Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:15

Het heeft bij mij even geduurd voordat ik doorhad dat ik washandjes mee moest nemen op vakantie :+ .
Maar ik voel me nooit echt helemaal lekker schoon zonder washandje onder de douche.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:50

Team washand! :wave:
Alleen samen douchen gaat zonder washand. O:)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:20

Hier geen washand en geen zeep. Gewoon met water en de handen. Dat kleine beetje huidvet wat ik heb, wil ik er graag ophouden, anders heb ik nog veel meer last van eczeem dan nu.

Ik was wel mijn haar met shampoo trouwens.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:33

Hier team handwerk :') ik gebruik ook een zelfgemaakt haarverzorgingsproduct, maar nog geen goed genoeg alternatief gevonden voor een natuurlijke doucheschuim en daar kan ik wel ontzettend van genieten :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:27

Heeft iemand hier ooit op een camperplaats gestaan in Nederland?
En hoe beviel dit?
Hoe groot was dat? Wat zat erbij aan luxe?
En wat betaalde je er voor?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:37

Kan je ook een tongtransplantatie ondergaan?Je verliest bv door een ongeluk de helft van je tong en kan niet meer praten.Zou je dan een tong van een overleden persoon getransplanteerd kunnen krijgen?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:42

Britta31 schreef:
Kan je ook een tongtransplantatie ondergaan?Je verliest bv door een ongeluk de helft van je tong en kan niet meer praten.Zou je dan een tong van een overleden persoon getransplanteerd kunnen krijgen?

Ja!

Bron: https://www.nu.nl/algemeen/178849/eerst ... ereld.html

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:47

Ik heb bij tijd en wijle last van exceem op mijn handen, en met name op mijn vingers. Als ik nou mijn vingers zou (laten :') ) afhakken, zou het dan weg zijn of zich ergens anders gaan uiten?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:48

Krijg je dan geen fantoomjeuk?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:27

-O- Wellicht ook nog. Dat lijkt me echt de hel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:27

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik heb bij tijd en wijle last van exceem op mijn handen, en met name op mijn vingers. Als ik nou mijn vingers zou (laten :') ) afhakken, zou het dan weg zijn of zich ergens anders gaan uiten?

Het brein is gecompliceerd.

Er zijn verschillende soorten jeuk. Heb je echt jeuk door exceem... dan is afhakken een oplossing.

Maar hoe krab je dan als je ergens anders jeuk hebt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:42

Mijn badkamer ruikt wat onprettig, en ik kan het niet vinden...

Raam staat altijd wat open, putje onlangs schoongemaakt, er ligt geen kleding op de vloer.

Mijn laatste idee is het vloerkleed, maar ik twijfel daaraan.

Wie heeft andere opties?

Ohja, handdoeken zijn schoon en droog.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:19

Vloerkleed kan best, is een goede bacterie verzamelaar. Gewoon even in de wasmachine gooien? Of even aan snuffelen? :+

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:37

Janine1990 schreef:

Raam staat altijd wat open, putje onlangs schoongemaakt, er ligt geen kleding op de vloer.

Wie heeft andere opties?

Sluit het doucheputje goed af? Kan best stilstaand water zijn of rioollucht.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:38

Janine1990 schreef:

Wie heeft andere opties?

Afvoer van de wasbak? Of als je een bad hebt, daarvan?

Wat ik me afvraag. Voor mensen kan je altijd overal vinden hoeveel kcal ergens in zit en hoeveel je ongeveer verbrandt met bepaalde activiteiten. Bestaat dit ook voor paarden?
Als ik bijvoorbeeld 3 kwartier rijd, maar daarna halve schep brokjes voer. Heeft ie dan per saldo meer verbrand of meer opgegeten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:44

Dat bestaat inderdaad ook ongeveer voor paarden. Hierbij is het handig om te weten dat paarden niet met kcal werken in Nederland, maar de aangepaste unit EWpa. EnergieWaarde paard. Ik heb hem niet bedacht, maar hierbij wordt ook de verteerbaarheid van vezels en zetmeel meegenomen. Ze werken ook niet met eiwit, maar met VREp, Verteerbaar Ruw Eiwit paard. Oftewel de werkelijke behoefte (bij voer het werkelijk bruikbare gedeelte van het ruw eiwit in het voer).

Dat gezegd hebbende:

Je bepaalt eerst het werkniveau.

De meeste mensen trainen op arbeidsklasse 1. 10 minuten instappen, 10 minuten uitstappen. 2x 5 minuten tussendoor stappen (al dan niet als werk) en verder draven en beide kanten op een rondje of 3 tot maximaal 5 galopperen. 3 rondes in een 20x40 bak galopperen is maximaal 360 (20+40+20+40 = 120m, realistisch gezien zijn de rondes eerder 100-110m). Met 1 minuut galopperen leg je 366.7m af op 22.0km/u, dus 3 rondes. Dit doe je beide zijden op. Indien je maar 40 minuten traint en 5 minuten instapt en uitstapt, maar wel 5 minuten galoppeert, zou ik dat ook onder 1 uur klasse 1 rekenen.

