Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:30

Dit lijkt wel een topic geworden om mensen te pesten of uit te lachen of te bekritiseren.
Eerst was het met zijn allen jegens Dorine, nu is het met zijn allen jegens mvdende.

Je mag nog zo oneens zijn met elkaar, het is onnodig om met een kliek telkens dezelfde bij naam te noemen in reacties die de spot drijven.
Volgens mij is dat zelfs ook niet toegestaan op bokt.

Kan het ipv over uitkering al dan niet gerechtigd, al dan niet medisch capabel of incapabel, al dan niet bijslagen en toeslagen, aub weer gaan over het topic zelf?
Namelijk inflatie en niet gerechtigde of werkbekwaam of onbekaam?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:32

Ik hou mijn hart vast voor de inflatie die volgt door de handelingen van Trump. :x

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:50

Het missen van basale werknemersvaardigheden heeft niets te maken met het wel/ niet kunnen reageren op bokt....

Het lijkt mij, dat als er al 10 jaar wordt geprobeerd een passende werkplek te vinden, betaald (wajong baan) of onbetaald (sociale werkvoorziening) en dit keer op keer op keer niet gelukt is en je door de mensen van de sociale werkvoorziening naar de wmo dagbesteding wordt gestuurd, dat het dan misschien duidelijk is dat het voor mij niet zo makkelijk is om een normale betaalde baan te vinden. Hoe graag ik ook zou gaan werken en wat extra verdienen. Het sociaal minimum is namelijk ondanks alle toeslagen en potjes niet bepaald een vetpot. Sterker nog, ik zit nu dus op dagbesteding en dat zal waarschijnlijk in de toekomst ook zo blijven.

Fysiek is er inderdaad weinig mis, met een afgeronde MBO 3 opleiding heb ik voldoende Nederlandse kennis om redelijk foutloos een berichtje te typen op bokt, maar in het gewone werkleven is het dus keer op keer op keer mislukt doordat ik de basale werknemersvaardigheden mis.

Edit: ik heb teveel begeleiding nodig tijdens het werken, zeker in omgang met andere mensen.

Die mate van begeleiding kan gewoon niet geboden worden in een normale baan / wajong baan.

Daarnaast moet een werkplek binnen 7,5km van huis zijn, ivm kunnen fietsen naar m'n werk en omdat na een dag werken mij met de auto de snelweg opsturen niet zo fijn is, omdat ik dan behoorlijk vermoeid kan zijn.

En dan woon je ergens in de middle of nowhere en dan blijven er niet veel opties over...
Laatst bijgewerkt door mvdende op 04-04-25 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:54

Mvdende, je kan eventueel ook stoppen met het online publiceren van zoveel persoonlijke informatie.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:00

Veronica2 schreef:
Mvdende, je kan eventueel ook stoppen met het online publiceren van zoveel persoonlijke informatie.

Zolang mensen mij niet willen begrijpen/ geloven.... heb ik steeds het gevoel dat ik het beter moet uitleggen....

Als verschillende mensen op bokt nou eens stoppen met steeds pushen naar een betaalde baan....

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:02

Nee, mensen willen graag alleen een beetje empathie zien. :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:03

mvdende schreef:
Veronica2 schreef:

Zolang mensen mij niet willen begrijpen/ geloven.... heb ik steeds het gevoel dat ik het beter moet uitleggen....

Als verschillende mensen op bokt nou eens stoppen met steeds pushen naar een betaalde baan....

Maar, is het echt zo belangrijk om van alles uit te leggen en zoveel te vertellen over je persoonlijke situatie? Bouw het gewoon een beetje af, dan wordt het misschien voor jezelf ook lichter. Het is maar internet hè ;).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:15

mvdende schreef:
Veronica2 schreef:

En hoeveel keer werd dat al niet tegen je gebruikt?
Voedt dat niet... Hou die info bij jezelf.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:34

Polar schreef:
Ik hou mijn hart vast voor de inflatie die volgt door de handelingen van Trump. :x

Ik ook, vooral als de EU zou gaan reageren met importheffingen op producten uit Amerika. Tot nu toe lijkt dat rustig geloof ik?
Anders zou ik prijsstijgingen verwachten van allerlei merken in de supermarkt, drogisterijen, kleding.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:49

Ja, ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel kennis heb van wat en hoeveel er van en naar de VS wordt verhandeld, maar ik denk dat ik zou schrikken van de hoeveelheden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:59

mvdende schreef:

Het is geen kwestie van je niet (willen) begrijpen of geloven. Het is een kwestie van het principieel oneens zijn met je. En dat blijft.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:17

Polar schreef:
Ja, ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel kennis heb van wat en hoeveel er van en naar de VS wordt verhandeld, maar ik denk dat ik zou schrikken van de hoeveelheden.

Rondom 5% van al onze export gaat naar de VS. En deze importheffingen hebben geen invloed op de inflatie, maar wel op de economische groei. Zie hier wat Klaas Knot erover zegt: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/256218 ... -met-de-vs

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:15

Persoonlijk vind ik de inflatie niet voelbaar in mijn portemonnee, de CAO compensatie tegen de inflatie is afdoende. Wat wel voelbaar is in de portemonnee is de vele toeslagen die door onze regering ingevoerd worden. Energiebelasting, weer extra toeslagen op brandstof, btw tarieven die van aag tarief naar hoog tarief gaan enzovoort.

