Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:27

Het geheel van liefde; van verliefd, lust tot échte, de chemie van al is gewéldig.
Het is het risico van emotioneel investeren meer dan waard.
Geniet ervan en niet met mate!*
Ga ervoor, helemaal; A3VT!**

* opdat niemand interpreteert; dat is een kwinkslag naar een oude waarschuwing onder reclame voor alcoholhoudende drank; ´Geniet, maar drink met mate.´

** Spaans woordgrapje; a trés vete; atrévete; durf er voor te gaan.

Mungbean

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:37

Ik heb laatst met lichte verbazing (maar zonder oordeel) naar een serie gekeken over matchmaking waarbij je iemand opdracht geeft voor jou een partner te zoeken. Amerikaanse mannen en vrouwen (met indiaase roots) gaven aan het daten maar vermoeiend en lastig te vinden en gaven het dus liever uit handen.
Toen ik daar even over nagedacht had zie ik eigenlijk geen verschil met Tinder, maar dan gewoon persoonlijker en kleinschaliger.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:35

superpony schreef:
present schreef:
Ik heb niet geschreven dat ik het raar vind (dat vind ik ook niet), alleen dat je het niet zo vaak hoort. Ik kan me jouw gebrek aan enthousiasme over het huwelijk heel goed voorstellen, maar de teleurstelling van je man ook. Dat hij het na al die tijd en ondanks jouw weerzin toch heeft gevraagd laat misschien wel zien dat het voor hem toch belangrijker is dan hij wilde toegeven. Waar je schrijft over wat je tijdens de ceremonie gezegd hebt moest ik eerlijk gezegd even plaatsvervangend slikken.

Hoe slikken? Van oeps of emotie?

Laat ik zeggen dat ik niet voor die formulering zou hebben gekozen. Er spreekt niet alleen weinig animo voor het huwelijk uit, maar ook weinig overtuiging of liefde voor je man in het algemeen. Alsof het meer iets is wat je is overkomen en waar je je bij hebt neergelegd in plaats van een bewuste keuze. Het komt op mij inderdaad lomp over, maar als je man maar weet hoe je het echt bedoelde en dat zal ongetwijfeld het geval zijn.

superpony schreef:
Mensen zijn vrij egoistisch en toch lukt het haast niet om met mensen om te gaan en altijd eerlijk te zijn, nooit een meningsverschil te hebben etc. Ik kan mn hart niet geven als ik mensen niet volledig vertrouw.

Dat snap ik, maar vertrouwen is een keuze en in de liefde is het voor mij toch ook wel een kwestie van je hart toewerpen en erachteraan springen. Niet aan de eerste de beste natuurlijk, maar als het zover is niet twijfelen. Liefde is juist niet egoïstisch, of hoort het althans niet te zijn.

Huertecilla schreef:
Wederom ´leek´. Weer negatief opgevat.

Ik geef hem nota bene gelijk! Haak er juist op in :)*

Steek ook nog de draak met mijn leeftijd...

Nou, je komt soms wel wat wijsneuzerig over hoor. Dat durf ik als opperwijsneus wel te schrijven. Desalniettemin verbaas ik mij er ook over hoe vaak mensen precies het tegenovergestelde lezen van wat er feitelijk staat.

Sizzle schreef:
Ik heb laatst met lichte verbazing (maar zonder oordeel) naar een serie gekeken over matchmaking waarbij je iemand opdracht geeft voor jou een partner te zoeken. Amerikaanse mannen en vrouwen (met indiaase roots) gaven aan het daten maar vermoeiend en lastig te vinden en gaven het dus liever uit handen.
Toen ik daar even over nagedacht had zie ik eigenlijk geen verschil met Tinder, maar dan gewoon persoonlijker en kleinschaliger.

