Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:12

DeEenhoorn schreef:
Ik word 3 dagen met de auto naar stage gebracht. Heb morgen praktijkexamen daar dus ik moet wel eigenlijk.... argh

Succes met je examens!

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:26

Op de perrons waar de rookzone met zo'n mooi geel vlak staat aangegeven, maar waar de rokers gewoon consistent één of twee stappen buiten staan :roll: |o

BarbaLala

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:51

Los van de ergernis over dat er met contant geld niet meer betaald kan worden en het OV onderhand enkel nog voor de elite bestemd lijkt gaan ze nu voor f sake ook nog eens 3 dagen staken.
Echt heel erg fijn voor alle mensen die er van afhankelijk zijn. God wat zal ik blij zijn als ik mijn rijbewijs en eigen auto heb, dit is echt pure waanzin.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:59

BarbaLala schreef:
Los van de ergernis over dat er met contant geld niet meer betaald kan worden en het OV onderhand enkel nog voor de elite bestemd lijkt gaan ze nu voor f sake ook nog eens 3 dagen staken.
Echt heel erg fijn voor alle mensen die er van afhankelijk zijn. God wat zal ik blij zijn als ik mijn rijbewijs en eigen auto heb, dit is echt pure waanzin.

Knoop eens een gesprek aan met de chauffeurs zou ik zeggen. En hoezo voor de elite. Gewoon geld op je chipkaart zetten. Is vaak nog goedkoper dan die losse kaartjes

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:04

Omdat lang niet iedereen gezegend is met een pinpas waar geld op staat purny.
"Gewoon geld op je chipkaart zetten", is lang zo gewoon niet voor veel mensen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:18

Ben oprecht benieuwd om wat voor doelgroep het dan gaat die absoluut geen pinpas met geld op de bankrekening heeft of kan hebben maar wel contant geld? Want in de kosten in het algemeen kan het toch niet gaan, die rottige papieren kaartjes zijn 9 vd 10 keer nog duurder dan met de chipkaart reizen. En die kosten om de kaart aan te schaffen heb je er dan ook zo uit.

Nee ik ben blij dat het contant geld in de bus eruit gaat. En dat ze dat hier in Utrecht ook eindelijk gaan invoeren, eerst nog maar op een beperkt aantal lijnen maar hopelijk snel overal. *\o/* Veiliger voor de chauffeur en in z'n algemeen ook een stuk sneller.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:30

Draai eens een dagje mee in de (schuld- of) hulpverlening zou ik zeggen, het zal je ogen openen.
Dit is echt weer een streek van een rechts kabinet. Ik vind het echt walgelijk.
En dan gooien ze het op de zogenaamde veiligheid van de chauffeur, hoe lachwekkend is dat.
Heb er geen goed woord voor over.
Het heet openbaar vervoer, maar ze kunnen die naam beter wijzigen want het is alles behalve dat.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:37

Ik zal je vertellen dat ik zelfs heb gewerkt binnen die doelgroep en daarom ook deze vraag stel want ik had dit antwoord al wel verwacht. Moet ik bij zeggen, dat gaat wel om 2 jaar terug, en ik weet niet wat er in de tussentijd is veranderd maar dergelijke problematiek kwam ik daar niet tegen, OV chipkaarten werden door de bewindvoering netjes geregeld. Maar de stand van zaken zal allicht veranderd zijn en er zullen allicht ook grote verschillen binnen het werk zelf zitten.

De 'zogenaamde veiligheid' van de chauffeur... er zijn gewoon daadwerkelijk chauffeurs overvallen vanwege het contant geld dat ze bij zich hebben in de bus, waarom dat in godsnaam belachelijk maken???? Maak zelf maar eens een overval mee, dat zal je vast ook wel de ogen openen...
Laatst bijgewerkt door Memories op 26-06-18 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:42

Ik vind het juist goed dat je alleen nog maar kan pinnen, stuk veiliger voor de chauffeurs.
En ja, ik heb een rijbewijs maar geen auto, dus ik pak ook geregeld de bus om ergens te komen.
En ja, het is even balen, maar als de chauffeurs niet eens even kunnen plassen of lange stukken aan 1 stuk door moeten rijden, dat vind ik waanzin..

En ik woon in een stad met allerlei doelgroepen, student, rijke mensen, mensen met uitkering en ik zie 9/10 met een ov pasje rondlopen, dus zo “elite” is het niet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:42

Memories schreef:
Ik zal je vertellen dat ik zelfs heb gewerkt binnen die doelgroep en daarom ook deze vraag stel want ik had dit antwoord al wel verwacht. Moet ik bij zeggen, dat gaat wel om 2 jaar terug, en ik weet niet wat er in de tussentijd is veranderd maar dergelijke problematiek kwam ik daar niet tegen... Maar de stand van zaken zal allicht veranderd zijn en er zullen allicht ook grote verschillen binnen het werk zelf zitten.

