Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:50

Blue_Eyes schreef:
BaileyMix schreef:
Dit. Ik vind het dan weer totaal not done om thuis te blijven wonen en te teren op je ouders. En lachwekkend om te oordelen over financiën van studenten als je zelf alles gratis en van papa en mama hebt gekregen. Dát is pas leven in luxe.

Er zit ook nog iets tussenin, hè? Mijn dochter studeert in Tilburg, wij wonen in Eindhoven. Geen kamer te krijgen, dus ze woont nog thuis. Wil niet zeggen dat ze zichzelf niet ontwikkelt of dat ze alles maar van ons krijgt. Ook zij werkt voor de dingen die ze wil doen.

Is zo hoor, ik reageer vooral op de 'not-done' van verootjoo. Dat vind ik nogal een vreemde benadering. Uiteraard zit er nog een groot grijs gebied tussen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:06

Ik heb tot mijn 28ste thuis gewoond. En dus ook tijdens mijn studie en mijn eerste werkjaren. En gewoon kostgeld betaald. De dingen die sommigen luxe noemen zoals een eigen auto heb ik ook gewoon betaald. De reden was dat op kamers gaan duur was en ook toen was er al kamernood. En daarna waren huizen onbetaalbaar en hebben mijn ouders gezegd je gaat pas weg als je wat geschikts gekocht hebt, je gaat niet huren. Heb mezelf prima ontwikkeld hoor. Heb in die tijd ook gewoon over de wereld gereisd. Veel geld verdiende ik toen niet (net boven minimum). Woning ook gekocht zonder enige steun van ouders, zonder eigen geld, en aflossingsvrij. En dat was best lastig. Als je van 1650 euro netto moet rondkomen en je hebt op dat moment 2 paarden en je moet de hypotheek en alles zelf betalen. Maar het is gelukt. Ja, ik ben vreselijk ingeteerd op mijn spaargeld tot werkelijk 0 euro in de eerste 5 jaren dat ik een eigen woning had. Mede ook omdat de bank gezegd had dat ik prima een hypotheek kon krijgen EN 2 paarden in pension kon onderhouden (bleek toch wel erg tegen te vallen). Ik heb na 3.5 jaar ook 1 van de 2 moeten verkopen en daar soms nog spijt van, maar toen kreeg ik het wel iets gemakkelijker. Reizen heb ik lange tijd niet kunnen doen.

Nog een belachelijk iets: Bij uit huis geplaatste kinderen zijn nu alleen de ouders welkom wegens 1 of ander heersend verkoudheidsvirusje en niet de rest van de familie zoals opa's en oma's en ooms en tantes. Kennelijk doet de familie er niet toe. Dan zijn die kinderen al getekend door een uithuisplaatsing en dan mogen ze ook nog niet alle familie ontvangen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:11

Ja, inderdaad.

Overigens gaat het niet alleen om betalen, maar ook om beslissingen maken, je redden in een nieuwe omgeving, eenzaam zijn, nieuwe vrienden maken, een volledig eigen kring opbouwen zonder hulp, het lastig hebben... dat soort dingen.

Ik merk duidelijk dat het in sommige omgevingen veel gebruikelijker is dan in andere. Ik merkte daarin ook wel echt verschil met mijn toenmalige vriend. Ik moest op mijn 17e uit huis verre de afstand, hij is tot zijn 29e thuis blijven wonen. Hij vindt dat hij niks gemist heeft en ziet het als krabbelen op een studentenkamer terwijl je ook gewoon luxe kan leven, ik had de ervaring niet willen missen en zie het als belangrijke karaktervorming.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:13

germie schreef:
Ik heb tot mijn 28ste thuis gewoond. En dus ook tijdens mijn studie en mijn eerste werkjaren. En gewoon kostgeld betaald. De dingen die sommigen luxe noemen zoals een eigen auto heb ik ook gewoon betaald. De reden was dat op kamers gaan duur was en ook toen was er al kamernood. En daarna waren huizen onbetaalbaar en hebben mijn ouders gezegd je gaat pas weg als je wat geschikts gekocht hebt, je gaat niet huren. Heb mezelf prima ontwikkeld hoor. Heb in die tijd ook gewoon over de wereld gereisd. Veel geld verdiende ik toen niet (net boven minimum).

Het “Italiaanse modelletje” gaan we ook veel vaker tegenkomen. Zeker nu. Ik heb ook tamelijk lang thuis gewoond, had ook te maken met het feit dat ik dichtbij de uni woonde. Gros is ook gezegend met het feit dat ze dichtbij woonde. Maar als je ouders in Schubbekutteveen wonen en je wilt een economische studie doen, ja dan moet je vaak wel even reizen. Meisje die ik kende woonde in Friesland en ging dagelijks (!) op en neer naar Utrecht. Weer het andere uiterste. Nu had zij het geluk dat ze dichtbij een station woonde. Maar als je echt drie keer moet overstappen en de bus moet pakken wordt het al lastiger

