Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:08

DuoPenotti schreef:
Maar ik was gewoon netjes en deed dat gewoon niet... bestaat ook nog.

Ok, gefeliciteerd? Ik vind je in je netheid wel veroordelend overkomen en dat vind ik persoonlijk dan weer wat minder netjes, maar misschien lees ik het verkeerd. :)

Fotolijstje wilde blijkbaar gewoon een lekker potje n**ken, wat helemaal niet gek is en had niet bepaald de behoefte om daarover open te zijn. Dat is echt helemaal zo gek en uniek niet op die leeftijd.

Ik vind het wel zonde dat er een aantal veroordelende reacties komen op deze biecht. Ik vond het namelijk typisch een post die wel past in dit topic.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:10

Ik had geen slechte vriendengroep die zei dat ik moest liegen. In tegendeel, ik had misschien twee vrienden ofzo op de middelbare :')

Mijn moeder was echter zo veroordelend en heel erg strak en streng. Echt heel erg. Ik had een blinkende cijferlijst, ik ging nooit op stap, ik dronk niet (mijn eerste glas alcohol was een glas Liefmans toen ik al ruim 18 was), kwam nooit met jongens thuis of ging er naartoe (die had ik namelijk nog minder dan vriendinnen). Alle relaties die ik met jongens heb gehad waren bloedserieus (alle twee, inmiddels de derde en laatste) en ik ben er altijd verantwoordelijk in geweest. Alsnog mocht ik niets. Niet doordeweeks naar een concert, toen ik een relatie had op mijn 16e mocht ik niet bij mijn vriend slapen die nog thuis woonde (of op een andere kamer), als hij bij ons kwam slapen moest ik bij mijn moeder in bed en hij op een matrasje op de grond op mijn slaapkamer. Bij mijn huidige vriend mocht ik ook niet slapen terwijl ik toen al 19 was, en als ik thuis kwam met een verhaal kreeg ik een compleet kruisverhoor en moest ik alles verantwoorden. Negen van de tien keer kraakte ze mijn vrienden af terwijl ik echt bij het groepje "braafste van de klas" hoorde.

Nee, ik ben toen uiteindelijk veel minder gaan vertellen. En ik ben uiteindelijk op mijn 19e ook een avond weggebleven en wél bij mijn vriend blijven slapen. Niet zonder overigens te laten weten waar ik was en dat ze zich geen zorgen hoefde te maken. Weerhield haar er niet van de politie te bellen en mijn vriend weg te zetten als een groomer. Tot zo ver mijn loyaliteit en daarvoor nog nooit in acties (wel in woorden) tegen mijn moeder in gegaan.

Sommige omgevingen máken gewoon dat je niks zegt. Het hoeft niet altijd invloed van buitenaf te zijn. Ik zeg niet dat dat bij fotolijstje het geval is, maar ik geef maar een voorbeeld.

En verder ga ik mee met de reactie van [***] hierboven.

Fabled

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:14

Damn, heftig...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:19

[***] schreef:
DuoPenotti schreef:

Ok, gefeliciteerd? Ik vind je in je netheid wel veroordelend overkomen en dat vind ik persoonlijk dan weer wat minder netjes, maar misschien lees ik het verkeerd. :)

Fotolijstje wilde blijkbaar gewoon een lekker potje n**ken, wat helemaal niet gek is en had niet bepaald de behoefte om daarover open te zijn. Dat is echt helemaal zo gek en uniek niet op die leeftijd.

Ik vind het wel zonde dat er een aantal veroordelende reacties komen op deze biecht. Ik vond het namelijk typisch een post die wel past in dit topic.

Nee niet veroordelend bedoeld.
Wat dat gefeliciteerd van jou dan wel weer is.
Overigens reageerde ik niet op Fotolijstje....

Kaitlyn maakt er van dat het een zeldzaamheid is dat mensen er niet over liegen.
En ik merk gewoon op dat dat niet is. Dat er ook mensen zijn die dat gewoon niet doen.
Dat staat buiten om dat ik alles deelde met mijn moeder. Want ik deelde en deel nog steeds weinig met haar.
Maar liegen over waar je bent is iets anders dan iets niet delen.

Ik deelde echt niet mee dat ik seks had met mijn vriend en hoe en waar. En dat deel ik overigens ook niet op internet, en ook niet met vrienden.
Maar liegen, nee.

En onder de 18 mochten wij ook niet bij elkaar slapen....
Deden we ook niet in de nacht. En ja ze wist wel dat ik in de avond daar was.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:28

[***] schreef:
DuoPenotti schreef:

Nou dit inderdaad.
Sommige dingen wil of kun je ook gewoon niet delen met je ouders.

