Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:16

moonsparkle schreef:
Maar griep gaat meestal bij warmer weer ook weer weg, en dat lijkt me dit virus niet te gebeuren.

Klopt, maar als je dan afgaat op de invloed van de weersomstandigheden op je gezondheid (langere dagen, minder melatonine dus lichaam is actiever, meer zon en hogere zonkracht voor betere aanmaak van vitamine D) zal het lichaam in veel gevallen de ziekte wel beter zelf kunnen bestrijden.

Zo aan het eind van de winter zijn we allemaal op ons zwakst op deze breedtegraad, als ik 'ze' mag geloven.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:18

lenaa_tje schreef:
Even een praktische vraag bij ons word er van je verwacht dat je afval scheidt. Prima maar dat wordt bij ons niet opgehaald alleen de groene en grijze bak maar je betaald wel per keer dat deze geleegd wordt. Ondertussen hebben wij onze bijkeuken wel vol met oud papier en plastic maar het voelt toch raar om het weg te brengen naar de milieustraat (enige plek waar je het heen moet brengen) toch maar stoppen met scheiden dan? En meer betalen of toch nog weg brengen zoals de gemeente hier nog wel van je verwacht .

Je kan kijken of er ergens in je woonplaats ondergrondse papiercontainers zijn. Bij ons in het dorp hebben we er 2 waar je het in kunt kieperen. Even op de site van je woonplaats kijken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:19

Ann schreef:
Destination schreef:
Het zou fijn zijn als mensen in eigen omgeving mogen sterven ipv in een ziekenhuisbed. Ik vraag me wel af of dit ook zou betekenen dat de familie aanwezig mag zijn met beschermingsmaatregelen? Aangezien het in huiselijke sfeer is.

Sowieso de gezinsleden denk ik? Die hebben grote kans ook besmet te zijn geraakt.
Wat een bizar onderwerp om over na te denken...

Als ik kijk naar mijn opa, die woont nog steeds op zichzelf. En zo zijn er veel meer in zijn straat die alleen wonen en ondersteund worden door de thuiszorg. Dus de kans dat gezinsleden dan ook besmet zijn is niet eens zo hoog.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:20

Destination schreef:
In Spanje zijn weer meer dan 800 doden gevallen, dit is al de derde dag op rij. En er zijn rond 6,000 bevestigde besmettingen bijgekomen. In totaal zijn er nu meer dan 85,000 bevestigde besmettingen in Spanje.

En in Ahoy worden er noodplekken geregeld. Er wordt ruimte gemaakt voor 88 patiënten met de mogelijkheid om door te groeien tot 680.

https://www.n-tv.de/panorama/13-00-Kein ... 26512.html

Het positive is dat de nieuwe besmettingen vanaf woensdag aan het afnemen zijn, Lockdown lijkt te helpen.

Babootje, heel veel sterkte in deze moeilijke tijd toegewenst :(:)

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:26

Zoals verwacht worden de maatregelen verlengd.
Details worden morgen bekend gemaakt.

https://nos.nl/l/2328775

Transavia houdt vliegtuigen al sowieso tot en met 6 mei aan de grond.
Zal mij niet verbazen als maatregelen in ieder geval tot en met 6 mei gelden.

Paasdagen zitten er denk ik 100% bij, dan hebben ze tenminste een middel om mensen een beetje bij huis te houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:28

Hopelijk blijft het met de meivakantie ook van kracht, want anders krijg je nog een hele volksverhuizing in het binnenland met alle risico's van dien.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:30

Ik hoop dat ze het verlengen tot 6 mei. Dan heb je ook de meivakantie achter de rug en Bevrijdingsdag... Ik denk dat anders iedereen die dag aangrijpt om de "bevrijding"van de maatregelen te gaan vieren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:31

Wij hebben gisteren de paas- mei- en zomer vakantie gepland. Wij gaan met het hele gezin en de hond naar De Achtertuin. Fijne omgeving, prettig huis. Mooie tuin, ruimte voor de hond. Goedkoop. Heerlijk!

Ik besef nu eens te meer de luxe van een relatief groot huis met een tuin.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-03-20 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:31

Ik zou ook denken trek het dan gelijk over de mei vakantie heen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:32

tienus63 schreef:
Zoals verwacht worden de maatregelen verlengd.
Details worden morgen bekend gemaakt.

https://nos.nl/l/2328775

Transavia houdt vliegtuigen al sowieso tot en met 6 mei aan de grond.
Zal mij niet verbazen als maatregelen in ieder geval tot en met 6 mei gelden.

