Wie is er nog meer op zoek naar een huurhuis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:24

Marcella schreef:
Toeslagen ben je kwijt, maar ben je dit dan wel nodig. Geloof alleen zorgtoeslag dan nog.

Geen hypotheek meer op de flat nu.

vrij van hypotheken is wel fijn nu. je kunt een proefberekening maken wat je aan erfbelasting ongeveer moet betalen :j dan kun je zien of een hypotheek voor dat bedrag zou kunnen krijgen :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:29

Heb ik al gedaan. ;)

Maar oom leeft nog met sinds in het verzorgingshuis hij er veel beter eruit ziet en opgewekter is.

Enige waar ik rekening mee moet houden dat de kans bestaat dat als hij overlijdt huis uit moet. En dat moet ik gemeente technisch uitzoeken.

Maar misschien is over een paar jaar de woningmarkt compleet anders (of hetzelfde).

Gaat mij erom huis opknappen en niet onbewoond leeg laten staan. Met dat er een sociale huurwoning vrij kan zijn voor tijd de die het is.

juval

Re: Wie is er nog meer op zoek naar een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:06

vermogen (in steen) heeft geen invloed op zorgtoeslag. Dat gaat echt alleen om je inkomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:17

Klopt en daarom ook geen invloed op uitkering.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:16

Marcella schreef:
Klopt en daarom ook geen invloed op uitkering.

Blijkt volgens mij moeder dat hij alleen wil erven, omdat het jaren terug (waren we iets van 12 jaar waren we toen) beloofd is. En dit klopt wel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:19

Een woning vertegenwoordigt een flinke geldwaarde. Van hem verwachten dat hij daar afstand van doet omdat dit jou beter uitkomt, vind ik best bizar. Draai het eens om? Hoe zou jij je dan voelen?

Zoals ik het lees zijn jullie beide toekomstige erfgenamen?
Misschien kan er een constructie worden bedacht waarbij jij daar kunt wonen en hij er niet financieel bij inschiet? Mocht dat niet kunnen, lijkt het me niet realistisch om te verwachten dat iemand zijn erfdeel zomaar opgeeft of moeilijk opeisbaar maakt (huurder in de te verkopen woning na overlijden van de oom).

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:48

Ashleytjuhh schreef:
Bellatrix schreef:
Is dat niet in de randstad? Of gewilde woonplaatsen? Vrije sector?

Helaas niet : n gewoon sociale huurwoning
[ Afbeelding ]

dat zijn de nieuwe inkomstentabellen

En dat zijn vaak 1 of 2 kamer appartementen, dus rond de 60/70 m2. Zijn hier gewoon normale prijzen (wel Randstad). Raar he dat de ouders niet uit hun afbetaalde eengezinswoning gaan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:54

Het ligt echt aan de regio. Hier huur je niets voor 900, alleen sociale huur. Voor een appartementje in de wijk van 35 m2 betaal je al 1400 euro.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:56

Bij ons is dat ook sociale huurwoningen, maar dan heb je nog niet veel. Wel je eigen plekje

Edit: maar maakt het niet makkelijker om op jezelf te gaan zo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:00

Altijd fijn die aannames ik verwacht niks. Enige wat ik verwacht dat bij overlijden huis te koop kom. En dat ik tot die tijd graag daar zou gaan wonen om ook eventueel beter verkoopbaar te maken.

Prima als hij zijn erfdeel wil hebben, maar huis wordt niet verkocht zolang mijn oom leeft (wens oom ook). En ook niet voor een habbekrats wat mijn broertje wil.

Als deze flat verhuurd zou worden dan hangt er voor randstad 107 vierkante meter plus ruime garage (Renault senic en er omheen kunnen lopen) in de hoge prijs klasse.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:34

Ashleytjuhh schreef:
Bellatrix schreef:
Is dat niet in de randstad? Of gewilde woonplaatsen? Vrije sector?

Helaas niet : n gewoon sociale huurwoning
[ Afbeelding ]

dat zijn de nieuwe inkomstentabellen

Hier is het nog duurder helaas. Ik moet straks 600 euro omhoog in vergelijking met wat ik nu betaal. En dan heb ik nu inclusief en die verhoging is nog maar exclusief. :+ Krijg er wel meer ruimte voor terug maar echt geen dikke huizen in mooie wijken haha.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:36

Benzz schreef:
Het ligt echt aan de regio. Hier huur je niets voor 900, alleen sociale huur. Voor een appartementje in de wijk van 35 m2 betaal je al 1400 euro.

hier ook :n

maar 900 voor sociale huur is niet echt sociaal meer :')