DuoPenotti schreef:

Kaitlyn maakt er van dat het een zeldzaamheid is dat mensen er niet over liegen.
En ik merk gewoon op dat dat niet is. Dat er ook mensen zijn die dat gewoon niet doen.
Dat staat buiten om dat ik alles deelde met mijn moeder. Want ik deelde en deel nog steeds weinig met haar.

Ik deelde echt niet mee dat ik seks had met mijn vriend en hoe en waar. En dat deel ik overigens ook niet op internet, en ook niet met vrienden.
Maar liegen, nee.

Ik vind je anders walgelijk veroordelend overkomen.

Oh en om het nog maar een keer over mij en mijn omgeving (mijn goede vriendinnen) te hebben: Wij zouden je vreselijk preuts vinden, want ons sexleven wordt wel uitgebreid besproken, óók in een restaurant of overvol terras.
Love it, die vrienden waar ik écht alles mee kan delen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:31

Kaitlyn schreef:

Oh en om het nog maar een keer over mij en mijn omgeving (mijn goede vriendinnen) te hebben: Wij zouden je vreselijk preuts vinden, want ons sexleven wordt wel uitgebreid besproken, óók in een restaurant of overvol terras.

Ga je lekker meid?

Je mag mij preuts vinden, je mag mij veroordelend vinden.
Dikke prima hoor :j

Maar omdat iemand zegt dat er mensen zijn die niet liegen en dan zo aangaan...wauw...echt wauw....

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:31

Als je DP veroordelend vindt, dan lees je haar posts echt niet goed.

Iemand preuts noemen daarentegen….

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:34

Niobe schreef:

Dank je

Ach heel simpel, zo aangaan zal wel een reden hebben... een nee die hoeft niet opgebiecht te worden :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:40

Jeetje wat een biecht al niet teweeg kan brengen :+

Al die oordelen naar elkaar lijken mij niet heel erg nodig. Het is een biecht, niet een post om iemand haar bezigheden of meningen te veroordelen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:41

Citaat:

Maar liegen, nee.

Klopt, maar ik heb ook nergens beweerd netjes te zijn. :) Ik kan best hard oordelen over mensen die zichzelf netjes noemen. Vaak omdat het gepaard gaat met iemand direct of indirect niet netjes noemen, zoals in dit geval.

Natuurlijk reageren we op fotolijstje, we hebben het allemaal hier over jokken tegen ouders; een van de dingen die fotolijstje heeft opgebiecht. Je geeft aan dat het in jouw ogen niet normaal is. Dan maakt het niet uit of je het direct tegen fotolijstje hebt of het alleen tegen iemand anders hebt over de actie die zij net een pagina daarvoor heeft opgebiecht. Je bent iemand aan het veroordelen. Prima, doe ik ook, maar ik geef het wel toe.

Citaat:
Maar omdat iemand zegt dat er mensen zijn die niet liegen en dan zo aangaan...wauw...echt wauw....

Dat zeg je niet. Je zegt dat liegen in jouw ogen niet normaal is. Notabene nadat iemand net heeft opgebiecht dat ze dat heeft gedaan én andere mensen zich daarbij aansloten.

Ik vond het een passende biecht en jammer dat er gelijk een discussie volgt over hoe oké liegen tegen je ouders wel of niet is met bewoording die insinueert dat je niet netjes bent als je dat doet. Het is niet dat er moord wordt opgebiecht ofzo.

Het is normaler dat je denkt dat pubers weleens liegen over waar ze slapen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:46

Ook al is het een biecht, sinds wanneer is liegen normaal?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:47

DuoPenotti schreef:
Kaitlyn schreef:

Ga je lekker meid?

Je mag mij preuts vinden, je mag mij veroordelend vinden.
Dikke prima hoor :j

Het gaat er niet om dat je zegt dat jij niet loog (want jij was immers gewoon netjes en deed dat niet).

Je vond het al geen goeie biecht, want "alsof daarover liegen direct zo normaal is ook". Vervolgens komt er wat bijval van Bokkers die dat dus ook deden, waaronder van mij. Toen lag het schijnbaar aan mijn omgeving dat het wel normaal was daarover te liegen, maar eigenlijk toch niet.
En dat komt op mij veroordelend over inderdaad. Ik vond je nogal heftig reageren op iets wat (in mijn ogen) vrij normaal is op die leeftijd om over te liegen, en dan ga ik graag de discussie aan.

DuoPenotti schreef:
Niobe schreef:

Dank je

Ach heel simpel, zo aangaan zal wel een reden hebben... een nee die hoeft niet opgebiecht te worden :D

Volgens mij heb ik hierboven aangegeven waarom ik er zo op in ga. Maar als je meer wil weten, vraag maar hoor.
Maar mij zou je nergens horen zeggen dat ik jou niet heb veroordeeld, dat heb ik namelijk wel gedaan. :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:48

[***] schreef:
Citaat:

Maar liegen, nee.

