Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:18

BigBen schreef:
SusanH schreef:
Alle doemscenario's die door het RIVM voorspeld zijn, zijn niet uitgekomen.

Wat bewijst dat de maatregelen werken. Of niet ?

Ik ga stuk _/-\o_

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:19

BigBen schreef:
SusanH schreef:

Dat zullen we nooit weten. Want: geen vergelijking.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:20

Karl66 schreef:
SusanH schreef:
Needje schreef:
En wat van de voorspellingen die ze deden over de ziekenhuis opnames en ic bezetting waarmee ze de lockdown verantwoorden?
Zelfs hun voorspelling met de gekozen lockdown is bij lange na niet in de buurt gekomen.

En Sjenk die modellen heb ik niet. Maar her RIVM wel en die zitten er ook steeds naast. Beetje het nieuws volgen en kijken wat omicron in andere landen doet zegt genoeg imo.

Welke doemscenario's? Op dat moment was bekend dat omicron veel besmettelijker was en was nog niet bekend hoe ziekmakend het was in een omgeving die vergelijkbaar was met Nederland. Dan alles zijn gang laten gaan onder het motto: "We zien wel of we in de problemen gaan komen." is gewoon dom op het misdadige af. Dit was gewoon een geval van better safe then sorry.

Ik zou zeggen zie de grafieken hierboven. De werkelijke opnames komen niet in de buurt van de voorspelde golf van opnames.

Uhm nee...het bewijst dat de maatregelen zoals ze nu genomen zijn buiten proporties zijn. Want in de ons omringende landen gebeurt echt niks anders als hier. En daar mag je nog wel gewoon naar de winkel of de sportschool.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:20

Het beleid onder leiding van Ernst Kuipers zal wel helderder worden denk ik. Hij volgt het OMT naadloos natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:21

SusanH schreef:
veerledec schreef:
De stijging begon op 29 december en Omicron heeft een kortere incubatietijd, dus die twee weken is al ruim genomen.

Jij zegt het beter :j

Alleen klopt het niet :) Ten eerste is 29 december echt precies 2 weken terug dus daar zitten we nog maar nauwelijks aan, en daarna heeft de incubatietijd niet zomaar te maken met wanneer je ernstig ziek wordt: daar blijft een vertraging in zitten.

En niet iedereen is op 29 december prompt besmet: dat loopt daarna nog veel meer op. Je ziet nu dus misschien een deel van de gevolgen van de besmettingen op 29 december, maar nog niet van die honderdduizenden die daarna besmet zijn.

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:22

Ik ben ook heel benieuwd hoe het beleid er nu uit gaat zien nu Kuipers minister is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:23

Ik hoop vooral op een langere termijn visie. En de durf om ook van het omt advies af te wijken en een eigen koers te varen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:24

Citaat:

Ik heb de indruk dat Nederland het toch echt veel beter doet met de positief geteste mensen en IC opnames als bv Frankrijk waar alles (gelukkig) open is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:24

Needje schreef:
BigBen schreef:

Daar is ie weer, de preventie paradox..

Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:25

BigBen schreef:
SusanH schreef:

Nee niks bewijs
Wij hebben amper nog maatregelen en geen enkel ic bed bezet door omnicron
Dat is toch eindelijk wel eens goed nieuws

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:28

Vayo schreef:
Jis_ schreef:

Gaat rellen geven denk ik, zij wel wij niet, zoiets misschien?

Tja dat mag nooit een reden zijn om iets niet in te voeren of af te schaffen lijkt me. En bepaalde keuzes hebben gewoon gevolgen.

Bij verlenging van de maatregelen voorzie ik misschien ook wel rellen of een hoop ondernemers die ondanks het verbod gewoon open gaan.

Ik zie het wel gebeuren. Verlenging van de lockdown en verplichting van de chirurgische mondkapjes die op meer plaatsen gedragen moet worden.