Lijkt mij juist wel heel anders eigenlijk. Als iemand anders moeite heeft gedaan om een geschikte partner voor je te vinden kan ik mij voorstellen dat je hogere verwachtingen hebt en daarom meer moeite doet om iemand te leren kennen. Wellicht dat de teleurstelling wel ook groter is als het op niets uitloopt. Bij Tinder swipe je bij het eerste het beste minpuntje meteen verder naar de volgende toch? Ik betwijfel of dat nou zo'n goeie manier is om liefde te vinden. Voor sommige mensen zal het vast werken, maar er raken er ook een hoop door 'verpest' ben ik bang. Het zou niets voor mij zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:00

Ik heb nog nooit op tinder gekeken dus ik kan niet echt een oordeel geven, maar de bemiddelaar is in feite een minidatabank en tinder een reuzedatabank :D
Zo stel ik me dat voor altans. Het zou ook niet direct iets zijn wat me zou aantrekken (tinder ook niet) maar het is wellicht veiliger omdat de voorselectie al gedaan is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:25

Sizzle schreef:
Ik heb nog nooit op tinder gekeken dus ik kan niet echt een oordeel geven,

doch wel een mening erover :x

Déze huwelijksmakelaar kan je zien in het historische kader van het huwelijk: Dat het een verbintenis is op basis van rationele criteria met als doel de middelen van beide partijen te versterken.
In veel culturen is dat nog steeds zo. Bv de Indiaase.
Zoals ik al eerder aangaf is ons concept van huwelijk uit liefde slechts één culturele invulling.
Over de twee in context was de uitspraak van Johann Wolfgang von Goethe :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:29

Wie heeft er een mening over?

Ik heb persoonlijk echt geen enkel benul hoe effectief het is. Wel ken ik 2 internet relaties die inmiddels al 20 jaar bij elkaar zijn <3

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:35

present schreef:
Nou, je komt soms wel wat wijsneuzerig over hoor.

Leer evenwel van élke relatie.
Dat is een nog niet specifiek genoemd aspect van meerliefde; meer perspectief door meer verschillende inbreng door meer partners.
Je weet nl niet wat je niet weet en een ander individue is per definitie dubbelop anders. Dubbelop want ander DNA én andere levenservaring. In een betekeninsvolle relatie raak je daarmee ´besmet´ want het daarmee kennismaken is vervolgens deel van joúw levenservaring. Zie het als het lezen van zeg een filosofie boek; wat je er ook van víndt, dat kan je niet ónlezen.
Is, oeps; ervaar ik, als heel motiverend. Zowel om iemand te leren kennen, daarin te investeren als mbt het aangaan van een nieuwe relatie wanneer de huidige onverhoopt de houdbaarheidsdatum bereikt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:36

Sizzle schreef:

Je schrijft dat de huwelijkmakelaar net een soort Tinder is :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:41

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:

Je schrijft dat de huwelijkmakelaar net een soort Tinder is :)*

Nee hoor, nu lees jij niet goed :D
Ik zei: zo stel ik me dat voor. Een soort mini kleine persoonlijke databank. Zo liet ze dat zien hoe ze een enorm portfolio had en dat ook met andere bemiddelaars uitwisselde. Daarmee onstaat er in feite een manueel gestuurde databank maar met veel betere zoekfilters.
Inderdaad zoals een persoonlijke makelaar (bemiddelaar) vs huizensite (tinder).
Ik kan me voorstellen dat zoiets goed kan werken.

Het ging hier trouwens voornamelijk om hoogopgeleide economisch onafhankelijke personen (m/v) in de US.

Edit: wat ik dan ook bijzonder vond is dat 1 vrouw doorgegeven werd aan een andere bemiddelaar omdat de oorspronkelijk niet in haar ‚segment‘ viel.
Dat ging over een vrouw die CEO was en waarbij het moeilijk was een man te vinden die daar niet ‚bang‘ voor was.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:32

Huertecilla schreef:
present schreef:
Nou, je komt soms wel wat wijsneuzerig over hoor.

