Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:57

Godver. Eerst staat er al weer niets op de reisplanner over vertraging van de bus omdat de gps er weer uit ligt ofzo, denk je dat je hem gemist hebt, komt hij toch nog aan. Kom je op station aan, zie je net de slagboom dicht gaan, te laat dus. Staat je trein wel eerst nog een halve minuut stil. Had ik hem toch kunnen redden als die slagboom niet belachelijk vroeg dicht gaat.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:01

Ik was gisteren met mijn ouders en zus naar een concert van Roger Waters in Ziggodome. Op datzelfde moment stond Beyoncé in de Arena en was er schijnbaar ook iets in AFAS Live en als al die mensen tegelijk de trein terug willen nemen dan is dat echt niet grappig. :n Zeker als je, je bedenkt dat het de laatste trein is om je thuis te brengen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:06

Jolien87 schreef:
Ik was gisteren met mijn ouders en zus naar een concert van Roger Waters in Ziggodome. Op datzelfde moment stond Beyoncé in de Arena en was er schijnbaar ook iets in AFAS Live en als al die mensen tegelijk de trein terug willen nemen dan is dat echt niet grappig. :n Zeker als je, je bedenkt dat het de laatste trein is om je thuis te brengen.

Demi Lovato in AFAS Live :)ddd

Ik had de mazzel dat ik alleen maar met de metro hoefde na afloop maar kan me voorstellen dat met zijn allen in de trein niet chill was :n

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:38

Waar kan je zien wat allemaal meedoet met de nieuwe staking? Ben er zo klaar mee, wil gewoon naar m'n paard kunnen :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:51

FelineNanet schreef:
Waar kan je zien wat allemaal meedoet met de nieuwe staking? Ben er zo klaar mee, wil gewoon naar m'n paard kunnen :+

Vaak op de website van de vervoerder zelf!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:17

Jolien87 schreef:

Zo stond ik dus vorig jaar op Bijlmer toen de een na laatste trein naar Utrecht met 140km/u voorbij kwam geraasd. Machinist was even vergeten dat Bijlmer ook een stop was die avond :=

Toen moest dus letterlijk iedereen in die laatste trein.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:36

Ik ga vaak met de bus naar mijn werk (ben super lui of eigenlijk, kapot na een dag werken) ipv. te fietsen. Voor mij is het dus niet zo'n probleem, maar voor andere wel. Ze kon niet vinden of Breng mee doet met de stakingen, is er een van jullie die dat toevallig weet?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:40

De Arriva trein ban emmen naar Zwolle rijd gewoon omdat ze daar een accoord in het cao hebben bereikt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:43

FelineNanet schreef:

...publieksvriendelijke acties, zoals gratis busvervoer zijn door de rechter verboden. -:(-

Dus als de chauffeurs de onderhandelingen kracht bij willen zetten moet het ons treffen.

Maar schrijf de provincie aan (die gaat over de vergunningen) en de directie van het busbedrijf zelf.
Dat helpt tenminste.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:01

Ik hoef toevallig niet met de bus volgende week en ben ook niet afhankelijk van het openbare vervoer en ik snap dat het heel vervelend is.. Maar ik vind het goed dat er eindelijk in Nederland eens fatsoenlijk actie ondernomen wordt in plaats van zo half. Er zijn al zoveel wetten waarbij zoveel protest was maar niemand die echt op durfde staan. Het is de schuld van de bedrijven dat ze niet opstaan voor de eigen chauffeurs, van de zotte eigenlijk.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:08

Jolien87 schreef:

Dat heeft er wel is voor gezorgd dat ik de hele nacht op stations kon doorbrengen :') ik moet de een na laatste trein hebben om de overstap naar Zwolle te redden. Dat gaat niet als iedereen in diezelfde treinen moet.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:11

Even een klein stukje uit mijn dienst van vandaag

Dit is puur theoretisch:
11.42 vertrek vanuit Gorinchem met lijn 81 naar Utrecht centraal station. Aankomst Utrecht 12.39 uur dan in theorie 32 minuten pauze.

