Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:24

Ineke2 schreef:
Wow Fohadie dat is wel schrikken. Heb je het kenteken nog kunnen onthouden? Waarschijnlijk niet, maar die zou je dan wel kunnen melden bij de politie met je verhaal erbij. Ze kunnen dan niet gelijk iets doen, maar bij meerdere meldingen óf als er daadwerkelijk een ongeluk gebeurd nemen ze de eerdere meldingen wel mee in de beoordeling.

Nee, niet naar gekeken. Ik ben meteen doorgefietst. Ook omdat hij bleef schreeuwen en ik me daar niet veilig bij voelde. Ook geen getuigen. Maar wel een goeie tip voor de volgende keer, dank je!

Shadow0

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:47

Hoek om fietsen en 112 bellen mag in zo'n geval best.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:17

Hardlopers op het fietspad die denken dat ze dan voorrang krijgen bij haaientanden... nou nee dus, je rent maar op de stoep en op een rotonde op het fietspad krijg je geen voorrang. Haaientanden zijn voor bestuurders. Hadden ze de fiets maar moeten pakken...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:30

Anne_GTI schreef:
Hardlopers op het fietspad die denken dat ze dan voorrang krijgen bij haaientanden... nou nee dus, je rent maar op de stoep en op een rotonde op het fietspad krijg je geen voorrang. Haaientanden zijn voor bestuurders. Hadden ze de fiets maar moeten pakken...

Ja, klinkt ergens heel logisch, maar ik woon in een gemeente waar bij sommige rotondes geen zebrapaden zijn, enkel fietspaden. Je raadt het al, ik steek daar dus over al hardlopend.
Jouw opmerking is dus niet helemaal zo zwart-wit als je die stelt

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:42

Als voetganger (jogger/hardloper) hoor je dan te wachten als er een auto aankomt.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:52

Ik geef hardlopers meestal voorrang, omdat ik het vervelend voor ze vind dat ze moeten stoppen. Maar voorrang nemen zonder te kijken oid keur ik af.

Vandaag had mijn man bijna een kindje op de fiets aangereden. We kwamen aanfietsen en zouden rechtsaf slaan. Van rechts kwam een vader met twee kindjes al slingerend op de fiets. Sowieso onverantwoord om dat op de openbare weg te laten fietsen maar goed. Zij hadden haaientanden en wij hadden voorrang. Wij staken onze hand uit zodat het duidelijk was dat wij gingen afslaan. Vader stopt. Kindje 1 ook maar kindje twee rijdt door terwijl mijn man net afslaat. Ging net goed, We hadden ook geen idee waar zij naar toe gingen: rechtdoor, links af of rechts af want hand uitsteken doen we natuurlijk niet meer. Bleek dat zij links af moesten.

Echt, waarom laat je je kind op de openbare weg fietsen als het nog te jong is om verkeersregels te kennen en jij er blijkbaar niet op kan letten. Neem het voor of achterop je fiets of geef in een wat veilige omgeving je kind fietsles.

Mijn man stopte ook om de vader uit te leggen hoe gevaarlijk dit was. Wij rijden langzaam, maar er rijden daar ook fatbikes en brommers die harder dan 25 rijden en nergens naar kijken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 20:40

Goof schreef:
Anne_GTI schreef:

Ja, klinkt ergens heel logisch, maar ik woon in een gemeente waar bij sommige rotondes geen zebrapaden zijn, enkel fietspaden. Je raadt het al, ik steek daar dus over al hardlopend.
Jouw opmerking is dus niet helemaal zo zwart-wit als je die stelt

Een voetgangersoversteekplaats is zwart-wit meestal... iig witte strepen op de weg.

De rennert was boos dat hij even moest wachten. Zijn probleem... ik had eindelijk een gat om die rotonde over te komen met een bus van 12 meter en liep achter in de tijd door allemaal zondagsrijders die 50 hard zat vonden op een 80 weg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 21:14

Knap om boos te zijn en vooral te denken dat je het wint van een lijnbus :+

Vanmiddag was er een fietser die dacht dat hij alleen op de wereld was. Ik kom aanrijden er is een zebrapad, maar er kwam geen voetganger aan, maar de fietser slaat opeens linksaf zo voor mijn auto langs om de stoep op te rijden… Het ging echt maar net goed en dat was omdat ik al rustiger reed en daardoor nog op tijd remmen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:16

Fijne actie van die fietser inderdaad.

Ik had gister een heerlijke rit. Ik kon haast mijn hele route rechts blijven. Zat niemand voor of achter mij, maar zaten allemaal op de linker banen te klooien met elkaar. Dan heb ik wel even lol met mezelf hoor.xD en ik reed gewoon 100.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:32

Was vandaag bijna redelijk op tijd thuis. Toen:file. 20 minuten stil gestaan op 1.200 meter van mijn snelweg-afrit……. -:(-

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:29

Rij je kilometers op grote wegen achter een idioot die amper 50 rijdt waar je 80 mag... En echt kilometers lang hé en geen mogelijkheid om in te halen...