Flying_Angel

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:30

Mijn unpopular opinion is dat mensen zich zo aangevallen voelen in dit topic. Iemand plaatst waar het topic voor bedoeld is en vervolgens wordt de plaatser ‘aangevallen’. Stop ermee :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:47

Flying_Angel schreef:
Mijn unpopular opinion is dat mensen zich zo aangevallen voelen in dit topic. Iemand plaatst waar het topic voor bedoeld is en vervolgens wordt de plaatser ‘aangevallen’. Stop ermee :+

Precies.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:08

Ik vind persoonlijk de discussies wel interessant :Y)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:25

Sheran schreef:

Ik vind het ook wel leuk als er lekker gediscussieerd wordt, alleen een mening neer mogen plempen en verder vooral niks over die van een ander zeggen lijkt me ook zo saai en nutteloos in een topic als dit. Zolang men maar een beetje normaal blijft doen naar elkaar.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:27

Sommige mensen wonen langer thuis omdat er een zorgtaak ligt en dat hoeft niet alleen te gaan over een demente oudere. Soms is het wel makkelijk om snel te oordelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:50

Memories schreef:
Sheran schreef:

Ik vind het ook wel leuk als er lekker gediscussieerd wordt, alleen een mening neer mogen plempen en verder vooral niks over die van een ander zeggen lijkt me ook zo saai en nutteloos in een topic als dit. Zolang men maar een beetje normaal blijft doen naar elkaar.

:j

vind ik ook

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:23

Discussie is soms wel leuk maar sommigen zijn er wel érg happig op om t weer af te kappen als de impopulaire mening niet in hun straatje past want ‘hoort hier niet’. En als ze het er wel mee eens zijn mag het pagina’s lang door gaan :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:31

Mars schreef:
Discussie is soms wel leuk maar sommigen zijn er wel érg happig op om t weer af te kappen als de impopulaire mening niet in hun straatje past want ‘hoort hier niet’. En als ze het er wel mee eens zijn mag het pagina’s lang door gaan :D

Niet. Bovendien hoort t hier niet.

O:)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:32

Mijn enigzins onpopulaire mening is dat kostgeld goed is. Ik vind ook niet dat ouders eindeloos voor hun kind hoeven te betalen.

Hoe vaak je ook niet leest dat dat de taak is van een ouder, of dat kinderen vinden dat hun ouders ze dat verschuldigd zijn. Mijn mening is dat de rol van een ouder is om je kind een zelfstandig mens te maken en dat doe je dus niet door alles te betalen. Ook niet door een curling ouder te zijn maar dat is weer een andere mening

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:34

Dat hele studie gebeuren en thuis wonen ben ik het niet mee eens en niet mee oneens...wat nu? :D

Vaak komt er een nieuwe mening binnen en dan gaat het vanzelf weer voorbij.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:51

Memories schreef:
Sheran schreef:

Inderdaad. Er is niet echt een onjuist of juist aan iemands mening. Sommige mensen vind ik een hele interessante kijk op dingen hebben dus dan vind ik het ook wel even leuk om door te vragen. Ik weet dat DuoPenotti en ik qua mening op sommige vlakken haaks tegenover elkaar staan dus vaak vind ik het juist wel even leuk door te scrollen naar haar Posts. Geeft toch wat meer gezicht bij een co-gebruiker

Ik krijg wel echt jeuk van, en dat ligt gedeeltelijk aan mij als persoon, mensen die hun mening blaten met een onderbouwing die feitelijk niet juist is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:00

co-gebruiker >;)

Daar heb ik dan weer andere gedachte bij :')

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:01

Misschien onpopulaire mening over het reizen. Ik vind dat als je ergens in het buitenland gaat werken/een half jaar gaat wonen dat je ook minimaal een taalcursus gevolgd moet hebben voor je erheen gaat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:05

DuoPenotti schreef:
co-gebruiker >;)

Daar heb ik dan weer andere gedachte bij :')

Je hebt gelijk. Bokt hoeft niet te weten wat wij consumeren in onze vrije tijd!

Nee, ik wist even geen andere benaming. Co-bokker? Collega bokker? Ik kwam er even niet op }:0

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:06

Ik denk dat jij andere dingen consumeert dan ik :P

Nee begreep je wel, maar vond het wel leuk om alleen daar op in te haken.
En ja ik heb ook geen moeite met discussie, leuk zelfs. Maar het er over eens worden in sommige gevallen, nee dat dan weer niet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:07

Niet iedereen hoeft te gaan studeren.

We hebben ook handen nodig, niet alleen hersens.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:13

HopeMyDay schreef:
Misschien onpopulaire mening over het reizen. Ik vind dat als je ergens in het buitenland gaat werken/een half jaar gaat wonen dat je ook minimaal een taalcursus gevolgd moet hebben voor je erheen gaat.

