Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:32

Eretria schreef:
Ik vind wel dat men veel te ver gaat en doorslaat in het hele corona gebeuren. Ja ik geloof best dat het er is. En dat het voor sommige mensen heel erg kan zijn. En ja ik vind ook dat er overdreven wordt. Ik ken verschillende mensen die in het ziekenhuis werken en zeggen dat het helemaal niet druk is met corona patienten.
Er zijn mensen die die prik niet mogen. Vanwege het gevaar voor hun gezondheid omdat ze al iets anders mankeren. Die mensen moeten straks elke 2 dagen dus zo een rot test doen om ff de supermarkt in te mogen. Want het komt nog wel zover dat je die achterlijke code moet laten zien om de winkel in te mogen. Mensen werken ook gewoon, die hebben daar helemaal geen tijd voor om te testen!
En dat muilkorfje is ook belachelijk om te verplichten. Het is zelfs schadelijk voor je gezondheid.
Ik ben wel van mening dat de overheid test hoe ver mensen gaan. Tot hoever men luistert. En er zijn er genoeg die nog steeds alles geloven.
Ik zeg niet dat corona er niet is. Maar wel dat alles wordt aangedikt en lang niet alles waar is. Ze spreken zichzelf zelfs tegen met persconferenties.
De enige weg is accepteren dat het er nu eenmaal is, net als griep, kanker, longziekten en alle andere narigheid. En mensen die dat graag willen vaccineren. En ze zelf laten kiezen of ze nu wel of niet dat kapje te dragen.

Als jantje in de plomp springt dan springt pietje er ook niet achteraan. ;)

Mijn neef werkt als intensivist op de IC, zal ik vragen of je een dagje mee mag lopen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:42

Mijn zwager werkt als arts op de SEH. Die worden overspoeld momenteel.

Het belang inzien van vaccineren en/of (als vaccineren om valide redenen geen optie is) testen heeft helemaal niets te maken met 'als jantje in de plomp springt, springt pietje erachteraan'.

Maar toegegeven, het is weer eens wat anders dan de schapen/sheeple riedel :j

pmarena

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 08:22

Wat betreft de sociale uitsluiting: hier een bekende die de prikken echt niet wil, ook al kan ze nu niks leuks meer gaan doen, dat vindt ze wel erg jammer. Ze geeft aan dat deze keuze haar waarschijnlijk zelfs haar baan gaat kosten.... dat is wel vrij heftig hoor vind ik.

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat dan zou werken? Word je dan ontslagen? En wat zijn dan je rechten, qua ondersteuning door de staat zeg maar, bij eventueel tijdelijk gebrek aan inkomsten....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:55

In Frankrijk zijn uiteindelijk 3000 mensen uit de zorg geschorst zonder doorbetaling, want gevaccineerd zijn is verplicht in de zorg in Frankrijk. Het betreft mensen die tegen vaccineren zijn en handen aan het bed zijn, hetzij in de ziekenhuizen, hetzij op andere plekken waar kwetsbare mensen komen zoals verpleeghuizen.
Het is sneu maar ik vind het wel terecht daar de mensen waarvoor gezorgd moet worden extra kwetsbaar zijn.
De overheid heeft dit bepaald. Zodra covid voorbij is mogen ze weer komen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:52

pmarena schreef:
Wat betreft de sociale uitsluiting: hier een bekende die de prikken echt niet wil, ook al kan ze nu niks leuks meer gaan doen, dat vindt ze wel erg jammer. Ze geeft aan dat deze keuze haar waarschijnlijk zelfs haar baan gaat kosten.... dat is wel vrij heftig hoor vind ik.

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat dan zou werken? Word je dan ontslagen? En wat zijn dan je rechten, qua ondersteuning door de staat zeg maar, bij eventueel tijdelijk gebrek aan inkomsten....

Dat is inderdaad heftig, als het zover zou komen.

Ik vraag me af wat voor werk jouw kennis doet, dat ze hierdoor haar baan dreigt te verliezen. Persoonlijk lijkt mij/vind ik dat werkgevers vaccinatie niet verplicht kunnen stellen. Behalve in de zorg, om voor de hand liggende redenen.

