[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:56

Of het wordt uitgegeven of er worden door mazen in de wet andere manier bedacht om het niet af te hoeven staan aan de staat. En nee, niet iedereen zal dat doen, maar er zijn er meer dan genoeg die savvy genoeg zijn en ik denk dat dat je uiteindelijk veel meer kost. Sparen voor betere voorzieningen, is van andere orde dan waar het in eerste instantie om ging: door de overheid betaalde basiszorg. Dat je voor de extra voorzieningen of kwaliteit zelf betaalt, lijkt me logisch.

Hoeveel mensen krijgen dat pensioen dat ruim bovenmodaal zit? Door het bij die mensen weg te trekken, ga je de oplopende kosten van de AOW niet kunnen redden. Bovendien zit er al een grens aan hoeveel pensioen je kunt opbouwen, dus zou je zeggen dat iemand die meer dan x bedrag aan pensioen krijgt, geen recht meer heeft op AOW, dan zou je imo ook dat maximum eraf moeten halen. Daarnaast geldt wederom: iemand die een beetje bij de pinken is, betaalt dan gewoon geen pensioenpremie meer, maar spaart zelf, zodat ze en gespaard hebben voor hun pensioen en gewoon recht hebben op AOW.

Gelijkwaardig is imo dat iedereen recht heeft op AOW en dat wat daar nog overheen komt, ofwel omdat je pensioenpremie hebt betaald ofwel omdat je zelf hebt gespaard, is je eigen merites. Vanaf een bepaald vermogen of bepaald pensioen het recht op AOW ontzeggen, "pakt" niet de mensen die je wilt pakken, maar juist de mensen die net op dat grensgeval zitten, die door hard werken en zuinig omgaan met hun geld misschien een mooi bedrag hebben kunnen sparen, maar niet zo money savvy zijn dat ze het systeem zo kunnen gebruiken dat ze er het maximale uithalen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:09

Mkango, ik ben het voor een deel wel met jou eens hoor.

Ik denk dat mensen die geld hebben, niet ineens alles uit gaan geven als ze in een verzorgingstehuis meer moeten betalen of geen AOW meer zullen krijgen. Maar vooral omdat rijke mensen niet rijk zijn geworden door het uitgeven van geld. :+ En ik denk ook dat als je wel geld hebt, dat je het geld dan liever uitgeeft aan een leuke plek om te wonen, dan alles opmaken en ergens basic te gaan zitten. In ieder geval, dat zou ik doen.
En als je max een bepaald bedrag aan spaargeld zou mogen hebben, dan zijn er weer allerlei constructies om dat misschien te omzijlen. :D

Nee, ik weet dat je niet zomaar geld weg kunt sluizen naar de kinderen. Ik werk zelf in de financiële sector. :j En ja ik ben het met je eens dat de meeste mensen die rijk zijn, daar zelf iets voor gedaan hebben. Maar een heel klein deel heeft een prijs in de loterij gewonnen of het geerfd. En dan nog, dan moet je nog wel de goede keuzes maken om rijk te blijven.

Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die inderdaad 65+ zijn en geen of weinig spaargeld hebben. De mensen die ik ken, zijn zeker niet het slachtoffer van het kapitalisme. Maar over het algemeen: man op een gegeven moment in de WAO (in de tijd dat dit veel eenvoudiger ging) of vroeg met de vut, vrouw heeft nooit gewerkt (maar mankeert niets). En maar klagen hoe slecht ze het hebben, terwijl ze meer geprofiteerd hebben van de verzorgingsstaat dan de meesten. :(:)

En ja, het voelt krom dat iemand die goed voor zijn geld heeft gezorgd, er soms minder van profiteert dan iemand die alles over de balk heeft gegooit. Stomme belastingen en zo. :D

Ik ben sowieso van mening dat je verantwoordelijk bent voor jezelf. Dus als je zelf in staat bent om je broek op te houden, dan moet je dat zelf doen. Dan kan de staat zorgen voor diegenen die het echt niet zelf kunnen. Toeslagen en zo, leuk, maar er wordt wel misbruik van gemaakt doordat mensen minder gaan werken om maximaal te profiteren. Beter zou zijn, als men zou kijken naar wat je zou verdienen als je fulltime werkt, kom je dan tekort (lees onder een bepaald niveau), dan krijg je aanvulling. Eventueel rekening houdende met mensen die minder dan dat kunnen werken.
Maar ja, aan zoiets wil geen politicus zijn vingers branden.

