Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:33

Nu je het over loopeenden hebt, wij overwegen dat ook. Alleen las ik dat die ook van de planten in je moestuin eten. Heb jij ervaring met loopeenden?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:31

Onze loopeenden zijn nog niet in de groentetuin geweest denk ik. Ze mogen hier gewoon de hele dag hun gang gaan en lopen waar ze willen, net als de ganzen en kippen.

Koffieprut hielp hier altijd wel tegen slakken maar met een koffie machine waar bonen in gaan heb je vrij veel prut.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 00:03

Op zich ruimte zat voor loopeenden, maar ook 3 jagende katten, steenmarters, vossen en heel veel buizerds naast de tuin.

Had dat idd gelezen dat naaktslakken wegens hartworm gevaarlijk zijn voor hond en kat.
Opgezocht toen de hond ineens een naaktslak at.
De katten laten de slakken gelukkig met rust maar ben wel heel alert op hun bakjes met voer, dat daar geen slakken inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 02:11

Wij strooien gif als het nodig is. Plukken is hier nutteloos. Het zijn er gewoon veel te veel. Niet de beste manier maar wel de enigste die werkt.
Al moet ik toegeven dat het er minder zijn sinds wij ons stalstrooisel jaar rond uitstrooien op de moestuin.

Lizy: Hoe is de kaas geworden?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:43

Ik weet niet hoe groot je moestuin is/ word maar je kan ook een geul om je moestuin graven. Slakken gaan niet door water normaal gesproken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:55

bakjes met bier neerzetten (mooie dood)... of een rand met scherpe dingen rond de bakken maken. Heb ik ooit eens gedaan met kastanjeschillen. Dat hielp wel iets.
er zijn in de winkel ook wel koperbanden te koop, dat is een soort strip dat je om je bak kan plakken.. maar of dat echt helpt weet ik niet.

verder dagelijks rapen, scheelt echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:03

Onze suffolk ram heeft het niet goed gedaan. Ruim de helft is nu herdekt -O- We waren al niet erg tevreden toen wij hem zagen dekken (erg traag, doet er 15 minuten over voor hij echt springt) en nu is het wel duidelijk dat hij niet heel erg hard zijn best doet.

Wie kan mij even helpen? Wat kan ik nu zaaien en wanneer kan ik het dan planten? Heb mij nog nooit echt bezig gehouden met zaaien :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:06

Ik heb gisteren in de lage bak nog stambonen gezaaid, maar wel ook de ramen erop gedaan. Sla, spinazie en andijvie zal ook nog kunnen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:17

De groep die hier nu aan het lammeren is hier hebben we als het goed is allemaal ge-insemineerd met charollais maar er is al een groot deel waarvan we vrij zeker zijn dat daar geen charollais in zit.
Na het insemineren zijn onze rammen er nog bij geweest dus die hebben toch ook gewoon hun werk gedaan.
De vraag is dan meer hoeveel er uiteindelijk van het insemineren echt gepakt heeft.

Bij de echo's was ongeveer 1/3 drachtig, wat al niet echt veel was. Als er dan van de 50 ook weer maar 1/3 echt gepakt heeft dan moeten we toch eens kijken waar dat aan gelegen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:26

Hoe insemineren ze bij jullie? De enigste methode die ik heb gezien is waarbij de ooi onderste boven hangt en het via een kijkoperatie wordt gedaan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:42

Daar heb ik rare beelden bij :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:09

Ik heb hier dit jaar problemen gehad met de lammeren doordat mijn ooien te dik waren (eenlingen waar ik tweelingen verwachtte). Dus wat is de conditie van die ram?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:14

3,5 op een schaal van 5. Recent gekeurd op de balzak etc (verplicht voor stamboek) en gekeurd 2 weken voor de dek door de dierenarts. Het is altijd een heel erg relaxed dier geweest. Erg nuchter, maakt zich nergens druk in. Toen hij bij de ooien ging is hij gaan grazen terwijl de andere ram helemaal happy achter de ooien al aan zat :') Dus denk dat het eerder een karakterding is. Hopelijk wordt hij volgend jaar wat pittiger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:35

