Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:24

Janine1990 schreef:
Hoevaak kan je je schaatsen laten slijpen voor je nieuwe ijzers moet?
Schaatsen waar niet mee over zand/gras/asfalt wordt gelopen en dus niet extreem stomp worden.

Als 't niet over echte wedstrijdschaatsen gaat: Ik denk zo ongeveer totdat het ijzer op is :P
(de grens zal zijn wanneer de schoen qua comfort te laag op 't ijs komt te staan)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:34

APCIII schreef:
Janine1990 schreef:
Schaatsen waar niet mee over zand/gras/asfalt wordt gelopen en dus niet extreem stomp worden.

Als 't niet over echte wedstrijdschaatsen gaat: Ik denk zo ongeveer totdat het ijzer op is :P
(de grens zal zijn wanneer de schoen qua comfort te laag op 't ijs komt te staan)

Mag wat mij betreft beide... :')

Maar ik zoek echt een aantal, bij benadering natuurlijk... :+

Kuggur

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:01

Als je zoals je beschrijft niet met je schaatsen op slijtende ondergronden loopt ( en zelfs áls), vermoed ik dat je je over het "wegslijpen" van je schaatsen geen zorgen hoeft te maken. Je kunt een schaats honderden ( duizenden?) malen slijpen voor de breedte significant verandert.
Ik heb wel een een beschadiging uit de snede van een scandi mes geslepen, dat zijn dunne bladen en dat duurt eeuwig, zelfs met grove methoden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:58

Kan iemand mij vertellen of dit antiek of rommel is? Het is onderdeel van een erfenis. De buitenkant ziet er heel oud uit, de binnenkant ziet er uit als elk ander zwart geverfd doosje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:02

xMaxxiee schreef:
[naam] schreef:
Ja doen ze nog. Even een berichtje sturen op facebook, dan krijg je er een via de mail. Heb ik toen ook gedaan :).

Gister gedaan maar kreeg een bijdehante reactie terug. Ga wel naar EJ want de klantenservice van divoza komt me onderhand de neus uit :roll:

Ah meen je dat nou? Wat jammer zeg :n, vreemd ook. Ze hebben me altijd goed te woord gestaan!

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:11

Xyris schreef:
Kan iemand mij vertellen of dit antiek of rommel is? Het is onderdeel van een erfenis. De buitenkant ziet er heel oud uit, de binnenkant ziet er uit als elk ander zwart geverfd doosje.

[ [url=m/alopHY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XwaFn9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/w3QELx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KDDID5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie schroeven voor een kruiskop-schroevendraaier, dus vreselijk oud is 't in ieder geval niet. (of de scharnieren zijn "recent" vervangen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:15

Xyris schreef:

Ik vraag me nu vooral af; wat is het?
Het ligt op het puntje van mn tong, maar ik kom er niet uit! :Y)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:17

Shanna schreef:
Xyris schreef:

Ik vraag me nu vooral af; wat is het?
Het ligt op het puntje van mn tong, maar ik kom er niet uit! :Y)

Ik dacht een wijnfles houder oid :+ zal t wel niet zijn maargoed hahaha

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:29

Vind t idd wel een mooi ding!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 01:01

Haha ik weet eerlijk gezegd ook niet wat het is, er zou inderdaad een wijnfles in passen, maar omdat het vierkant is aan de binnenkant gok ik dat het niet voor wijnflessen is!? Maar wie weet. Niemand die weet wat het is, waar het precies vandaan komt en of het rotzooi is of juist iets antiek :') al lijkt antiek nu dus af te vallen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:07

misschien een kaarthouder oid?

Mooi ding inderdaad

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:17

Denk dat het niet wat waard is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:22

Riddershow schreef:
misschien een kaarthouder oid?

Mooi ding inderdaad

Inderdaad. Maar ik gok wel heel erg nep. Lijkt me een Xenos-achtig produkt uit Afrika of Azie.

Als het een manier is om een luxe produkt te verpakken in de periode van 1800-1900 zou het veel beter afgewerkt zijn, bijvoorbeeld in de overgang tussen deksel en 'body'. Op het leer aan de zijkant is iets van een landkaart gewoon geprint. De donkere randen suggereren kunstmatige 'aging'. Maar het donkere zit ook op onlogische plekken/plekken die je bij echt gebruikt niet zou aanraken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:41

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:49

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:28

Janine1990 schreef:

Het ijzer van een schaats is gehard. niet het hele blad maar de onderste 4-5 mm.
vaak kan je van de zijkant een randje zien met een iets andere kleur (donker).
Als je dat randje weggeslepen hebt kan je de ijzers niet meer scherp maken en slijpen.

Het ijzer is ook niet vlak maar een beetje rond geslepen (in de lengte richting) zodat je kan sturen.
in de breedte richting moet het mooi vierkant zijn met scherpe randen zonder inkepingen of bramen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:37

Ik heb een weegschaal die je vetpercentage meet. Maar ik had eerst niet gezien dat je ook het geslacht in kon stellen, ik had dus eerst altijd als 'man' gemeten. Nu had ik het dus veranderd en is mijn vetpercentage plots anders? :+ Ik weet dat vrouwen in het algemeen meer vet hebben dan mannen, maar mijn vetpercentage zou toch nog steeds hetzelfde moeten blijven of de weegschaal nu op 'man' of op 'vrouw' staat, of zie ik dat verkeerd?
En in mijn ogen klopt het dan al helemaal niet. Want als 'man' was ik 'underfat' en als het op vrouw staat ben ik plots 'healthy'. Het zou toch net omgekeerd moeten zijn? Als de weegschaal op man staat, zou ik als vrouw zijnde toch net eigenlijk te veel vet hebben als je de meettabel volgt van het vet dat gezond is voor een man?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:54

Waarschijnlijk omdat de verhouding procentueel gezien tussen spieren/vet en man/vrouw zo verschilt dat het percentage nu ook anders is. En nu healthy klopt, als man had je te weinig vet gehad maar als vrouw ben je gezond omdat je, zoals je zelf al zegt, als vrouw meer vet hebt dan mannen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:16

De verdeling bij mannen en vrouwen is anders, maar logisch vind ik het in dit geval niet.

