Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:09

De economische krimp in België en Duitsland is een stuk hoger, dus de noodzaak is daar ook hoger om een deel van de MKB enz. weer open te gooien, denk ik zo.

imaudy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:13

secricible schreef:
Dat is vanaf het begin al toch? Dat gemiep van BE op NL en andersom als de 1 strenger is dan de ander? :D

Zie dat 7dgn gemiddelde van NL per 1 miljoen over de besmettingen in NL toch echt nog stuk hoger liggen dan in BE en DUI dus durf nog niet te hopen op die kappers. Denk dat ik toch die tondeuse moet gaan pakken -O-

Ik heb gister het kapsel bewonderd van iemand die idd de tondeuse had gepakt.. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:13

Maar de kapper is juist een branche waar je de maatregelen goed kan volgen(mondkapje, bco onderzoek

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:15

imaudy schreef:
secricible schreef:
Dat is vanaf het begin al toch? Dat gemiep van BE op NL en andersom als de 1 strenger is dan de ander? :D

Zie dat 7dgn gemiddelde van NL per 1 miljoen over de besmettingen in NL toch echt nog stuk hoger liggen dan in BE en DUI dus durf nog niet te hopen op die kappers. Denk dat ik toch die tondeuse moet gaan pakken -O-

Ik heb gister het kapsel bewonderd van iemand die idd de tondeuse had gepakt.. :')

Doe ik al tien jaar :')

imaudy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:27

Exitium schreef:
imaudy schreef:

Doe ik al tien jaar :')

Dan heb je al wat meer ervaring :D

Hebben die mensen die zo graag naar de kapper willen niet iemand in de buurt die een beetje kan knippen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 02:00

sureido schreef:
Jester_ schreef:
Anders gaat iedereen richting duitsland of belgie

Maar hier om moeten ze wel een beetje volgen.

Dus ze zouden in Nederland wel de versoepelingen moeten volgen maar niet de zwaarte van de maatregelen >;)
Dat is een zeer kromme en egoïstische redenering op z’n best.

sureido

Re: Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 02:09

Waar heb jij het over? Ik zeg buurlanden. Frankrijk ligt volgens mij niet aan Nederland? Nederland volgt Duitsland echt al zo een beetje de gehele Corona crisis kwa maatregelen, dus Rutte is egoïstisch en krom? :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 07:28

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:47

Om ongeveer 10:00 uur begint het hoger beroep (inhoudelijk) in de zaak van de avondklok, ik ga het live volgen als dat mogelijk is. Verwacht weer een heel mediacircus van VW en WE...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:07

Mars schreef:
Rutte heeft gisteren aangegeven geen goede hoop te hebben dat er na 2 maart iets versoepeld gaat worden.
Zie: https://nos.nl/artikel/2369268-rutte-zi ... maart.html

Die is inmiddels al 2-3 keer gedeeld denk ik zo in dit topic. Maar met ‘ze gaan kijken naar scholen en iets voor de economie’ bedoelen ze dus middelbare scholen en kappers.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:15

sureido schreef:
Waar heb jij het over? Ik zeg buurlanden. Frankrijk ligt volgens mij niet aan Nederland? Nederland volgt Duitsland echt al zo een beetje de gehele Corona crisis kwa maatregelen, dus Rutte is egoïstisch en krom? :')

In Duitsland is de kinderopvang nog dicht toch? De lockdown is daar nu nog strenger dan in NL?
Belgie is iets soepeler dan NL volgens mij?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:24

secricible schreef:
Laat ik mezelf anders formuleren: ik denk dat een forse code zwart waarbij heel NL zijn leven niet meer zeker is omdat de kans bestaat dat jij of je familie geen zorg meer krijgt als je iets overkomt, zoveel meer psychisch leed oplevert dan dat economische situaties ooit kunnen doen.
Code zwart betekend dat als je een auto-ongeluk krijgt er geen zorg is. Als je je been breekt, je daar mee moet blijven lopen, als je moet bevallen en er gaat iets mis je sterft.

Ik denk persoonlijk dat het leed, fysiek en pychisch, dat dat oplevert niet te evenaren is met economische maatregelen. Dat is wat ik bedoel met “dat ondernemers neervallen met bosjes bij zelfmoord”.

De vraag is hoe groot de kans is dat dit “code zwart” scenario van toepassing zou zijn bij het geven van iets meer vrijheden aan de samenleving.

Daarnaast gaat het niet enkel om economisch leed. Het zijn niet alleen de ondernemers die hier (mogelijk) psychisch onder lijden. De ondernemers lijden hier psychisch én economisch onder. Jongeren, studenten, volwassenen en ouderen worden ook ingeperkt in een van de eerste levensbehoeften: sociaal contact en krijgen minder kans tot zelfontplooiing door het (praktisch) stilleggen van fysiek onderwijs. Daar komt het gebrek aan autonomie nog bij. Je wordt geacht niet zelf te kunnen beslissen of om 22:00 een rondje met je huisgenoot door de buurt wandelen met de hond veilig genoeg is besmettingen te voorkomen.

