Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:08

Ik ben daar nog erg sceptisch over eerlijk gezegd. Dan zou de UK er veel beter voor moeten staan dan ze nu doen.

BigOne

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:23

Word daar de Vaccinatie standaard gegeven?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:26

bigone schreef:

Wat ik zo op het internet vind niet, alleen aan mensen die een vergroot risico hebben op TB.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:28

Hier in Ierland krijgen ze ook standaard nog vaccin for TB, ik vind hier het relatief aantal besmettingen en doden ook nog wel meevallen.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:30

Hier in Brabant zijn ook zorgmedewerkers al vroeg in de coronauitbraak gevaccineerd tegen TB , is daar al iets van bekend ?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:46

bigone schreef:
Hier in Brabant zijn ook zorgmedewerkers al vroeg in de coronauitbraak gevaccineerd tegen TB , is daar al iets van bekend ?

Ik verwacht dat het nog wat vroeg is voor (voorlopige) uitkomsten.

Heeft iemand al wat gelezen over besmettingsrisico via open water?
Zou zwemmen in buitenwater een risico kunnen zijn?

Ik zal morgen ook zelf een rondje zoeken en evt resultaat delen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:55

Whale schreef:
bigone schreef:

Wat ik zo op het internet vind niet, alleen aan mensen die een vergroot risico hebben op TB.

Niet meer, 15 jaar geleden was het nog vrij normaal.
Dat betekend dat veel ouderen nog wel gevaccineerd zijn. Het is niet logisch om te kijken naar vaccinatie in de laatste 10 jaar, het zijn de ouderen die sterven.
Ik zou wel wat betere cijfers willen zien, net zo goed worden gewoon minder mensen meegerekend. Niet alle landen tellen hetzelfde.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 23:01

Sizzle schreef:
Whale schreef:

Niet meer, 15 jaar geleden was het nog vrij normaal.
Dat betekend dat veel ouderen nog wel gevaccineerd zijn. Het is niet logisch om te kijken naar vaccinatie in de laatste 10 jaar, het zijn de ouderen die sterven.
Ik zou wel wat betere cijfers willen zien, net zo goed worden gewoon minder mensen meegerekend. Niet alle landen tellen hetzelfde.

Ah oke! Dan zou je inderdaad ook verwachten dat het minder zou zijn. En dat laatste heb je natuurlijk ook gelijk in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 23:21

Ik vind het ook best wel ietwat een wilde gok om te experimenteren met een vaccin dat ervoor gemaakt is om het immuunsysteem een beetje op hol te gooien bij een virus waarbij mensen sterven aan een ‚op hol geslagen‘ immuunsysteem. Wat gebeurd er als je al geinfecteerd bleek en je krijgt er een BCG injectie overheen?
Maar dat is slechts mijn mening niet gebaseerd op uitvoerig literatuuronderzoek.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 06:32

Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:32

Astorga schreef:
bigone schreef:

Ik verwacht dat het nog wat vroeg is voor (voorlopige) uitkomsten.

Heeft iemand al wat gelezen over besmettingsrisico via open water?
Zou zwemmen in buitenwater een risico kunnen zijn?

Ik zal morgen ook zelf een rondje zoeken en evt resultaat delen.

Het virus is in riolen en waterzuiveringen aangetroffen, dus ik kan me voorstellen dat het ook voor kán komen in open water.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:37

Het kunnen ook virusdeeltjes zijn die zijn gevonden? Weet iemand of hier meer over bekend is op wetenschappelijk niveau?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:39

Hier had een arts bij Goedemorgen NL het van de week over. Er is een kans dat het water besmet raakt, maar de hoeveelheid virus op de hoeveelheid water in het riool maakt de kans zeer klein dat je door zwemmen of vissen besmet zou raken.
Ik heb daar overigens geen verdere wetenschappelijke onderbouwing voor, ik neem aan die arts wel. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:37