Leer evenwel van élke relatie.
Dat is een nog niet specifiek genoemd aspect van meerliefde; meer perspectief door meer verschillende inbreng door meer partners.
Je weet nl niet wat je niet weet en een ander individue is per definitie dubbelop anders. Dubbelop want ander DNA én andere levenservaring. In een betekeninsvolle relatie raak je daarmee ´besmet´ want het daarmee kennismaken is vervolgens deel van joúw levenservaring. Zie het als het lezen van zeg een filosofie boek; wat je er ook van víndt, dat kan je niet ónlezen.
Is, oeps; ervaar ik, als heel motiverend. Zowel om iemand te leren kennen, daarin te investeren als mbt het aangaan van een nieuwe relatie wanneer de huidige onverhoopt de houdbaarheidsdatum bereikt.

Om die extra inzichten en het delen daarvan is het mij vooral te doen, maar dat was tussen de regels door waarschijnlijk al wel te lezen. Heb eigenlijk juist goede hoop dat dit helpt voorkomen dat mijn relatie de houdbaarheidsdatum bereikt. Weet nu in elk geval dat ik deze prikkeling niet meer missen kan wil. Tot dusver lijkt het te werken. Heb bovendien het idee hierdoor meer dan ooit te weten wat liefde voor mij betekent en dat dat op alle betrokken een positieve uitwerking heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:41

Het klinkt alsof jullie een hele speciale verbinding hebben waar alleen af en toe nog wat ruis op de lijn zit. Ik kan me voorstellen dat je daar voor wilt blijven strijden om dat te behouden en de ruis weg te poetsen :)

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 08:13

Ja. Ik denk wel dat echte liefde bestaat, maar ik denk ook dat je niet maar 1 echte liefde hebt. Mijn vriend en ik zijn dolgelukkig samen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet nét zo gelukkig met iemand anders kan/zou kunnen zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:12

Sizzle schreef:

Ik heb persoonlijk echt geen enkel benul hoe effectief het is. Wel ken ik 2 internet relaties die inmiddels al 20 jaar bij elkaar zijn <3

Ik heb ervaring met de Indiase cultuur.Daar worden inderdaad huwelijkspartners uitgezocht door familie en huwelijksmakelaars en astrologen. Het zelf uitzoeken wordt "love-marriage"genoemd integenstelling tot het arranged marriage.Het wordt daar als onzedelijk gezien om zelf te gaan daten.Maar relaties hebben daar altijd tot doel huwelijk en kinderen krijgen.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:20

Oh wat een grappig onderwerp. Echte liefde. Dat verschilt denk ik per persoon. Ik heb meerdere.. mijn man was op mijn 16e al mijn eerste echte liefde. Nu op mijn 43e nogsteeds mijn echte liefde. Altijd gelukkig?? Nou echt niet. Ook wij hebben elkaar wel eens aangekeken of er nog liefde was. Je moet in elkaar blijven investeren. Tijd en liefde. Naast mijn man heb ik nog 2 kinderen wat echte liefde is en mijn hondje Tommy is ook echte liefde ❤️❤️

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:17

anjali schreef:
Sizzle schreef:

Ik heb ervaring met de Indiase cultuur.Daar worden inderdaad huwelijkspartners uitgezocht door familie en huwelijksmakelaars en astrologen. Het zelf uitzoeken wordt "love-marriage"genoemd integenstelling tot het arranged marriage.Het wordt daar als onzedelijk gezien om zelf te gaan daten.Maar relaties hebben daar altijd tot doel huwelijk en kinderen krijgen.

Ja, dat principe was ik mee bekend en dat is inderdaad gewoon een totaal andere cultuur die niet te vergelijken valt. Maar die cultuur is blijkbaar ook aan het ontwikkelen want traditioneel was zeker voor vele niet perse de insteek. Veel van de opdrachtgevers waren in de 30, hadden al een beste carriere en ook al gedate en relaties achter de rug. Deze waren niet perse op zoek naar een traditioneel gezinnetje (sommige wel uiteraard). Er was bevoorbeeld iemand die door haar academische loopbaan gewoon nog nooit tijd gehad had om te daten. De reden dat ze de makelaar inschakelde was dat ze geen stabiele partner wisten te vinden. Een zeer moderne vorm dus van huwelijksmakelaars.
Uiteraard waren er ook opdrachtgevers waar het de ouders waren die hun zoon aan een vrouw wilde helpen omdat ze het „recht“ hadden op kleinkinderen, dat speelde dan wel in India. Maar mijn vergelijk met een exclusieve vorm Tinder kwam eigenlijk precies daar uit voort: Een van die mannen had al ruim 100 profielen afgewezen (geswiped) en met veel daarvan ook gedate. Om 100 vrouwen te kunnen aandragen met een bepaalde eissen lijst moet je best een fikse databank hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:06