Rijden we een dorp binnen waar je effectief 50 moet rijden dus... schiet die idioot ervandoor aan 80 en rijdt hij het ganse dorp door aan 80...

Euh... Oké??? |o 8)7

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:36

Ecen terugkomen op hardlopers en fiets-/ voetgangersoversteekpaden;
Vandaag 5,5km gelopen en daarin 1 rotonde en 2 kruispunten zonder zebra gepasseerd, dus dan moet je wel over de fietspaden. Gek eigenlijk, nooit heel erg bij stilgestaan.
Ik kreeg overal voorrang, maar kan me voorstellen dat het met een bus vervelender is om steeds te stoppen.
(Ik verwacht geen voorrang trouwens en neem het ook niet. Mensen zijn gewoon aardig voor hardlopers ofzo haha).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:41

Goof schreef:
Ecen terugkomen op hardlopers en fiets-/ voetgangersoversteekpaden;
Vandaag 5,5km gelopen en daarin 1 rotonde en 2 kruispunten zonder zebra gepasseerd, dus dan moet je wel over de fietspaden. Gek eigenlijk, nooit heel erg bij stilgestaan.
Ik kreeg overal voorrang, maar kan me voorstellen dat het met een bus vervelender is om steeds te stoppen.
(Ik verwacht geen voorrang trouwens en neem het ook niet. Mensen zijn gewoon aardig voor hardlopers ofzo haha).

Jep, dat is die win/win. Als ik zie (in de auto) dat iemand al hard lopend eraan komt én ik kan ff stoppen zonder ander te hinderen, laat ik die hardloper ook voorgaan.
Komt er een hardloper aan die eigelijk al dwingt dat ik zou moeten stoppen, dan heeft ie pech en rij ik door.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:29

Scheelt ook nog wat voor weer het is, bij regen laat ik fietsers en voetgangers ook sneller voor

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 16:46

Vanmorgen vroeg op het zebrapad. Ik liep al bijna halverwege het zebrapad (met hond!) en zoefff auto reed gewoon door. Het is niet dat hij ons niet gezien had. 1 er staan straatlantaarns daar en 2 ik heb verlichting om en mijn hond heeft een verlichte halsband om en een reflecterend dekje op.

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:57

twee auto's die ineens naar rechts slingeren bijna een lantaarnpaal in. op verschillende wegen en er lag niks op de weg of iets. werd ook zo snel teruggestuurd je zag het aan de auto jeetje :+
ah en fietsers die je slecht ziet, brr eng. zat ook precies in het blinde stuk van m'n voorruit en geen verlichting aan. Het was al beginnend licht buiten maar nog steeds eng :(

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:52

Exitium schreef:
Scheelt ook nog wat voor weer het is, bij regen laat ik fietsers en voetgangers ook sneller voor

Dat doe ik ook, met het idee wij zitten droog zij niet.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 00:15

Siggislief schreef:
Exitium schreef:

Dat doe ik ook, met het idee wij zitten droog zij niet.

Dat die ik ook, en ook wat marche zegt, als ze het dwingen dan rij in door (indien mogelijk) hebben ze de intentie om netjes te wachten, laat ik ze vaak voor. (Als er niet teveel verkeert achter zit wat dan ook moet wachten.

Zit er heel veel verkeer achter me, waardoor ze misschien heel lang moeten wachten met over steken, laat ik ze ook wel even voorgaan. Zeker als het verkeer voor me ook niet hard rijdt , bv door een trekker.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 00:37

Vorige week kwam ik de brug over bij mij in het dorp en toen dacht iemand op een fatbike steppend ineens over te steken...

We hebben kort na de brug een oversteekplaats maar ze hebben geen voorrang, pas op de rotonde er na.
En in het begin dat ie er net lag (vorig jaar geplaatst) zijn er veel ongelukken gebeurt daar.

Omdat de auto's altijd voorrang hebben gehad en nu moet het autoverkeer voorrang geven.
(Het was altijd een rechte weg met een afslag naar links en naar rechts, en rechts had ook nog een fietspad)

Heb zelf ook even aan moeten wennen, ben er ondertussen wel aan gewend..

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 10:03

Oh, dat lijkt me onhandig Siggislief. Dat had ik toen ik nog in Haarlem woonde ook dat de voorrangsregels na decennia zijn veranderd. Niemand die oplet op de nieuwe borden want het is echt decennialang geweest dat de doorgaande weg voorrang had, nu heeft rechts ineens voorrang. Maar ook niet de hele weg, een stukje doorgaande weg is nog steeds voorrangsweg en dan moet verkeer gan zowel links als rechts wachten.

