[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:41

Als Belg werkzaam in ouderenzorg: als je de rusthuisfactuur of zorgkosten niet zelf kan betalen kan je aankloppen bij het ocmw. Die kunnen dan bekijken wat mogelijk is.

In België is er inderdaad onderhoudsplicht door de kinderen voorzien, maar dat wordt bepaald op basis van hun inkomen en kan ook vrijgesteld worden. Dan bekijkt het OCMW of je eigendom hebt, die dien je dan te verkopen en dat geld op te souperen aan je zorg. Schenkingen etc zijn nutteloos, ze gaan tot 10 jaar terug in de tijd dus die achterpoort kan je vergeten. Is dat allemaal toegepast/opgebruikt en kom je nog te kort? Dan passen zij het tekort op je onkosten bij.
Over gehandicaptenzorg kan ik je niks vertellen, niet mijn doelgroep :Y)

De kosten die je maandelijks bijlegt voor je ouders, familieleden etc kan je echter wél weer (deels) recupereren of inbrengen in je personenbelasting ieder jaar.

Wie creatief is en de weg een beetje weet kan daar dus wel nog leuke dingen mee doen

Mungbean

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:47

Ja dat ik hier ook zo. We moeten enorm oppassen dat we geen domme schenkingen doen want dan moet onze dochter onze zorgkosten betalen en ik begreep dat een zorgflatje rustig zo‘n 6000 frank per maand kost >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:56

Een gemiddeld verblijf in ons WZC is al snel 1850 tot 2200/maand, en dan heb je nog geen medicatie, kinesist, huisarts, kapper, pedicure etc. Wel al je luiers, alle zorg en maaltijden met dranken. En dan zijn wij nog 1 van de goedkopere in de streek...
De oudere met zulk pensioentje moet ik nog tegenkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:23

Ik lees iets over luiers.. we komen alweer wat meer richting het onderwerp. Ik bedank voor zowel de baby als volwassen variant _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:25

Nou echt he, ik hoef ook niet zo nodig :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:29

Varekaj schreef:
Als Belg werkzaam in ouderenzorg: als je de rusthuisfactuur of zorgkosten niet zelf kan betalen kan je aankloppen bij het ocmw. Die kunnen dan bekijken wat mogelijk is.

In België is er inderdaad onderhoudsplicht door de kinderen voorzien, maar dat wordt bepaald op basis van hun inkomen en kan ook vrijgesteld worden. Dan bekijkt het OCMW of je eigendom hebt, die dien je dan te verkopen en dat geld op te souperen aan je zorg. Schenkingen etc zijn nutteloos, ze gaan tot 10 jaar terug in de tijd dus die achterpoort kan je vergeten. Is dat allemaal toegepast/opgebruikt en kom je nog te kort? Dan passen zij het tekort op je onkosten bij.
Over gehandicaptenzorg kan ik je niks vertellen, niet mijn doelgroep :Y)

De kosten die je maandelijks bijlegt voor je ouders, familieleden etc kan je echter wél weer (deels) recupereren of inbrengen in je personenbelasting ieder jaar.

Wie creatief is en de weg een beetje weet kan daar dus wel nog leuke dingen mee doen

Dus de kinderen moeten hun huis verkopen om het rusthuis voor hun ouders te betalen? Of begrijp ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:35

:')

Nee, de oudere(n) moet(en) de eigendom verkopen als die leeg staat nadat hij/zij in een WZC is/zijn opgenomen. Soms kiezen mensen voor verhuur en levert dat genoeg op om zelf alle onkosten te dekken, maar meestal wordt de woning verkocht als die leeg zou komen te staan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:54

Varekaj schreef:

Nee, de oudere(n) moet(en) de eigendom verkopen als die leeg staat nadat hij/zij in een WZC is/zijn opgenomen. Soms kiezen mensen voor verhuur en levert dat genoeg op om zelf alle onkosten te dekken, maar meestal wordt de woning verkocht als die leeg zou komen te staan.

Ah okee, maar da's hier ook. Mijn vader heeft dus expliciet in hun testament laten zetten dat mijn deel eerst uitbetaald moet worden indien verkoop van huis zodat het niet allemaal opgegeten moet worden indien mijn moeder naar een verzorgingshuis moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:58

Dat bedrag tellen ze alsnog mee hoor. Net omdat anders alle gelden op soortgelijke manier rondgesluist worden en iedereen maar doodleuk bij de staat gaat aankloppen om onderhouden te worden.
Schenkingen, verkopen, erfenissen... Gaan ze tot 10 jaar terug.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:02

Varekaj schreef:
Dat bedrag tellen ze alsnog mee hoor. Net omdat anders alle gelden op soortgelijke manier rondgesluist worden en iedereen maar doodleuk bij de staat gaat aankloppen om onderhouden te worden.
Schenkingen, verkopen, erfenissen... Gaan ze tot 10 jaar terug.

Dat is hier in Nederland niet van toepassing.