Nu in de praktijk:
11.42 uur vertrokken vanuit Gorinchem, bij het volgende dorp die je tegen komt Arkel ben je al een minuut te laat door een vraag van een passagier. Niks mis mee. Volgende dorp Meerkerk kom je een vuilnisauto tegen en ik kan deze niet passeren. 3 minuten te laat. Nog een aantal passagiers in laten stappen en bij het volgende dorp Lexmond ben ik nog steeds 3 minuten te laat. In Lexmond stappen er een aantal passagiers in en uit waaronder ook een oud echtpaar, gaat allemaal niet zo snel en dat is begrijpelijk. Niks mis mee. 4 minuten te laat. Ik rijd door naar Vianen en nog steeds 4 minuten te laat. Door naar Utrecht Kanaleneiland, niks qua tijd ingehaald ondanks dat ik de max heb gereden van de bus (83 km per uur). Weer passagiers in laten stappen en door. Maar in Utrecht zijn er werkzaamheden al geruime tijd en ik sta in een lange rij voor het stoplicht. Uiteindelijk 10 minuten te laat. Op Utrecht centraal aangekomen geeft mijn computer aan dat ik over 21.49 minuten weer weg moet. Maar in deze tijd moet je nog naar de uitstaphalte rijden, passagiers uit laten stappen (ook opa en oma die niet zo snel zijn) en naar achter toe rijden naar de “buffer” (lees pauzeplek waar je je bus kan parkeren) en dan blijkt dat je van die 21 munten en 49 seconden nog maar 19 munten en 30 seconden over hebt en hier moet nog 3 minuten vanaf omdat je ook weer op tijd naar de halte moet rijden om daar fatsoenlijk je passagiers voor de volgende rit in te laten stappen zodat je oprijd weer kunt vertrekken voor je volgende rit.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:16

blackstar schreef:

Dit is puur theoretisch:
11.42 vertrek vanuit Gorinchem met lijn 81 naar Utrecht centraal station. Aankomst Utrecht 12.39 uur dan in theorie 32 minuten pauze.

Nu in de praktijk:
11.42 uur vertrokken vanuit Gorinchem, bij het volgende dorp die je tegen komt Arkel ben je al een minuut te laat door een vraag van een passagier. Niks mis mee. Volgende dorp Meerkerk kom je een vuilnisauto tegen en ik kan deze niet passeren. 3 minuten te laat. Nog een aantal passagiers in laten stappen en bij het volgende dorp Lexmond ben ik nog steeds 3 minuten te laat. In Lexmond stappen er een aantal passagiers in en uit waaronder ook een oud echtpaar, gaat allemaal niet zo snel en dat is begrijpelijk. Niks mis mee. 4 minuten te laat. Ik rijd door naar Vianen en nog steeds 4 minuten te laat. Door naar Utrecht Kanaleneiland, niks qua tijd ingehaald ondanks dat ik de max heb gereden van de bus (83 km per uur). Weer passagiers in laten stappen en door. Maar in Utrecht zijn er werkzaamheden al geruime tijd en ik sta in een lange rij voor het stoplicht. Uiteindelijk 10 minuten te laat. Op Utrecht centraal aangekomen geeft mijn computer aan dat ik over 21.49 minuten weer weg moet. Maar in deze tijd moet je nog naar de uitstaphalte rijden, passagiers uit laten stappen (ook opa en oma die niet zo snel zijn) en naar achter toe rijden naar de “buffer” (lees pauzeplek waar je je bus kan parkeren) en dan blijkt dat je van die 21 munten en 49 seconden nog maar 19 munten en 30 seconden over hebt en hier moet nog 3 minuten vanaf omdat je ook weer op tijd naar de halte moet rijden om daar fatsoenlijk je passagiers voor de volgende rit in te laten stappen zodat je oprijd weer kunt vertrekken voor je volgende rit.

Dus ingeroosterd: 30+minuten pauze, feitelijk net iets meer dan 15?

Lijkt me trouwens wel lastig om op te lossen.. want werknemers extreem veel pauze geven is ook weer niet ideaal.
Maar als dit vaker gebeurd, is het dan niet zo dat de dienstregeling gewoon te krap is? Ik bedoel, vragen stellen en oude mensen, dat kost gewoon tijd. Is daar niets op berekend?

SteephJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:17

Maar zoals hier ook al vaker is aangeven, de meeste mensen snappen dat het echt geen doen is zo voor de chauffeurs. Vooral met de meerdere (estafette) stakingen van de laatste tijd roept de komende staking waarvan niet bekend is hoe lang hij gaat duren, steeds meer irritatie op.
Sommige studenten zitten nog gewoon in hun herkansing of tentamen periode, werkende mensen moeten ook gewoon naar hun werk.
Nogmaals, zeker, het is heel vervelend voor jullie, maar nu ook voor ons, de reiziger.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:22

Mijn school zei heel bot gezegd dan zorg je dat je op kamers gaat als je veel openbaar vervoer problemen hebt. Ik woon ook op kamers, maar tijdens hertentamens of iets kan je misschien wel bij iemand slapen in de desbetreffende stad?

