Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:55

pien_2010 schreef:
Citaat:
Plus in andere landen minder maatregelen. En daar gaat het heel goed. Bewijs dus dat onze maatregelen buiten proportioneel zijn. Heel goed als in: ook geen toename van opnames ondanks veel besmettingen.

Jullie kijken te graag naar Denemarken. Want in Frankrijk gaat het niet goed met de positieve gevallen (vandaag en gisteren 360000, deel door 4 voor vergelijking met Nl en dan zou je voor Nederland op 90000 zitten elke dag) en bijna 4000 IC opnames 79%.

Ik zeg hiermee dus niet dat ik hoop dat Frankrijk de boel op slot gooit. Maar Nederland doet het beter met de cijfers nu.

Maar hoe is het met de ziekenhuisopnames?

En ik zeg niet dat er 0 maatregelen nodig zijn nu. Maar wat we nu hebben gaat te ver imo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:59

Maar wat is er nu de afgelopen 2 jaar concreet gedaan om de zorg er terug bovenop te gaan helpen?

We kunnen wel maatregelen blijven houden, maar als er niks binnen de zorg gaat veranderen en de zorg niet anders wordt ingericht heeft dit ook geen zin.
We hebben nu een hoop maatregelen omdat de zorg een puinhoop is, niet voor de paar % mensen die op dit moment nog door corona ernstig ziek wordt. Sommige grote locaties waar de booster gegeven wordt gaan al sluiten.

Daarnaast zouden vaccinaties goed helpen tegen ziekenhuisopname. Ga daar dan iets mee doen! 2G bijv. zodat voor gevaccineerden iets meer open kan. Daar zijn ondernemers ook enorm mee geholpen. Want voor veel van hen komt code zwart in de zin van zware financiële problemen ook echt in het zicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:09

De ziekenhuis opnames weet ik niet, staat niet in de app. Hier worft veel samengewerkt en ook vergoed, met de privéklinieken. Dus de meeste normale zorg zal wel doorgaan. Wel hoorde ik op de radio dat met name cardiologie behandelingen beginnen uit te stellen.
Dus Suzanne sorry ik heb geen cijfers.

Voor alle duidelijkheid ik ben absoluut geen voorstander van lock downs. Mijn reactie is alleen omdat Nederland hier als "de oetlul" wordt weggezet en dat het allemaal toch niet werkt.
Terwijl Nederland het cijfermatig gewoon heel goed doet. Dus je kunt het er niet mee eens zijn, maar dan niet op argumenten dat al die maatregelen niet werken want kijk maar naar het buitenland.
Nu in Frankrijk zijn de cijfers ernstiger ook al ,zo heb ik de indruk, zijn daar weinig mensen mee bezig en zijn we ook niet bezorgd. De booster campagne gaat als een tierelier en van vrienden hoorde ik gisteren dat na de straattaal van Macron zeer veel mensen zich laten vaccineren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:13

Ik zeg niet dat het niet werkt..ik zeg dat ik ze buiten proportioneel vind. Er zijn heus maatregelen nodig om de zorg overeind te houden. Maar winkels dicht, hoger onderwijs dicht etc is niet de oplossing. En helemaal winkelsluiting. Dat draagt imo niks bij aan tegengaan van de besmettingen. Want hoe lang sta je nu effectief dichtbij iemand in een winkel?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:16

SusanH schreef:
Ik zeg niet dat het niet werkt..ik zeg dat ik ze buiten proportioneel vind. Er zijn heus maatregelen nodig om de zorg overeind te houden. Maar winkels dicht, hoger onderwijs dicht etc is niet de oplossing. En helemaal winkelsluiting. Dat draagt imo niks bij aan tegengaan van de besmettingen. Want hoe lang sta je nu effectief dichtbij iemand in een winkel?

Jij zegt dat niet, maar anderen zeiden dat wel. Dus ik beantwoordde jouw vraag en sorry voor de onduidelijkheid gaf gelijk een reactie op de anderen.

