Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:38

:+ :+

Zelfde met modder ook... Ze fietsen daar toch om SCHOON te blijven. Wie bedenkt die vieze modder en regen. Daar is toch geen mens op gebouwd??

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:55

Femke_Tweety schreef:
Maar de grote vraag blijft toch wel: bij hoeveel bomen begint het bos eigenlijk?

Hier al bij een lapje van 10x10 meter waar bomen op staan :))

Anoniem

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:12

Ah oef, ben dan toch niet gek om het abnormaal te vinden om op een bospad de boomwortels weg te willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:39

Als dat een wandelpad of fietspad is met asfalt en ze komen daar doorheen en veroorzaken ongevallen, dan begrijp ik het. Maar zolang ze ondergrond zitten of niet er bovenuit kronkelen waardoor je paard erin kan haken en struikelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:49

Varekaj schreef:
Als dat een wandelpad of fietspad is met asfalt en ze komen daar doorheen en veroorzaken ongevallen, dan begrijp ik het. Maar zolang ze ondergrond zitten of niet er bovenuit kronkelen waardoor je paard erin kan haken en struikelen...

Het is een gewoon zandpad en het zijn echt geen uitstekende wortels,

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:13

Femke_Tweety schreef:
Maar de grote vraag blijft toch wel: bij hoeveel bomen begint het bos eigenlijk?

Nederland zou Nederland niet zijn als we daar geen regel voor zouden hebben. Die luidt: een bos is een groep bomen van ten minste 1000 vierkante meter. Maar er zijn natuurlijk altijd andere definities. In de biologie wordt meestal aangehouden dat als je tussen bomen staat en minstens 64 procent van de lucht wordt bedekt door boomkruinen, je in een bos bent. Ook 21 bomen naast elkaar mag je als ‘bos’ betitelen, zo zegt de boswet.

21 bomen dus.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:24

Varekaj schreef:
Maar waarom klagen mtb'ers over wortels op een RUITERpad?

Ik vindt boomwortels als mtb'er juist wel leuk :') op routes hier in Drenthe maken ze daar juist gebruik van boomwortels.

Alleen soms een klap op je rug is niet zo lekker :') maar wat moeten de mtb'ers ook op een ruiterpad? Ik ben wel eens paarden tegen gekomen op een mtb route met gevaarlijke afdalingen waar ik mijn paard voor geen goud vanaf zou laten lopen :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:30

Absolem schreef:
Femke_Tweety schreef:

Nederland zou Nederland niet zijn als we daar geen regel voor zouden hebben. Die luidt: een bos is een groep bomen van ten minste 1000 vierkante meter. Maar er zijn natuurlijk altijd andere definities. In de biologie wordt meestal aangehouden dat als je tussen bomen staat en minstens 64 procent van de lucht wordt bedekt door boomkruinen, je in een bos bent. Ook 21 bomen naast elkaar mag je als ‘bos’ betitelen, zo zegt de boswet.

21 bomen dus.

:D _/-\o_ :D

Hahaa, waar bokt al niet goed voor is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:25

Ik had op mijn vorige weide 2 zijden waar in totaal samen zo'n 45 knotwilgen stonden. Ga me nou niet vertellen dat dat als bos gezien kon worden :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:43

Varekaj schreef:
Ik had op mijn vorige weide 2 zijden waar in totaal samen zo'n 45 knotwilgen stonden. Ga me nou niet vertellen dat dat als bos gezien kon worden :')

Nee, jij zit in België. Daar begint het bos bij 50. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:05

Nou als het zo blijft regenen deze week wordt mijn huidige weide alsnog een moeras. Niet bepaald een betere optie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:57

Kijk nou toch, wat ik in t regionale nieuws tegen kom over loslopende honden in de natuur en dan specifiek in mijn regio.

Citaat:
Hondenlosloopgebied
Het hondenlosloopgebied is gemarkeerd met groene paaltjes en met bebording. De hond mag loslopen, maar de eigenaar moet de hond wel onder appel hebben. De hond mag weliswaar loslopen, maar mag andere bezoekers geen overlast bezorgen. De gemeente Rheden is trots op het losloopgebied, maar het is belangrijk dat we hier verantwoordelijk en zuinig mee omspringen.

Extra controles
Net als in de andere natuurgebieden in onze gemeente zijn handhavers op de Veluwe daarom extra alert op loslopende honden buiten de hondenlosloopgebieden. Handhavers die een overtreding constateren schrijven een bekeuring (á € 109,00 inclusief administratiekosten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:22

Marije_jiplover schreef:
Kijk nou toch, wat ik in t regionale nieuws tegen kom over loslopende honden in de natuur en dan specifiek in mijn regio.

Citaat:
Hondenlosloopgebied
Het hondenlosloopgebied is gemarkeerd met groene paaltjes en met bebording. De hond mag loslopen, maar de eigenaar moet de hond wel onder appel hebben. De hond mag weliswaar loslopen, maar mag andere bezoekers geen overlast bezorgen. De gemeente Rheden is trots op het losloopgebied, maar het is belangrijk dat we hier verantwoordelijk en zuinig mee omspringen.

