No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:16

Prairy schreef:
Ga dan een Excel maken van alles dat je vandaag níet gekocht hebt en dus bespaard hebt :P

Probleem bij mij daarvan was in het verleden dat ik vond dat ik wel verdiende om iets te kopen als ik veel producten niet gekocht had.
Dat werkte voor mij dus duidelijk niet. :')

We zijn alweer halverwege de maand. *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:14

Goed zo vjestagirl!

Hier heb ik ook steeds zin om onze Excel sheet in te vullen puur om te zien hoe weinig het is,ter motivatie haha.

Vanochtend ben ik met de kinderen wezen shoppen. Ik had geen budget bedacht, wou gewoon niet zoveel uitgeven. Zelf heb ik alleen nieuw ondergoed gekocht, wat ik nodig had. De kinderen elk 1 of 2 jeans/truien/shirts. Het meeste in de aanbieding, daar heb ik de kinderen eerst naar toe gestuurd en konden ze bijna volledig slagen.

Prairy

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:39

Ik ben vandaag boodschappen gaan doen, blijkbaar is dat niet zo slim als je het die periode van de maand zit, dan gaan er allemaal foute dingen mee... Max 7,50€ maar toch. Verder heb ik me wel redelijk aan mijn lijstje gehouden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:43

Prairy schreef:
Ik ben vandaag boodschappen gaan doen, blijkbaar is dat niet zo slim als je het die periode van de maand zit, dan gaan er allemaal foute dingen mee... Max 7,50€ maar toch. Verder heb ik me wel redelijk aan mijn lijstje gehouden.

Herkenbaar :j

Ik heb me vandaag bij AH ook ‘laten gaan’ en heel onnodig een Blond Amsterdam Efteling mok gekocht, van de Droomvlucht. Maar heb er geen spijt van want hij is Zo leuk <3 Voor de rest gaat februari redelijk goed. Wel veel uitgaves deze maand maar in principe dingen die wel gewoon nodig zijn. Verjaardag feestjes van onze zoon + cadeautjes tikt vooral aan.

Ik heb vandaag wel nog een nieuwe Bluetooth muis besteld voor bij m’n iPad. Maar ik heb de boeken pre-order welke nog open stond deze maand geannuleerd, wat zich qua kosten dan op heft zeg maar. Ik kies er dan in dit geval liever voor om niet beiden te kopen en dan voor hetgeen te kiezen waar ik praktisch meer aan heb. Dus niet alles was verloren zaak vandaag hihi O:)

Via Vinted en marktplaats wel goed verkocht en daar deze maand een aantal honderden euro’s mee ‘verdiend’. Dat ruimt wel leuk op :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-02-25 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:09

Ik wilde zeggen dat ik supergoed bezig was, maar heb daarnet een Nijntje-telefoonhoesje gekocht in de HEMA. Voor mezelf. Ik ben 48 :o . En had het niet nodig.

Och ja, haters gonna hate. Ik ben blij :D .

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:37

Superleuk, Miereneter! Hoop dat ze ooit ook een siepiehoesje gaan doen, zo cute!

Goed bezig allemaal! Hier gaat t ook goed; op 1 uitglijer begin vd maand na, geen aankopen meer gedaan :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:27

Hoe gaat het no-buyen hier?

In mijn geval nog echt lekker. Geen geld uitgegeven aan niet noodzakelijke dingen *\o/*.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:29

Ik heb vandaag bij de kringloop een trui gekocht, die ik niet nodig heb maar waar ik wel helemaal gelukkig van werd. En verder gaat het eigenlijk heel goed. De gedachte "ik heb dit helemaal niet nodig" lijkt tegenwoordig vaker en vaker uit zichzelf naar boven te komen, zonder dat ik echt moeite moet doen om na te denken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:37

Hier gaat het ook lekker.

Geen missers gehad tot op heden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:53

Hier gaat het tot nu toe redelijk vind ik. Gisteren bij de AH wel dingen gekocht die niet op mijn lijstje stonden maar die we wel gebruiken en die 70% korting hadden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:11

Hier gaat het op en af. Ik heb dagen waarop ik echt goed bezig ben en bewust nadenk en ook aanpas wanneer ik ergens dingen in een winkel mandje heb gezet wat uit impuls was (vooral met boodschappen haha).

