Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:18

Wij konden bij de adviseur ook bijna 100k meer krijgen dan met de online tools, exact dezelfde gegevens ingevoerd, zij weten gewoon beter hoe ze het moeten aangeven. Adviesgesprek is echt de moeite waard TS!

MarlindeRooz

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:23

Tip:

Ikwilhuren.nu

Is loting dus je komt er makkelijker tussen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:38

knabbelgirl schreef:
Wij konden bij de adviseur ook bijna 100k meer krijgen dan met de online tools, exact dezelfde gegevens ingevoerd, zij weten gewoon beter hoe ze het moeten aangeven. Adviesgesprek is echt de moeite waard TS!

Toen ik zelf ging rekenen op internet kon ik nog geen garagebox kopen.

Toch bij de adviseur langs geweest en een appartement kunnen kopen.
Het was weliswaar niet een top appartement op een top locatie.
Maar wel een mooi eigen en veilig starters stekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:47

Bij verschillende gemeenten kunnje een starterslening aanvragen boven op je hypotheek!

Ga naar een goede adviseur, niet de hypotheker ofzo, die konden ons ook niet helpen. Een goede adviseur wel!

Hoe hij zich nu aan zijn voornemen houdt om jou enigszins op weg te helpen lijkt me (mss) wel een redelijke indicatie hoe serieus hij jullie relatie nog neemt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:52

Menino schreef:
Bij verschillende gemeenten kunnje een starterslening aanvragen boven op je hypotheek!

Ga naar een goede adviseur, niet de hypotheker ofzo, die konden ons ook niet helpen. Een goede adviseur wel!

Hoe hij zich nu aan zijn voornemen houdt om jou enigszins op weg te helpen lijkt me (mss) wel een redelijke indicatie hoe serieus hij jullie relatie nog neemt.

Exact. Heeft een vriend van mij ook gedaan. Zo was het voor hem toch mogelijk om een huis te kopen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:43

Wij kregen via een online tool een automatisch telefonisch adviesgesprek met de info dat we ons huis absoluut niet zouden kunnen kopen. Naar aanleiding van een adviesgesprek met hypotheekvisie bleek dat makkelijk te kunnen en hebben we het vlot en met gemak rondgekregen. We hadden zelfs nog ruimte over. Bij mijn zusje hetzelfde verhaal.

Ik zou zeker even langs een hypotheekverstrekker gaan voor een adviesgesprek :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:49

Hier in Amersfoort krijg je bv alleen starterslening (met een max van 35.000 euro) bij huizen tot 325.000.
Zijn weinig huizen hier, aangezien de meeste daar boven zitten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:21

Berdien hier op bokt is hypotheek adviseur en heeft volgens mij al diverse mensen (in scheiding etc) goed kunnen helpen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 16:09

Ik heb een woning bezichtigd gisteren.
37m2 met een berging van 6m2. Alleen enkelklas in het woonkamer gedeelte, balkon deuren hebben wel dubbelglas. Gok de slaapkamer ook enkelglas. Je hebt een parkeervergunning nodig om bij achter gelegen straten te parkeren. 3de etage (dacht 6 trappen), geen lift aanwezig. Dichtbij het centrum. De vloer, keuken, en badkamer waren helemaal mijn smaak. Alleen die minpunten die ik hierboven noem maken het lastig. Energielabel E heeft het appartement.
Ik heb geen idee of je dan belachelijk hoge stookkosten kunt verwachten. Het is een huurwoning dus kan het raam niet vervangen als ik dat zou willen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:11

elmiran schreef:
37m2 met een berging van 6m2. Alleen enkelklas in het woonkamer gedeelte, balkon deuren hebben wel dubbelglas. Gok de slaapkamer ook enkelglas. Je hebt een parkeervergunning nodig om bij achter gelegen straten te parkeren. 3de etage (dacht 6 trappen), geen lift aanwezig. Dichtbij het centrum. De vloer, keuken, en badkamer waren helemaal mijn smaak. Alleen die minpunten die ik hierboven noem maken het lastig. Energielabel E heeft het appartement.
Ik heb geen idee of je dan belachelijk hoge stookkosten kunt verwachten. Het is een huurwoning dus kan het raam niet vervangen als ik dat zou willen.

Kun je ook vragen wat het verbruik van de vorige huurder was?
Met deze energie prijzen is het wel handig om een beetje te weten wat je gaat betalen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:15

elmiran schreef:

Je hoeft er ook niet gelijk 10 jaar te blijven wonen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:15

elmiran schreef:

Ik kan je niet goed antwoord geven op je vraag...

Maar ik denk dat je er wellicht óók iets aan hebt om te kijken wat voor eenvoudige/goedkope isolerende maatregelen je eventueel zou kunnen treffen. Volgens mij kan je met plexiglas bijvoorbeeld ook het een en ander...

