Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:55

Leuk om dit topic te volgen. Geeft motivatie om er over na te denken. Volgens mij heb ik eerder al eens gereageerd maar toen ben ik het topic weer uit het oog verloren :')

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:32

Blacky94 schreef:
SansaS schreef:
Dat is 15 jaar onder oude stelsel en 35? Onder nieuwe stelsel. Ze delen je schuld gewoon door 15 jaar en dat dan per maand.

Dit. Bij mij staat er x/420 maanden. Ik val onder het nieuwe stelsel dus 12 maanden x 35 jaar = 420 maanden.
Val je onder het oude stelsel van 15 jaar, dan kom je dus op 12 x 15 = 180 maanden uit.

In de praktijk gaat dit niet op als er periodes zijn geweest waarin je een laag inkomen had of waardoor je het inkomen van je partner niet mee hebt laten tellen. Ik ben dus niet op zoek naar algemene berekeningen, maar om de specifieke rekensom waarop het aantal maanden dat ik nog terug moet betalen is gebaseerd. Waar vind ik die? Of hoe vraag ik dat op?

Prima2Donna

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:45

Kan je dat niet beter rechtstreeks aan DUO vragen? Denk dat je dan sneller je antwoord hebt.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:21

* kruipt onder meeleessteen vandaan..
Ik heb een aantal maanden mijn terugbetaling stopgezet, het totaal aantal maanden dat je moet terug betalen wijzigt hierdoor niet. Maar volgens mij zoek je naar een doorlooptijd? Die wordt nergens gegeven/berekend omdat de DUO ook niet van te voren kan bedenken of je tijdelijk stopt met terug betalen of niet. Ze gaan uit van die 180 of 420 maanden en wanneer je tijdelijk stopt betaal je niet terug in 15 of 35 jaar maar wordt dit verlengt met de duur van je tijdelijke stopzetting (met een max van 2 jaar uit mijn hoofd?)

Aimee

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:41

Nee, daar gaat het niet om. Dan is het een simpele optelsom.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:42

Prima2Donna schreef:
Kan je dat niet beter rechtstreeks aan DUO vragen? Denk dat je dan sneller je antwoord hebt.

Heb je ze wel eens gebeld met een vraag?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:00

Aimee schreef:
In de praktijk gaat dit niet op als er periodes zijn geweest waarin je een laag inkomen had of waardoor je het inkomen van je partner niet mee hebt laten tellen. Ik ben dus niet op zoek naar algemene berekeningen, maar om de specifieke rekensom waarop het aantal maanden dat ik nog terug moet betalen is gebaseerd. Waar vind ik die? Of hoe vraag ik dat op?

Volgens mij heeft dit alleen effect op het bedrag dat je betaalt per maand. En niet op het aantal maanden dat je moet terugbetalen.

Maaaaaar… dit dénk ik. Hoe vervelend ook, DUO zal de enige zijn die je vraag kan beantwoorden vrees ik.

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:08

:$ Periodes dat je een laag inkomen had tellen inderdaad 'gewoon' mee voor het totaal aantal maanden. Ik val in het 15-jaar regime en heb de eerste 7 jaar dat ik moest terugbetalen niets hoeven aflossen omdat ik erg weinig of zelfs geen inkomen had. Ondertussen staat de teller op nog 95 maanden (ongeveer 8 jaar) te gaan en berekenen ze mijn maandbedrag gewoon door de resterende schuld door het aantal resterende maanden te delen. Dat geeft geen leuk maandbedrag als je een stevige schuld hebt... :$

Ik heb nooit gevraagd om het inkomen van mijn partner buiten beschouwing te laten, want dat zou afhankelijk van de regeling waar je in valt wel voor een verlenging van de terugbetaaltermijn kunnen zorgen. Net als de al eerder genoemde pauze-knop. In plaats daarvan hebben we voorkomen dat we volgens de DUO partners werden, en hebben we gewacht met trouwen totdat we de aflossingen financieel zouden kunnen dragen. Want op enkel zijn inkomen was iedere cent nodig voor de vaste lasten. Dat betekent wel dat ik, nu we vorig jaar eindelijk alsnog getrouwd zijn, nu volgens draagkracht het hele berekende 'wettelijk maandbedrag' mag aftikken. De meeste sociale huurwoningen zijn goedkoper.

Maar die eerste 7 jaar zijn dus al wel van mijn verplichte maanden af, ondanks dat ik in die jaren geen cent heb afgelost. Nog 7 jaar en 11 maanden te gaan :$