De 'zogenaamde veiligheid' van de chauffeur... er zijn gewoon daadwerkelijk chauffeurs overvallen vanwege het contant geld dat ze bij zich hebben in de bus, waarom dat in godsnaam belachelijk maken???? Maak zelf maar eens een overval mee, dat zal je vast ook wel de ogen openen...

Maar dat kan toch bij elke winkel/instantie/persoon met contant geld gebeuren? Dan kun je contant geld net zo goed helemaal afschaffen.
Of ligt het percentage overvallen op chauffeurs dermate hoger dan in bijvoorbeeld winkels?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:44

De schuld van het kabinet, welja :')

Ik heb totaal geen verstand van SHV, maar die mensen hebben toch een bewindvoerder? Daar moet toch mee te regelen zijn dat je een OV-chipkaart krijgt met een vast bedrag erop, ook als je geen pinpas hebt?

Ik ben ook blij dat het contant geld uit de bus is, reis(de) regelmatig 's avonds laat met de bus en ik snap heel goed dat chauffeurs zich niet veilig voelen om met een volle kas rond te rijden. Je hebt er rare mensen tussen zitten...
Laatst bijgewerkt door Foaly op 26-06-18 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:46

Bowo schreef:
Memories schreef:
Ik zal je vertellen dat ik zelfs heb gewerkt binnen die doelgroep en daarom ook deze vraag stel want ik had dit antwoord al wel verwacht. Moet ik bij zeggen, dat gaat wel om 2 jaar terug, en ik weet niet wat er in de tussentijd is veranderd maar dergelijke problematiek kwam ik daar niet tegen... Maar de stand van zaken zal allicht veranderd zijn en er zullen allicht ook grote verschillen binnen het werk zelf zitten.

Maar dat kan toch bij elke winkel/instantie/persoon met contant geld gebeuren? Dan kun je contant geld net zo goed helemaal afschaffen.
Of ligt het percentage overvallen op chauffeurs dermate hoger dan in bijvoorbeeld winkels?

En daarom ben ik daarnaast ook voorstander van het op termijn zoveel mogelijk afschaffen van contant geld. Niet alleen in de bus. En tja, overal waar je het kan voorkomen moet je het toch zoveel mogelijk willen voorkomen wat mij betreft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:51

Ik heb een bewindvoerder en idd geen geld op de bank , maar heb wel een OV chipkaart . Vergeet ik die heb ik een probleem snap waarom de chauffeur niet meer cash in de bus heeft het is wel rottig als ik geld in mijn portemonnee heb en niet op de pin . Krijg een x bedrag elke week die ik pin zodat ik elke cent gebruiken kan .

Snap barbalala wel ergens

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:52

Klopt, maar ik vind niet dat de buschauffeurs daar nou meer recht op zouden hebben dan anderen en zo komt het nu wel op mij over. Vind het een nogal vals argument.
Dat het sneller en makkelijker is als iedereen een ov zou hebben, ben ik het mee eens, maar de overvallen vind ik een slecht argument, volgens mij hebben winkels etc daar meer last van, vanwege de ov is er al bijna niets meer te halen in een bus volgens mij.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:56

BarbaLala schreef:
Draai eens een dagje mee in de (schuld- of) hulpverlening zou ik zeggen, het zal je ogen openen.
Dit is echt weer een streek van een rechts kabinet. Ik vind het echt walgelijk.
En dan gooien ze het op de zogenaamde veiligheid van de chauffeur, hoe lachwekkend is dat.
Heb er geen goed woord voor over.
Het heet openbaar vervoer, maar ze kunnen die naam beter wijzigen want het is alles behalve dat.

Ja nu je het zo stelt snap ik je punt ook wel. Ik ken mensen die mogen geen pinpas van de bewindvoerder, en krijgen cash betaald voor weekgeld. Dus als geen cash betaalt meer kan worden, hebben die mensen wel een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:58

Als ze zorgen dat iemand anders voor hun een ov-chipkaart koopt, diegene contant geld geven en dan vervolgens altijd met contant geld bij een automaat opladen is er toch geen probleem? Of denk ik nu te makkelijk?

