Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 09:38

Ik vind het verwerken ook niet het leukste, maar als ik dan de potten in de kelder zet dan vind ik het wel waard. Het komt alleen altijd allemaal tegelijk!

Century, dat blijft wel hoor! Meestal mislukt er bij mij ook best wat, maar elk jaar word je wat handiger en leer je bij. Dit jaar is de mais voor het eerst gelukt! Volgens jaar ga ik zeker meer mais planten! Ga je de hanen zelf slachten of breng je ze ergens heen?

Judith, voor die honing hebben we wel 3 jaar bijen moeten houden :'). Maar in dit jaar zijn we van 1 volk naar 3 volken gegaan en we hebben voor het eerst honing! Zo benieuwd wat volgend jaar gaat brengen!

Marcella, mais houdt inderdaad wel van goed wat voeding. Dat word dan vast een mooie oogst!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:05

Kwam ik achter had wat over gebleven plantjes in de compost bak gezet 1 heeft het overleefd, maar die staat het mooiste van alle planten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:05

Ik heb ook wat geoogst net.
En nog een paar courgettes die niet op de foto staan. Onder de boterbonen zitten nog slabonen. Knoflook moet duidelijk nog wat langer :P
Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 14:24

Mooie peppers ook! Die knoflook is wel erg schattig :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:29

Ja ik was te nieuwsgierig haha. Laat de rest wel overwinteren denk ik.
De jalapeño's zijn inderdaad vrij goed 'gelukt'! Hoewel ik daar ook een deel van weg kon gooien (slakken), vinden ze de paprika's duidelijk lekkerder. Rode pepers laten de slakken helemaal met rust.

Ik heb trouwens een nieuwe bestelling gedaan bij Vreeken, een aantal dingen die nu nog gezaaid kunnen worden en kunnen overwinteren (al dan niet met wat hulp) en een boompje. Vond het een mooie bestemming van verjaardagsgeld :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:56

Moonfight schreef:
Ik vind het verwerken ook niet het leukste, maar als ik dan de potten in de kelder zet dan vind ik het wel waard. Het komt alleen altijd allemaal tegelijk!

Century, dat blijft wel hoor! Meestal mislukt er bij mij ook best wat, maar elk jaar word je wat handiger en leer je bij. Dit jaar is de mais voor het eerst gelukt! Volgens jaar ga ik zeker meer mais planten! Ga je de hanen zelf slachten of breng je ze ergens heen?

Judith, voor die honing hebben we wel 3 jaar bijen moeten houden :'). Maar in dit jaar zijn we van 1 volk naar 3 volken gegaan en we hebben voor het eerst honing! Zo benieuwd wat volgend jaar gaat brengen!

Marcella, mais houdt inderdaad wel van goed wat voeding. Dat word dan vast een mooie oogst!

Typisch gevalletje van de aanhouder wint :D

Prachtig al die oogsten! Wij hopelijk volgend jaar ook weer, tot die tijd doen we het met wilde frambozen en bosbessen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:15

Hier ook een foto van de Poule de Bresse :) Zijn al flinke kippen. En de enige Orpington (in het midden) die is overgebleven van de broedeieren staat ook op de foto, zij mag blijven. :)
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:17

Wanneer oogsten jullie pompoenen?

En misschien rare vraag, maar denken jullie dat deze eetbaar zijn? We hebben ze niet zelf gezaaid en ik twijfel :D

Hand voor schaal :+

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 09:34

Als de stelen geel en door worden dan kan je ze oogsten. Zijn ze zelf opgekomen? Ze zien er wel uit als een eetbare soort, maar het blijft altijd gissen. Hij kan natuurlijk ook gekruist zijn met een sierpompoen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:48

Moonfight schreef:
Als de stelen geel en door worden dan kan je ze oogsten. Zijn ze zelf opgekomen? Ze zien er wel uit als een eetbare soort, maar het blijft altijd gissen. Hij kan natuurlijk ook gekruist zijn met een sierpompoen.

:j ze staan vanachter in de paardenwei, maar zijn denk ik ontsnapt uit de moestuin van de buren :D mijn eigen plantjes zijn helaas opgegeten door de slakken..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 09:56

Ik kan mij heugen dat je ze gewoon kan proeven. Als het bitter is dan is het geen eetbare soort. Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen, was een aantal jaar geleden dat ik daar naar had gezocht omdat wij toen ook een pompoen hadden waar ik niet wist waar hij vandaan kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:31

Inderdaad. Rauw proeven. Bitter = giftig

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:17

En dan zeker niet eten want dan zijn ze dodelijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:56

Haha ok, bedankt voor de tips! Spannend wel :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:42

Inderdaad, bitter =niet eten. Hetzelfde geldt voor de courgette.

Ik heb vandaag 600g aardbeien en 300g frambozen geoogst. *\o/* ook de biet en snijbiet doen het goed.
Andijve is ook al erg mooi en bijna klaar.

Alleen de rode bes struiken staan al. Wat droevig bij. Veel bladeren worden al donker en bruin.. Is dat normaal?
Ik zag een oudere struik bij een buur en die ziet er nog netjes uit... Maar ik weet natuurlijk niet of dat dezelfde ras is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:25

Mijn struiken ook. Durf net er nog ook niet vanaf te halen, want de kippen vreten alles op. Volgend voorjaar gebiedsverbod.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 18:49

Mijn aalbessen ook dit jaar, gok dat ze last hebben van iets dit jaar. Komt volgend jaar vast weer goed

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 21:24

Is het ook niet al lang tijd voor oogst? Ik heb mijn rode bessen al twee maanden geleden geoogst geloof ik. Struik staat er nog goed bij. Vorig jaar had ik wel ergens last van, toen was de oogst minder en ook zuurder. Dit jaar goede, lekkere oogst.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 00:04

Mijn aalbessen zitten in de vriezer.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:19

Century schreef:
Is het ook niet al lang tijd voor oogst? Ik heb mijn rode bessen al twee maanden geleden geoogst geloof ik. Struik staat er nog goed bij. Vorig jaar had ik wel ergens last van, toen was de oogst minder en ook zuurder. Dit jaar goede, lekkere oogst.

Is al lang klaar met de oogst inderdaad, maar ja, normaal vallen niet na de oogst gelijk de bladeren af :P
Ik heb wel gelezen dat het kalium tekort kan zijn en omdat ik weet dat die gast voor mij op dat plekje veel eenzijdig heeft geteeld geef ik nu toch maar wat kalium. Er kwamen namelijk nog wel nieuwe blaadjes bij.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:16

Bladeren moeten er niet al af nee :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:47

Century schreef:
Bladeren moeten er niet al af nee :)

Daar zijn kippen anders wel heel goed in verwijderen van bladeren. Je zou zeggen dat ze niks te eten krijgen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:14

Alleen bij mij lopen geen kippen :+
Ben benieuwd of ze het gaan halen volgend jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:00

Ik heb zelfs geen besje gehad :(

Hier een nieuw projectje opgestart. Vliesbessenlikeur. Ben benieuwd naar het resultaat binnen 3 weken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:56

Century schreef:

Bij mij zijn de aardbeien, frambozen en paprika's gewoon opnieuw begonnen met bloeien