Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:54

rien10 schreef:
Volgens mij wel. Vandaag een update dacht ik.

Ik dacht morgen?

Sterkte Babootje!

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:54

Ah, dan ben ik abuis

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:56

Schemerdier schreef:
Sterkte Babootje!

Mijn vriend is ziek. Het lijkt gelukkig meer op een zware verkoudheid dan corona (veel snotteren, hoofdpijn, hoesten), maar elke keer hij hoest, vind ik het heel erg beangstigend :
We zijn jong, dus zelfs mocht het corona zijn, zal het voor ons normaal gezien geen groot probleem worden.

Maar de verhalen die je leest,... Het lijkt toch echt veel erger dan gedacht.

Vandaag in Humo, overgenomen van (VK), wat Volkskrant is denk ik?

MAUD EFFTING
MAANDAG 30 MAART 2020
*knip*

Dat is een heel heftig en beangstigend verhaal…

Wat ik me al een paar weken afvraag, waarom worden supplemeten voor een beter/sterker immuunsysteem niet aangeraden maar juist afgeraden?
Het is niet zo dat je dan niet ziek wordt, maar je hebt allicht wat meer weerstand waardoor je sneller herstelt… Dus misschien een lagere druk op de zorg?

Ik ben vorig jaar behoorlijk ziek geweest van Pfeiffer (met name omdat ik antibiotica heb gekregen) en op de SEH geëindigd. Sindsdien gebruik ik het een en ander. Toen ik afgelopen winter met een D-waarde van 48 zat vond de huisarts dit geen tekort… Terwijl ik al weken elke dag 3000IE nam…
Allemaal van die kleine dingetjes die wel positief bijdragen aan je immuunsysteem (getuige ook het feit dat ik met zelfmedicatie eindelijk van mijn acne en bijkomende ontstekingen af ben).
Sommige schattingen zijn dat 80% van de inwoners van NL een vitamine D tekort heeft.

Allemaal dingen die je met het weer in Nederland best goed kan verklaren naar mijn idee…

Zo las ik ook een verhaal dat er bij longinfecties regelmatig goede resultaten worden behaald met een vitamine C infuus. (verhaal van een longarts, paar weken geleden)

Kijk, ik ben geen medicus, ik begrijp dat ik zelf geen afspiegeling ben van de gemiddelde Nederlander, maar ik vraag me wel serieus af waarom suppletie wordt afgeraden? Waarom worden er geen adviezen gegeven over wat je maximaal kan gebruiken en wanneer wel/niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:58

Ann schreef:
Wat heftig bovenstaand artikel...

Zijn er hier ook mensen die (extra) medische zaken hebben ingeslagen?
Hier heb ik een paar weken terug een gewone en een oorthermometer besteld en als extra een saturatiemeter om het zuurstofgehalte in het bloed thuis al te kunnen bepalen als er iemand ziek en benauwd wordt.

Ik heb vorige week een saturatiemeter besteld en die zou uiterlijk 2 april binnen moeten zijn.
Zelf heb ik ook de wens om dit in de gaten te kunnen houden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:59

Ik denk dat het een te grijs gebied is? Normaal gesproken heb je met goede en gezonde voeding + voldoende nachtrust geen supplementen nnodig om je weerstand op peil te houden. Een standaard advies zal er daarom waarschijnlijk niet zijn?

elnienjo schreef:
Ik heb vorige week een saturatiemeter besteld en die zou uiterlijk 2 april binnen moeten zijn.
Zelf heb ik ook de wens om dit in de gaten te kunnen houden.

Ik heb een paar keer het zuurstofgehalte gecheckt zodat ik weet wat voor mij standaard is.
Mocht ik ziek worden, heb ik een uitgangspunt om het in de gaten te kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door Ann op 30-03-20 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:01

Ann schreef:
Wat heftig bovenstaand artikel...

Zijn er hier ook mensen die (extra) medische zaken hebben ingeslagen?
Hier heb ik een paar weken terug een gewone en een oorthermometer besteld en als extra een saturatiemeter om het zuurstofgehalte in het bloed thuis al te kunnen bepalen als er iemand ziek en benauwd wordt.

Nee, wij hebben standaard al veel op voorraad doordat mijn vriend medisch onderlegd is. Hebben zelfs Sterilium Virugard in huis :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:10

Sterkte babootje :(:) verschrikkelijke situatie...

Wat ik niet begrijp... we zitten nu zeg maar 2 weken in maatregelen, en een week in verscherpte maatregelen.
Toch wordt de piek pas eind mei verwacht? Dat is over 8 weken zeg maar... je zou die dan toch eerder verwachten?
Iemand die dit in Jip en Janneke taal uit kan leggen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:10

Destination schreef:
Huertecilla schreef:

Je weet dat dit jezelf voor de gek houden is hoop ik want weten is meten, niet meten is niet weten.