@nevica maar dan huur je particulier? want dit zijn de prijzen van de sociale huur
Laatst bijgewerkt door Ashleytjuhh op 17-01-25 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:37

Ashleytjuhh schreef:
Benzz schreef:

Aan de andere kant: Dat is wel een groep die vaak huursubsidie krijgt. En dat zelf minder snel heel hard voelt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:39

Ashleytjuhh schreef:
Benzz schreef:

@nevica maar dan huur je particulier? want dit zijn de prijzen van de sociale huur

Ik huur nu particulier maar ben aan het kijken naar sociaal. Ik mag dan alleen vanwege mijn inkomen niet reageren op veel woningen. Sociale huur is hier ook echt bizar duur.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:42

Benzz schreef:
Aan de andere kant: Dat is wel een groep die vaak huursubsidie krijgt. En dat zelf minder snel heel hard voelt.

verkijk je daar ook niet op, die toeslag loopt best snel terug.

Al is elke euro natuurlijk meegenomen die je krijgt wat ook wel heel fijn is :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:42

Ze hebben de groep die sociaal mag huren verhoogd en daarmee ook de maximale huur die nog onder sociaal valt.
Groot voordeel van sociaal huren is dat je huurtoeslag kan aanvragen als je inkomen door omstandigheden lager wordt waardoor je niet meteen hoeft te verhuizen.

Nadeel van deze aanpassing is dat er meer huizen uit de goedkopere klassen zijn doorgeschoven naar duurder waardoor er in de onderste klasse een stuk minder aanbod is dan eerder. In ieder geval in Apeldoorn.
Als er eens iets leuks is springt iedereen op hetzelfde huis.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:45

tiwi1969 schreef:
Ze hebben de groep die sociaal mag huren verhoogd en daarmee ook de maximale huur die nog onder sociaal valt.
Groot voordeel van sociaal huren is dat je huurtoeslag kan aanvragen als je inkomen door omstandigheden lager wordt waardoor je niet meteen hoeft te verhuizen.

Nadeel van deze aanpassing is dat er meer huizen uit de goedkopere klassen zijn doorgeschoven naar duurder waardoor er in de onderste klasse een stuk minder aanbod is dan eerder. In ieder geval in Apeldoorn.
Als er eens iets leuks is springt iedereen op hetzelfde huis.

precies.

wat ze hier ook nog wel eens doen is 1 huis op 2 kosten zetten, dat 2 klassen er op mogen reageren

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:48

Ik las gisteren overigens op nu.nl dat de gemiddelde huur voor een woning op het moment 1716,- euro is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:50

Dat doen ze hier helemaal niet. In Brabant waar ik ook ingeschreven sta wel, maar op het moment wil ik eigenlijk niet naar Brabant, ik heb juist mijn sociale leven een boost gegeven en het hier goed naar mijn zin
Aan de andere kant, wat mij hier lukt, lukt mij daar natuurlijk ook. Dan woon ik wel dicht bij mijn kleinzoon.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:53

Benzz schreef:
Ik las gisteren overigens op nu.nl dat de gemiddelde huur voor een woning op het moment 1716,- euro is.

bizar toch ook, mensen hun leven staat gewoon stil omdat ze thuis zitten bij hun ouders of op een kamertje.

@Tiwi klopt ik woon in Brabant

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:54

Benzz schreef:

Waar halen mensen het geld vandaan. :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:02

nevica schreef:
Benzz schreef:

Waar halen mensen het geld vandaan. :+

Dat vraag ik mij ook af. En ik verdien niet slecht.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:16

Het lijkt erop dat je met 1 (laag/modaal) inkomen bijna geen huurwoning meer kunt betalen. Bizar hoge bedragen komen er voorbij. -O-
Laatst bijgewerkt door Ann op 17-01-25 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:19

Dat word wel steeds lastiger ja. Koopwoning is in je eentje al onmogelijk denk ik? Ik kijk er niet eens naar, dat lukt mij never nooit. :')

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:18

Heeft jullie woningbouw ook bij nieuwbouwwoningen zo'n Energie Prestatie Vergoeding (EPV)? Ik heb, voor ik in deze woning kwam, zitten azen op een nieuwbouwwoning in een andere wijk. Ze stonden er in november op en ik vond die EPV echt een hele nare verkapte manier om heel veel geld te verdienen. Je moet dan betalen/compensen voor het hebben van een Nul op de meter woning, maar die EPV is hoger dan wat ik ooit kwijt zal zijn aan een niet-nul op de meter woning warm stoken :')

Ik ben even vergeten wat de EPV ook alweer was, maar er komen binnenkort weer woningen (die ook nog eens heel vergelijkbaar zijn met die van mij) dus dan zal ik de prijzen even delen.