[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:47

Ik heb er zelf gelukkig niet mee te maken, maar ik zou zelf ook niet gaan zorgen voor een gehandicapte broef of zus. Ik wil ook geen voogdij over welke persoon dan ook. Niet over broers, zussen, neven en nichten. Niemand.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:52

elnienjo schreef:
Sintara schreef:
Ik weet wel dat als de ouders wegvallen van een vrouw die ik ken, de andere kinderen voor de kosten van haar verantwoordelijk worden.

En als ze niet betalen wordt hun zus ook gewoon bij hen neergezet. Maar dan heb je nog tenmiste de keus

Dat kan toch niet?
Ik zou daar dan officieel afstand van tekenen. Net zoals je van een erfenis afstand kan doen.
Vind de ouders verantwoordelijk om dingen goed te regelen voor hun kind en niet hun andere kinderen er mee op te zadelen.

Ik weet niet of jij (Sintara) uit België komt? Ik begreep wel van iemand dat als je ouder daar naar een rusthuis gaat, dat je als kind financieel verantwoordelijk bent als de ouder dit niet kan betalen. Dus bepaalde zaken kunnen gewoon heel anders zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:54

KarenQ schreef:
elnienjo schreef:

Dat kan toch niet?
Ik zou daar dan officieel afstand van tekenen. Net zoals je van een erfenis afstand kan doen.
Vind de ouders verantwoordelijk om dingen goed te regelen voor hun kind en niet hun andere kinderen er mee op te zadelen.

Ik weet niet of jij (Sintara) uit België komt? Ik begreep wel van iemand dat als je ouder daar naar een rusthuis gaat, dat je als kind financieel verantwoordelijk bent als de ouder dit niet kan betalen. Dus bepaalde zaken kunnen gewoon heel anders zijn.

Echt? Wat raar.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:02

Ik werk in de zorg op een belevingsgerichte behandel groep voor jonge kinderen van ongeveer 2,5 t/'m 5 jaar met een erg jonge ontwikkelingsleeftijd. Ik heb dagelijks te maken met zeer explosief en agressief gedrag.
Dit heeft een grote invloed gehad op mijn keuze om geen eigen kinderen te willen!
Daarbij ben ik sinds mijn 22ste fulltime moeder van de jongste zoon van mijn man.Hij was toen 8jaar en wordt volgende maand 24.
Ik hou heel veel van hem, maar ook dit heeft er voor gezorgd dat ik geen eigen kinderen meer wilde.

Het heeft beide mijn kinderdroom, die ik zeker heel sterk had, op laten lossen. Maar eigenlijk ben ik er dankbaar voor, want ik kan me niet voorstellen dat er niet best veel ouders zijn die zich niet zwaar hebben vergist in het ouderschap. En die, wanneer ze het opnieuw mochten doen, echt niet weer voor kinderen zouden kiezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:52

Dat zorgen voor een broer/zus is een enorm lastig thema en daar kun je eigenlijk nooit zwart-wit een mening over hebben aangezien er ook een hoop emotie bij komt kijken.
Ik maak me ook wel eens zorgen daarover met mijn broer.

Kwa autorijden: die 6 weken zijn arbitrair en nergens op gestoeld. Als je gewoon fit bent slaat die tijd nergens op. Het is ook iets wat enkel in NL aan de orde is. Ik reed 3 weken na de KS gewoon zelf weer naar stal om te longeren. Dat was voor niemand een probleem (wel nagevraagd voor de zekerheid).

Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken. Mijn moeder was een paar jaar terug echt het toppunt van ongezond verstand. Ze brak haar arm (hoorde het breken) en in plaats van daar in de buurt even naar de eerste hulp te gaan (ze was daar notabebe op 1-2 km van een ZH met OV voor de deur) stapt ze in een schakelauto en rijdt 120 km naar huis, met pijn 8)7 |o

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:59

Citaat:
Kwa autorijden: die 6 weken zijn arbitrair en nergens op gestoeld. Als je gewoon fit bent slaat die tijd nergens op. Het is ook iets wat enkel in NL aan de orde is. Ik reed 3 weken na de KS gewoon zelf weer naar stal om te longeren. Dat was voor niemand een probleem (wel nagevraagd voor de zekerheid).