Hoe het zit met rechten i.g.v. ontslag vanwege niet vaccineren, dat is ook een interessante vraag. Iemand die daar meer over weet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:11

Wanneer je niet op je werk kunt komen omdat je bvb niet wil testen dan is er geen rechter die je gelijk geeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:24

Als werknemer een tijdelijk contract heeft en zich niet wil laten vaccineren, wordt gewoon het contract niet verlengd.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:32

Askja schreef:
pmarena schreef:

Dat is inderdaad heftig, als het zover zou komen.

Ik vraag me af wat voor werk jouw kennis doet, dat ze hierdoor haar baan dreigt te verliezen. Persoonlijk lijkt mij/vind ik dat werkgevers vaccinatie niet verplicht kunnen stellen. Behalve in de zorg, om voor de hand liggende redenen.

Hoe het zit met rechten i.g.v. ontslag vanwege niet vaccineren, dat is ook een interessante vraag. Iemand die daar meer over weet?

Wat verstaan we dan juist onder "in de zorg"? Bedoelen we hier dan enkel dokters en verplegers, ziekenhuispersoneel? De chirurg die niet in aanraking komt met de Covid-afdeling? Telt dat dan ook voor de schoonmaakploegen in de ziekenhuizen?
Of ook de apotheker, die zieke mensen over de vloer krijgt wanneer die hun medicatie ophalen?
Of de kiné en podoloog, die mensen moeten aanraken om hun werk te kunnen uitvoeren?
En hoe zit het met de tandarts?

Als de podoloog moet vaccineren - moet de nagelstyliste dit dan ook?
En de kapper, moet die ook meedoen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:46

LWDaisy schreef:
Wat verstaan we dan juist onder "in de zorg"? Bedoelen we hier dan enkel dokters en verplegers, ziekenhuispersoneel? De chirurg die niet in aanraking komt met de Covid-afdeling? Telt dat dan ook voor de schoonmaakploegen in de ziekenhuizen?
Of ook de apotheker, die zieke mensen over de vloer krijgt wanneer die hun medicatie ophalen?
Of de kiné en podoloog, die mensen moeten aanraken om hun werk te kunnen uitvoeren?
En hoe zit het met de tandarts?

Als de podoloog moet vaccineren - moet de nagelstyliste dit dan ook?
En de kapper, moet die ook meedoen?

Joh, zoals hierboven staat, mensen die aan het bed staan.

Trek nou niet de discussie uit elkaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:51

De kappers hier werken gewoon met mondkapjes op, net als hun klanten. Iedereen hier heeft al meer als een jaar overal mondkapjes op binnen, moet handen ontsmetten en afstand houden (1 meter) en moet vrijwel overal QR code laten zien.
In Nederland is dat zelfs nog een discussie punt, hier wordt dat gewoon gedaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:09

Sociale uitsluiting, dat is als je hartfalen hebt en ondanks inentingen nergens meer durft te komen omdat er gezonde mensen zijn die het niet nodig vinden om zich te laten enten, die geen afstand houden, geen mondkapje willen dragen, en niet thuis blijven ondanks klachten.

Als je je niet wilt vaccineren en daardoor niet naar een feestje/dierentuin whatever kan, jammer voor je, maar gewoon de consequentie van je eigen keuze.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:11

Pien, kappers en hun klanten moeten hier sinds gisteren ook weer een mondkapje op.

Vorige week op pijnlijke wijze ervaren hoe verschillend (onder de toenmalige regels) het coronabeleid soms wordt ingevuld.