Is het bij jullie recent zo geworden trouwens? Een kennis van mij haar ouders gingen juist in Belgie wonen om hun kinderen grotere belastingvrije (of tegen lager tarief dan hier) schenkingen te kunnen doen, maar gingen daarna wel in NL in het verzorgingshuis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:11

elnienjo schreef:
Varekaj schreef:

Ah okee, maar da's hier ook. Mijn vader heeft dus expliciet in hun testament laten zetten dat mijn deel eerst uitbetaald moet worden indien verkoop van huis zodat het niet allemaal opgegeten moet worden indien mijn moeder naar een verzorgingshuis moet.

Dat kan bij ons niet behalve als het langer dan 15 jaar geleden is. Dus eigenlijk moeten we nu vast schenken voor het geval we met 60 dement of hulpbehoevend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:29

Vroeger gingen ze 5 jaar terug maar intussen al een aantal jaar tot 10 jaar hoor. Kan echter wel dat ze in NL schenkingen gedaan in België niet kunnen traceren? Hier wordt dat vastgelegd bij een notaris en dat is dan gekend bij de belastingsdienst, maar daarom gaat die informatie niet mee als je naar NL terugkeert.
Daar weet ik sowieso het fijne niet van, ik ben alleen op de hoogte over hoe het bij ons zit en voor datgene wat in mijn werkveld van toepassing is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:39

Ik zit in Zwitserland, hoe het in NL is weet ik niet precies maar het is zeker niet zo dat de kinderen dan automatisch meebetalen. Mijn ouders hebben niets bijgedragen aan hun ouders in iedergeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:25

Automatisch is het niet maar als je beroep wil doen op bijleggen door ons sociale netwerk, dan kunnen ze de kinderen dus wel verplichten om ook (een deel) bij te dragen. Vaak wordt dat vanzelf al gedaan, in sommige zeldzamere gevallen weigeren mensen dat zonder aantoonbare reden en zijn ze daar best boos om... Helemaal als ze erachter komen dat men geen enkel recht heeft op tegemoetkomingen nadat ze alle geld weggesluisd hebben :')

Dus nee, kinderen zijn evenmin een garantie op een goede oude dag vol liefde en zorg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:58

Dat is wat mijn moeder in NL juist zo raar vond dat automatisch veel subsidie gegeven wordt.
Mijn ene oma had best nog een aardig bedrag op de bank toen ze hulpbehoevend werd maar van het bedrag wat ze maandelijk moest betalen kon ze bij wijze van spreke nog sparen. Heel krom en voor mij niet OK. Waarom moet dat geld overblijven voor het kroost en moet de maatschappij dat betalen?
Daar kan nog een hoop verbeterd worden met inkomensafhankelijke bijdrage (zonder de minima te benadelen uiteraard).

Automatisch de kinderen aanspreken vind ik dan omgekeerd ook weer niet perse in orde. Er is wat voor te zeggen vanaf een bepaald inkomen wellicht of na een grote erfenis bij leven, maar er zijn ook veel mensen die niets met hun ouders te maken willen hebben om diverse redenen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:01

Ik vind een verzorgingshuis eigenlijk gewoon onder de zorgverzekering horen vallen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:03

Dat heeft vast een leuk effect op de premie := Ik baal nu al van elke maand geld wegflikkeren in die richting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:17

Qimm schreef:
Dat heeft vast een leuk effect op de premie := Ik baal nu al van elke maand geld wegflikkeren in die richting
Dat, maar ik denk ook niet dat de kwaliteit van de zorg daarop vooruit gaat.

Sizzle: Tja, dubbel... Enerzijds ben ik het met je eens, maar anderzijds hebben die mensen ook jarenlang belasting betaald en daarmee bijgedragen aan dingen waar zij dan weer helemaal geen voordeel uit haalden of gebruik van maakten (zorgtoeslag, huursubsidie etc.) Tegelijkertijd gaat er ook genoeg van je erfenis naar de fiscus. :=

Ik vraag me trouwens wel af wat voor subsidie dat geweest is, want er is voor zover ik weet geen "oudemensensubsidie" en voor dingen als zorgtoeslag kijken ze echt wel naar je vermogen. Je krijgt subsidies niet automatisch en als ze erachter komen dat je teveel verdient of teveel op de bank hebt staan, mag je het gewoon terugstorten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:59

Ik heb dat wat ongelukkig geformuleerd. Ik bedoelde niet persoonlijke subsidies maar de gesubsidieerde basisprijzen. Als je bijv. zag wat ze voor eten betaalden dan wat dat een grote grap (echt een heel laag bedrag), als je gewoon zelfstandig woont betaal je daar veel meer voor per dag. Ik denk niet dat we moeten doen alsof iedere oudere weinig geld heeft en dus alvast in vooruit dingen te goedkoop moeten aanbieden.
Datzelfde overigens ook met kinderbijstand en AOW voor de koning of bijv. miljonairs. Daar valt nog best wat aan te schaven.
Uiteindelijk heb je niets aan je geld als je in je graf ligt.
Het standaard antwoord is dan: ja maar ik heb belasting betaald, dus ik heb recht op ..... Zolang dat de standaard uitspraak is gaan die belastingen enkel verder omhoog en niet omlaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:02

Er zijn vrijstellingen mogelijk hoor. Als je onder bepaald bedrag hebt aan inkomen of een uitkering, wanneer je je ouder(s) nooit hebt gekend, bij ernstige schulden, wanneer er als kind sprake was van mishandeling, verwaarlozing, ernstige verslavingsproblemen etc. Dan kan die onderhoudsplicht vervallen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:21

Ik ben van mening dat je als ouder er eerst voor moet zorgen dat jij zelf een normaal leven kunt leven vóór je geld weg gaat sluizen naar kinderen omdat het ander bij de Belastingdienst terecht komt.