Klopt. En wat je aan risico loopt in de auto loop je eveneens op de passagiersstoel (te hard over 'n drempeltje zou niet erg aangenaam zijn geweest bijv) Uiteraard reed ik niet na de narcose zelf naar huis. Borstoperatie was korte narcose waar ik geen misselijkheid aan over hield, de dag erna was ik dus gewoon in staat te rijden. Buikoperatie reed ik 4 dagen naar de operatie weer 'n kort ritje naar de lokale supermarkt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:00

Ik was op dat vlak ook niet de allersnuggerste.

Met 6 pubers op pad, moesten een trein halen. Was erg krap qua tijd. Ik zet af om te hollen, en voel pets in mijn kuit. En kon zowat niet meer vooruit.

Mezelf die trein ingehesen. Op het doelstation de pubers vrijgelaten (Was toch al de afspraak) Daar mijn auto in om richting huis te gaan, kotsmisselijk van de pijn.
Ben tot op de parkeerplaats bij huis gekomen.... Daar opgevangen door buren die mij linea recta afleverden bij de huisarts, die ter plekke de fysio belde en mij daarheen bonjourde.

Kuitspier nagenoeg volledig doorgescheurd. Voet stond ook helemaal naar beneden doorgeklapt. Voet heffen of überhaupt maar gewoon recht houden was onmogelijk...
Dat was achteraf op zijn minst echt ultiem stom te noemen. Adrenaline in combinatie met pijn doet op zo'n moment rare dingen. Maar dat was een acute situatie, en niet bewust na een geplande operatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:13

Ik ben met 'n gebroken hand van Italie naar huis gevlogen en daar nog eerst met de trein naar mijn opstaphalte waar mijn auto stond en toen naar de eerste hulp bij 'mijn' ziekenhuis (vlakbij locatie auto) gereden. Misschien ook niet verstandig, maar toen bleek dat er een operatie nodig was was ik toch echt blij dat ik daar niet in 'n Italiaans ziekenhuis waar men niet/nauwelijks engels spreekt had moeten liggen en gedoe met opnieuw een vlucht regelen, verzekeringstoestanden etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:22

Na een operatie in mijn schouder, wel al een hele poos thuis maar wilde niet genezen volgens schema.
Was het of mijn baan kwijt raken of naar mijn werk rijden.
Ik heb gevraagd aan de fysio of het mocht en die zei als jij denkt dat het kan dan mag het.

Ik vond dat het kon, denk vele hier niet...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:23

Ik ben met een niersteenaanval in de auto gestapt op naar huis te rijden. Ik weet nog steeds niet hoe ik thuis gekomen ben. Pijn doet gekke dingen met een mens, dan maak je niet altijd hele snuggere keuzes.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:24

Met zware migraine en triptanen in je lijf mag je volgens het UWV ook autorijden, nee zelfs moet want dat vinden ze een geschikte baan voor mij (taxi met leerlingen vervoer) met mijn NAH.

Dus ja....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:38

Saskia9 schreef:
Als moeder van 'zo'n' zoon, nog niet wetend hoe zijn toekomst gaat zijn kan ik juist niet begrijpen dat je zoiets verwacht van je andere kind(eren). Zou me zelfs bezwaard voelen als mijn dochter later eventueel haar eigen leven gaat opofferen hiervoor. Maar ik ben een uitzondering waarschijnlijk. Daarom vind ik dit topic ook leuk :D

Nee hoor, zorginstellingen zitten vol met kinderen van ouders zoals jij. Kennissen van ons hebben hun zoon ook ondergebracht, ook omdat het op je 70e gewoon veel te zorgintensief wordt. De broers en zussen zorgen nog steeds wel voor hun broertje, hij wordt erg bij hun gezinnen betrokken maar hij heeft z'n eigen plek en een eigen leven.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:42

KarenQ schreef:

Nee ik kom niet uit België. Maar het is vrij simpel, iemand moet voor zo'n huis betalen. Het is niet gratis

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:07

Sintara schreef:
Nee ik kom niet uit België. Maar het is vrij simpel, iemand moet voor zo'n huis betalen. Het is niet gratis

Bijzonder. Nooit meegekregen, dacht dat het dan van een uitkering of door de overheid betaald zou worden.
Omdat ik dacht dat je als broers/zussen geen onderhoudsplicht heb tav je broers/zussen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:44

elnienjo schreef:
Sintara schreef:
Ik weet wel dat als de ouders wegvallen van een vrouw die ik ken, de andere kinderen voor de kosten van haar verantwoordelijk worden.