Extra controles
Net als in de andere natuurgebieden in onze gemeente zijn handhavers op de Veluwe daarom extra alert op loslopende honden buiten de hondenlosloopgebieden. Handhavers die een overtreding constateren schrijven een bekeuring (á € 109,00 inclusief administratiekosten).

Ik heb zondag nog een praatje gemaakt met mensen die hun hond los hadden waar het niet mag. Hond was netjes opgevoed en veroorzaakte totaal geen overlast. Vind het voor zo'n mensen wel zuur dat er zulke hoge boetes op staan. Langs de andere kant is dit wel het logische gevolg van alle overlast die er is door onopgevoede loslopers.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:44

Ook een net opgevoede hond kan in een niet losloopgebied net even van het pad af lopen en op jonge reeën stuiten, bv.
Dus tja, een hond die niet los mag, mag niet los, daar ben ik t in principe toch echt wel mee eens.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:32

Marije_jiplover schreef:
Ook een net opgevoede hond kan in een niet losloopgebied net even van het pad af lopen en op jonge reeën stuiten, bv.
Dus tja, een hond die niet los mag, mag niet los, daar ben ik t in principe toch echt wel mee eens.

Of broedvogels oid. Vast is vast. En daarbij zijn die honden die zo goed luisteren enorm zeldzaam.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:17

Marije_jiplover schreef:

Nah en mijn schoonfamilie woont in jou omgeving en er zijn ook echt zat gebieden waar de hond los mag. Echt veel meer dan waar wij wonen in het noorden bijvoorbeeld.
Wij wonen wel vlakbij een gebied waar de hond ook niet los mag maar waar je dus ook geen boete krijgt als je hond onder apél is. Wij hebben 1 hond die gewoon nooit los mag (echt heel hoog in jacht, zelfstandige jager etc) maar ook 1 die het hele rondje naast je loopt of een halve meter er voor of er achter. Die boswachter geeft ook aan dat is helemaal prima.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:03

Er is in onze gemeente inderdaad ruimte genoeg om de hond los te laten lopen.
Oa dus het Rozendaalse Veld, wat echt groot is, daar kun je meer dan een uur in rondlopen zonder buiten de losloopzone te komen :j

En dan zijn er dichterbij de dorpen zelf ook nog kleinere losloopzones voor als je net even wat minder tijd hebt.

Maar ik ben dus best blij dat ze het hier in het artikel ook hebben over loslopende honden die wél onder appèl moeten staan, overige bezoekers van het gebied niet mogen hinderen.
Er zijn nl best wel wat hondenbezitters die vinden dat je niet moet zeuren over een tegen je opspringende hond, want het is losloopgebied.

En hou me ten goede, ik heb de laatste tijd heel weinig discussies met mensen hoor, de meeste mensen roepen hun hond netjes bij zich als die losloopt en als ze m elders in t bos, aan zo'n lange flexlijn hebben, korten ze die netjes in wanneer ze mij te paard aan zien komen.
Ik ga dan netjes stappen, zeg mensen vriendelijk goede dag en wens ze een prettige wandeling en meestal krijg ik dan hetzelfde terug gewenst.

Maar ik heb ook discussies gehad met mensen die vragen waarom ik dan toch met het paard over het losloopgebied kom rijden, dat is toch vragen om problemen?
En dan heb ik t over t losloopgebied aan de bosrand, daar waar ik het bos in rijd, en waar dus de ruiterroute start in het losloopgebied.
Tja, sorrie, maar ik wil graag het bos in en moet daarvoor tenminste 500 m over dit losloopgebied heen.
Er is een ruiterroute dus ik ben daar volkomen legaal, er is een losloopgebied, we hebben dus rekening te houden met elkaar. Maar dat hoeft toch niet per definitie tot problemen te leiden, wanneer mensen hun hond onder appèl hebben en ik niet in volle galop voorbij ook sjezen?

Samen rekening houden met elkaar, dan is er ruimte genoeg voor iedereen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:26

Op de Veluwe gaat de provincie gelukkig maatregelen nemen om kwetsbare natuur en het wild te beschermen en rust te geven:
https://www.gelderland.nl/bestanden/Gel ... le_PvA.pdf

Ik ben helemaal voor. Al betekent dat dat ik op sommige stukken niet meer zal kunnen rijden. Maar dit is gewoon hard nodig. En toch is er een felle discussie hierover gaande...Gemeenten, inwoners en de toeristische sector zijn het er niet mee eens. Die zien de Veluwe als hun gemeengoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:17

Nu moet het niet gekker worden. Ik was vandaag op buitenrit, paard had net een ontplof momentje en op dat moment waren er enkele jonge gasten met hun gsm aan het klooien op een zandduin. Hoor ik 1 van die gasten roepen: ik wil op die paard. Euh, dacht het niet, dus ik rij gewoon verder. Hoor ik kei hard: mevrouw, mevrouw wacht eens even, ik wil op die paard. Enfin, rem op en omgedraaid, want blijkbaar hadden ze ook de achtervolging ingezet. Zegt die gast, mevrouw ik wil op die paard voor mijn videoclip die ik aan het opnemen ben. Nauw daag, paard is 6,volop aan het puberen daar zet ik echt geen wildvreemde op, ik antwoord neen op zijn vraag. Begon ie nog te vragen waarom. Echt ? Moet ik nu echt verantwoording afleggen waarom ik iemand niet op mijn paard wil zetten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:23

Mensen beseffen niet dat het geen fiets is waar je zomaar even opstapt en weg rijdt. Ik had niet eens gereageerd denk ik.