Naar de kapper geweest, geen enkele beperking, alleen stonden de kappersstoelen op 1,5 m afstand. Het was niet druk, maar ook niet leeg, er waren ca 8 mensen incl. kappers in de zaak.
Later die dag moesten wij helaas onze hoogbejaarde kat, die ineens heel slecht was, laten inslapen. Niemand in de praktijk, behalve de dienstdoende DA en wij tweeën.
Toch mocht maar 1 van ons bij het inslapen aanwezig zijn. De ander moest maar in de wachtkamer gaan zitten.
Daar heb ik dan weer geen enkel begrip voor, dan sla je m.i. echt door met je regels - geen afscheid mogen nemen van je geliefde huisdier, terwijl er meer dan zat ruimte was in de behandelkamer om 1,5 m afstand te houden, en we droegen (verplicht) mondkapjes.
Echt ...

Weet iemand of dat de standaard procedure is bij alle DA praktijken?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:14

pien_2010 schreef:
De kappers hier werken gewoon met mondkapjes op, net als hun klanten. Iedereen hier heeft al meer als een jaar overal mondkapjes op binnen, moet handen ontsmetten en afstand houden (1 meter) en moet vrijwel overal QR code laten zien.

In Nederland is de mentaliteit gewoon dramatisch.
In Duitsland dragen mensen ook gewoon mondkapjes zonder daarover te zeuren. En ze zijn daar ook niet mee gestopt. Ik ben zelf ook mondkapjes blijven dragen en afstand blijven houden toen dat niet meer hoefde. Het is echt niet zo moeilijk. Maar het is ook de Nederlandse overheid die geen duidelijk beleid voert.

Erg Askja!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:23

Sterkte Askja. Verdrietig.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:28

Tnx Pien!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:30

Pien je link (petitie) doet het niet

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:31

Askja schreef:
Pien, kappers en hun klanten moeten hier sinds gisteren ook weer een mondkapje op.

Vorige week op pijnlijke wijze ervaren hoe verschillend (onder de toenmalige regels) het coronabeleid soms wordt ingevuld.

Naar de kapper geweest, geen enkele beperking, alleen stonden de kappersstoelen op 1,5 m afstand. Het was niet druk, maar ook niet leeg, er waren ca 8 mensen incl. kappers in de zaak.
Later die dag moesten wij helaas onze hoogbejaarde kat, die ineens heel slecht was, laten inslapen. Niemand in de praktijk, behalve de dienstdoende DA en wij tweeën.
Toch mocht maar 1 van ons bij het inslapen aanwezig zijn. De ander moest maar in de wachtkamer gaan zitten.
Daar heb ik dan weer geen enkel begrip voor, dan sla je m.i. echt door met je regels - geen afscheid mogen nemen van je geliefde huisdier, terwijl er meer dan zat ruimte was in de behandelkamer om 1,5 m afstand te houden, en we droegen (verplicht) mondkapjes.
Echt ...

Wij hebben tijdens de laatste lockdown onze kat moeten laten inslapen. Normaal gesproken mocht er idd maar 1 eigenaar mee de behandelkamer in, maar voor euthanasie maakten ze een uitzondering want inderdaad, ze vonden het afscheid kunnen nemen van je huisdier net even belangrijker dan de regels. Wél met mondkapje uiteraard.
En sterkte natuurlijk Askja! Twee maanden geleden hebben we het zusje van bovengenoemde kat ook moeten laten inslapen. Ontzettend akelig altijd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:35

Nikass schreef:
pien_2010 schreef:

In Nederland is de mentaliteit gewoon dramatisch.
In Duitsland dragen mensen ook gewoon mondkapjes zonder daarover te zeuren. En ze zijn daar ook niet mee gestopt. Ik ben zelf ook mondkapjes blijven dragen en afstand blijven houden toen dat niet meer hoefde. Het is echt niet zo moeilijk. Maar het is ook de Nederlandse overheid die geen duidelijk beleid voert.

Erg Askja!

Jep, kinderen dragen ze in Duitsland in de trein ook gewoon zonder dat een hele moederbrigade van slag is.