Maar ik heb ook dagen zoals vandaag dat ik Toch even nog in de Kruidvat en Wibra wat leuke voorraad potjes meeneem omdat ik daar een heel erge zwak voor heb en er tegenaan loop. Kleine uitgaves wel en dingen waar ik echt heeeel blij mee ben en ook praktisch echt wat aan heb (ik doe Heel veel met potjes) maar toch… Echt Nodig was het natuurlijk niet in die zin dat ik niet zonder had gekund. En ik heb voor iets onder de €2 twee complete sets maat lepels meegenomen waarvan ik geen complete set meer thuis had. Iets waar ik ook nog wel even zonder had gekund en toevallig tegenaan liep, maar wat ik wel echt soms mis en toch vaak gebruik van zou maken als ik een complete set had - dus daar heb ik bv wel over nagedacht toen ik het in handen had in de winkel maar voor die prijs wilde ik het gewoon niet laten liggen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:24

Vjestagirl schreef:
Ik heb vandaag bij de kringloop een trui gekocht, die ik niet nodig heb maar waar ik wel helemaal gelukkig van werd. En verder gaat het eigenlijk heel goed. De gedachte "ik heb dit helemaal niet nodig" lijkt tegenwoordig vaker en vaker uit zichzelf naar boven te komen, zonder dat ik echt moeite moet doen om na te denken.

Dat heb ik ook!

Afgelopen weekend 2 kringlopen in geweest en alleen een plaatjesboek gekocht om mee te knutselen.
Ik koop eigenlijk alleen nog maar dingen die ik echt nodig heb. Vandaag ook alleen de hoog nodige boodschappen gedaan en geen prullaria gekocht toen ik sokken ging kopen. Dat is echt vooruitgang!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:17

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:18

Goed bezig allemaal!
Hier loopt ook nog alles volgens plan.

Oh dat is een fikse uitgave Nala maar wel handig inderdaad.
Ik houd van Jimnys :D

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:40

Vandaag voor velen pay day! Hou vol allemaal. Hoe is het jullie afgelopen week afgegaan? En wie doet er in maart ook nog mee? :) ik heb 1 uitglijer gemaakt begin vd maand, maar verder braaf aan mn doel gehouden. Maart wil ik proberen foutloos door te komen, we gaan het zien!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:42

Hier gaat het ook lekker!
Op naar de laatste dagen van februari en dan in maart weer verder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:47

Goed! Ik doe nog steeds mee :).

Ik heb wel van mijn verjaardagsgeld geinvesteerd in zijdebloemen. Omdat die járen meegaan, vond ik dat wel een verantwoorde investering. Vooral omdat ik gek ben op bloemen en geen echte meer koop :=.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:24

_San87_ schreef:

Ik heb wel van mijn verjaardagsgeld geinvesteerd in zijdebloemen. Omdat die járen meegaan, vond ik dat wel een verantwoorde investering. Vooral omdat ik gek ben op bloemen en geen echte meer koop :=.

Grappig, ik heb toevallig gisteren ook nepbloemen gekocht om dezelfde reden!
Hier gaat alles ook nog goed, nog een paar dagen en dan is de maand alweer om. We houden echt verrassend veel geld over, echt fijn!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:29

Ik ga ook nog lekker door.. februari was dan wel een prijzige maand, maar dat komt ook omdat ik mijn land in orde aan het maken ben voor de paarden. Maar, wel heel veel tweedehands, en zelfs gratis op de kop kunnen tikken (150 weidepalen, en heel wat kilometers bruin lint.

Ik merk dat ik daar steeds vaker eerst naar ga zoeken. want iets nodig hebben, prima, maar nieuw kopen. het gaat me een beetje tegen staan.
Ook boodschappen flink kunnen bezuinigen, we eten al sinds nieuwjaar vooral uit de voorraad, en echt, er zit nog geen deuk in. Dus daar ga ik nog lekker mee door. Maar voor een gezin van 4 nu zon 60 euro per week aan boodschappen, tegenover dik 130 euro week. Ik ga hier nog even mee door.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:35

Ah dat scheelt echt veel, fijn is dat!
Hoewel ik ook meer uitgeef dan jouw normale 130 per week. Maar wel minder dan eerst dus ook hier tevreden.
Sommige aankopen kom je natuurlijk ook niet onderuit. Vooral bewust kopen, daar gaat het om.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:46

opisop_shop schreef:
_San87_ schreef:

Grappig, ik heb toevallig gisteren ook nepbloemen gekocht om dezelfde reden!
Hier gaat alles ook nog goed, nog een paar dagen en dan is de maand alweer om. We houden echt verrassend veel geld over, echt fijn!

Haha tof :D

Ik houd nog niet echt geld over. Komt voornamelijk omdat we pech hebben gehad met de dieren die ziek zijn geworden. Maar, ik heb 'm potjes niet aan hoeven spreken, dus in essentie heb ik dus wel geld 'over gehouden', if that makes sense?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:56

Voor ons was februari ook duur maar het merendeel wisten we vooraf al • verjaardagen etc. Maar dat zijn dan geplande uitgaves dus valt niet onder no buy.

