Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:31

lenaa_tje schreef:
@destination een sit in waar ook gemarkeerde vakken zijn. Dus een zit staking op afstand van elkaar.

Bedankt. Klinkt beter dan wat er nu in Amsterdam gebeurt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:31

SusanH schreef:
Maar je moet toch nog steeds 1,5 meter afstand houden? Dat lukt op de Dam niet met zoveel mensen. Lijkt mij dat er in het voortraject iets anders had gekund.

Ze hadden maar een paar honderd mensen verwacht, maar het werden er een paar duizend.

Het is in de buitenlucht, dus het zal allemaal wel loslopen verwacht ik. Er zijn nauwelijks besmettingen in de buitenlucht is toch laatst uit onderzoek gebleken dacht ik.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:33

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:
@destination een sit in waar ook gemarkeerde vakken zijn. Dus een zit staking op afstand van elkaar.

Bedankt. Klinkt beter dan wat er nu in Amsterdam gebeurt :=

Inderdaad maar ik weet niet of dat de opzet ook was in Amsterdam.
Nu was de anti lockdown demonstratie hier ook op 1,5 meter afstand van elkaar dus ik geloof wel dat die Groningers nog wel nuchter kunnen nadenken. (Of bang zijn voor een bekeuring kan ook :') )

esje01

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:46

Ik ben uit eten geweest bij het restaurant waar we veel komen.
Heel schoorvoetend maar man en dochter wilden zo graag.
Het was meer dan perfect geregeld.
Zo langzaam aan durf ik weer meer.
Maar altijd in acht nemend dat ik weer moet gaan werken op de pg dus ik blijf zeer oplettend.
Het idee dat ik het mee kan nemen naar mijn bewoners blijft beangstigend.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:52

Janneke2 schreef:
elnienjo schreef:
Ik sta niet achter deze demonstratie omdat het een zaak is van Amerika. En dan ook nog onder pandemietijd. Bij de anti lockdown demonstraties waren ze sneller om de demonstranten weg te sturen/op te pakken. Deze foto ziet er echt megadruk uit. Belachelijk.

Onrecht in de US of A moge wellicht een zaak zijn van de US of A,
...sinds wanneer is het 'dus' iets waar je niets mee hoeft ofzo?

Om efkes in die US of A te blijven: Martin Luther King zei: "Meer dan het racisme van de slechten, hurts the silence of the good folks."

(We hebben in Europa ook klassiekers die hetzelfde zeggen, dit voor alle duidelijkheid.)

Uiteraard is demonstreren met anderhalve meter afstand goed te organiseren.

Waarom zou onrecht elders, niet op 'ons' gericht, wél iets zijn waar 'we' iets mee moeten? De wereld zit ook zonder politiegeweld in Amerika vol met onrecht en in veel gevallen hebben we er niet eens weet van, liggen we er niet wakker van, of - daar komt de koopmankant van de 'koopman-dominee' om de hoek - profiteren er met zijn allen van mee.
Het is niet alsof we, door politiegeweld dáár, hier opeens dreigen te worden overspoeld door vluchtende Afro-Amerikanen, toch?
Het is ook niet alsof er massaal Neder-Amerikanen daar slachtoffer zijn geworden van politiegeweld.

Kortom, het is een interne aangelegenheid in een ander land, waar wij niet of nauwelijks bij betrokken zijn. Wat we er hier van vinden, doet er simpelweg niet toe, want we hebben er niets mee te maken. Ergo, geen enkele reden om massaal samenscholingsverboden en afstandsgeboden aan de laars te lappen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:57

Maar oomens er is geen sprake van een samenscholingsverbod meer...
wel hebben we de 1,5 meter beperking maar dat kan je geen samenscholingsverbod noemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:02

pien_2010 schreef:
purny schreef:
Dank je wel! Wat lief van je. Ik heb er best vaak doorheen gezeten maar ben er sneller uit gekomen dan eerst.
Had dit 2 jaar geleden gebeurd dan had ik er echt door gezeten..

Dus Ben je enorm gegroeid en daar mag je trots op zijn.

En leuk je etentje!!!

Dank je wel <3

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:02

De rijksoverheid meldt nog steeds:
Citaat:
Voor iedereen gelden de basisregels, zoals ‘vermijd drukte’ en houd 1,5 meter afstand’.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:03

MoniqueT schreef:
purny schreef:
Dank je wel! Wat lief van je. Ik heb er best vaak doorheen gezeten maar ben er sneller uit gekomen dan eerst.
Had dit 2 jaar geleden gebeurd dan had ik er echt door gezeten..