Contant geld vind ik zelf ook veel fijner en heb geen pinpas, maar ik snap deze maatregel.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:03

Bowo, als ik het goed begrijp vind jij dat buschauffeurs voorgetrokken worden omdat er in winkels geen (of minder) maatregelen genomen worden tegen overvallen en in de bus wel? Die snap ik even niet... Wat heeft dat precies met elkaar te maken? Omdat de buren geen inbraakalarm hebben hangen mag ik er ook geen ophangen, want ik heb er niet meer recht op om niet overvallen te worden dan zij? Lijkt me iets voor iedere organisatie (winkels, OV, andere bedrijven) om zelf te bepalen, en niet maar geen veiligheidsmaatregelen te treffen omdat iemand anders het misschien lastiger heeft dan zij...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:31

Bowo schreef:
Klopt, maar ik vind niet dat de buschauffeurs daar nou meer recht op zouden hebben dan anderen en zo komt het nu wel op mij over. Vind het een nogal vals argument.

Huh?
(Zijn we deze discussie echt aan het voeren trouwens?)

Ik zie echt genoeg problemen bij het afschaffen van contant geld, maar veiligheid van de buschauffeurs vind ik nou juist wel een goed punt. Hier is nog maar en half jaar geleden een chauffeur beroofd.
'Anderen lopen ook risico dus laten we de buschauffeurs maar barsten' vind ik een van de slechtste argumenten om niets te doen aan hun veiligheid in dat opzicht.

Betere oplossingen:
- meer mogelijkheden om met contant geld op te laden, bijvoorbeeld bij de servicebalies van supermarkten en boekhandels
- mogelijkheden om vanaf afstand op te laden, dus een overboeking van een betaalrekening naar de chipkaart zonder dat dat via een automaat hoeft
- goedkoper maken van de ov-chipkaarten (7,50 is duur) zodat het makkelijker is om andere oplossingen te verzinnen
- abonnementen
- losse kaartjes die je vooraf kunt kopen (hier mogelijk voor u-pashouders)

Dan hoeven chauffeurs niet met contant geld over straat, lopen minder kans om beroofd te worden en kunnen mensen toch reizen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:33

Nee, ik vind het te opgeblazen. Het belangrijkste argument voor het niet meer contant kunnen betalen zijn de overvallen, terwijl ik denk dat die overvallen in vergelijking tot andere plekken best mee vallen. Daartegenover staat wel dat degenen die geen pinpas/ov hebben of deze een keer zijn vergeten, niet meer met de bus kunnen terwijl het ov juist voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. Op andere plekken wordt contant geld ook niet afgeschaft omdat het voor sommige mensen dan gewoon niet meer mogelijk is om te betalen, waarom zou het ov dat wel mogen terwijl daar volgens mij juist minder overvallen zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:37

Er zijn zelfs al winkels waar je alleen met pin of cc kan betalen.
Kijk maar eens naar de pinkassa in de winkel.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:40

Winkels met alleen pin, heb ik hier in de buurt in ieder geval niet, wel pinkassa's, maar dat is om pinnen aan te moedigen, maar als je geen pin hebt, kun je ook naar een andere kassa.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:02

Bowo schreef:
Winkels met alleen pin, heb ik hier in de buurt in ieder geval niet, wel pinkassa's, maar dat is om pinnen aan te moedigen, maar als je geen pin hebt, kun je ook naar een andere kassa.

Ja maar er zijn dus ook winkels waar ze helemaal geen contant geld meer aannemen

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:17

Op de meeste grote stations kun je gewoon je ov-chipkaart bij een balie opwaarderen met contant geld toch? Kan me nog wel herinneren dat toen hij net ingevoerd werd er een klasgenootje geld van haar ouders had meegekregen (contant dus) en dat we toen bij de balie van Qbuzz op station Groningen moesten opwaarderen (zat toen naast de Kiosk).

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:18

Ik vind zelf als chauffeur zijnde het wel lastig geen contant aan te kunnen nemen. Hierdoor zijn er juist discussies en wordt er meer zwart gereden dan voorheen(naar mijn gevoel)

Wel adviseer ik iedereen om echt een OV-chipkaart aan te schaffen, want die kaartjes zijn zo niet normaal duur |o

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:22

Bowo schreef:

Nee hoor, hier genoeg winkels en restaurants waar dat al niet meer kan. Misschien lijkt het overtrokken, maar wij reizen ook nog eens met je kassalade over straat. Dat zijn de dingen die je niet in de media leest, maar je loopt dus niet alleen op je werk risico.
In bepaalde wijken is je woning een extra gewild object wanneer ze weten dat er een buschauffeur woont, staat echt niet meer expliciet in de krant vermeld dat dat bij een buschauffeur was ;)

Maar goed, ik vind het ook niet persé heel klantvriendelijk, anderzijds wanneer je het weet kun je je op je reis voorbereiden (zou uberhäupt prettig zijn wanneer meer mensen dat doen :) )
Ik zou het een pre vinden wanneer je gewoon op bij wijze van spreken elke hoek een kaartje kunt kopen (en dus niet alleen op stations cq kiosk achtige voorzieningen).