100% mee eens. Al is het maar om iemand te bedanken in zijn haar eigen taal. Veel kun je niet verwachten na een cursus. Ben al 3 jaar (excl middelbare) onderweg met Frans en ik kan wat gesprekjes houden en ik versta 80% (afhankelijk van het accent). Maar een taal goed onder de knie krijgen kost veel energie en duurt lang. Desalniettemin wel mee eens

DuoPenotti, ik denk dat het “samen eens worden” een valkuil is die veel mensen maken in discussies (mijzelf inclusief). Ik denk zelfs dat beter is om het niet eens te worden. De wereld is beter af met een grote diversiteit aan meningen. Maar, met sommige bokkers die anders denken dan ik ga ik wel liever de discussie aan dan met andere. Misschien is het ook wel een stukje schrijfstijl en zijn ze in realiteit heel anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:09

verootjoo schreef:
Reizen met geleend geld vind ik echt not done.
Op kamers gaan als je niet 3uur heen en terug moet reizen ook. Ik begrijp werkelijkwaar niet waarom je honderden euro's per maand uit gaat geven voor een rothok als je thuis gratis kunt wonen en gratis kunt reizen. (tenzij je kostgeld moeten betalen, maar dat vind ik ook een belachelijk principe van ouders)

Ik zie ook (nu niet in corona tijd, maar in mijn tijd wel) echt veel studenten die wekelijks gaan stappen voor 100€ per avond of enorm veel dure nieuwe kleding kopen of een telefoonabbo hebben van 100€ in de maand.

Het lijkt wel alsof iedereen zich graag een (te) hoge levenstandaard wil aanmeten en meent 'recht' te hebben op luxe ofzo. Dat kan niet van geleend geld en vind ik ook totaal niet nodig.

Ik ben het volledig met je eens behalve het op kamers wonen. Vroeger was dat wel normaal om eerder het huis uit te gaan. Daarbij heeft niet iedereen een "thuis" in zijn ouderlijk huis, er kunnen zat redenen zijn waarom je toe bent aan onafhankelijkheid en zelfstandigheid.
Kostgeld betalen was ook heel normaal.
En ik vind juist dat jongeren tegenwoordig vaak alles gemakkelijk krijgen van hun ouders. Maar inderdaad, duur stappen of kleding kopen deed ik niet. Het kan ook makkelijk met veel minder. Telefoon abbo had ik ook niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:01

Danique_G schreef:
HopeMyDay schreef:

100% mee eens. Al is het maar om iemand te bedanken in zijn haar eigen taal. Veel kun je niet verwachten na een cursus. Ben al 3 jaar (excl middelbare) onderweg met Frans en ik kan wat gesprekjes houden en ik versta 80% (afhankelijk van het accent). Maar een taal goed onder de knie krijgen kost veel energie en duurt lang. Desalniettemin wel mee eens

DuoPenotti, ik denk dat het “samen eens worden” een valkuil is die veel mensen maken in discussies (mijzelf inclusief). Ik denk zelfs dat beter is om het niet eens te worden. De wereld is beter af met een grote diversiteit aan meningen. Maar, met sommige bokkers die anders denken dan ik ga ik wel liever de discussie aan dan met andere. Misschien is het ook wel een stukje schrijfstijl en zijn ze in realiteit heel anders.

Ik kan en kon in Zweden solliciteren, maar dan zou ik daar gaan werken zonder de taal te kennen. Dat leer je snel genoeg als je er voor open staat. Met een taalcursus kom je ook niet ver is mijn ervaring. Je moet de taal echt gaan spreken wil je er wat mee kunnen.
Ik heb 4 jaar Frans op school gehad, maar dat was niet genoeg om echt de taal te spreken. Ik leer elke keer dat ik in Frankrijk ben weer een woordje bij.
Duits spreek ik vloeiend, en Engels natuurlijk ook. Met Engels kom je meestal een heel eind. Ik denk als ik naar Zweden zou verhuizen dat ik binnen een week een bedankt kon zeggen in het Zweeds hoor en een aantal basale woorden ken.
Met Spaans zit ik nu volgens de app op 1500 woorden. Maar ik kan nog geen film volgen of gesprek voeren. Een ingredientenlijst lezen gaat redelijk, een losse vraag op fb ook, maar een boek gaat ook niet. Dus welk niveau vind je dan nodig? En het maakt in mijn ogen ook enorm uit wat voor werk je gaat doen. Voor een ict functie is Engels belangrijker dan Zweeds zeg maar. En ik denk dat na 3 maanden het moeten spreken je echt al een heel eind komt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:07

Heb je gelijk in Germie :j Denk dat het ook een beetje aan de persoon zelf ligt wel niveau ze willen. Persoonlijk is voor mij het minimum iemand kunnen bedanken en groeten in hun eigen taal. Hangt voor mij ook wel samen met: hoe lang blijf ik er? Is het een wereldtaal? In hoeverre spreken ze Engels?
Die drie jaar Frans is zonder in het land te wonen. Als ik er wel zou wonen zou ik nu goed onderweg zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:16

HopeMyDay schreef:

Bij mijn man op het werk is de voertaal Engels, dus de expats moeten wel minimaal Engels kunnen (er werken aardig wat mensen uit India en ook in India werken mensen voor hun), anders communiceert het zo rot.
Maar Nederlands wordt niet van ze verwacht.