En als ze niet betalen wordt hun zus ook gewoon bij hen neergezet. Maar dan heb je nog tenmiste de keus

Dat kan toch niet?

Nee, ik heb het even gegoogled maar volgens mij werkt het zo niet inderdaad. Zo iemand heeft dan gewoon een uitkering en een bewindvoerder/curator/mentor, ze plempen hem of haar echt niet bij de nabestaanden neer.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:30

MarcoBorsato schreef:
elnienjo schreef:
Nee, ik heb het even gegoogled maar volgens mij werkt het zo niet inderdaad. Zo iemand heeft dan gewoon een uitkering en een bewindvoerder/curator/mentor, ze plempen hem of haar echt niet bij de nabestaanden neer.

Dat klinkt toch wel meer zoals ik dacht. Een mens kan eigenlijk geen erfenis zijn. Dat idee kreeg ik een beetje. Kan vast hoor, dat ouders een fonds oprichten voor een kind, en dat dit alleen maar toegankelijk is als voor het kind zorgt of zo. Net als in de romannetjes.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:38

Nou ik heb uit eerste hand dat dat dus niet zo gaat.. Die uitkering dekt de kosten lang niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:44

Sintara schreef:
Nou ik heb uit eerste hand dat dat dus niet zo gaat.. Die uitkering dekt de kosten lang niet
Zeker niet als je ook nog wilt dat iemand een béétje comfortabel kan leven en het niet alleen hoeft te doen met het absolute minimale qua zorg. Maar met bijdragen in de kosten zou ik minder moeite hebben, mits het binnen het redelijke valt. De overheid hoeft niet overal voor op te draaien, ook al kies je als broer of zus niet voor zo'n situatie.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:27

Sintara schreef:

Even voor de duidelijkheid. Ik geloof je wel, ik ben alleen even verbaasd. Zorg kan gewoon onwijs duur zijn en als ze het kunnen verhalen, zullen ze het zeker doen. En als je meer dan de basale zorg wilt, zeker.
Maar het is wel bizar dat je er dan als sibling voor op zou moeten draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:38

Als ik dit allemaal lees ben ik blij met een gezonde broer, wat een gedoe _O- Maar ok, nog een reden om niet aan kinderen te beginnen. Waar je mogelijk een broer/zus mee opzadelt..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:55

KarenQ schreef:
Sintara schreef:

Even voor de duidelijkheid. Ik geloof je wel, ik ben alleen even verbaasd. Zorg kan gewoon onwijs duur zijn en als ze het kunnen verhalen, zullen ze het zeker doen. En als je meer dan de basale zorg wilt, zeker.
Maar het is wel bizar dat je er dan als sibling voor op zou moeten draaien.

Als ik me niet vergis is het wel zo dat je ervoor opdraait, als je de voogdij opgenomen hebt. Nu, de meeste met een beperking hebben sowieso een uitkering en soms nog een aanvullen PAB budget, dus dat zou het meeste van de kosten moeten dekken.
Als je eventuele bijkomende kosten niet wil of kan doen kan je de voogdij afwijzen, maar dan heb je er ook totaal geen zeggenschap meer in.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:49

Sintara schreef:

Zou kunnen natuurlijk. Maar ik denk toch dat het anders zit. Want als iemand in een instelling geen nabestaanden heeft? Zetten ze zo iemand dan op straat?

Ik heb het even opgezocht in het CAK, een bewoner betaalt een eigen bijdrage, minimaal 0 euro per maand.

https://www.hetcak.nl/klantsituaties/ik ... instelling

Goede tip voor die kennissen van je misschien?
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 07-04-21 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:51

Of als de familie geen contact heeft? Of in de bijstand zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:20

Afbeelding

De vogels willen duidelijk ook geen kinderen. :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:30

Duif zeker.

Het allerbeste bewijs voor de creationisten. Alleen weten ze dat zelf nog niet...

(Het bewijs tegen de evolutietheorie. Dat díe domme dingen zich nog succesvol voortplanten is echt antiDarwiniaans)