present schreef:
Om die extra inzichten en het delen daarvan is het mij vooral te doen, maar dat was tussen de regels door waarschijnlijk al wel te lezen. Heb eigenlijk juist goede hoop dat dit helpt voorkomen dat mijn relatie de houdbaarheidsdatum bereikt. Weet nu in elk geval dat ik deze prikkeling niet meer missen kan wil. Tot dusver lijkt het te werken. Heb bovendien het idee hierdoor meer dan ooit te weten wat liefde voor mij betekent en dat dat op alle betrokken een positieve uitwerking heeft.

Voor mijn (ons) werkt het sinds de vorige eeuw :D
In mijn (ons) leven inderdaad een extra voor begrip/kennis van en ervaring met meer (échte) liefde; dat het als een diamant is; een juweel door de vele verschillende facetten.

Wat de verschillende facetten betreft schoot mij vanmorgen Der Harem te binnen. De Duitse media plakten dat etiket op een destijds roemrucht samenlevingsverband van 1 man met 5 vrouwen. De in feite geheel feministische groep zelf zag dat andersom; dat 5 vrouwen 1 man hadden.
Een imo toepasselijk voorbeeld van verschillen in perspectief en beleving. De groep is in de jaren zeventig begonen en bestaat nog steeds.

Een ander, NL, voorbeeld zijn de bruiden van Anton Heijboer. De media en maatschappij hebben dat altijd zeer negatief en roddelachtig benaderd terwijl het juist intelligente sterke vrouwen betrof, betreft.
https://www.plukdeliefde.nl/beroemde-no ... n-heyboer/
Al met al een prachtig, ánder, duurzaam voorbeeld van échte liefdes.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:11

present schreef:

Mag ik vragen of bij jou beide liefdes van elkaar af weten? Of verrijkt het jou, zodat beide kanten ook worden verrijkt? :)

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:22

Sizzle schreef:
Het klinkt alsof jullie een hele speciale verbinding hebben waar alleen af en toe nog wat ruis op de lijn zit. Ik kan me voorstellen dat je daar voor wilt blijven strijden om dat te behouden en de ruis weg te poetsen :)

Nee, het is helder. Die diepgang en het op gelijke hoogte kunnen sparren en daarin verbinding voelen is iets wat ik met mijn man nooit op die manier zal ervaren. Dat wist ik al veel langer, maar ik besefte me pas hoezeer ik het miste toen ik er bij iemand anders over struikelde. Maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat met die persoon (of iemand anders) alles gemakkelijker of leuker zou zijn. We halen de scherpte in elkaar naar boven en dat geknetter is lekker, maar niet als je een huishouden te bestieren hebt. Dat sluit aan op wat ik eerder schreef, dat juist hetgeen wat maakt dat een relatie werkt in een later stadium vaak een uitdaging wordt. Soms moet je wat afstand nemen om te zien wat je werkelijk hebt. Wat ik met mijn man heb is mij veel te veel waard om op te geven zolang er oplossingen denkbaar zijn. Die oplossing is er nu en het feit dat mijn man mij dit gunt maakt dat ik nog meer van hem houd. Dat is eigenlijk wat ik in dit topic wilde brengen, dat een open blik op relaties echt meerwaarde kan hebben. Ik denk dat bekrompenheid en pure paniek er vaak voor zorgen dat relaties onnodig stuklopen of dat liefde geen kans krijgt. Jammer, echt heel jammer!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:51

Het lijkt me altijd handiger om eerst naar oplossingen te kijken. Nee zeggen kan altijd nog.
Ik heb een oom die naast zijn vrouw wat meer uitdaging nodig had. Ze zijn een zeer hecht paar en houden veel van elkaar en daarom hebben ze afspraken gemaakt die voor hun werken, inmiddels al zo‘n 30 jaar :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:58

Moderatoropmerking:
Hoewel dit topic gestart is door een schaduw account hebben wij gezien de goede discussie binnen het topic besloten dit open te laten.