Femke_Tweety

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:29

Zo'n mythisch begrip dat af en toe voorbijkomt, basisloon, is wel een interessante wat dat aangaat.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:50

Basisloon is heel interessant en eigenlijk voor een deel niet anders dan uitkeringen/toeslagen ed. Alleen misschien makkelijker in gebruik omdat je gewoon één bedrag krijgt en niet bij 20 verschillende instellingen moet zijn. Maar ze zullen het nooit hoog genoeg maken dat je er echt van rond kunt komen, want het is niet de bedoeling dat iedereen lekker thuis blijft zitten en niet gaat werken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:21

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die thuis willen zitten.
Stel het is als nu bijstand iets meer, om toeslagen te compenseren. Hoeveel mensen zouden daar echt voor kiezen?
Want sparen, vakanties, uiteten, word dan erg moeilijk. Zo niet onmogelijk.
Wie kiest daar voor, dat zijn er maar een paar. Ook nu. De meeste langdurig in de bijstand zit meer achter.
En die zitten er al, dus komen er niet extra bij.

Dus de angst dat mensen niet gaan werken geloof ik niet in.
Wel dat mensen geen dure kinderopvang meer hebben, maar zelf meer voor de kinderen zorgen (wat dat bespaard aan toeslag kan dus al dat basisloon in) en werken naar meer werkelijk kunnen.
Burn-out? Komt veel voor, misschien gaan mensen geen 40 uur meer werken maar 30 en voorkomen daarmee wel dat ze uitvallen. Zou dat zo slecht zijn? Nu duurt een flinke burn out lang. Met bedrijven die werknemers missen, kosten die erbij horen.
Of die vaste baan die al lang niet meer is wat iemand wil, maar niet durft over te stappen, want misschien is die baan wel iets wat minder verdient. Dan durven ze wel.

Ik denk echt dat het wel kan, alle werk gewoon nog gedaan word zoals nu. En zelf beter dan nu.

Enige controle die er nog moet zijn dat mensen 10 jaar een verblijfsvergunning hebben.
Niet dat iemand hier binnen wandelt en een basisloon kan krijgen.
Wat dat aan bureaucratiekosten scheelt... daar betaal je dat basisloon tig keer mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:23

Genoeg mensen. Dezelfde mensen die nu in de WA(jong) en bijstand zitten terwijl ze best zouden kunnen werken. Ik zelf ken er al meer dan 1. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:29

MarlindeRooz schreef:
Genoeg mensen. Dezelfde mensen die nu in de WA(jong) en bijstand zitten terwijl ze best zouden kunnen werken. Ik zelf ken er al meer dan 1. ;)

Maar ze kiezen er dan wel voor om een lager inkomen te hebben.
Wat je nu hebt is mensen in de WA (of in belgie met een uitkering), die dus net aan rondkomen.
Echter, als ze fulltime gaan werken verliezen ze die uitkering, en krijgen ze uiteindelijk niet zo heel veel meer. ( In België is de minimumuitkering iets van 750 of 900 euro ofzo. Stel dat je parttime in een winkel gaat werken, verlies je die uitkering en verdien je met wat geluk rond de 1000 euro, als je fulltime gaat werken is dat iets van 1300 euro. Stel dat je het niet aankan om fulltime te werken, waarom zou je dan wel 20 uur per week gaan werken voor maar 100 euro meer (en het eventueel verliezen van toeslagen voor kinderen, stroom, etc).
Met een basisloon krijg je sowieso dat basisbedrag, maar als je werkt krijg je dat surplus. Dus dan is het simpelweg al veel interessanter om bv parttime te gaan werken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:30

Ja dat is heel giftig dat parttime werken niet loont tegenover niet werken. Dat systeem klopt gewoon niet. Dat is inderdaad ook de reden dat de mensen die ik ken niet werken. Het lijkt mij beter om het uitkeringssysteem aan te passen naar 1 soort basisuitkering en dat je die dan zelf aan kan vullen door parttime te werken of vrijwilligerswerk te doen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 08-04-21 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:30

Ik ken ook mensen die arbeidsongeschikt zijn, uwv niet erkend, en daardoor in de bijstand zitten.
Niet omdat ze zo graag daar zitten, maar omdat het UWV eens op de schop moet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:31

DuoPenotti schreef:
Ik ken ook mensen die arbeidsongeschikt zijn, uwv niet erkend, en daardoor in de bijstand zitten.
Niet omdat ze zo graag daar zitten, maar omdat het UWV eens op de schop moet.

Ja dat is al net zo walgelijk. :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:36

Precies. Er gaat nu veel mis. Maar bijstand heeft al snel de naam luie mensen die niet willen.
En ja voor een paar zal dat zo zijn. Die paar die toen verplicht werden te werken in de kassen. Dat word dan telkens genoemd als voorbeeld.
Maar ik denk de meeste die er langdurig in zitten daar niet voor de lol zitten. Wie wil nu alles verantwoorden? Altijd maar net rond komen?
Geen koffiepraatje met collega's. Voldoening hebben uit wat je doet. Maar als een parrasiet aangekeken worden.