Ik had gister weer iets: ik sta te wachten tot ik over mag steken. Er komen van twee kanten auto,s aan dus ik blijf braaf wachten tot alle auto,s voorbij zijn. Stopt een Belg voor me aan de overkant terwijl er aan mijn kant nog vollop auto,s doorreden. Was lief bedoeld van de Belg, maar niet zo handig. Heb hem dan ook met gebaren duidelijk gemaakt dat ik het zeker waardeerde maar dat hij beter door kon rijden. Ze hebben de verkeerslichten weggehaald en nu moet je als fietser/voetganger heel lang wachten tot je over kan.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:29

Is het ook, je moet nu ineens de hele rotonde meters van te voren scannen of er iets aan komt.
'Vroeger' reed je gewoon door want de fietsers hadden toen ook geen voorrang, alleen de voetgangers
maar daar voor gingen veel mensen ook niet voor stoppen..reden ook altijd door.

En we hebben net buiten de wijk nog een aantal huizen staan en die hebben een stoep en die loopt nu dood op een fietspad.

'Vroeger' was het voetpad - fietspad - voetpad - zebrapad - voetpad - fietspad - voetpad...
Maar nu is het door de nieuwe rotonde het helemaal veranderd.

Voetpad - (verpletterd) groen - Fietspad - Straat/weg - (verpletterd) groen - fietspad - voetpad.
En denk zo'n 20-30 meter verder op is het zebrapad gekomen bij de rotonde.

En tegenwoordig moet je op het stukje waar vroeger het zebrapad zat uitkijken want ze lopen
daar ook gewoon over door bijna zonder te kijken.
(Op Google Earth is de straat nog steeds als vroeger beide kanten)

Das lief van de Belgische bestuurder,
ik wacht vaak ook liever tot alles voorbij is aan 2 kanten en dan snel oversteken dan ben je niemand tot last.

Heb wel eens gehad dat ik een stuk verder het dorp uit dat ik bij een stoplicht stond,
en na 15-20min vond ik het vreemd dat ie nog steeds niet op groen was..

En fietsers konden steeds oversteken,
en voetgangers vanaf de andere kant konden ook gewoon oversteken.

Heb ik er een melding van gemaakt bij Beter Buiten (App)
dat ze iets aan die stoplichten moesten doen bij de Gemeente.

Kwamen later ook achter dat er een paar stoplichten kapot waren,
dus je stond op een bepaald punt dus voor Jan Joker bij een stoplicht
en dat kon gerust 30-45min duren voor dat je over kon.

Moest richting de Dierenarts en ik kwam maar niet over.
En echt bedenken om over te steken was/is levensgevaarlijk op dat kruispunt.
(Auto's, Trams)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:01

De rijvaardigheid van de gemiddelde persoon bij de basisschool hier in de buurt. Structureel; parkeren op de stoep. Stilstaan half op het fietspad half op de rijbaan. Stoppen op de rijbaan en vervolgens stress krijgen, want ja er wacht iemand achter je en parkeren dat lukt niet. En als je een bijzondere verrichting doet voorrang nemen op de doorgaande weg, ook super praktisch :7

Maar, het grootste probleem voor verkeersveiligheid is dat mensen te hard rijden toch…. De ouders creëeren zelf onveilige situaties voor voetgangers, fietsers en andere automobilisten doordat ze de auto overal maar neergooien. En dat terwijl je op 2 minuten lopen een super groot gratis parkeerterrein hebt :+ (met ook nog winkels, win-win. Kan je voordat je je kind gaat halen gelijk de boodschappen doen, met dit weer blijft dat wel eventjes koud in de auto).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 15:07

PotjeMayo schreef:
twee auto's die ineens naar rechts slingeren bijna een lantaarnpaal in. op verschillende wegen en er lag niks op de weg of iets. werd ook zo snel teruggestuurd je zag het aan de auto jeetje :+
ah en fietsers die je slecht ziet, brr eng. zat ook precies in het blinde stuk van m'n voorruit en geen verlichting aan. Het was al beginnend licht buiten maar nog steeds eng :(

Dat komt meestal door gsm gebruik.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 18:17

Waar zit je verstand om voor een blinde bocht een bus en een trekker te gaan inhalen... zeker op een weg waar in de afgelopen maanden meerdere dodelijke ongevallen zijn gebeurd...

Het was centimerwerk maar ging NET goed... mijn hart zat in mijn keel.

De eerstvolgende parkeerplaats maakte de trekker ruimte en bij de rotonde voor Nijkerk stond ik vlak achter die gek. Bewust de bus op 5 cm van zijn bumper gezet. De boodschap was wel duidelijk want hij wist niet waar hij kijken moest.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 08:26

En behalve mensenlevens in gevaar brengen is hij er dus niets mee opgeschoten.

Wel een goede actie om de bus er lekker kort achter te zetten.