Ook ik wil je graag een groot compliment maken! Ik heb je zelfs vaak als voorbeeld gebruikt voor mijn dochter, die echt nog met haar autisme aan de slag moet, qua werk en een leven opbouwen in Nederland.

Je hebt je echt een vechter getoond en zeer begripvol naar anderen. Top!

Dank je wel! Ik werd even emotioneel van jullie complimenten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:04

oomens schreef:
De rijksoverheid meldt nog steeds:
Citaat:
Voor iedereen gelden de basisregels, zoals ‘vermijd drukte’ en houd 1,5 meter afstand’.

Maar dat is geen samenscholingsverbod? Het samenscholingsverbod was dat je niet met 3 of meer op straat mocht (als het niet tot je huishouden behoorde) dan wordt demonstreren wel heel lastig.
Waarom de politie er voor kiest niet te handhaven op 1,5 meter weet ik ook niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:05

De meesten hadden een mondkapje op.
Dit wordt vooral aangegrepen door bepaalde politici om een punt te maken, met name om Halsema te kunnen wippen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:08

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:10

Electra63 schreef:
Dit wordt vooral aangegrepen door bepaalde politici om een punt te maken, met name om Halsema te kunnen wippen.

En dat kan ik me nog voorstellen ook . Ze stond erbij , zonder mondkapje en er word geen enkele maatregel genomen toen daar 5000 mensen stonden . 5000 mensen op de Dam op 1,5 meter is totaal onmogelijk dus ze had in moeten grijpen , punt .

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:12

Mondmasker is geen vervanging van de anderhalve meter afstand.
Snap wel de behoefte tot demonstreren, maar dat is een ander onderwerp. Op het strand van Scheveningen was het ook te druk hoor ik net op de radio.

Purny: ook een dikke +:)+ namens mij!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:15

Ik denk alleen als hier politie inzet had gekomen de boel finaal over de flos was gegaan

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:18

Electra63 schreef:

Kom op, het is gewoon een potentieel superspreader evenement. Over het algemeen heb ik Halsema behoorlijk hoog zitten als een verstandige politica, maar in dit geval heeft ze gewoon een verkeerde keuze gemaakt. En ik snap ook nog wel dat als de boel daar volstaat, dat je te laat bent om nog bij te sturen. Maar je had als gemeente natuurlijk prima voor het begin kunnen bijsturen. Matrixborden langs de toegangswegen en op de stations om mensen te informeren dat het te druk wordt, is echt geen nieuwe rakettechnologie. Een simpel stoffen mondmaskertje heeft als het om het verspreiden van een virus tegen te gaan echt nauwelijks iets om het lijf en al deze mensen gaan later weer naar huis en de kans is groot dat een deel tegelijkertijd ook het virus meeneemt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:22

Ik denk dat Halsema de goede keuze heeft gemaakt. Ik denk dat de organisatoren van de demonstratie niet de goede keuze hebben gemaakt.

Maar ik denk dat dit van alle onveilige opties, de veiligste was - zeker ook voor de politie. We hoeven geen rellen om een punt te maken.
(En als we ons echt zorgen maken over corona, dan heb ik nog wel een paar ideeen waarmee we corona kunnen tegenhouden op belangrijke plekken, zonder dat we daar een groot conflict over hoeven te starten.)
Is de verontwaardiging nu echt over corona? Of over de demonstratie en het onderwerp ervan op zich?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:26

Ik vind het echt bizar dat een demonstratie als deze door kan gaan, maar de gehandicapten en bejaarden nog steeds achter slot en grendel zitten. Restaurants en cafés mogen maar gedeeltelijk open en zitten daardoor nog steeds in zwaar weer. Maar met zo veel mensen op de Dam kan wel kennelijk, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:27

Ik zeg nergens, dat ik het met Halsema eens ben ;)
Maar ik heb wel begrip voor de demonstratie. Al is dit niet het juiste moment.
Omdat het buiten was, de zon scheen en de meesten een mondkapje droegen, is het risico niet zo groot, begreep ik.
Bij Beau was o.a, Glen Faria.
Hij wordt gemiddeld 5 x per week aangehouden.
Net zoals Kenneth Vermeer, Memphis Depay enz.
Ook Glen is bang voor Corona, maar dit was voor hem van groter belang.
En ik begrijp dat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:31

Het gaat er niet om of ze persoonlijk wel of niet ziek worden, daar heeft het nooit om gegaan.
Het gaat om besmet raken en besmetten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:38

Destination: ik vind het zeker zeer kwalijk dat mensen met een handicap of bejaarden volkomen uit het beeld zijn verdwenen. Maar het is niet of-of. De overheid had al geen interesse in het serieus werk maken van de vrijheid en veiligheid van mensen die risico lopen voor deze demonstratie, en de aanpak die gekozen is werkte al niet. Dit is alleen maar een risicogebeurtenis extra - maar in een serie van heel veel risicogebeurtenissen en beslissingen. Deze demonstratie trekt de aandacht, maar de middelbare scholen gaan morgen open, en mijn middelbare school had meer dan 1000 leerlingen op een stukje dat veel kleiner is dan vandaag.