Ik zit zelf thuis (zonder uitkering) en ik kan je zeggen, corona maakt voor mijn sociale leven geen bal uit.
Zie mensen steigeren nu na een jaar...dat is voor sommige altijd zo.
Hoeveel zullen daar echt voor kiezen??

Ongegronde angst dat met een basisloon mensen thuis gaan zitten. Dat denk ik echt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:40

Ik vind het vervelend voor jou dat jij altijd zo veel thuis zit. Maar dat maakt het niet minder vervelend voor mensen die nu al een jaar thuis zijn. Ik ga ook niet tegen jou zeggen; "jij kan tenminste nog op bokt zitten, er zijn ook mensen die zo ziek zijn dat ze helemaal niks meer kunnen". Dat is hetzelfde. Namelijk zeggen dat iemand het erger heeft dan jij en dat je daarom niet mag klagen.

En de bijstand is geen vetpot en dat is ook de bedoeling. Maar wanneer je afgekeurd bent vind ik niet dat je "net" rond moet komen. Dan mag je ook gewoon op vakantie gaan. Kijk, elk jaar naar Amerika en ondertussen ook een dikke auto en een paard houden lijkt me niet de bedoeling. Maar net rond komen lijkt me niet fijn als je door ziekte thuis zit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:44

Oh sorry dat was niet mijn bedoeling van dat bericht, niet mijn insteek. Sorry. Ik bedoelde dus precies andersom dan hoe jij het nu opvat.
Maar puur juist om te zeggen, wie kiest daar voor? Vrijwillig?
Bijna niemand. Dus ook die mensen in de bijstand niet. En juist nu door corona hoop ik dat mensen dat gaan beseffen.
Dat die luie langdurige bijstander daar in veel gevallen niet zit voor de lol met weinig geld.

Ja dat zou mooi zijn bij mensen die ziek zijn, maar een basisloon zie ik helaas al niet gebeuren, laat staan meer dan net rondkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:48

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het vervelend voor jou dat jij altijd zo veel thuis zit. Maar dat maakt het niet minder vervelend voor mensen die nu al een jaar thuis zijn. Ik ga ook niet tegen jou zeggen; "jij kan tenminste nog op bokt zitten, er zijn ook mensen die zo ziek zijn dat ze helemaal niks meer kunnen". Dat is hetzelfde. Namelijk zeggen dat iemand het erger heeft dan jij en dat je daarom niet mag klagen.

En de bijstand is geen vetpot en dat is ook de bedoeling. Maar wanneer je afgekeurd bent vind ik niet dat je "net" rond moet komen. Dan mag je ook gewoon op vakantie gaan. Kijk, elk jaar naar Amerika en ondertussen ook een dikke auto en een paard houden lijkt me niet de bedoeling. Maar net rond komen lijkt me niet fijn als je door ziekte thuis zit.
Mee eens. :j Dat de bijstand erop ingericht is om je net in leven te houden zodat je in theorie een prikkel hebt om aan het werk te gaan om het beter te krijgen vind ik terecht, maar mensen die door ziekte uitvallen, zouden imo inderdaad wel wat toelages moeten krijgen om toch in redelijk comfort te kunnen leven en ook wat vrijetijdsbesteding, vakantie etc. te hebben.

Maar er zijn er inderdaad genoeg die wel kunnen, maar niet willen en die het systeem zo weten te bespelen dat ze er netto nog best wel een redelijk bedrag aan overhouden - en je moet ze ook de kost geven die wel in de bijstand zitten, maar daarnaast zwart werken. := En er zijn er ook genoeg die zo weinig ambitie hebben dat zelfs voldoening halen uit wat ze doen niet eens wat doet. Daarvan ken ik er ook een aantal. Ze zijn wel aan het werk, maar echt met hangen en wurgen en het liefst zouden ze de hele ochtend op een baal strooisel zitten te Snapchatten. Bovendien betekent in de bijstand zitten natuurlijk ook niet automatisch dat je geen sociaal leven meer hebt. :P

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:50

Als je bijklust niet, maar zomaar uiteten, vakantie en dat soort luxe is toch wel minimaal. met alleen dat geld
Ja oke je kunt op straat hangen voor je sociale contacten, maar zou dat echt de voldoening geven wat werk wat bij je past wel geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:58

Dat gebrek aan luxe klaag je dan vervolgens steen en been over, want het is toch allemaal wel heel oneerlijk dat Pietje die werkweken van 100+ uur draait, tijdens zijn vakanties nog gebeld wordt door collega's en regelmatig ook in het weekend standby moet staan voor het geval er iets gebeurt (ook midden in de nacht) en misschien twee keer per maand tegelijkertijd met de rest van zijn gezin aan tafel zit wél ieder jaar naar Amerika op vakantie kan en zo nu en dan bij een duur restaurant kan gaan eten, terwijl jij het moet doen met een jaarlijks uitje naar de MacDo. (Uiteraard niet jij-jij, maar 'je' in z'n algemeenheid. ;) En dit gaat uiteraard over de mensen die het systeem gewoon uitknijpen, niet degenen die er noodgedwongen in zitten.)