Paasdagen zitten er denk ik 100% bij, dan hebben ze tenminste een middel om mensen een beetje bij huis te houden.

Ben benieuwd wat ze gaan vertellen morgen. Ik denk ook sowieso t/m de meivakantie en eventueel ook nog Bevrijdingsdag. Anders krijg je alsnog heel veel mensen die zich niet aan de verboden houden die tot 1 juni gelden.

rien10 schreef:
Wij hebben gisteren de paas- mei- en zomer vakantie gepland. Wij gaan met het hele gezin en de hond naar De Achtertuin. Fijne omgeving, prettig huis. Mooie tuin, ruimte voor de hond. Goedkoop. Heerlijk!

Ik heb ook geboekt gisteren, wij gaan naar Balkonia :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:37

Vorige week al vakantie naar Hinterhof geboekt. :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:37

Mag je bbq-en in Balkonia? Verder is het daar prima toch?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:38

Poeh, confronterende column.
Met de toestand van nu trieste waarheid.

De verkeerde mening, verwachting en inschatting van het RIVM.

https://www.briefjevanjan.nl/aan-jaap-van-dissel/

5 maart je ben ik geschrokken doordat ik iemand heb gesproken die vanwege het werk direct met deze man te maken en toen zei dat hij heel lastig te pakken te krijgen was. De 14 dagen ervoor.
Dus zeg maar sinds 20 februari.

In het noorden was het toen nog helemaal ver van mijn bed show, maar die opmerking was voor mij wel seintje om week later toch maar flink boodschappen te doen. Net voor het hamsteren begon.

Gelukkig had Rundhausen ook nog plek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:40

Rundumhausen staat bekend om het feit dat men zich er snel thuisvoelt.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:40

Allemaal lekker goedkope vakanties inderdaad! ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:41

rien10 schreef:
Rundumhausen staat bekend om het feit dat men zich er snel thuisvoelt.

Dan verlengen we meteen, onbeperkt!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:41

Janine1990 schreef:
moonsparkle schreef:
Ik vraag me ook af hoe je het zou kunnen versoepelen uiteindelijk. Want zelfs al zeg je we versoepelen in juni of over drie weken de regels, er zijn toch nog heel veel mensen die het niet gehad hebben?

Maar dat is met een griepepidemie ook zo toch… De meeste mensen krijgen het niet, of hebben het niet gemerkt.

Dat is dan ook de enige vergelijk die je volgens mij een beetje kan trekken…

Ik denk dat maatregelen gefaseerd afgebouwd moeten worden. En wellicht zijn er tegen die tijd meer ontwikkelingen op medisch gebied, als in zicht op een vaccin. Waardoor je kan kiezen welke maatregel je het eerst opheft…

Er zijn 3 belangrijke verschillen met griep/griepepidemie:
1) Griep is minder besmettelijk
2) Griep is minder dodelijk
3) Iedereen heeft in meer of mindere mate weerstand tegen griep, tegen dit virus heeft (nog) bijna niemand weerstand.

Ik verwacht dat we nog zeker een jaar in meer of mindere mate met maatregelen te maken hebben.
De schoolvakanties beginnen 4 juli (in het noorden). Om begin juni de scholen weer open te doen, 4 weken naar school en dan weer vakantie is niet heel handig. Ik denk dat men de zomervakantie-periode gebruikt om te evalueren welke maatregelen moeten blijven om het mogelijk te maken dat het nieuwe schooljaar weer "gewoon" kan beginnen. Waarschijnlijk met diverse aanpassingen, zoals schoolkantines dicht.

Ik denk dat we nog maanden boodschappen doen zoals nu: kom alleen, winkelwagen verplicht en afstand houden.
En na de zomer wellicht mondjesmaat horeca open, te beginnen met restaurants. En dan beperkt aantal tafels/zitplaatsen per m2. Zoiets.

Vakanties, reisjes en uitstapjes dit jaar: ga er maar vanuit dat het dit jaar niet gaat gebeuren. Dan kan het alleen maar meevallen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:42

Wij gaan een biertour doen denk ik
Balkon1
Balkon2
Galerij
Woonkamer
Om denk ik daarna is slaapkamer in slaap te vallen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:43

Slim, want daar is een slaapkamer voor, toch?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:43

Ja anders wordt het op de bank, maar op onze leeftijd kom je daar gebroken af :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:44

Nou ja, als je in iedere kamer een paar biertjes hebt staan kan het best zijn dat je de slaapkamer niet haalt natuurlijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:45

Oh jee... dat wordt dan wat _O- _O- _O-

Maar ja misschien zien we wel de paashaas met pasen dan

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:46

rien10 schreef:
Mag je bbq-en in Balkonia? Verder is het daar prima toch?