Echter is het niet de bedoeling om binnen het topic te speculeren over schaduw accounts

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:07

MarrieLeen schreef:
present schreef:

Mag ik vragen of bij jou beide liefdes van elkaar af weten? Of verrijkt het jou, zodat beide kanten ook worden verrijkt? :)

Jazeker weten ze van elkaar, iets anders zou ik niet willen en ook niet kunnen. Nadat ik mijn man over mijn gevoelens verteld had heb ik ervoor gezorgd dat ze elkaar ontmoetten, dat leek me een logische stap. Daarna werd ik zelf ook in het 'hol van de leeuw' uitgenodigd, al had ik zijn vrouw al wel eerder ontmoet. Hij hield vol dat de gevoelens niet wederzijds waren en ik denk dat hij dat op die manier kracht wilde bijzetten. Op dat moment was dat misschien nog zo of hij wilde dat op zijn minst heel hard geloven. De paniek waar ik het over had. Hij was erg huiverig voor brokken en dat snap ik en dat siert hem. Ik vind het oprecht heel mooi hoe hij over zijn vrouw en zijn gezin praat en om bij hem die commitment te zien die ik zelf ook voel voor mijn man en mijn gezin. Als mijn bekentenis voor hem aanleiding was geweest om te denken dat we ons in een affaire konden storten was mijn liefde overigens ook gelijk bekoeld geweest. Inmiddels kunnen we genieten van wat er is zonder dat er een label aan hangt en met de afspraak dat we geen ongelukken maken. Er is vertrouwen dat we elkaar niet in een positie brengen die een bedreiging zou kunnen vormen voor onze gezinnen. Maar dat heeft wel tijd gekost en stress, ongemak, maar ook goede gesprekken en verbinding gegeven.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:12

Sizzle schreef:
Het lijkt me altijd handiger om eerst naar oplossingen te kijken. Nee zeggen kan altijd nog.
Ik heb een oom die naast zijn vrouw wat meer uitdaging nodig had. Ze zijn een zeer hecht paar en houden veel van elkaar en daarom hebben ze afspraken gemaakt die voor hun werken, inmiddels al zo‘n 30 jaar :)

Mooi, dat is bemoedigend. Waarschijnlijk komen dit soort dingen vaker voor dan gedacht, maar wordt er weinig over gesproken. Het is dan ook wel zoiets waar diegenen die er het minst van weten vaak als eerste een ongezouten mening over hebben.

Sizzle schreef:
Een van die mannen had al ruim 100 profielen afgewezen (geswiped) en met veel daarvan ook gedate. Om 100 vrouwen te kunnen aandragen met een bepaalde eissen lijst moet je best een fikse databank hebben.

Een vorm van perfectionisme? Past wel bij het cliché dat je het niet vindt wanneer je (te hard) zoekt. Sneu.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:21

Zij hangen het inderdaad ook niet aan de grote klok komende uit een redelijk streng Katholieke achtergrond.
Het vereist ook een bepaalde kracht om je buiten de randjes van de norm te bewegen, maar uiteindelijk gaat het om het persoonlijke geluk niet dat van de omstanders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:50

Sizzle schreef:

Maar wie anders dan een prostituee zou zin hebben om iets te doen met zo'n getrouwde man die ook bij zijn vrouw wil blijven en waar dus geen gezamenlijke toekomst mee mogelijk is?Aangezien de wereld toch vol is met wel vrijgezelle mannen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:57

Jij blijkbaar niet :D
Zoveel mensen, zoveel wensen.