Vrouwen horen meer vet te hebben dan mannen
En vrouwen hebben relatief meer vet onderin hun lijf dan mannen (peervormig in plaats van appelvormig).

Hij maakt door een stroompje door de onderste helft van je lijf te sturen een inschatting van je totale lichaamsvet.

Stel: hij meet 15% vet zou deze geleiding over het hele lichaam gelijk zijn, dan is het bij vrouwen eigenlijk 13% vet, want die hebben onderin meer vet dan bovenin. Maar bij mannen zou het juist 17% vet zijn, want die hebben het andersom.
Tegelijkertijd hebben mannen normaal gesproken een lager vetpercentage dan vrouwen (ongeveer 7% lager) bij een vergelijkbare bmi en uitstraling - https://www.builtlean.com/wp-content/up ... Chart1.jpg )

Ik snap dus ook niet hoe hij eerder op underfat stond en nu op healthy. Want hij is van (fictieve getallen) 17% bij een man naar 13% bij een vrouw gegaan, terwijl het bij vrouwen 8% hoger hoort te zijn in plaats van 4% lager.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:22

Ik ben juist een appel.
Dan zou die weegschaal bij mij juist fout meten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:32

Dat klopt, daarom zijn dit soort weegschalen maar heel beperkt nuttig. Je hebt ook varianten waarbij je zowel handgrepen als voetplaatsen hebt en die meten je dan preciezer door (zowel van links naar rechts als van onder naar boven). Het geeft echter wel een indicatie of je vetpercentage naar beneden gaat, zelfs al is het werkelijke vetpercentage anders.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:34

Maar als man had ik dan toch net te veel vet gehad (als de weegschaal dus ingesteld staat op 'man' en ik dus nog steeds vrouw ben)? Het meet je spieren en je vet ook gewoon apart (en botten/vocht wordt ook apart gemeten).. Ik zal er straks nog eens naar kijken of er ook een verschil is in spieren anders. :+

Even nog eens gemeten; als man is het vet dus 7,6% underfat. Spieren 48,4% en beenderen 14,9.
Bij vrouw kom ik uit; vet 15% healthy. Spieren 41,6 en beenderen 11,3.

Ik denk dat ik het nooit zal snappen. :')

En mijn lichaamsbouw is ook niet 'typisch vrouwelijk', ik heb net bredere schouders en smallere heupen. Echt nuttig zal deze weegschaal inderdaad niet zijn, maar ik blijf het vaag vinden.xd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:56

BMHP schreef:
Janine1990 schreef:

Het ijzer van een schaats is gehard. niet het hele blad maar de onderste 4-5 mm.
vaak kan je van de zijkant een randje zien met een iets andere kleur (donker).
Als je dat randje weggeslepen hebt kan je de ijzers niet meer scherp maken en slijpen.

Het ijzer is ook niet vlak maar een beetje rond geslepen (in de lengte richting) zodat je kan sturen.
in de breedte richting moet het mooi vierkant zijn met scherpe randen zonder inkepingen of bramen.

Dat laatste wist ik, dat eerste niet...
Heb niet echt een andere kleur op de onderkant, maar ze zijn van Ving, dus zal wel redelijk kwaliteit zijn voor een hobbyschaatser. Thanks a lot!

Mizora schreef:
De verdeling bij mannen en vrouwen is anders, maar logisch vind ik het in dit geval niet.

Vrouwen horen meer vet te hebben dan mannen
En vrouwen hebben relatief meer vet onderin hun lijf dan mannen (peervormig in plaats van appelvormig).

Hij maakt door een stroompje door de onderste helft van je lijf te sturen een inschatting van je totale lichaamsvet.

Stel: hij meet 15% vet zou deze geleiding over het hele lichaam gelijk zijn, dan is het bij vrouwen eigenlijk 13% vet, want die hebben onderin meer vet dan bovenin. Maar bij mannen zou het juist 17% vet zijn, want die hebben het andersom.
Tegelijkertijd hebben mannen normaal gesproken een lager vetpercentage dan vrouwen (ongeveer 7% lager) bij een vergelijkbare bmi en uitstraling - https://www.builtlean.com/wp-content/up ... Chart1.jpg )

Ik snap dus ook niet hoe hij eerder op underfat stond en nu op healthy. Want hij is van (fictieve getallen) 17% bij een man naar 13% bij een vrouw gegaan, terwijl het bij vrouwen 8% hoger hoort te zijn in plaats van 4% lager.

Het is niet dat ik er nachten van wakker lag, maar ik heb me altijd al afgevraagd hoe een weegschaal vet moest wegen :') Nu weet ik het! *\o/* Thanks!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:06

Waarom hebben Amerikaanse auto's niet zo'n knipperlicht als wij hebben?
(hun knipperlicht brandt gewoon in de gebruikelijke verlichting en knippert wanneer je het knipperlicht aan zet, het is doorgaans ook niet oranje)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:12

Janine1990 schreef:
Waarom hebben Amerikaanse auto's niet zo'n knipperlicht als wij hebben?
(hun knipperlicht brandt gewoon in de gebruikelijke verlichting en knippert wanneer je het knipperlicht aan zet, het is doorgaans ook niet oranje)

Omdat zij dat als veilig genoeg achten. Bovendien zijn deze regels niet over de hele wereld gelijk.

Die van ons zijn wel Europees gelijk.