Voor zover bekend mogen we elektrisch en op gas barbecuen in Balkonia.

tienus63 schreef:

5 maart je ben ik geschrokken doordat ik iemand heb gesproken die vanwege het werk direct met deze man te maken en toen zei dat hij heel lastig te pakken te krijgen was. De 14 dagen ervoor.
Dus zeg maar sinds 20 februari.

In het noorden was het toen nog helemaal ver van mijn bed show, maar die opmerking was voor mij wel seintje om week later toch maar flink boodschappen te doen. Net voor het hamsteren begon.

Gelukkig had Rundhausen ook nog plek.

Ik vind het moeilijk. Voordat je kan zeggen dat de RIVM veel fout heeft gedaan, moet je ook naar de omstandigheden en naar andere landen kijken. Als alle andere landen nu gelijk hadden gezegd dat het een groot gevaar is, dan okay, het RIVM loopt achter en heeft grove fouten gemaakt. Als echter de landen om Nederland heen het ook verkeerd hebben ingeschat, ligt de schuld niet alleen bij het RIVM.

In Duitsland was het eerste geval in de buurt van München en het was duidelijk waar het vandaan kwam (een Chinese medewerker van het bedrijf was naar Duitsland gekomen om een cursus te geven en bleek later Corona te hebben). Aanvankelijk werd gedacht dat deze patiënt een van de weinige gevallen zou zijn en werd er weinig actie ondernomen. Pas toen het in Heinsberg helemaal verkeerd ging, ging er gevoelsmatig een lampje branden bij het Robert Koch Institut (Duitse equivalent van het RIVM).

Persoonlijk denk ik dat veel landen het in het begin verkeerd hebben ingeschat, dit is niet alleen de RIVM geweest. Alleen heb ik het nieuws van andere landen niet vanaf het begin gevolgd, dus ik kan hier verder geen uitspraken over doen. Maar we hebben hier wel bokkers uit Zwitserland, Spanje, België, Zweden en wellicht nog andere landen die misschien wat kunnen zeggen over het begin in hun land.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:46

Roodvos schreef:
Janine1990 schreef:
Maar dat is met een griepepidemie ook zo toch… De meeste mensen krijgen het niet, of hebben het niet gemerkt.

Dat is dan ook de enige vergelijk die je volgens mij een beetje kan trekken…

Ik denk dat maatregelen gefaseerd afgebouwd moeten worden. En wellicht zijn er tegen die tijd meer ontwikkelingen op medisch gebied, als in zicht op een vaccin. Waardoor je kan kiezen welke maatregel je het eerst opheft…

Er zijn 3 belangrijke verschillen met griep/griepepidemie:
1) Griep is minder besmettelijk
2) Griep is minder dodelijk
3) Iedereen heeft in meer of mindere mate weerstand tegen griep, tegen dit virus heeft (nog) bijna niemand weerstand.

Ik verwacht dat we nog zeker een jaar in meer of mindere mate met maatregelen te maken hebben.
De schoolvakanties beginnen 4 juli (in het noorden). Om begin juni de scholen weer open te doen, 4 weken naar school en dan weer vakantie is niet heel handig. Ik denk dat men de zomervakantie-periode gebruikt om te evalueren welke maatregelen moeten blijven om het mogelijk te maken dat het nieuwe schooljaar weer "gewoon" kan beginnen. Waarschijnlijk met diverse aanpassingen, zoals schoolkantines dicht.

Ik denk dat we nog maanden boodschappen doen zoals nu: kom alleen, winkelwagen verplicht en afstand houden.
En na de zomer wellicht mondjesmaat horeca open, te beginnen met restaurants. En dan beperkt aantal tafels/zitplaatsen per m2. Zoiets.

Vakanties, reisjes en uitstapjes dit jaar: ga er maar vanuit dat het dit jaar niet gaat gebeuren. Dan kan het alleen maar meevallen.

Daarom zeg ik ook, de enige vergelijk is dat de meeste mensen het niet krijgen…

Ik vind het echt indrukwekkend hoe het in Wuhan relatief binnen de perken is gehouden. In getallen uiteraard, de rest geef ik maar geen oordeel over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:48

tienus63 schreef:

Nounounou, ik heb in de aanhef geloof ik al 10 dingen gelezen die niet waar zijn. (Dat het niet hier kon komen, niet besmettelijk was, etc etc.)

Dus ach, wat hier confronterend aan is: de schrijver baalt.

Don't we all....? De meerwaarde van dit soort confrontaties ontgaat mij.