karkassen heb ik weggegooid. Op deze manier hoefde ik de organen er niet uit te peuteren en ruimte had ik toch niet in de vriezer voor ze, en ook niet voor soep van ze. Volgende lichting beter.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:53

10 hanen en 3kg klinkt mij al niet zoveel of licht dat aan mij? O:)

Ik vind het velletje stiekem bijna het lekkerste dus die mag van mij wel blijven. Ik denk dat deze 1e haan ook als heel haantje de vriezer in gaat en later de oven in. Als ik het nog eens ga doen wil ik er denk ik ook wel uitbenen enz.

Wat doen jullie met de organen, kop en de poten (het niet vlees deel)?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:00

Ik heb dus blijkbaar alleen nog maar foto's van het resultaat na slachten van de Poule de Bresse. Nou ja, dan maar even geen vergelijkingsmateriaal ;)

Maar de Poule de Bresse zagen er bij ons zo uit, geslacht op 25-26 weken (weet niet meer welke lichting dit precies was):

Afbeelding

Afbeelding

En even in spoiler hoe ze bij ons geslacht werden, wij slachtten met behulp van een slachtkoker/trechter. Absolute aanrader, ik wil nooit meer zonder.
Spoiler:
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:04

Het zijn barnevelder kriel hanen waar ondertussen wat onrust in de groep was ontstaan omdat ze te oud werden en vrij krap zaten (want mijn andere verblijven waren ook vol door tijdgebrek), dus er waren een paar wat afgevallen. Daarnaast dus zonder karkas, dat scheelt ook rustig 100g per kip. Maar als ik steeds de grootste had geslacht en de groep een dubbel zo groot verblijf had gegeven had er denk ik 400g per kip afgekomen excl. karkas. Vel is ook nog gewicht, dat heb ik natuurlijk ook niet. Maar volwassen wegen deze hanen levend maar 1.2-1.5kg. Het vlees blijft beperkt. Ik fok ook eigenlijk voor de verkoop en slacht het overschot.