Maar met 37m2 en een etage woning, verwacht ik toch geen uitzonderlijk hoge stookkosten, het plafond zal vast geen 3,5 meter hoog zijn.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 16:21

daantjuhhh schreef:
Kun je ook vragen wat het verbruik van de vorige huurder was?
Met deze energie prijzen is het wel handig om een beetje te weten wat je gaat betalen.

Nee helaas, de huidige huurder is er al een tijdje uit. Heb het aan de makelaar gevraagd maar ze weet het niet.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 16:26

Prairy schreef:
Berdien hier op bokt is hypotheek adviseur en heeft volgens mij al diverse mensen (in scheiding etc) goed kunnen helpen.

Heb haar een pb gedaan thanks.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:34

elmiran schreef:

Dat klinkt toch wel als een vrij koud huis. Voordeel is wel dat het oppervlak niet zo groot is, tenzij je een hoog plafond hebt. Wat voor soort verwarming zit erin?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:38

Je kan natuurlijk wel wat met raamfolie / goede dikke gordijnen. Infrarood paneel / verwarmd dekentje bij je bank, lekkere wollen deken op bed en flanellen lakens :)

Zitten er andere appartementen omheen waardoor je ook profiteert van stokende buren...? O:)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:20

Raamfolie of plexiglas doet al wat. Paar dikke velours gordijnen er voor.

Een plek voor jezelf is wel wat waard.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 21:26

Ja zit op de 3de etage en dan niet op het einde. Pand heeft 4 verdiepingen. Het is in verhouding wel duur vergeleken met waar ik nog meer op heb gereageerd. Ander huis uit 2018 met 45m2, eigen parkeergarage, lift, en grotere berging, energielabel A is even duur. Alleen nog niet uitgenodigd voor een bezichtiging. Moeilijk, heb geen idee wat er nog meer komt deze maand.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:30

Ik zou niet overhaast kiezen. Een fijn, passend en betaalbaar huis is een belangrijke basis in je leven.
Kun je eventueel bij familie of vrienden terecht wanneer het tussen jullie niet meer gaat?
Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:31

Ik zou ook zeker niet overhaast kiezen. Dit is en klein en echt niet meer ok qua energie. Als je kans hebt op beter, niet twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:37

Mwuah een eigen plek is ook wel erg veel waard in deze situatie. En je bent niet verplicht om er minstens 5 jaar te wonen. Plus, voor 1 persoon is het toch prima oppervlak? Wij hebben alles enkelglas, 50m2 en vrijstaand. Energielabel Z als die zou bestaan en stoken ons ook geen ongeluk. Zeker als je ingesloten zit door andere appartementen kan je soms amper hoeven stoken

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 00:40

In een ingesloten appartement vind ik het een heel ander verhaal dan in een vrijstaande woning in the middle of nowhere. In dit geval zou het best mee kunnen vallen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:03

Ts, er is nogal wat gebeurd de laatste tijd. Goed dat je aan jezelf denkt en niet met hem mee bent gegaan.

Wat betreft het huis, dit huis klinkt als 'als ik hier maar weg ben'. En niet 'ik wil dit huis'.

Dat je daar weg wil, kan een prima reden zijn om voor dat huis te kiezen. Is dit wat je wil? Of is het je meer waard /vol te houden om nog even te blijven en dan een huis te vinden 'die je graag wilt'.
Beide keuzes zijn prima, jij bent de enige die de situatie kan beoordelen. En nu dit huis kiezen en niet gelukkig daar zijn is ook niet erg, je bent immers 'daar weg' en dat was de keus.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:00

Zo kleine tussenwoning kun je echt met wat raamfolie en dikke gordijnen een heel eind komen.
Vriendinnetje van mij heeft zo'n oppervlak op de begaande grond, ramen mega oud, natuurlijke ventilatie. Die heeft haar kachel nog niet aan hoeven zetten.
We zaten er met z'n 4e gister ( oke en 2 grote honden van mij mee); gordijn dicht en met een uurtje 21 graden in huis.
Dus voor de stookkosten zou ik het niet laten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:36

De huizenmarkt is geen luxe, op een gegeven moment kun je maar beter eigen dak boven je hoofd heb. Evt uit die positie kun je altijd nog verder rondkijken (contract ff checken hierop).

Voorlopig ergens terecht kunnen en ff rust is ook wat waard. Wachten tot het perfecte droomhuisje op je pad komt is niet heel realistisch. Dat is luxe die weinig mensen hebben in de huizenmarkt van nu. En vanuit persoonlijke ervaring raad ik je aan zsm bij je ex uit huis te gaan ondanks dat je gevoel misschien zegt dat je geen haast hebt omdat je een dak boven je hoofd hebt. In huis bij een ex is meestal geen veilig dak.