Mocht je dat wel doen en je kunt alleen de meest basale zorg krijgen daardoor, dan mag je blij zijn dat je zorg krijgt. Dat spaargeld dat je weggegeven hebt, had je mooi kunnen gebruiken voor betere zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:30

Sizzle schreef:
Ik heb dat wat ongelukkig geformuleerd. Ik bedoelde niet persoonlijke subsidies maar de gesubsidieerde basisprijzen. Als je bijv. zag wat ze voor eten betaalden dan wat dat een grote grap (echt een heel laag bedrag), als je gewoon zelfstandig woont betaal je daar veel meer voor per dag. Ik denk niet dat we moeten doen alsof iedere oudere weinig geld heeft en dus alvast in vooruit dingen te goedkoop moeten aanbieden.
Datzelfde overigens ook met kinderbijstand en AOW voor de koning of bijv. miljonairs. Daar valt nog best wat aan te schaven.
Uiteindelijk heb je niets aan je geld als je in je graf ligt.
Het standaard antwoord is dan: ja maar ik heb belasting betaald, dus ik heb recht op ..... Zolang dat de standaard uitspraak is gaan die belastingen enkel verder omhoog en niet omlaag.
Als dat gebeurt, weet ik ook wat mensen met veel geld gaan doen: die geven dat allemaal uit voordat ze eventueel in een verzorgingstehuis o.i.d. terecht komen. :+ Je kunt als overheid niet altijd maar blijven halen bij mensen met bovengemiddeld veel geld en denken dat ze maar blijven lappen aan de fiscus zonder daar iets voor terug te krijgen.

KarenQ schreef:
Ik ben van mening dat je als ouder er eerst voor moet zorgen dat jij zelf een normaal leven kunt leven vóór je geld weg gaat sluizen naar kinderen omdat het ander bij de Belastingdienst terecht komt.

Mocht je dat wel doen en je kunt alleen de meest basale zorg krijgen daardoor, dan mag je blij zijn dat je zorg krijgt. Dat spaargeld dat je weggegeven hebt, had je mooi kunnen gebruiken voor betere zorg.
Geld wegsluizen naar je kinderen kan ook helemaal niet zomaar. Als jij opeens een half miljoen overmaakt naar één van je kinderen, worden er echt wel vragen gesteld. :+ Je mag jaarlijks 5000 euro schenken en eenmalig een ton als bijdrage aan een huis o.i.d.

We doen allemaal graag alsof mensen met een bovengemiddeld vermogen het allemaal in de schoot geworpen hebben gekregen en iedereen die zonder spaargeld zit op z'n 65ste heel zielig is en een slachtoffer van het kapitalisme, maar daar zit in de praktijk zitten daar natuurlijk nog allerlei tinten grijs tussen en waarom zou iemand die al z'n overgebleven geld uitgeeft aan kleding, bier en peuken meer recht hebben op overheidssubsidies dan iemand die wél voor z'n geld heeft gezorgd en dus wat over heeft aan het einde van hun werkende leven? Als de overheid vandaag of morgen zet "bij meer dan x bedrag aan spaargeld krijg je geen AOW meer," dan weet ik ook wel wat ik met mijn geld ga doen, en dat is niet sparen. :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:43

Ja eens hoor Mkango..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:46

Citaat:
Als de overheid vandaag of morgen zet "bij meer dan x bedrag aan spaargeld krijg je geen AOW meer," dan weet ik ook wel wat ik met mijn geld ga doen, en dat is niet sparen.

Eens!

Trouwens toch al oliebol dat er geen rente meer zit op je spaargeld. En (grote) contante betalingen worden steeds verder geboycot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:50

Is dat zo Mkango? Ik denk dat het meevalt dat mensen dan alles vast uitgeven.
Ik vind doodnormaal dat je ook meedraagt aan hoge kosten en daarmee meer inspraak hebt.
Zelf spaar ik graag om dadelijk wat meer keuze in zorg te hebben en hopelijk ook betere kwaliteit dan iets wat uitgemolken is omdat het uit een publiek potje moet komen.

En kwa AOW, daar moet iets veranderen met de vergrijzing. Beter nu vast wat opties overwegen lijkt me. Als iemand een Pensioen krijgt dat ruim het modaal inkomen overstijgt dan vind ik best dat je niet perse iedereen een even groot stukje van het koekje hoeft te geven. Dat leer je als het goed is al als kind: je krijgt (van je ouders) wat je nodig hebt en dat is gelijkwaardig maar niet perse gelijk.
En nee, daarmee gaat echt niet ineens iedereen 40% werken om zijn pensioen te drukken.