Inhoudelijk ben ik het met je eens nl. Ik ga misschien eind januari voor een flitsbezoek heen en terug naar Nederland, en ik zei vanavond tegen mijn zoon dat we waarschijnlijk niet uit eten kunnen en ik niets kan kopen. Niet leuk dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:16

SusanH schreef:

Precies, in het eigen contactonderzoek gaan ze alleen maar uit van langer dan een kwartier binnen 1.5 meter.. Nou ik red dat niet in een winkel :+ zo tegenstrijdig..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:18

SusanH schreef:

Misschien als we wat minder hadden ingehakt op de mondmaskers, hadden we nu wel redelijk veilig de winkels kunnen openen. Maar dat draagvlak is wel weg, met als gevolg dat het risico als je ze opent aanzienlijk groter is dan nodig.

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:26

Ik denk eerlijk gezegd dat voor heel veel maatregelen het draagvlak weg is. Juist doordat mensen volledig gevaccineerd zijn en de booster hebben gehaald.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:37

Burgemeesters, een hele provincie..iedereen keert zich zo langzaam aan tegen de (absurde) maatregelen..wat mij betreft gaan ze nog even lekker zo door. Dan is echt iedereen er klaar mee (behalve een paar fanatieke bokkers ;) ) en kunnen we lekker terug naar normaal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:54

Sunnda schreef:
Burgemeesters, een hele provincie..iedereen keert zich zo langzaam aan tegen de (absurde) maatregelen..wat mij betreft gaan ze nog even lekker zo door. Dan is echt iedereen er klaar mee (behalve een paar fanatieke bokkers ;) ) en kunnen we lekker terug naar normaal.

Als burgemeesters niet meer willen handhaven dan kun je in die gemeente weer normaal doen. Ach, in mijn omgeving houdt bijna niemand zich nog aan die gestoorde maatregelen. Op stal was het weer ensouderwets gezellig in de kantine. Maar bij ons komt toch geen BOA langs.

En Zaterdag kan het wel weer eens lekker gezellig shoppen worden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:55

Dat is gewoon mijn angst … dat we nog 2 weken met zijn allen moeten volhouden en dat er dan meer kan. En dan komt er weer een nieuwe variant en gaan we weer op slot.

Ik mis enorm dat de psychische impact van al die maatregelen niet duidelijk meegepakt wordt in het beslissen wat voor maatregelen er komen. Maar ook zoveel wat er toegezegd wordt en waar niet aan gehouden wordt.

Uit onderzoek bleek dat 2G echt wel effect zou moeten hebben. Het is ons ook een beetje voorgehouden dat we richting een 2G zouden gaan, dat er meer kon als je gevaccineerd was.

Ik merk gewoon dat bij mij de draagkracht weg is. Alles wat dicht is, is dicht daar moet ik me wel aan houden. Maar verder volg ik gewoon mijn eigen gevoel in plaats van alle regels. En mijn kinderen laat ik hier helemaal al vrij in. Ik wil hen zo min mogelijk beperken en het zo normaal mogelijk voor ze houden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 12-01-22 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:00

Ik hoop dat het onderwijs weer volledig open kan. Dat hele online les gedoe trek ik echt niet :O

Verder vind het het bestellen en ophalen in winkels wel relaxed eigenlijk := ik app m’n hele bestelling door en als ik dan in de winkel ben hoef ik niet meer alles in de winkel te zoeken, wat een zegen :o
En als ze het dan niet hebben weet je het gelijk ipv dat je helemaal naar de winkel bent gegaan en kan je een andere winkel appen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:01

Online les vind ik echt een zegen := moet er niet aan denken om weer 2 uur enkele reistijd te hebben voor de opleiding.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:07

Nederland heeft de laagste sterftecijfers in heel Europa. En jawel, daar mogen jullie best trots op zijn. En jawel, draai en keer het zoals je wil, dat is ontegensprekelijk het gevolg van de genomen maatregelen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:11

SusanH schreef:
Plus in andere landen minder maatregelen. En daar gaat het heel goed. Bewijs dus dat onze maatregelen buiten proportioneel zijn. Heel goed als in: ook geen toename van opnames ondanks veel besmettingen.