Het gebrek aan fysiek contact, zelfontplooiingen en autonomie is killing voor de psychische gezondheid van mensen in eender welke “groep” ze vallen.

Daar zou van mij écht meer aandacht aan mogen worden besteedt. Gezondheid is veel meer dan het niet hebben van een virus.

Zodra de zelfmoordcijfers gaan stijgen, ben je veel en veel te laat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:29

secricible schreef:
sureido schreef:

In Duitsland is de kinderopvang nog dicht toch? De lockdown is daar nu nog strenger dan in NL?
Belgie is iets soepeler dan NL volgens mij?

Maar in Duitsland verschilt het volgens mij een klein beetje per deelstaat, maar in grote lijnen volgt Nederland Duitsland redelijk op het hele jaar al. Daarom verbaasde mij het gister niet heel veel dat ze ook hier over de kapper begonnen.

Ze mogen Duitsland van mijn part wel volgen nog in de verplichte FP2 maskers.

België heeft winkels open maar hele strenge regels daar aan hangen volgens mij, en de scholen al open.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:40

996981 dat is de hamvraag ja.

Als je van mening bent dat het zo'n vaart niet loopt dan kan ik me voorstellen dat je bent voor versoepelingen.
Ik denk persoonlijk dat we er helemaal niet zo ver vanaf zitten als we versoepelen op dit moment. We stagneren al met maatregelen, laat staan met versoepeling.

En idd, gezondheid is meer dan het niet krijgen van het virus.
Maar ik denk dus dat met een code zwart er ook een berg psychisch leed meekomt naast het fysieke leed. Ook dat levert onzekerheid op namelijk en angst en weet ik wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:47

sureido schreef:
Nou ja, ik woon echt 1 km van de grens dus als het me echt te ver gaat en te lang gaat duren ben ik toch zo om :o mijn kapper van ‘thuis’ is sowieso in België eigenlijk. Maar ik was van plan trouw te blijven hier in mijn studentenstad. Maar als het echt te lang gaat duren..

Tanken doe ik trouwens ook nog steeds in België, scheelt 50 cent de liter zo wat 8)7 dat is toch heel wat.

Er is een reisverbod in België. Wij mogen niet naar het buitenland, buitenlanders mogen niet naar ons komen voor niet noodzakelijke dingen. Geen bakker of voedingswinkel dichtbij aan jou kant van de grens, maar wel aan de andere kant, is voor een grensbewoner een geldige reden om even de grens over te gaan. Een kapper, fun shoppen of wandelen niet. De zelfstandigen hier kunnen trouwens een serieuze boete krijgen als ze de regels overtreden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:52

SVRL schreef:
sureido schreef:
Nou ja, ik woon echt 1 km van de grens dus als het me echt te ver gaat en te lang gaat duren ben ik toch zo om :o mijn kapper van ‘thuis’ is sowieso in België eigenlijk. Maar ik was van plan trouw te blijven hier in mijn studentenstad. Maar als het echt te lang gaat duren..

Tanken doe ik trouwens ook nog steeds in België, scheelt 50 cent de liter zo wat 8)7 dat is toch heel wat.

Er is een reisverbod in België. Wij mogen niet naar het buitenland, buitenlanders mogen niet naar ons komen voor niet noodzakelijke dingen. Geen bakker of voedingswinkel dichtbij aan jou kant van de grens, maar wel aan de andere kant, is voor een grensbewoner een geldige reden om even de grens over te gaan. Een kapper, fun shoppen of wandelen niet. De zelfstandigen hier kunnen trouwens een serieuze boete krijgen als ze de regels overtreden.

Tanken mag zeker wel, aangezien het een grensgemeente is. Mijn moeder is hier ook al op gecontroleerd en geen boete gekregen.

Belgen komen hier nog massaal naar de Appie dus het zal allemaal dan wel meevallen denk ik zo.

Edit: als kapper niet mag, doe ik dat uiteraard niet. Maar ik wacht sowieso even af wat ze hier gaan doen met de kapper. En anders bel ik wel eventjes.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:01

secricible schreef:
996981 dat is de hamvraag ja.

Als je van mening bent dat het zo'n vaart niet loopt dan kan ik me voorstellen dat je bent voor versoepelingen.
Ik denk persoonlijk dat we er helemaal niet zo ver vanaf zitten als we versoepelen op dit moment. We stagneren al met maatregelen, laat staan met versoepeling.

En idd, gezondheid is meer dan het niet krijgen van het virus.
Maar ik denk dus dat met een code zwart er ook een berg psychisch leed meekomt naast het fysieke leed. Ook dat levert onzekerheid op namelijk en angst en weet ik wat.

Onzekerheid en angst is er nu ook, ondanks de maatregelen. Er zijn mensen die bijna de deur niet uitgaan en toch Corona krijgen.