Zal ook wel niet nee

Lastig is het, heb te doen met de mensen die financieel zo getroffen worden. Had wel zoiets gelezen dat ze ondanks eventuele verlenging massaal open willen gaan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:28

Er zullen er heus wel heel veel besmet zijn voor 29 december
1 week eerder kerstvakantie , kerstshopping , reizen voor vakantie etc
Denk dus echt wel dat het de goede kant opgaat

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:31

besita schreef:
BigBen schreef:
SusanH schreef:

Nee niks bewijs
Wij hebben amper nog maatregelen en geen enkel ic bed bezet door omnicron
Dat is toch eindelijk wel eens goed nieuws

Plus in andere landen minder maatregelen. En daar gaat het heel goed. Bewijs dus dat onze maatregelen buiten proportioneel zijn. Heel goed als in: ook geen toename van opnames ondanks veel besmettingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:35

SusanH schreef:
Plus in andere landen minder maatregelen. En daar gaat het heel goed. Bewijs dus dat onze maatregelen buiten proportioneel zijn. Heel goed als in: ook geen toename van opnames ondanks veel besmettingen.

Je hebt gemist dat onze zorg nog vol is en heel veel zorg nog helemaal niet beschikbaar is?
Een van de zwaardere maatregelen (nou ja, in theorie) is omdat we de situatie behoorlijk uit de hand hebben laten lopen en de zorg helemaal vast liep. Dat probleem is nog niet weg. En omdat we nu, nog geen 2 weken verder, nog niet meteen weer in code zwart zitten, betekent nog niet dat je kunt zeggen dat het goed gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:36

Jis_ schreef:
Lastig is het, heb te doen met de mensen die financieel zo getroffen worden. Had wel zoiets gelezen dat ze ondanks eventuele verlenging massaal open willen gaan.

Ja ik zit ook al te kijken of er een leuke zaak open gaat dan op tijd heen voordat de BOA in opdracht van de burgemeester komt waarschuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:37

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:

Je hebt gemist dat onze zorg nog vol is en heel veel zorg nog helemaal niet beschikbaar is?
Een van de zwaardere maatregelen (nou ja, in theorie) is omdat we de situatie behoorlijk uit de hand hebben laten lopen en de zorg helemaal vast liep. Dat probleem is nog niet weg. En omdat we nu, nog geen 2 weken verder, nog niet meteen weer in code zwart zitten, betekent nog niet dat je kunt zeggen dat het goed gaat.

Nou inderdaad :=

''Het gaat goed'' nee code zwart is niet gekomen. Maar de zorg is nog steeds uitgesteld en kampen met heel veel ziek personeel.

Dat geldt evengoed voor andere landen. Het gaat niet goed in het ziekenhuis het is alleen niet zo ramvol dat er code zwart is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:41

Uiteraard weet ik wat er in de zorg speelt.. maar we moeten ook breder kijken, en verder in de toekomst kijken. We kunnen niet een heel land gijzelen voor een golf aan opnames die niet komt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:44

SusanH schreef:
Uiteraard weet ik wat er in de zorg speelt.. maar we moeten ook breder kijken, en verder in de toekomst kijken. We kunnen niet een heel land gijzelen voor een golf aan opnames die niet komt.

Notabene het enige land in Europa. Het lijkt wel of het er gewoon om gaat nu dat politici geen gezichtsverlies willen lijden. Nou gelukkig heeft Hugo de Jonge een ander baantje dus wat let het kabinet nog om de ondernemers wat lucht te gunnen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:45

SusanH schreef:
Karl66 schreef:
Welke doemscenario's? Op dat moment was bekend dat omicron veel besmettelijker was en was nog niet bekend hoe ziekmakend het was in een omgeving die vergelijkbaar was met Nederland. Dan alles zijn gang laten gaan onder het motto: "We zien wel of we in de problemen gaan komen." is gewoon dom op het misdadige af. Dit was gewoon een geval van better safe then sorry.

Ik zou zeggen zie de grafieken hierboven. De werkelijke opnames komen niet in de buurt van de voorspelde golf van opnames.

Uhm nee...het bewijst dat de maatregelen zoals ze nu genomen zijn buiten proporties zijn. Want in de ons omringende landen gebeurt echt niks anders als hier. En daar mag je nog wel gewoon naar de winkel of de sportschool.

En dat konden vooraf al in onze kristallen bol zien?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:47

Maar de zorg is niet belangrijk! Toch?

