Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:40

Even een praktische vraag bij ons word er van je verwacht dat je afval scheidt. Prima maar dat wordt bij ons niet opgehaald alleen de groene en grijze bak maar je betaald wel per keer dat deze geleegd wordt. Ondertussen hebben wij onze bijkeuken wel vol met oud papier en plastic maar het voelt toch raar om het weg te brengen naar de milieustraat (enige plek waar je het heen moet brengen) toch maar stoppen met scheiden dan? En meer betalen of toch nog weg brengen zoals de gemeente hier nog wel van je verwacht .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:41

Popstra schreef:
Oei, nou dan ben ik er ook vrij zeker van we nog gewoon voorlopig in deze maatregels blijven zitten

Dat denk ik ook ja. Zelfs als de curve afgevlakt kan worden en het aantal besmettingen meevalt zal het onmogelijk zijn om alles in een keer weer open te gooien, want dan krijg je alsnog weer massale besmettingen omdat iedereen elkaar weer opzoekt. Daarom zijn grote bijeenkomsten ook in ieder geval tot 1 juni uit den boze. Het zal misschien langzaam afgeschaald gaan worden maar helemaal maatregelen-vrij zijn we denk ik pas ver in de volgende helft van het jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:42

Popstra schreef:
LadyMadonna schreef:
Sterkte babootje :(:) verschrikkelijke situatie...

Wat ik niet begrijp... we zitten nu zeg maar 2 weken in maatregelen, en een week in verscherpte maatregelen.
Toch wordt de piek pas eind mei verwacht? Dat is over 8 weken zeg maar... je zou die dan toch eerder verwachten?
Iemand die dit in Jip en Janneke taal uit kan leggen?

Ik begreep ze nu deze week een piek verwachten!??

Volgens mij was dat al eerder uitgelegd, maar ik weet het ook niet meer helemaal. Het is iig doordat mensen niet direct op de IC komen. Eerst worden ze ziek en vaak zie je pas na een week of 2 dat ze op de IC komen. Dan liggen ze daar vaak een week of 3, soms langer. Dus je hebt incubatietijd, dan nog de tijd tot ze ziek genoeg zijn voor de IC en dan nog de ligtijd. Dan kom je rond eind mei uit. Er zit dus een grote vertraging tussen effect van de maatregelen en verspreiding en de piek op de IC.

Babootje schreef:
secricible schreef:
nee, onderzoek in China liet een ligtijd zien van 7-8 dagen.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3620305663

Dat zijn gemiddelden.
In ogenschouw ook te nemen dat 97% van de IC patienten in China dus overleden. Bij degenen die het wel halen blijkt dat een lange IC tijd nodig is. Dit is ook het beeld uit Italie.
https://www.parool.nl/nederland/ic-s-lo ... ~b72a3c35/

Ook in Italië is een heel ander beleid rondom IC's dan in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:42

Babootje schreef:
[
Mijn moeder zit nu op een "Coronaafdeling" in het verzorgingshuis..
De eerste bewoners die ziek werden zijn getest. Om te kijken of het idd Corona was en dat is bevestigd.
Dit weekeind is mijn moeder ook ziek geworden. Braken diarree, oplopende koorts en nu ook benauwd.
We skypenn nu nog maar ik houd er rekening mee dat ik haar niet meer in levende lijve ga zien.
Mijn moeder is 85 en dementerend, wordt ook niet meer getest en we weten dat er voor haar geen plaats zal zijn op IC als dat nodig is.

Afschuwelijk. Heel veel sterkte.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:43

lenaa_tje schreef:
Even een praktische vraag bij ons word er van je verwacht dat je afval scheidt. Prima maar dat wordt bij ons niet opgehaald alleen de groene en grijze bak maar je betaald wel per keer dat deze geleegd wordt. Ondertussen hebben wij onze bijkeuken wel vol met oud papier en plastic maar het voelt toch raar om het weg te brengen naar de milieustraat (enige plek waar je het heen moet brengen) toch maar stoppen met scheiden dan? En meer betalen of toch nog weg brengen zoals de gemeente hier nog wel van je verwacht .

Waar in Groningen zit je?