Klopt, maar ik heb ook nergens beweerd netjes te zijn. :) Ik kan best hard oordelen over mensen die zichzelf netjes noemen. Vaak omdat het gepaard gaat met iemand direct of indirect niet netjes noemen, zoals in dit geval.

Natuurlijk reageren we op fotolijstje, we hebben het allemaal hier over jokken tegen ouders; een van de dingen die fotolijstje heeft opgebiecht. Je geeft aan dat het in jouw ogen niet normaal is. Dan maakt het niet uit of je het direct tegen fotolijstje hebt of het alleen tegen iemand anders hebt over de actie die zij net een pagina daarvoor heeft opgebiecht. Je bent iemand aan het veroordelen. Prima, doe ik ook, maar ik geef het wel toe.

Citaat:

Dat zeg je niet. Je zegt dat liegen in jouw ogen niet normaal is. Notabene nadat iemand net heeft opgebiecht dat ze dat heeft gedaan én andere mensen zich daarbij aansloten.

Ik vond het een passende biecht en jammer dat er gelijk een discussie volgt over hoe oké liegen tegen je ouders wel of niet is met bewoording die insinueert dat je niet netjes bent als je dat doet. Het is niet dat er moord wordt opgebiecht ofzo.

Het is normaler dat je denkt dat pubers weleens liegen over waar ze slapen.

Ze moet zelf weten of ze liegt. Haar pakkie an hoor.
Ik ga ook niet zeggen dat zij dat nooit meer mag doen hoor, foei foei. Belerend toontje.
Al liegt ze de hele dag. :P
Haar ding en haar familie ding.

Maar dat maakt liegen toch niet netjes?
Was het wel netjes was het ook geen biecht. :o

Waar ik wel!! op reageerde was alleen maar de stelling, het is normaal om te liegen waar je bent.
Dáár reageerde ik op.
OP de stelling, niet op wat fotolijstje gedaan heeft.

DuoPenotti schreef:
Nyaleti schreef:
Oh kom op. Goeie biecht toch?

Nu niet doen alsof jullie nooooit hebben gelogen over waar je sliep.
Lijkt me dat een vriendin op de hoogte was waar Fotolijstje echt was en anders klinkt het niet alsof dit een random gozer van de straat is die ze niet eerder gezien heeft.

Eeuh nee
Alsof daarover liegen direct zo normaal is ook..

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:49

Als daarover liegen zo normaal is, dan is het ook geen goede biecht. Dat spreekt elkaar een beetje tegen.

Al dacht ik zelf eerst eigenlijk dat het meer een sexflex was dan wat anders. :+ (of sexbiecht is een beter maar minder leuk woord)

P.s. ik vind alle biechten prima, ik doe niet aan biechtshaming
Laatst bijgewerkt door Niobe op 25-10-23 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:51

Was het wel netjes was het ook geen biecht? :')

Oh nee, ik heb hier ooit iets opgebiecht over eierstokken die af en toe gaan klapperen als ik mijn vriend met kindjes bezig zie. Echt niet netjes van mij, bah. |(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:54

maralyn schreef:
Ook al is het een biecht, sinds wanneer is liegen normaal?

precies

liegen is niet normaal, daarom ook een biecht. Was het normaal viel er weinig te biechten :D

----
@Kaitlyn
Ik denk dat jij er veel meer achter zoekt dan wat ik zeg.

Ja ik denk als in je vriendengroep daarover liegen normaal is dat het je omgeving is.
Daarmee zeg ik niet dat jij of je vrienden slechte mensen zijn.
Maar dat wel als normaler beschouwden omdat je het vaker ziet.

Heel fanatiek sporten doe je misschien ook met een omgeving die dat ook graag doet.
Terwijl de ander juist een groep heeft die graag gamed
(ben altijd slecht in voorbeelden verzinnen)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:58

Als ouder is het je taak om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren voor je kind. Hoe open je kind over bepaalde dingen kan zijn heeft alles te maken met deze basis.

Toen ik jong was mocht ik amper de deur uit, laat staan bij iemand blijven slapen. En toen ik eerlijk zei op m'n veertiende dat ik met een jongen naar de bioscoop wilde werd ik uitgemaakt voor slet.

Het heeft dus vaak niets met kind zelf te maken maar met de cultuur binnen een gezin. Makkelijk gezegd dus dat het aan je omgeving ligt of je over zoiets zou liegen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:00

Roosch schreef:
Als ouder is het je taak om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren voor je kind. Hoe open je kind over bepaalde dingen kan zijn heeft alles te maken met deze basis.

Toen ik jong was mocht ik amper de deur uit, laat staan bij iemand blijven slapen. En toen ik eerlijk zei op m'n veertiende dat ik met een jongen naar de bioscoop wilde werd ik uitgemaakt voor slet.