Ik vind het zo ironisch dat er continu geroepen wordt dat men aan de zorg moet denken want te weinig bedden, te weinig geld, de CAO, overheid die weer bezuinigt. De arme zorgmedewerkers!

En ja, eens. Maar zo hypocriet, want dan is er iets waarmee je de zorg op korte termijn wat kan ontzorgen, iets met relatief snel effectief resultaat en wat voor 99% van de mensen relatief makkelijk te doen is… maar nee dan is iedereen egoïstisch want oh nee de maatregelen zijn onnodig heftig!

Beseffen mensen wel dat het toch een tikkeltje erger is dat de zorg omvalt, vergeleken met wat restaurants? Wat winkels? Een kapper? (En ja voor die individuele mensen is het natuurlijk ook erg, maar we zitten nu eenmaal in een situatie die gewoon aan alle kanten ruk is).

Echt man. Wat hebben we toch trieste mensen in Nederland :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:48

Citaat:

Jullie kijken te graag naar Denemarken. Want in Frankrijk gaat het niet goed met de positieve gevallen (vandaag en gisteren 360000, deel door 4 voor vergelijking met Nl en dan zou je voor Nederland op 90000 zitten elke dag) en bijna 4000 IC opnames 79%.

Ik zeg hiermee dus niet dat ik hoop dat Frankrijk de boel op slot gooit. Maar Nederland doet het beter met de cijfers nu.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:49

We zijn qua IC-bezetting nog altijd boven de horrorgrieppiek van 2018. Dat waren er zo'n 350 voor 2 weken. Er is nu nog behoorlijk wat kritiek planbare zorg die nog altijd niet binnen de maximale 6 weken door kan gaan. Dat betekent dat we nog altijd in code donkergrijs zitten. Ook zonder de long covid economische schade is dat al een serieuze schadepost voor de toekomst, want dit zijn mensen die, ondanks geen corona, daardoor veel meer restschade oplopen.

De economie blijkt vaak veel beter te herstellen dan we zouden verwachten als er geen echte recessie is. De zorgkosten lopen echter met code donkergrijs nog altijd veel verder op en hebben daardoor een behoorlijke kans langdurig in de toekomst een grote rol te gaan spelen. Zeker als je bedenkt dat zorgkosten al zo'n enorme hap van de overheidsuitgaven zijn (zo'n 25% van alle overheidsuitgaven, dit overigens al voor meer dan 10 jaar).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:50

IMANDRA schreef:

Ik vind het zo ironisch dat er continu geroepen wordt dat men aan de zorg moet denken want te weinig bedden, te weinig geld, de CAO, overheid die weer bezuinigt. De arme zorgmedewerkers!

En ja, eens. Maar zo hypocriet, want dan is er iets waarmee je de zorg op korte termijn wat kan ontzorgen, iets met relatief snel effectief resultaat en wat voor 99% van de mensen relatief makkelijk te doen is… maar nee dan is iedereen egoïstisch want oh nee de maatregelen zijn onnodig heftig!

Beseffen mensen wel dat het toch een tikkeltje erger is dat de zorg omvalt, vergeleken met wat restaurants? Wat winkels? Een kapper? (En ja voor die individuele mensen is het natuurlijk ook erg, maar we zitten nu eenmaal in een situatie die gewoon aan alle kanten ruk is).

Alleen valt het nu niet meer vol te houden dat de zorg om dreigt te vallen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:51

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Alleen valt het nu niet meer vol te houden dat de zorg om dreigt te vallen.

Oh nee? De ziekenhuiscijfers stijgen niet dus alles is oké?

Was het maar zo’n feest. Ik verwijs even naar mizora en shadow. Want man man man…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:54

Er word een beetje aan voorbij gegaan dat de lockdown is ingesteld om zoveel mogelijk de te laat ingezette boostercampagne op te voeren. Je ziet nu gelukkig al de resultaten in de verzorgingstehuizen. En op dit moment zijn de jongeren tussen de 18 en 30 de grootste groep die positief test, de groep die over het algemeen niet in in het ziekenhuis komt. Ook eerdere golven ging het van jong naar ouder dus nog een week pas op de plaats , desnoods met enkele versoepelingen zoals mondkapje verplichten en winkels open en dan over een week maar weer zien hoe het er voor staat.