Je raakt het bedrijf alleen als je het raakt bij de kern en dat zijn inderdaad de reizigers maar hoe moet het anders opgelost worden wanneer de big boss alleen aan centen denkt? Dan maar even geen centen in het laatje en heel veel boze mensen op je dak.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:39

Echt leuk als de Duitse politie de trein in komt in de internationale trein. Ze haalden iemand uit de trein. :=

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:32

LoveBodin schreef:
blackstar schreef:

Dit is puur theoretisch:

Nu in de praktijk:

Dus ingeroosterd: 30+minuten pauze, feitelijk net iets meer dan 15?

Lijkt me trouwens wel lastig om op te lossen.. want werknemers extreem veel pauze geven is ook weer niet ideaal.
Maar als dit vaker gebeurd, is het dan niet zo dat de dienstregeling gewoon te krap is? Ik bedoel, vragen stellen en oude mensen, dat kost gewoon tijd. Is daar niets op berekend?

Idd ingeroosterd 30 minuten en in de praktijk 15/16 minuten. En dat is maar 1 rit van de vele. Vragen stellen en beantwoorden of rolstoeler of rollator of kinderwagen kost een hoop tijd die er niet is.

Maar goed. Ik vind het voor iedereen vervelend al dat stakingsgedoe. Voor de reiziger omdat die niet op bestemming kan komen en voor de chauffeur omdat het staken op zich een hele grote hap is uit je salaris en dat moet je wel per maand op kunnen hoesten.
Als ik nu weer mag staken, ik heb een andere cao dan OV dus weet het nog niet, ga ik niet staken puur vanwege de financiën. Sorry voor collega’s maar ik moet ook mijn vaste lasten betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:39

Ik heb vaak genoeg diensten van 3 uur en 3 kwartier zonder pauze.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:54

Genoeg pauze is belangrijk, zeker voor buschauffeurs. Je bent wel steeds met het verkeer bezig - een seconde niet opletten en er kan een ernstig ongeval gebeuren. Ik zie wel eens waar buschauffeurs zich allemaal doorheen moeten slaan, en wauw. Daarvoor is pauze echt heel belangrijk. (En je merkt het ook snel als chauffeurs moe of geirriteerd zijn - wat gelukkig vaak niet zo is maar wel gevaarlijke situaties kan geven.)

Dat andere mensen best een tijd zonder pauze doorkunnen, prima, maar in situaties waar het ook om mensenlevens gaat heb ik liever dat mensen fit en oplettend hun werk kunnen doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:52

Shadow0 schreef:
Genoeg pauze is belangrijk, zeker voor buschauffeurs. Je bent wel steeds met het verkeer bezig - een seconde niet opletten en er kan een ernstig ongeval gebeuren. Ik zie wel eens waar buschauffeurs zich allemaal doorheen moeten slaan, en wauw. Daarvoor is pauze echt heel belangrijk. (En je merkt het ook snel als chauffeurs moe of geirriteerd zijn - wat gelukkig vaak niet zo is maar wel gevaarlijke situaties kan geven.)

Dat andere mensen best een tijd zonder pauze doorkunnen, prima, maar in situaties waar het ook om mensenlevens gaat heb ik liever dat mensen fit en oplettend hun werk kunnen doen.

Dat dus.

Ik snap het wel enerzijds maar anderzijds gaat het mij nu 20 euro parkeerkosten per dag kosten tov 90 cent met de bus. -O-
Dan hebben we het nog niet eens over het uur extra reistijd omdat ik nu dwars door Groningen heen moet met de auto.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:59

Staken kost netto rond de 60 euro per dag dacht ik. Dan heb je de vergoeding van de vakbond al gekregen.
Dacht ik zo iets. Pin me er niet op vast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:48

Citaat:
Dat dus.

Ik snap het wel enerzijds maar anderzijds gaat het mij nu 20 euro parkeerkosten per dag kosten tov 90 cent met de bus. -O-
Dan hebben we het nog niet eens over het uur extra reistijd omdat ik nu dwars door Groningen heen moet met de auto.

Publieksvriendelijke acties zijn verboden door de rechter - dingen zoals gratis busvervoer.

Maar declareer het maar bij de maatschappij of de provincie: zouden ze een goed loon betalen/ bieden werd jij/ werden wij niet getroffen.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:59

Ik sta volledig achter de buschauffeurs en vind het goed dat ze staken.
Toch baal er er erg van dat ik dan niet naar school kan komen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:08

purny schreef:
Ik heb vaak genoeg diensten van 3 uur en 3 kwartier zonder pauze.

Ik had dat ook bij de Albert Heijn (die mogen zich ook schamen) maar dan kon ik wel even naar het toilet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:36

Qbuzz heeft zich al ingedekt, dat valt niet te declareren.
Natuurlijk snap ik het wel maar ondanks wat de rechter zegt kunnen ze beter publieksvriendelijke acties doen, daarmee win je de reiziger meer dan nu.