Het heeft dus vaak niets met kind zelf te maken maar met de cultuur binnen een gezin. Makkelijk gezegd dus dat het aan je omgeving ligt of je over zoiets zou liegen.

Ja precies dit!
Ik vind dat echt heel treurig als je zo’n omgeving hebt.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:00

Liegen is vreselijk normaal, gemiddeld liegen we 2x per dag: https://www.eur.nl/nieuws/waarom-liegen ... 0per%20dag.

Dus ongeacht je mening over hoe netjes liegen wel of niet is, liegen is normaal. Liegen was altijd normaal en helaas zal liegen waarschijnlijk altijd normaal blijven. De kunst is om te bepalen waar je wel en niet over liegt en hoe groot of klein je die leugen maakt, maar statistisch gezien is liegen enorm normaal.

Het verschil zit er dan in of je de actie niet netjes noemt, of dat je de persoon direct of niet direct niet netjes noemt... In 'ik was gewoon netjes' zit een enorm waardeoordeel.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:03

Het verschil in liegen zit hem dan ook wel heel erg in waarom. Moeten liegen over waar je bent (geweest) vind ik persoonlijk substantiëler dan liegen over hoe het met je gaat vandaag ofzo.
Mijn ouders wilden altijd weten waar ik was puur voor de veiligheid en of ze zelf rustig konden slapen. Ik begreep dat en kreeg van hen ook geen veroordelingen, dus ik heb me ook altijd prima gevoeld om dat te doen.

Dus liegen in die zin kan ik nog steeds niet normaal vinden.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:05

Ik ben oprecht jaloers op mensen die zijn opgegroeid in een omgeving waar ze zo eerlijk konden zijn over die dingen. Dat lijkt me heerlijk.

Hopelijk kan ik mijn zoontje wat dat betreft geven wat ik nooit heb gehad. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:05

Liegen is nog steeds een normen en waarden kwestie.

Ik lieg dus geen twee x per dag.
Kan ik niet over.
Leugens komen vaak toch uit.

Wat een ander doet zal me roesten, werkelijk waar.
Maar om nou te zeggen dat iedereen twee x per dag liegt.

Zullen we het gewoon weer bij biechten houden??

Over logeren gesproken. Nooit over gelogen, ik logeerde nergens. :')
Nog makkelijker.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:07

[***] schreef:
Ik ben oprecht jaloers op mensen die zijn opgegroeid in een omgeving waar ze zo eerlijk konden zijn over die dingen. Dat lijkt me heerlijk.

Hopelijk kan ik mijn zoontje wat dat betreft geven wat ik nooit heb gehad. :)

Dat hoop ik ook!
En ik denk dat dat voor jezelf ook fijner is

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:08

Roosch schreef:

Dit is de korte versie van wat ik probeerde te zeggen zonder heel veel persoonlijke details :+ how amazing to be a chronic oversharer.

Maar dit dus.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:09

ik had daar eerst braaf staan, maar vond dat ook geen goed woord. Heb dat veranderd in netjes.
Maar wellicht ook geen goed woord.

Zeg maar welk woord daar dan wel moet staan. :)
Want het is niet veroordelend bedoeld.
Maar ik kan het toch wel niet oke vinden?

2 keer per dag... zou echt niet weten waarover.
Maar lees nu dat artikel, ja als het gaat om bijvoorbeeld als mensen vragen hoe gaat het met je en dan zeggen goed.
Dat word daar ook als leugen gezien als dat niet is.

ja oke...maar dat vind ik toch wat anders.

Maar dat ik een gigantische hekel heb aan liegen en dan niet liegen om iemand niet te kwetsen, maar echt liegen om er zelf beter van te worden.
Is juist omdat mijn moeder alles bij elkaar liegt.
En ja als ik merk dat mensen bewust liegen dan ben ik met die mensen klaar.
Daarmee zeg ik niet dat die mensen slecht zijn, maar niet bij mij passen.
Slecht is het bij mij pas als het echt mensen schaad, wat ik niet denk bij liegen waar je slaapt.

Wellicht daar ook de verwarring hier in nu in de discussie.

[***] schreef:
Liegen is vreselijk normaal, gemiddeld liegen we 2x per dag: https://www.eur.nl/nieuws/waarom-liegen ... 0per%20dag.

Dus ongeacht je mening over hoe netjes liegen wel of niet is, liegen is normaal. Liegen was altijd normaal en helaas zal liegen waarschijnlijk altijd normaal blijven. De kunst is om te bepalen waar je wel en niet over liegt en hoe groot of klein je die leugen maakt, maar statistisch gezien is liegen enorm normaal.

Het verschil zit er dan in of je de actie niet netjes noemt, of dat je de persoon direct of niet direct niet netjes noemt... In 'ik was gewoon netjes' zit een enorm waardeoordeel.