Ik heb me denk ik voor 95% aan de ‘no buy’ gehouden qua impulsieve/Niet Perse nodige aankopen. Desondanks toch een paar x ook wat luxe spulletjes geshopt als ik bij action was of Kruidvat of Wibra maar wel aan een budget gehouden wat ik vooraf opstelde bv, wat dan goed lukt < dat was eerder ook wel anders, dan gaf ik gewoon echt zoveel uit telkens zonder rem. Ik kan dan alsnog tevreden zijn, ook al is het geen 100% no buy maar voor mij is het ook belangrijker om gewoon bewuster om te gaan met impulsieve aankopen etc en budgetteren als dat ik NIKS meer koop. Dus dat betekent soms wel nog leuke dingen kopen maar dan met een budget en ik merk dat ik dan ook veel meer nadenk over ‘is het echt leuk/goed genoeg om mee te nemen of is het meer kopen om te kopen?’ En dan leg ik vaak bv wel dingen weer terug en ik neem dus wel echt veel minder prullaria mee op deze manier dus dat vind ik voor mij persoonlijk weer mooie vooruitgang. En ik koop dan vooral dingen waar ik wel echt wat aan heb en heel blij mee ben zoals voorraad potjes, nep bloemen, of af en toe een nieuwe mok. Mezelf alles ontzeggen is ook mijn doel niet met de invulling welke ik persoonlijk geef aan de challenge want gedrags verandering heeft tijd nodig voor veel mensen en ik ken mezelf goed genoeg dat ik dit soms gewoon nodig heb om door te kunnen groeien in het hele proces haha, maar uiteraard is het doel wel om toch grotendeels het plan te volgen van geen onnodige aankopen.

Ik ga dit dus gewoon weer lekker doorzetten de komende maand +:)+

Wij hebben wel met boodschappen en afhaal/bezorgen bespaard, vooral dat laatste zijn we heel goed in aangepast dus dat gaat de goede kant op. De boodschappen waren deze maand wat lastiger. Ik probeer niet perse alleen te kijken naar minder uitgaves maar vooral naar anders inkopen en minder tot geen onnodige luxe dingen voor te snaaien. Maar ben dus bv niet perse minder kwijt omdat ik nu actief probeer zoveel mogelijk lokaal te kopen bij boerderij winkels en slagers e.d. qua vers spul en dat is niet allemaal goedkoper als de winkel. Maar met bv afhaal/bezorgen achterwege laten besparen we iig al best wat op een maand en met de boodschappen is er dus ook zeker nog wat mogelijk, maar dat is ook nog even verder uitzoeken hoe en wat, dat is nog een ongoing proces.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:01

Hier gaat het nog prima :D Op wat boodschappen en een keertje uiteten na heb ik eigenlijk bijna niks meer uitgegeven.

Ik laat me de laatste tijd wel te veel verleiden door de 70% korting stickers bij de AH, dus mijn vriezer is momenteel weer voller in plaats van leger :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:32

8nnemiek schreef:
Hier gaat het nog prima :D Op wat boodschappen en een keertje uiteten na heb ik eigenlijk bijna niks meer uitgegeven.

Ik laat me de laatste tijd wel te veel verleiden door de 70% korting stickers bij de AH, dus mijn vriezer is momenteel weer voller in plaats van leger :')

Mijne is wel iets leger maar nog niet veel :+

Er is hier in februari wel meer uitgegaan maar dat was voornamelijk door de AOV van mijn man die ik even niet had verwacht, een storting op mijn pensioen rekening en voorbereiding van ons avontuur in Frankrijk (koopovereenkomst getekend en die ligt bij de notaris *\o/* )

We zijn 2x naar de snackbar geweest waardoor ik boven budget uit kwam.

Maar, minder uitgeven aan boodschappen, huisdieren en zorgkosten.

Wel (veel) meer aan kleding voor mijn man maar via Vinted of met 80% korting ivm opheffing en hij kan zo weer een hele tijd vooruit (als hij tenminste geen nieuwe witte was bij een nieuwe donkerblauwe broek doet _-:( )

Al met al niet ontevreden en we gaan gewoon lekker verder!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:25

Zool van mijn schaatsschoen laat los.
Advies schaatswinkel: nieuwe schoen, in combinatie met een nieuw ijzer (500-750 euro).
Schoenmaker denkt hem te kunnen plakken en rekent minder dan twee tientjes.