Als je niks beters te zeggen hebt, houd je dan gewoon stil :roll:

Amen, ga lekker op de Spaanse site zitten katten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:11

Ann schreef:
Ik denk dat het een te grijs gebied is? Normaal gesproken heb je met goede en gezonde voeding + voldoende nachtrust geen supplementen nnodig om je weerstand op peil te houden. Een standaard advies zal er daarom waarschijnlijk niet zijn?

Ja, misschien wel hoor…

Maar omdat er zoveel onderzoeken zijn die beweren dat vitamine D tekort onder 80% (en sommigen geven zelfs meer aan!) van de Nederlanders speelt… Een UMCG hanteert een ondergrens van 80, er zijn echter huisartsen die 20 als ondergrens hanteren… Ofwel, medisch Nederland is het beslist niet eens hierover.

Gezonde voeding is een ding natuurlijk. Voeding die we nu krijgen, denk aan sinaasappels bijvoorbeeld… Worden groen geplukt en niet gerijpt met de zon, waardoor ze minder vitamine C bevatten dan bij rijping in de zon.
En rijping in de zon gaat niet wegens wereldwijde distributie. Ik weet zo uit mijn hoofd niet of er vitamine C wordt toegevoegd.
Ik weet niet welke vruchten en groentes dit nog meer voor kan gelden. Maar dit komt uit mijn hoofd van het voedingscentrum, waarin weerlegd werd dat de vitamines/mineralen gehaltes in ons eten niet verlaagd zijn door verarming van de bodem.

Er zijn best wel veel middeltjes die je kan nemen zonder dat je jezelf overdoseert. Die al dan (nog) niet bewezen bijdragen aan een betere weerstand…

Ik geloof er absoluut niet in dat de farmaceutische industrie ons bewust middelen achterhoudt. Hooguit dat een hoop dingen nog niet voldoende wetenschappelijk zijn bewezen. Alleen vraag ik me af of het nu de tijd is om te wachten op wetenschappelijk onderzoek… Ik denk even aan paracetamol en waar dit va af stamt… Maar goed, misschien wat te diep voor dit topic.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:13

LadyMadonna schreef:

Wat ik niet begrijp... we zitten nu zeg maar 2 weken in maatregelen, en een week in verscherpte maatregelen.
Toch wordt de piek pas eind mei verwacht? Dat is over 8 weken zeg maar... je zou die dan toch eerder verwachten?

Mijn logica is dat je nu eerst het effect van minder besmettingen zou moeten zien, op basis van een incubatietijd van een dag of 14...

Op basis van R=1 worden er nog steeds mensen ziek, en als mensen gemiddeld 23 dagen op de IC komen en ongeveer 25% wordt opgenomen in het ZKH en daarvan 30% op de IC belandt… Dan zal die piek veel later komen dan nu...

Dus over nog eens 14 dagen zie je dan toch pas het aantal opnamen stabiliseren?

Of denk ik nu verkeerd?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:14

Heel veel sterkte babootje!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:18

Sterkte Babootje, wat een vreselijk nieuws.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:19

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:21

Wat bizar, helemaal omdat er geen garantie is dat jonge, sterke mensen het virus zonder lichamelijke schade doorstaan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:22

Janine1990 schreef:
https://nos.nl/artikel/2328807-adviseur ... etten.html

Echt de blik van Max op de foto drukt geheel uit hoe ik hier op reageer…

Wat :') En dan moeten ze straks wel opgenomen worden in het ziekenhuis en nemen ze eventueel de plek in van iemand die niet met opzet besmet is geraakt.

Babootje

Janine1990 schreef:
[
Wat ik me al een paar weken afvraag, waarom worden supplemeten voor een beter/sterker immuunsysteem niet aangeraden maar juist afgeraden?

Omdat we eigenlijk helemaal niets weten van het virus. Van supplementen is niet wetenschappelijk bewezen dat het iets doet voor ons afweersysteem. Van bepaalde stoffen weet je ook niet - juist omdat we niet weten hoe het virus zich in ons lichaam gedraagt - of dat een positieve of juist negatieve invloed heeft, net zoals de verdenking dat ACE2 remmers het virus juist in de kaart spelen.

Anoniem

Ik vind het vooral gek omdat het ook nog helemaal niet bewezen is dat je echt 'immuun' bent als je het virus hebt gehad.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:24

Veel sterkte babootje Y;(

kiki1976

Sterkte Babootje, ik zou zelf vragen of ik mag komen met beschermende kleding.

Babootje

Suzanne F. schreef:
Sterkte Babootje, wat een vreselijk nieuws.