Afbeelding

Daarna ga je het gewicht van paard+ruiter toevoegen. Je hebt een vaste toeslag, dat is het verhoogde metabolisme dat langdurig door werkt, en de werkelijke arbeid. Die zet je per uur in.
Afbeelding

En dan nog de gegevens wat je paard sowieso aan energieverbruik heeft in rust.
Afbeelding

Stel: je rijdt een paard van 600kg (en een ruiter die incl. tuig en kleding 80kg weegt), warmbloed en ruin voor 45 minuten in klasse 1. 10 minuten instappen, 10 minuten uitstappen, 2 minuten tussendoor stappen, 2x 11 minuten draven en 2x 2 rondjes galopperen.

Dan is zijn normale verbruik 4.98 ewpa en 365g vrep.
Daar bovenop komt dan 0.25 ewpa en 20g vrep. Dit is de algemene toeslag.
Ook komt er 1.18*0.75 ewpa = 0.89 ewpa en 85*0.75 = 64g vrep bij voor de werkelijke arbeid.

De totale arbeid veroorzaakt dus 1.14 ewpa en 84g vrep aan extra behoefte.
Hierdoor komt de totale behoefte op 6.12 ewpa en 449g vrep. Een verhoging van 23% voor beide waardes.

Een halve schep brokjes is gemiddeld 600g. Een "kg-schep" brok is meestal 1.15kg bij brok (en 0.85g bij muesli, dat is 1 van de redenen dat paarden rustiger zouden zijn op muesli dan op brok, ze krijgen bijna een derde minder voer als dit niet meegenomen wordt), maar een halve schep is veelal een ruime halve schep, 600g.

Basisbrok zit meestal tussen de 0.80 en 0.85ewpa/kg. Dat komt ongeveer neer op 0.5 ewpa. Dit is dus 44% van wat het paard verstookt heeft.
Sportbrok zit meestal tussen de 0.9 en 1.0 ewpa/kg. Dit komt neer op 0.55-0.6 ewpa. Dit is dus 50% van wat het paard verstookt heeft.

In beide gevallen zal het paard dus meer verstookt hebben.

Ook compenseert basisbrok, met gemiddeld 80g vrep/kg, en sportbrok, met gemiddeld 90g vrep/kg, niet voor de extra eiwitbehoefte met een halve schep brok. Hij heeft immers 84g vrep extra nodig terwijl er slechts 44-50g extra vrep gevoerd wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:34

san4nie schreef:
Janine1990 schreef:

Wie heeft andere opties?

Afvoer van de wasbak? Of als je een bad hebt, daarvan?

Suuuper awkward... Maar ik denk dat ik het heb...

Mijn prullebak vol makeup doekjes :+

Het was niet echt een afvoerlucht gelukkig, maar wat zurig. Nouja dat klopt wel met makeup doekjes :+
Ik vermoed dat hij nu wat meer begint te ruiken omdat de badkamer wat langer vochtig blijft door de kou buiten (droogt 's nachts niet zo mooi op, aangezien de verwarming nog niet aan gaat)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:18

Wow, mizora! Dank je wel!
Ik zat zo wat na te denken toen ik m’n paard na het rijden zijn eten gaf. Zo’n uitgebreid antwoord en uitleg had ik niet verwacht. Maar heel tof. Ga het nog een paar keer doorlezen en bestuderen.

Haha, Janine1990, fijn dat je het gevonden hebt! Het blijft idd wat vochtig in huis op dagen zoals gister, dat helpt niet bepaald tegen vieze geurtjes.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:28

Wauw mizora wat een uitleg.
Dikke vette complimenten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:56

Wat denken jullie? Zou een blog hierover (paardenvoeding in zijn algemeenheid) aanslaan?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:21

Mizora schreef:
Wat denken jullie? Zou een blog hierover (paardenvoeding in zijn algemeenheid) aanslaan?

Mmm.. weet niet. Denk dat vele mensen het voeren zelf niet doen. Eigen inbreng op stal is altijd een ding.

En daarnaast willen veel mensen niet snappen dat brok niet de basis is.

Dus ben benieuwd..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:37

Iemand met verstand van roofvogels hier?

In mijn wei liggen sinds gisteren ronde cirkels van veren. Lijken kippenveren en denk duif. Vanavond hoorde ik in de verte een paar keer pieeew pieew. Vroeg me af welke roofvogel is er in mijn polder neergestreken?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:41

Dat klinkt als een buizerd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:42

Mizora schreef:

Ik zou dat wel interessant vinden (en heb ook de mogelijkheid om zelf te voeren), maar ik merk dat ik soms wel een uitzondering ben. Veel mensen doen maar wat en vinden dat ook wel prima. Die zou je dus niet bereiken met je blog.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:45

Veulen84 schreef:
Iemand met verstand van roofvogels hier?

In mijn wei liggen sinds gisteren ronde cirkels van veren. Lijken kippenveren en denk duif. Vanavond hoorde ik in de verte een paar keer pieeew pieew. Vroeg me af welke roofvogel is er in mijn polder neergestreken?

Er is een website waar vogelgeluiden op staan, staan vast ook roofvogels op.
Ik heb hem gebruikt omdat ik snachts rechtop in bed zat om een raar geluid. Bleek een uil te zijn.

https://www.vogelgeluid.nl/roofvogels/