Ik heb vanmorgen even gewandeld, ik vond het voor een doordeweekse ochtend toch behoorlijk druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:53

SusanH schreef:
Mensen beseffen niet dat het geen fiets is waar je zomaar even opstapt en weg rijdt. Ik had niet eens gereageerd denk ik.

Ik heb vanmorgen even gewandeld, ik vond het voor een doordeweekse ochtend toch behoorlijk druk.

Ik wilde eerst doorrijden, maar ik wist niet met hoeveel jongens ze daar op die duin zaten en 1 van hen kwam me al achterna. Had ook geen zin om de pas afgesneden te worden aan de andere kant. Moet ook eerlijk toegeven dat ik een beetje bang was om uitgescholden te worden als ik stug bleef door rijden.

Hier was het ook redelijk druk voor een weekdag, maar het volk zat wel redelijk verspreid, waardoor het nog redelijk fijn rijden was.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:53

eekhoornerik schreef:
Op de Veluwe gaat de provincie gelukkig maatregelen nemen om kwetsbare natuur en het wild te beschermen en rust te geven:

Ik ben helemaal voor. Al betekent dat dat ik op sommige stukken niet meer zal kunnen rijden. Maar dit is gewoon hard nodig. En toch is er een felle discussie hierover gaande...Gemeenten, inwoners en de toeristische sector zijn het er niet mee eens. Die zien de Veluwe als hun gemeengoed.

Nee dat is niet zo, we willen erbij betrokken worden. Wij zijn er al een jaar met een werkgroep mee bezig en
worden aan het lijntje gehouden en niet geïnformeerd. We zijn niet tegen recreatiezonering maar we willen meebeslissen want wij weten beter welke delen moeten/kunnen worden afgesloten en welke open kunnen blijven.
Er zijn al heel veel stukken afgesloten de laatste jaren, we willen niet in ons dorp worden opgesloten.
Niet zo snel conclusies trekken :n

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:47

SusanH schreef:

Ik was vanmorgen om 9u en 12u bij Kwintelooijen en reed rond 13u langs de Dijkstraat/Slaperdijk, wat een drukte! Voel me bijna schuldig als ik dan de auto neerzet bij Kwint, maar ik kwam om de boswachter te helpen. Vanwege de coronamaatregelen rij ik met mijn eigen auto naar het punt waar we hebben afgesproken en klim dan achterop zijn aanhanger om het bos in te gaan. Vond trouwens dat we niet veel mensen tegenkwamen onderweg en we hebbe toch aardig het hele stuk bos daar doorkruist.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:18

Hilary schreef:
SusanH schreef:

Ik was vanmorgen om 9u en 12u bij Kwintelooijen en reed rond 13u langs de Dijkstraat/Slaperdijk, wat een drukte! Voel me bijna schuldig als ik dan de auto neerzet bij Kwint, maar ik kwam om de boswachter te helpen. Vanwege de coronamaatregelen rij ik met mijn eigen auto naar het punt waar we hebben afgesproken en klim dan achterop zijn aanhanger om het bos in te gaan. Vond trouwens dat we niet veel mensen tegenkwamen onderweg en we hebbe toch aardig het hele stuk bos daar doorkruist.

Daar is het idd altijd heel druk met parkeren. Zeker in het weekend is het gekkenhuis.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:46

justkid schreef:
eekhoornerik schreef:

Nee dat is niet zo, we willen erbij betrokken worden. Wij zijn er al een jaar met een werkgroep mee bezig en
worden aan het lijntje gehouden en niet geïnformeerd. We zijn niet tegen recreatiezonering maar we willen meebeslissen want wij weten beter welke delen moeten/kunnen worden afgesloten en welke open kunnen blijven.
Er zijn al heel veel stukken afgesloten de laatste jaren, we willen niet in ons dorp worden opgesloten.
Niet zo snel conclusies trekken :n

Dank voor je toelichting, ik kreeg dit gevoel door artikelen in de lokale media deze week.
Maar je schrijft dat jullie (de werkgroep neem ik aan) beter weten welke gebieden er dicht of open kunnen. Zit Staatsbosbeheer of GLK ook in de werkgroep?

Ik ben erg geïnteresserd in het onderwerp (woon zelf ook op de Veluwe). Houd ontzettend veel van de natuur, maar zie ook hoe deze steeds meer verstoord wordt.

Mag ook per pb hoor. Zoals gezegd ik ben oprecht geïnteresseerd en wil er graag meer over weten:).