Dank jullie wel allemaal! Het is afwachten. Blijft spannend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:25

Babootje schreef:
https://nos.nl/artikel/2328747-rivm-som ... abant.html
"In het meest waarschijnlijke scenario liggen er half april 2500 coronapatienten op de intensive care. Dat is best wel een grote verschuiving ten opzichte van vorige week", aldus Wallinga. Vorige week gold dat aantal nog als het sombere scenario van het RIVM. Wallinga hoopte toen dat er maximaal 1000 bedden nodig zouden zijn begin april. Maar dat aantal is vandaag al bereikt.
Dat het aantal hoger ligt komt mede doordat het RIVM er nu van uitgaat dat patiënten langer op de IC blijven liggen. Rekende het RIVM vorige week nog met 10 dagen, inmiddels gaat men uit van 23 dagen. Hierdoor liggen er veel meer mensen tegelijkertijd op de IC. Ook is de stijging de afgelopen dagen sneller gegaan dan gedacht.

Hiervan val ik echt van mn stoel. Dit was toch ALLANG bekend obv informatie uit China en Italie, dat mensen lang op IC verblijven?
Er wordt gewoon echt niet gekeken naar het buitenland en dat vind ik pas zorgelijk.
" Van Houten wilde niet zeggen of Nederland ’te laat’ was. Wel zei hij: „Ik denk dat heel de wereld niet scherp genoeg naar China heeft gekeken. Men dacht dat het wel mee zou vallen.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1719975 ... ij-philips

nee, onderzoek in China liet een ligtijd zien van 7-8 dagen.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3620305663

En verder hoop ik dat je afscheid mag nemen. De richtlijnen zijn om in verpleeghuizen bij een verwacht overlijden wel bezoek toe te staan, mocht je daar wat aan hebben. Ik herken het, mijn opa is 94 en gaat overlijden (niet aan Corona overigens, maar ligt wel in vph) en daar mogen nu 2 vaste personen op bezoek komen, terwijl hij 4 kinderen heeft. Afschuwelijk en we duimen dat ze nog willen versoepelen als hij echt in zijn laatste dagen zit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:31

Ann, hier wel medische dingen ingeslagen, best au voor mijn bankrekening. :=
Saturatiemeter, bloedsuiker, bloeddruk en thermometer had ik allang wegens ziekte.
Maar ik heb een aandoening wat net zoiets is als diabetes type 1, en daar medicijnen per infuus voor nodig kan hebben.
Ik kan zelf infuus prikken en die medicatie regelen als een van de weinigen met deze ziekte.
Daarom heb ik toen Italië fout ging infuuszakken, mijn medicatie voor infuus en vitamine C en B1 ampullen besteld.
Geen honderden ampullen maar genoeg om bij lelijk corona hopelijk ‘vroeg’ in te kunnen grijpen.
Ik blijf zolang alle waardes acceptabel blijven en in overleg met internisten thuis.
Ook voor de internist in beeld komt en ik val onder gewoon uitzieken, maar goed klote voelen, gaat dat infuus met de extra vitamine C erin.
Ik heb ook rekening gehouden met dat ik mogelijk een week te ziek ben om mijn pillen op te nemen, en 24/7 infuus met vocht nodig heb.
Als ik flink ziek ben neem ik de tabletten die net zo belangrijk zijn als insuline niet goed op.
Maar daarvoor hoef ik niet een bed in beslag te nemen, als ik thuis bewezen verantwoord die zorg kan geven.
Ik pomp mezelf als bonus dan vol met vitamine C met die zelfde infuuszak die ik dan toch al nodig heb.
Mijn internist heb ik op de hoogte gebracht van mijn plan, dat zodat als ik tóch zorg nodig heb ik niet teveel uit hoef te leggen.
Ik ga op papier een verslag bijhouden wat ik aan waardes heb, medicijnen bijhouden en hoe het gaat, zodat ze alles goed compleet hebben.
Dat zodat ze bij opname direct een duidelijk overzicht hebben.
Een druppel op de gloeiende plaat als ik dan geen bed nodig heb, maar ik loop ook geen risico op extra dingen oplopen in het ziekenhuis.
Verder is het contact met interne geneeskunde zo gelegd en heb ik gezegd bij twijfel te bellen.
Belangrijkste is metingen bijhouden en bij verslechteren niet te lang aantobben.
Je leest toch dat patiënten ineens flink achteruit gaan, dus daar moet ik voor waken.
Maar zolang het zonder extra zuurstof ok gaat, alles op alles om zo optimaal mogelijk thuis al in te grijpen.
Lukt het niet, heb ik wel mijn best gedaan een bed te sparen en vast goed behandeld.
Dan heb ik echt mijn best gedaan, en neemt het ziekenhuis het over als dat kan.
(Of ze dumpen een zuurstoftank als ze dat zinvol en safe vinden, dat is voor mij ook goed.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:36

LadyMadonna schreef:

Ik begreep ze nu deze week een piek verwachten!??

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:37

Popstra schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik begreep ze nu deze week een piek verwachten!??

Ja en dan eind mei weer begreep ik

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:39

Oei, nou dan ben ik er ook vrij zeker van we nog gewoon voorlopig in deze maatregels blijven zitten