Sterkte Askja, ik ben heel lang van slag geweest na het laten inslapen van mijn kat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:41

Sterkte aksja

De dierenarts hier maakt gelukkig voor euthanasie een uitzondering.
Helemaal in het begin van de regel was het ook 1 persoon maar dat gaf zoveel weerstand dat ze dat al na 1 dag veranderd hebben.
Ze hadden die maatregel oa op Facebook gezet en dat ontplofte toen bijna. Wel mooi om te zien dat toen ze het verandere er ook echt hele lieve berichten werden geplaatst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:48

DuoPenotti schreef:
Sterkte aksja

Helemaal in het begin van de regel was het ook 1 persoon maar dat gaf zoveel weerstand dat ze dat al na 1 dag veranderd hebben.
Ze hadden die maatregel oa op Facebook gezet en dat ontplofte toen bijna. Wel mooi om te zien dat toen ze het verandere er ook echt hele lieve berichten werden geplaatst.

Onze da doet daar gelukkig niet moeilijk over alhoewel ik ze in principe thuis in laat slapen maar dat is niet voor iedereen haalbaar.
Weet je wat ik zo apart vindt, één persoon bij inslapen huisdier en de wereld is te klein, in het begin van de crisis soms geen persoon bij het overlijden van mensen en dat was heftig en zwaar maar blijkbaar geen aanzet tot vaccineren voor sommigen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:52

Askja schreef:

Echt ...

Sterkte :(:)

Nee bij mijn witte herder mochten we er gelukkig gewoon beiden bijzijn, ook zonder mondkapje toen het wel moest. Omdat afscheid zo belangrijk is en ze het voor het dier zo "normaal" mogelijk willen laten verlopen. Dus geen onherkenbaar ingepakte baasjes. Het was ook mijn grootste nachtmerrie maar goddank mochten we er beiden bijzijn. Dierenarts was wel heel grondig beschermd met ffp2 masker ook.

De kapper waar ik bij hoge uitzondering ben geweest pas. Hield een klant per keer aan, zij liep liever inkomsten mis dan teveel mensen in de salon. Dus alleen een kapster en een klant per keer.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:58

bigone schreef:
DuoPenotti schreef:
Sterkte aksja

Onze da doet daar gelukkig niet moeilijk over alhoewel ik ze in principe thuis in laat slapen maar dat is niet voor iedereen haalbaar.
Weet je wat ik zo apart vindt, één persoon bij inslapen huisdier en de wereld is te klein, in het begin van de crisis soms geen persoon bij het overlijden van mensen en dat was heftig en zwaar maar blijkbaar geen aanzet tot vaccineren voor sommigen.

Goed om te weten dat het dus ook anders kan.
Ik had al langer mijn twijfels over deze voorheen erg fijne DA praktijk (ook voor de paarden), maar dit is de druppel: wij zijn klant-af.

Bedankt voor de steunbetuigingen, doet me goed :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:00

bigone schreef:
DuoPenotti schreef:
Sterkte aksja

Mee eens hoor, al is het natuurlijk niet helemaal te vergelijken - in verschillende opzichten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:13

Gelukkig is dat bij mensen ook terug gedraaid. En heb naasten afscheid zien nemen. Met meerdere tegelijk. Gelukkig maar want het was echt mensonterend. Maar in de eerste golf wisten ze echt niet waar ze mee te maken hadden. Zeker hier in Europa niet. Gelukkig kende we dit niet. Maar daardoor toen ook van die maatregelen.

Van mens en dier moet afscheid kunnen nemen. Een dierenarts die er zo streng aan vast houd... Nee sorry... Dierenarts zijn is ook met mensen om kunnen gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:21

Askja schreef:

Nee, is niet standaard en ik vind dit ook wel heel erg star van zo'n praktijk. Sterkte ermee, het is al niet leuk en op zo'n manier al helemaal niet.

Mijn praktijk wilde vorig jaar ook niet aan huis komen om mijn demente hond te laten inslapen. Ik heb mijn paarden-DA gevraagd of zij het wilde doen (werkt aan een gemengde praktijk, doen dus ook kleine huisdieren). Geen probleem, we konden dat bovendien buiten in ons half-overdekte zitje doen, dus ook nog 'veilig'.

Dus je moet soms wat creatief doen. Beide praktijken wilden er trouwens aan meewerken, dat maakt natuurlijk ook uit. Hondenpraktijk begreep het ook wel.