Van iedere euro bruto voor de gein maar eens kijken wat daarvan naar de regering gaat. Al meer dan de helft aan loonbelasting, dan nog BTW of energiebelasting of gemeentelijke belasting of.....effectief houd je van die euro maar weinig over om echt aan producten te besteden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:26

Neonlight schreef:
Van iedere euro bruto voor de gein maar eens kijken wat daarvan naar de regering gaat. Al meer dan de helft aan loonbelasting,

Onzin. Het hoogste belastingtarief is 49,5 %. Dus nooit 'meer dan de helft'. Bovendien is je inkomen dan minimaal € 76.817. Dus heb je echt geen reden om zielig te doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:31

En gaat die 49,5% niet over je totale inkomen, alleen over het inkomen dat in de hoogste trede valt.

Over het eerste deel betaal je een stuk minder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:35

Maar ik snap neon wel.
Btw hier, btw daar.
En krijgen we het potje niet rond zetten we de btw weer wat omhoog.
Ik denk dat er voor veel mensen de rek wel een keer uit is.
En met wat pech komen ze dan ziek thuis door de stress en krijg je een gedeelte van de bovenstaande discussie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:36

Ik riep vroeger altijd : ik wou dat ik 50% belasting mocht betalen :D

Maar het voelt toch niet helemaal lekker >;)

Nee wij hebben het erg goed, maar we verbazen ons wel over alle prijzen, niks bijzonders in je supermarktkar maar wel 138 euro afrekenen :\

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:55

Je hoort mij ook niet klagen over mijn inkomen, klaag hooguit over alle tarieven die vanaf de overheid verhoogd worden en waar vanuit de CAO geen compensatie voor is. En dat heeft geen hoge impact op mijn financiële situatie, wel voor veel anderen die het daardoor moeilijk krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:00

Lieser schreef:
Neonlight schreef:
Van iedere euro bruto voor de gein maar eens kijken wat daarvan naar de regering gaat. Al meer dan de helft aan loonbelasting,

Onzin. Het hoogste belastingtarief is 49,5 %. Dus nooit 'meer dan de helft'. Bovendien is je inkomen dan minimaal € 76.817. Dus heb je echt geen reden om zielig te doen.

Alleen is het niet alleen de loonbelasting. Als je alles bij elkaar optelt, inclusief de kosten die jouw werkgever al voor je betaalt die je niet op je loonstrook terug ziet, dan sla je steil achterover := Mijn vriend had dat laatst eens uitgerekend.. die heeft bij lange na niet zo’n hoog loon als hierboven, maar van wat de werkgever betaalt, via het detacheringsbureau, naar wat hij op de rekening krijgt, dat was rond de 70% belasting :=
En dan geef je het uit, en weer 21% naar de belasting :')

Maar goed, we leven dan ook wel in een land waar we op zich best trots op mogen zijn. In Amerika kunnen ze alleen maar dromen van zo’n goede wegen, betaalbare gezondheidszorg, veilige scholen, uitgebreid OV, prima sociaal vangnet enz enz.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:04

Gemiddeld pakt een detacheerder rond de 30 to 35% marge per uur. Dus daar zit ook een groot verschil.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:14

Het ging echt puur om wat er naar de belasting ging, niet wat de detacheerder zelf op zijn rekening ontvangt. Maar die extra tussenpersoon maakt inderdaad nog flink verschil.
Maar ook zonder detacheringsbureau is een werkgever al best veel belasting kwijt aan een werknemer, wat je zelf niet terug ziet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:36

Inderdaad, uiteindelijk strijkt de overheid van iedere euro nogal wat op, en dat wordt meer en meer door allerlei nieuwe extra toeslagen of extra verhogingen. Die zijn een stuk meer voelbaar in de portemonnee als de 3% duurdere boodschappen waar je ook 3% CAO loonsverhoging voor krijgt. Nu is dat niet helemaal 1 op 1 maar in de meeste CAO's wordt die inflatie goed gecompenseerd.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:50

Mijn man zijn wielrennersfiets ( betaalbaar segment, toentertijd 600 of 700 euro voor betaald) had een onderhoudsbeurt nodig. Hij werd gebeld dat het iets duurder zou zijn, tussen de 200 en 250 euro. Nu bij afhalen doodleuk 300 euro !

Wat een geld,…, Ik schrik wel van de prijzen die overal zo veel hoger zijn.

Iemand zei de CAO compenseert het wel, maar niet iedereen heeft een CAO. Een deel van de mensen is al met pensioen ( AOW) of werkt om andere redenen niet. Mijn man werkt wel maar heeft geen redelijke inflatie correctie gehad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:53

Ik had mazzel met de onderhoud van mijn fiets. Ik zei het tegen mijn Poolse buurjongen en die zei gelijk: Nee joh! Doe ik voor je! En dat heeft hij vanmiddag gedaan en hij wilde er niets voor hebben. Ja biertje in de tuin :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:59

Bij de aanschaf van een klein zuinig autootje, bvb Kia picanto betaal je al 4400 bmp, belasting dus. Benzine , elektriciteit , wegenbelasting, overal zit belasting op , btw meestal 21 % dus inderdaad van je bruto euro houd je niet zoveel over.