Heel goed ? Ben jij nog goed wakker of zo ? In het VK hebben ze noodhospitalen moeten oprichten (tenten) en het leger inschakelen om de zaak min of meer onder controle te houden. Heel goed ? Jezus.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:12

Met de nuance dat ze dat elke winter (moeten ) doen BB

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:15

Winkeliers in Dordrecht hebben straatnaamborden veranderd in Antwerpen, als ludiek protest. :D

Van mij mogen de winkels op afspraak open. Dan heb je geen mensenmassa's in de winkel en kan zowel ondernemer als klant weer wat kopen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:16

Citaat:
Met de nuance dat ze dat elke winter (moeten ) doen BB

Nee, dat doen ze niet iedere winter.
Geen sprake van.
Nog zo'n fabeltje dat door antivaxers wordt rondgestrooid.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:23

BigBen schreef:
Nederland heeft de laagste sterftecijfers in heel Europa. En jawel, daar mogen jullie best trots op zijn. En jawel, draai en keer het zoals je wil, dat is ontegensprekelijk het gevolg van de genomen maatregelen.

Maar is het dat waard? Voor mij niet hoor. Ik wil best wat maatregelen nemen, maar als ik me nu 100% aan alle maatregelen en adviezen moet houden vind ik het niet te doen.
Ik zit VI vandaag te kijken en daar kwam een filmpje voorbij van een oudere vrouw die geïnterviewd werd en aangaf zo graag nog eens een knuffel te krijgen. ´Kom maar hoor´ zei de interviewer ´ik ben toch getest!?´. Ze gaf hem een knuffel en dat gezicht van haar ;( Rene van der Gijp zei nadien nog ´ik denk dat veel ouderen liever doodgaan dat dat ze hun kleinkinderen niet meer mogen zien´.

Mensen worden steeds ouder, maar is dit de manier waarop we zo oud willen worden? Ik ben erg blij dat mijn opa en oma dit niet meer mee hoeven te maken en dat mijn ouders nog zelfstandig wonen. Dat wij zelf kunnen bepalen of en hoeveel we ze zien, met hoeveel personen, zonder afstand en dat ze hun kleinkinderen kunnen knuffelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:30

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:31

Loretta schreef:
Terwijl ze in Nederland nog volhouden dat Omikron heel erg is zegt de Belgische top viroloog van Ranst dat Omikron in de buurt van de griep komt.

https://www.ad.nl/buitenland/belgische- ... ~add0f363/

Van Ranst is nu zeker ook een Wappie

Hij zat net ook bij VI vandaag. Ik vind dit een fijne nuchtere viroloog die het volgens mij allemaal prima begrijpt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:49

Vayo schreef:
Loretta schreef:
Terwijl ze in Nederland nog volhouden dat Omikron heel erg is zegt de Belgische top viroloog van Ranst dat Omikron in de buurt van de griep komt.

https://www.ad.nl/buitenland/belgische- ... ~add0f363/

Van Ranst is nu zeker ook een Wappie

Hij zat net ook bij VI vandaag. Ik vind dit een fijne nuchtere viroloog die het volgens mij allemaal prima begrijpt.

Ik begin me meer en meer af te vragen welke belangen er in Nederland nu werkelijk spelen. Vraag me af of we er ooit achter zullen komen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 00:03

Vayo schreef:
Uit onderzoek bleek dat 2G echt wel effect zou moeten hebben. Het is ons ook een beetje voorgehouden dat we richting een 2G zouden gaan, dat er meer kon als je gevaccineerd was.

Onderzoek op basis van de vorige variant. En gevaccineerd tegen de vorige variant.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 00:06

pien_2010 schreef:
De ziekenhuis opnames weet ik niet, staat niet in de app. Hier worft veel samengewerkt en ook vergoed, met de privéklinieken. Dus de meeste normale zorg zal wel doorgaan. Wel hoorde ik op de radio dat met name cardiologie behandelingen beginnen uit te stellen.
Dus Suzanne sorry ik heb geen cijfers.

Aantal mensen in ziekenhuis naar rato van bevolkingsgrootte:

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 00:09

Ik zag dat de IC nog altijd voor meer dan 40% covid is, ik kan me goed voorstellen dat dit eerst dringend omlaag moet voordat er versoepeld kan worden.
Wij zitten aan zo‘n 20% covid op de IC en nog bijna 15% vrij dat is al zeer zware zorg belasting.

Ik las net dat eind januari 2,5 miljoen gevallen per week verwacht wordt in CH (populaie is 8 miljoen). Kan dat überhaupt? Dan verwachten ze dus dat de inenting nagenoeg niet helpt tegen aansteking.