Dus... dit valt op, dit is uitzonderlijk, en ik vind uiteindelijk dat de organisatoren het niet op deze manier hadden moeten doen maar het is niet per se een afweging tussen een of ander. En daardoor uitgespeeld worden helpt ons ook niet verder volgens mij, daar gaat geen bejaardentehuis eerder van open.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:38

Tja, en nu hebben ze het bij Beau erover dat het oneerlijk is dat er zoveel man op de Dam mogen staan en dat dan de horeca zoveel van die zeikregels krijgt voor op de terrassen. En hoe oneerlijk ook voor alle feestjes die afgelast zijn, want protesteren mag wel zonder 1.5 m maar een feestje dan niet? In de buitenlucht dan. Horeca ondernemers zeggen iig dat het op deze manier niet echt houdbaar is.

Ja achja dit blijft een moeilijke kwestie want recht om te protesteren staat gewoon in de grondwet eveneens als recht op samenscholing en zeker bij dit punt zou politie ingreep voor een groot drama gezorgd hebben, we hebben een groot voorbeeld in Amerikaanse steden daarvan toch?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:39

Destination schreef:
Ik vind het echt bizar dat een demonstratie als deze door kan gaan, maar de gehandicapten en bejaarden nog steeds achter slot en grendel zitten. Restaurants en cafés mogen maar gedeeltelijk open en zitten daardoor nog steeds in zwaar weer. Maar met zo veel mensen op de Dam kan wel kennelijk, ik kan er met mijn verstand niet bij.

https://www.google.nl/amp/s/www.dailyma ... aland.html

Het is natuurlijk niet dat alleen in Nederland protesten zijn maar op veel plekken in Europa en Normaal vind ik solidariteit mooi maar niet als dat ten koste gaat van anderen.
Ik ben ook helemaal niet tegen demonstreren en ik vind dat echt iemand zijn recht maar dit had veel meer overdacht kunnen worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:40

Shadow0 schreef:
Destination: ik vind het zeker zeer kwalijk dat mensen met een handicap of bejaarden volkomen uit het beeld zijn verdwenen. Maar het is niet of-of. De overheid had al geen interesse in het serieus werk maken van de vrijheid en veiligheid van mensen die risico lopen voor deze demonstratie, en de aanpak die gekozen is werkte al niet. Dit is alleen maar een risicogebeurtenis extra - maar in een serie van heel veel risicogebeurtenissen en beslissingen. Deze demonstratie trekt de aandacht, maar de middelbare scholen gaan morgen open, en mijn middelbare school had meer dan 1000 leerlingen op een stukje dat veel kleiner is dan vandaag.

Dus... dit valt op, dit is uitzonderlijk, en ik vind uiteindelijk dat de organisatoren het niet op deze manier hadden moeten doen maar het is niet per se een afweging tussen een of ander. En daardoor uitgespeeld worden helpt ons ook niet verder volgens mij, daar gaat geen bejaardentehuis eerder van open.

Middelbare scholen mogen niet volledig open hè?
Wij hebben ongeveer 12/13 kinderen in een klas. Leerlingen mogen het lokaal niet verlaten, moet gepauzeerd worden in de klas. We werken met een toilet systeem ... etc etc.
Dus dat vind ik zeker meer overdacht dan dit.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:44

lenaa_tje schreef:
Destination schreef:

https://www.google.nl/amp/s/www.dailyma ... aland.html

Het is natuurlijk niet dat alleen in Nederland protesten zijn maar op veel plekken in Europa en Normaal vind ik solidariteit mooi maar niet als dat ten koste gaat van anderen.
Ik ben ook helemaal niet tegen demonstreren en ik vind dat echt iemand zijn recht maar dit had veel meer overdacht kunnen worden.

Ik ben ook helemaal voor solidariteit en protesteren, maar in dit geval dan wel gecontroleerd. Er zijn gewoon veel te veel mensen toegelaten.

Shadow0 schreef:

Ik dacht dat middelbare scholen niet ineens weer volledig open gingen?
Er zijn bij deze demonstratie veel te veel fouten gemaakt en daar zijn geen excuses voor. Ga jij maar eens aan iemand met een beperking uitleggen waarom ze nu net weer 1 ouder mag zien terwijl het wekenlang niet kon en dat er tegelijkertijd ook gigantisch veel mensen staan te protesteren.