Nee, maar zo denken jij en ik - lang niet iedereen denkt zo. En gelukkig dat we dat niet begrijpen, dat betekent iig dat wij niet zo zijn. :D Zelfs als ze mij morgen zouden zeggen dat ik iedere maand 3000 euro op m'n rekening gestort krijg zonder daar iets voor terug te hoeven doen, zou ik nog iets zoeken waar ik voldoening uit haal en mezelf kan blijven ontwikkelen, maar ik denk dat er meer zijn dan je denkt, die denken: prima, dan blijf ik vanaf nu thuis.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:05

Zou dat echt ja?
Dat kan ik me dus inderdaad echt niet voorstellen...

Ik doe dan nu vw-werk maar een paar uurtjes bij de ic.
Maar dat dank je wel dat je krijgt als je even naar iemands verhaal hebt geluisterd.
Dat is zo waardevol, dat...kan dat niet beschrijven eigenlijk.
Dat had ik eerst dus regelmatig in de nachtdienst in het ziekenhuis. Toen als betaald werk uiteraard.
Ik heb echt "gerouwd" dat ik dat niet meer kan.
De dank je wel, soms maar een knikje als mensen weer weg gingen.

Willen mensen dat echt niet...nee snap dat niet... maar misschien maar goed ook ja. :j
Al geef ik toe dat ik nu wel een gat in de lucht zou springen met een uitkering van rond bijstandsniveau.
Maar dan was ik wel af van de stress rondom een baan zoeken wat helemaal niet lukt want geen mens wil een halve...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:44

Zullen we weer wat meer klagen over koters? Dit zij uitstapje gaat een beetje fanatiek door. Twijfelde of ik wel in het goede topic zat. Gezien er hiervan zat lopen _O-

Ik wil naar de dierentuin met die testdagen. Maar kunnen ze kinderen verbieden? Onder het mom voor onderzoek ofzo? Lekker rustig beestjes kijken *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:51

Toen ik heeeeeel vroeger nog bij de UvA werkte kreeg ik daar een Artis abbo bij omdat ze daar lesgebouwen hebben. Dan ging ik soms even snel doordeweeks of zo, dan was er geen kip kind en kon ik ongegeneerd een half uur naar een ei kijken dat bijna open ging barsten <3

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:53

Nou ik mag hopen dat er geen kinderen op zo'n dag rondlopen, no way dat ik voor een dagje dierentuin zo'n staaf in hun neus laat/ga steken.

Als je dat als volwassene zelf kunt bepalen prima maar ik ga mijn kinderen dat echt niet aandoen.

Het is je van harte gegund hoor, kindvrije dierentuin. Ik kan zelf kindvrije uitjes ook wel waarderen.
Laatst bijgewerkt door corinep op 08-04-21 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:54

Mooi, laat ze maar mooi thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:56

Helaas hoeven kinderen onder de 13 niet getest...

Ik laat met liefde in m'n neus peuren met dat miniscule stokje. En dubbel als er garantie bijkomt dat die dag geen gillende koter in de dierentuin loopt.

Het mooiste is uiteindelijk de tunnel in de ocean. Jammer dat 99% van de tijd er koters lopen te krijsen. En ouders die dat schijnbaar doodnormaal vinden. Mogen ze van mij verbieden voor die parasieten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-21 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:57

corinep schreef:
Nou ik mag hopen dat er geen kinderen op zo'n dag rondlopen, no way dat ik voor een dagje dierentuin zo'n staaf in hun neus laat/ga steken..

Ik kan al weer sinds Februari gewoon naar dierentuinen en musea, zonder test :))

In aansluiting op het skiseizoen hebben ze na de Februarivakantie andere activiteiten opengegooit. Ik vind het nog steeds heel verstandig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-04-21 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:57

Oh nee dat schiet niet op dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:03

idinn schreef:
Helaas hoeven kinderen onder de 13 niet getest...

Ik laat met liefde in m'n neus peuren met dat miniscule stokje. En dubbel als er garantie bijkomt dat die dag geen gillende koter in de dierentuin loopt.

Het mooiste is uiteindelijk de tunnel in de ocean. Jammer dat 99% van de tijd er koters lopen te krijsen. En ouders die dat schijnbaar doodnormaal vinden. Mogen ze van mij verbieden voor die parasieten.
Of gewoon de waffeltjes dichtplakken met duct tape, en de handjes bij elkaar binden. Want wat ik haast nog erger vind, zijn die mormels die op de ramen gaan staan tikken van dierenverblijven. :x Helemaal bij aquaria, waar het geluid nog veel harder te horen is vanwege het water.