En wat is de conditie van de andere ram?
Van wat ik begrijp zou je een ram aan de lichte kant willen hebben ivm hoeveelheid gewicht optillen voor dekken en de ooien iets stevig ivm goede melkproductie voor de lammeren, dat voer je er na de dek niet meer aan, is een "knopje" dat tijdens bevruchting omgaat. Uitgaande van 3.5 bij paarden zou hij aan de zware kant zijn en mogelijk samen met bouw net genoeg om hem in de weg te zitten

Van te zware rammen heb ik hier eigenlijk nooit last, ik koop 1 (mogelijk 2) ramlam(meren) en die stoppen nog genoeg in groei om slank te blijven. Maar soay en shetland zijn ook geen echte vleesrassen, al gaan ze bij mij daarna wel mijn vriezer in.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:40

Moestuin schreef:
Hoe insemineren ze bij jullie? De enigste methode die ik heb gezien is waarbij de ooi onderste boven hangt en het via een kijkoperatie wordt gedaan.

We zetten ze met de achterhand over de rand van ons gangpad zodat hun billen omhoog gaan en we het bekken makkelijk kunnen kantelen. Dan inseminatie dmv eendenbek en rietje inbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:56

Andere ram zelfde conditie. Ze moeten juist op een 3,5 tot 4 zitten omdat ze te veel 'afzien' van het dekken :) Als ze te licht zijn komen ze er veel te schraal uit :) Dat wordt toch geadviseerd door diverse kwekers, dierenartsen, stamboek etc.

Lizy: Ah fijn! De manier die ik ken vind ik eerlijk gezegd dierenmishandeling. Ben blij dat het er bij jullie zo niet aan toe gaat O:)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:14

Wij hadden gisteren behalve stokbrood alleen dingen uit de moestuin op ons boord.

Afbeelding
Afbeelding

De rode biet ga ik vandaag nog inmaken voor de winter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:35

Lekker hoor.

Ga vandaag witte bonen in tomatensaus maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:41

Ziet er erg lekker uit!

Hier is nu alles herdekt. Begin hem wat te nijpen, lijkt mij eerder een vruchtbaarheidsprobleem nu.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:12

Ziet er goed uit! Ik vind het ook zo leuk zoveel mogelijk van mijn bord uit eigen tuin te laten zijn.
Over een maand - twee maand gaan mijn Poule de Bresse naar de slacht!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 20:46

Oh moestuin... dat is wel heel rottig van die ram %)

Spannend Century! Groeien ze goed?

Worden jullie ook bedolven onder de oogst? Ik heb altijd een haat-liefde relatie met deze tijd van het jaar...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze eerste honing!
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:58

Ooooh ik ben zo jaloers!
Ik snap je haat-liefde-verhouding wel. Ik heb ook nog oogst te verwerken, maar vind dat zelf niet altijd het leukste klusje.
Helaas heb ik geen tomaten, komkommers en nauwelijks paprika. Mais is nog aan het groeien. Courgettes gaan sneller dan ik ze bij kan benen. Ik ben blij met wat wél goed gaat en volgend jaar maar even kijken hoe we de rest beter kunnen laten gaan :)
De Poule de Bresse groeien zeker goed, ze zijn echt flink nu. Hanen kraaien ook goed hard nu, en zitten af en toe op een paar hennen. Dus al echt 'haans'. Ze zijn supernieuwsgierig maar hebben nog steeds goed respect voor me. Ze mogen nog een beetje uitzwaren en dan ergens in oktober is het klaar.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:28

Wauw, wat een geweldige oogst! Ik snap je punt maar men dat is toch gewoon genieten...
Die honing ook :oo

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 23:59

Wordt gek voorraad kast komt steeds voller wat dan wel weer leuk is.

Volgend jaar ga ik de mais in de kippen mest van de compost bak zetten. Groot succes.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:28

prachtig Moonfight!!

Iemand hier interesse in een mooie jonge Schijndelaar haan?? :) ... kip begon ineens te kukelen, dus toch een haan.