Joman schreef:
Denk je nu echt, dat de WHO China daadwerkelijk op de blauwe ogen gelooft? Het is gewoon een grote politieke dans die de WHO met China doet. Echt walgelijk.
Klote China, ouch. Ik zal maar niet zeggen waar ik vandaan komt, maar dit steekt toch wel een beetje...

(en ja het is een apart land, maar ik vind het wel heel makkelijk van alle landen om China de schuld te geven, terwijl er ook in andere werelddelen behoorlijk wat steken zijn gevallen met betrekking tot de epidemie).
Ik vind de items van Lubach vaak vlijmscherp maar met dit item was ik het op een heel aantal punten niet met hem eens. Oke, die generaal van de WHO heeft een ruggengraat van 0.0, en er moeten fundamenteel wel wat zaken veranderen aan de structuur van de WHO, maar ik vind ook dat China, op het moment dat er een uitbraak bleek, er heel rigoreus gehandeld werd. Geen enkel land heeft een lockdown zo rigoreus aangepakt, en je zou kunnen zeggen dat het tegen de basisrechten van de mens ingaat, maar het feit is dat de uitbraak wel heel gelokaliseerd in wuhan is gebleven, al vertrouw ik niet alle cijfers die naar buiten komen.
Wat ik eigenlijk veel ergelijker vind is dat Europa, en Amerika, en andere landen in het begin vand e epidemie constant hebben gehandeld als een: ver van mijn bed show. Vrolijk mensen heeft teruggehaald uit Wuhan, zonder enige vorm van coördinatie. Mensen die vervolgens in Nederland gezellig 2 weken in thuisquarantaine hebben gezeten, ipv een keihard quarantainebeleid toe te passen. En vooruit we wisten toen nog niet hoe erg het was. Vervolgens gevallen in Italië. Ook toen, ach ja thuisquarantaine. Mensen op vakantie geweest. Ach ja we raden je aan thuis te blijven. Wederom geen handelend beleid. Meneer uit de lombardijen op carnaval... In plaats van daarna maatregelen te nemen dat iedereen die daar aanwezig was in quarantaine te plaatsen... nee hoor we blijven traceren, maar alles gaat gewoon door zoals het is, niks keihard optreden om de epidemie in te dimmen.
En nu zitten is een lockdown-ish, en wordt er naar de andere kant van de wereld gewezen want zij hadden het eerder moeten rapporteren. Zij hadden het beter moeten doen. Wellicht moeten we eerst eens dicht bij huis kijken wat er hier beter had gemoeten voordat we naar China gaan wijzen wat zij hebben misdaan. Los eerst de problemen hier op, straks tijd genoeg om alles uit te pluizen waar de grooste steken zijn gevallen.