Ik verwacht dat onze volleybalvereniging zaterdag gewoon oud papier ophaalt… En anders doet de milieuboer dat. Mag gewoon nog plastic bij de weg zetten en beide bakken. In principe mag je dan ook karton bij de weg zetten…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:44

Moonfish, de vit c behandeling ging over 30.000 eenheden per infuus voor max zeven dagen aangezien langer niet mag en kan wegens schade. En is puur bedoeld om zoveel antioxidanten in het lichaam te krijgen dat die het afval van het virus in de longen, dus niet het virus zelf kunnen binden en opruimen.
Dus zorgen voor groente en fruit waar veel antioxidanten in zitten is heel goed om vrije radicalen op te ruimen uit je lichaam.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:44

Hier komen ze oud papier van de vereniging niet ophalen.

Dus papier opslaan
Groene bak hebben we niet

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:45

Popstra schreef:
Oei, nou dan ben ik er ook vrij zeker van we nog gewoon voorlopig in deze maatregels blijven zitten

Had een uurtje geleden een collega aan de telefoon, wij weten natuurlijk nog niets zeker, maar verwachten beide dat de situatie die bij ons is gecreëerd nog aanhoudt tot juli.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:46

Janine1990 schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik verwacht dat onze volleybalvereniging zaterdag gewoon oud papier ophaalt… En anders doet de milieuboer dat. Mag gewoon nog plastic bij de weg zetten en beide bakken. In principe mag je dan ook karton bij de weg zetten…

Papier wordt hier door de school niet opgehaald. 1 van de gemeentes die sinds vorig jaar bij de gemeente Groningen hoort en dus diftar heeft en geen ophaal systeem voor het te scheiden afval :') deden ze in Hoogezand bijv. Wel maar goed andere gemeente.

Hilary

bigone schreef:
Moonfish, de vit c behandeling ging over 30.000 eenheden per infuus voor max zeven dagen aangezien langer niet mag en kan wegens schade. En is puur bedoeld om zoveel antioxidanten in het lichaam te krijgen dat die het afval van het virus in de longen, dus niet het virus zelf kunnen binden en opruimen.
Dus zorgen voor groente en fruit waar veel antioxidanten in zitten is heel goed om vrije radicalen op te ruimen uit je lichaam.

De resultaten van dat onderzoek naar vitamine C bij Corona werden wel een beetje in twijfel getrokken. Zo werden een aantal patiënten die slechter werden niet meegenomen in de onderzoeksresultaten. Dat geeft een vertekend beeld.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Emmaa_ schreef:
Popstra schreef:

Dat denk ik ook ja. Zelfs als de curve afgevlakt kan worden en het aantal besmettingen meevalt zal het onmogelijk zijn om alles in een keer weer open te gooien, want dan krijg je alsnog weer massale besmettingen omdat iedereen elkaar weer opzoekt. Daarom zijn grote bijeenkomsten ook in ieder geval tot 1 juni uit den boze. Het zal misschien langzaam afgeschaald gaan worden maar helemaal maatregelen-vrij zijn we denk ik pas ver in de volgende helft van het jaar.

Ik denk ook dat de maatregelen nu nog echt nodig zijn.
Maar zie wel steeds meer hulpvragen van ouders met pittige kinderen. Zelf denk ik dat de scholen voor die doelgroepen misschien wel open gaan... Maar zou niet weten hoe. En voor de veiligheid van de leerkrachten ook heel lastig. Plus daarbij dat je met deze kinderen de eerste dagen juist wel lichamelijk contact hebt om ze weer in het gareel te krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:48

lenaa_tje schreef:
Janine1990 schreef:

Papier wordt hier door de school niet opgehaald. 1 van de gemeentes die sinds vorig jaar bij de gemeente Groningen hoort en dus diftar heeft en geen ophaal systeem voor het te scheiden afval :') deden ze in Hoogezand bijv. Wel maar goed andere gemeente.

Jeetje wat een zootje ongeregeld dan!
Juist afval is zo belangrijk nu!

Papier van vereniging weet ik natuurlijk niet zeker, maar er is geen tegenbericht ergens geloof ik.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:50

Bij ons halen we geen papier meer op met de vrijwilligers, en dat vind ik prima.