Wat je in mijn ogen vergeet in je Posts is dag een depressie niet van de een of andere dag ontstaat. Hier gaat vaak al een periode aan vooraf, waarin men zich psychisch niet oké voelt. Pas actie ondernemen als men zelfmoord gaat plegen is dus echt niet oké. Immers gaat aan zelfmoord vaak al een lange periode van depressie vooraf en aan de periode van depressie gaat al een periode van minder psychisch welbevinden vooraf.

Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Hoe ik sta tegenover maatregelen en versoepelingen staat daar los van.

Ik werd gewoon misselijk van je post over zelfmoord en wilde dat uiten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:07

Ik besef me heel goed dat daar heel veel aan vooraf gaat. Maar ik denk nog steeds dat het psychisch leed van een code zwart nog veel forser is. De angst dat de hond uitlaten en struikelen je je voet kan kosten omdat je geen zorg kan krijgen en een onschuldige aandoening de dood kan betekenen. Dat je kind dat verkouden wordt hopelijk niet benauwd wordt omdat ze dan mogelijk gewoon stikken.
En dat voor àlle Nederlanders, in plaats van alleen de ondernemers.

Maar opnieuw, als je denkt dat code zwart wel meevalt en voorlopig niet aan de orde is dan snap ik dat je daar anders naar kijkt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:12

secricible schreef:
Ik besef me heel goed dat daar heel veel aan vooraf gaat. Maar ik denk nog steeds dat het psychisch leed van een code zwart nog veel forser is. De angst dat de hond uitlaten en struikelen je je voet kan kosten omdat je geen zorg kan krijgen en een onschuldige aandoening de dood kan betekenen. Dat je kind dat verkouden wordt hopelijk niet benauwd wordt omdat ze dan mogelijk gewoon stikken.
En dat voor àlle Nederlanders, in plaats van alleen de ondernemers.

Maar opnieuw, als je denkt dat code zwart wel meevalt en voorlopig niet aan de orde is dan snap ik dat je daar anders naar kijkt.

Je laatste alinea. Zo jammer. Ik vind je over het algemeen een respectvolle poster, maar ik vind dat je hier teveel aannames doet en weinig zelfreflectie laat zien. Daarnaast mist in mijn ogen het respect naar de mensen die nu psychisch in de knoop zitten. Alsof hun lijden er pas toe doet, of deed, op het moment dat ze er (massaal) besluiten een einde aan te maken doordat ze geen uitweg meer zien.

Een heel onmenselijke benadering vind ik het.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:16

Die onrespectvolle toon lees ik helemaal niet in de berichten van secricible? Ze geeft alleen aan dat een code zwart waarschijnlijk voor heftiger psychisch leed zal zorgen dan sommige mensen nu denken.
Laatst bijgewerkt door Ann op 19-02-21 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:17

Ann schreef:
Die onrespectvolle toon lees ik helemaal niet in de berichten van secricible? Ze geeft alleen aan dat een code zwart waarschijnlijk voor heftiger psychisch leed zal zorgen dan sommige mensen nu denken.

Dat snap ik.

Het betekent echter niet dat mensen die nu psychisch lijden door de huidige maatregelen er pas toe doen op het moment dat ze met bosjes zelfmoord gaan plegen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:20

996981 schreef:
Ann schreef:

Dat snap ik.

Het betekent echter niet dat mensen die nu psychisch lijden door de huidige maatregelen er pas toe doen op het moment dat ze met bosjes zelfmoord gaan plegen.

Laten we hopen dat het niet zover gaat komen. Het is vooral ergerlijk dat dit door het trage vaccineren allemaal nog langer gaat duren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:21

996981: je hebt in mijn berichten eerder ook al een onrespectvolle toon jegens psychische problemen gelezen die er niet was... Ligt het daar dan misschien aan, dat je wellicht toch een toon leest die er niet is, omdat je zelf ervaring ergens mee hebt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:23

Jawel. Er wordt in mijn ogen wel gebagatelliseerd. Maar het heeft wellicht ook te maken met je eigen ervaringen. Ik heb helaas ervaring met een aantal depressies en zelfdodingen in de familie. Dan kijk je wellicht met een andere blik naar psychisch lijden dan wanneer het een “ver van je bed show” is.

Ik heb ook geen behoefte aan een uitgebreide discussie over wat erger is. Psychisch lijden door maatregelen of psychisch lijden door het openen van de samenleving en een eventueel volgende code zwart voor de zorg.

Ieder persoon dat psychisch lijdt is erg en er één teveel. Of dit leidt tot zelfmoord is in mijn ogen geen graadmeter om te bepalen of het collectief lijden ernstig genoeg is/was
Laatst bijgewerkt door 996981 op 19-02-21 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:23

Cer schreef:
996981: je hebt in mijn berichten eerder ook al een onrespectvolle toon jegens psychische problemen gelezen die er niet was... Ligt het daar dan misschien aan, dat je wellicht toch een toon leest die er niet is, omdat je zelf ervaring ergens mee hebt?

Zou kunnen. Ik kan dat niet objectief voor mijzelf bepalen.