@babootje, sterkte. Afschuwelijk om er nu niet naartoe te kunnen.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 30-03-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:51

Ik vraag me ook af hoe je het zou kunnen versoepelen uiteindelijk. Want zelfs al zeg je we versoepelen in juni of over drie weken de regels, er zijn toch nog heel veel mensen die het niet gehad hebben?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:55

Citaat:

Ehm, men neme een vrije radicaal plus vitamine C (in vivo), de vitamine C vangt het vrije radicaal af - en wordt daarmee zelf een vrije radicaal.
Daarna moet het electron 'doorgegeven' worden aan bijvoorbeeld gluthation.
Methodisch werkt dit dus niet altijd even handig.

Zoogdieren 'buiten' de mens en de cavia maken onder stress zelf vitamine C aan; het equivalent van een ziek paard, kat, hond ligt rond de 15 gram vitamine C per dag.
Zelf ben ik nooit zo hoog gegaan, maar het helpt wel en is uit en te na wetenschappelijk onderzocht.

Wel vind ik als bioloog: 'een beetje plant heeft zo 150 stoffen aan boord', en een deel van de stoffen die in de plant zitten maken dat de vitamine C beter werkt. (....en ook enzymen om die hele vitamine C weer af te breken.)
Maar het immuunsysteem heeft meer nodig dan alleen vitamine C. Zink, vitamine D etc etc en "vitamine plezier".

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:00

moonsparkle schreef:
Ik vraag me ook af hoe je het zou kunnen versoepelen uiteindelijk. Want zelfs al zeg je we versoepelen in juni of over drie weken de regels, er zijn toch nog heel veel mensen die het niet gehad hebben?

Maar dat is met een griepepidemie ook zo toch… De meeste mensen krijgen het niet, of hebben het niet gemerkt.

Dat is dan ook de enige vergelijk die je volgens mij een beetje kan trekken…

Ik denk dat maatregelen gefaseerd afgebouwd moeten worden. En wellicht zijn er tegen die tijd meer ontwikkelingen op medisch gebied, als in zicht op een vaccin. Waardoor je kan kiezen welke maatregel je het eerst opheft…

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:02

Maar griep gaat meestal bij warmer weer ook weer weg, en dat lijkt me dit virus niet te gebeuren.

Ann

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:05

Ik denk dat de komende maanden sommige maatregelen versoepeld kunnen worden en misschien ook weer moeten worden aangescherpt als dat nodig is (besmettingen lopen weer op). Het blijft gewoon afwachten denk ik.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:08

In Spanje zijn weer meer dan 800 doden gevallen, dit is al de derde dag op rij. En er zijn rond 6,000 bevestigde besmettingen bijgekomen. In totaal zijn er nu meer dan 85,000 bevestigde besmettingen in Spanje.

En in Ahoy worden er noodplekken geregeld. Er wordt ruimte gemaakt voor 88 patiënten met de mogelijkheid om door te groeien tot 680.

https://www.n-tv.de/panorama/13-00-Kein ... 26512.html
Laatst bijgewerkt door Destination op 30-03-20 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:08

cobiie

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:11

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:13

tienus63 schreef:
‘Mooi’ iniatief in het noorden van het land.
Ik denk dat dit veel mensen stukje rust geeft.
Palliatieve zorg thuis.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/158590 ... en-sterven

Het zou fijn zijn als mensen in eigen omgeving mogen sterven ipv in een ziekenhuisbed. Ik vraag me wel af of dit ook zou betekenen dat de familie aanwezig mag zijn met beschermingsmaatregelen? Aangezien het in huiselijke sfeer is. In dat geval zou zoiets misschien ook geregeld kunnen worden voor Babootje en haar moeder, mocht het onverhoopt toch zo ver komen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:15

Ik hoop dat speciaal onderwijs ook eerder open mag. Geen idee of het verantwoord is, maar voor deze doelgroep is het heel heel heftig.. Ondervind ik zelf persoonlijk. Moeten we langer thuis zitten roeien we natuurlijk met de riemen die we hebben, maar betekent wel flinke tetugslag hier.. Dusja. Het is allemaal niet zo simpel soms..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:16

Destination schreef:
Het zou fijn zijn als mensen in eigen omgeving mogen sterven ipv in een ziekenhuisbed. Ik vraag me wel af of dit ook zou betekenen dat de familie aanwezig mag zijn met beschermingsmaatregelen? Aangezien het in huiselijke sfeer is.

Sowieso de gezinsleden denk ik? Die hebben grote kans ook besmet te zijn geraakt.
Wat een bizar onderwerp om over na te denken...