Die van tbc vaccinatie was toch om het immuunsysteem wakker te schudden zodat het veel alerter zou reageren wanneer je geïnfecteerd werd met Corona ? Een immuunsysteem blijkt veel te traag op gang te komen bij covid19 infectie en dan heeft het zich al verspreid in het lichaam. Wanneer het immuunsysteem dan in de overdrive gaat om het virus alsnog op te ruimen krijg je een ophoping van vrije radicalen /afvalstoffen op de plek waar je het net niet kunt gebruiken, de longen . Dat zou een heel plausibele verklaring kunnen zijn waarom jongeren tot 20 zo weinig ziek worden. Hun vaccinaties zijn veel korter geleden dan bij ouderen . Niks wetenschappelijks aan, gewoon mijn boerenlogica.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:42

miramii schreef:
Hier had een arts bij Goedemorgen NL het van de week over. Er is een kans dat het water besmet raakt, maar de hoeveelheid virus op de hoeveelheid water in het riool maakt de kans zeer klein dat je door zwemmen of vissen besmet zou raken.
Ik heb daar overigens geen verdere wetenschappelijke onderbouwing voor, ik neem aan die arts wel. ;)

Weet je toevallig (ongeveer) welke dag dat was? Maandag? Ga ik ff terugkijken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:47

Gisterenmiddag misschien bij Omroep Max? Daar zat de meneer met de korte krijze haren en bril, een arts die daar elke dag vragen beantwoord. Een vraag was van een opa die een zwembad had. Of zijn kinderen daar mochten komen zwemmen. Hij gaf aan dat het virus wel in het water kon zitten maar dan uit elkaar zou vallen en de kans op besmetting klein zou zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:54

Een BCG vaccinatie is niet goed te vergelijken met een normale vaccinatie. BCG wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om een (paarden)lichaam ‚wakker‘ te maken tegen schimmels. Zo kun je ook BCG injecteren in sarcoiden. De incidentie hoge koorts is ook vrij hoog na een BCG spuit.
Eigenlijk is het wat dat betreft ook geen klassiek vaccin maar meer een immuunbooster.
Ik ben benieuwd naar de resultaten, maar ik ga niet vooraan staan als testpersoon :D :o

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:18

@Sizzle, werkt dat je hele leven door, die verhoogde immunitieit?
Ik vind, zoals ik eerder al noemde, de relatieve aantal besmettingen hier in Ierland, waar ze nog wel met BCG vaccineren, een soort van nog wel meevallen (begrijp me niet verkeerd, ieder is er een te veel..).
We zitten hier nu op 6600 geinfecteerd en 263 mensen overleden. Hier wordt ook alles wat lijkt op COVID19 ook geteld als COVID19 slachtoffer, zoals in Belgie.
Tot vorige week werd iedereen die dacht dat ie wat had, getest maar dat is nu wat minder. Ik geloof dat er een goede 10-12% van de getestte mensen ook echt COVID19 had.

Ik heb best wat immunologie gehad maar gericht op dieren en minder op vaccinaties (en immunologie is niet mijn sterkste kant haha)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:41

Nee, dat werkt in principe niet je leven door, het is gewoon een flinke booster naar de immuniteit tegen TBC.
Ik ben gewoon nog sceptisch omdat de aantallen gewoon nog lastig zijn Ierland test bijv 2x zo veel mensen als NL (per miljoen). Als het werkt is het natuurlijk heel mooi.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:46

Sizzle schreef:
Een BCG vaccinatie is niet goed te vergelijken met een normale vaccinatie. BCG wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om een (paarden)lichaam ‚wakker‘ te maken tegen schimmels. Zo kun je ook BCG injecteren in sarcoiden. De incidentie hoge koorts is ook vrij hoog na een BCG spuit.
Eigenlijk is het wat dat betreft ook geen klassiek vaccin maar meer een immuunbooster.
Ik ben benieuwd naar de resultaten, maar ik ga niet vooraan staan als testpersoon :D :o

Ik ben blij dat er mensen zijn die zich wel willen laten vaccineren tbv dit onderzoek. Zou er zelf ook aan meewerken als het gevraagd zou worden. Waarom jij niet?

Mogelijk binnenkort al wat resultaten:
https://extra.ie/2020/04/08/news/irish- ... eath-tolls

En terwijl ik zocht naar bovenstaande kwam ik een onderzoek tegen naar coronavirussen in vleermuizen in Myanmar, gedurende twee jaar. Aantallen besmette vleermuizen vielen me erg mee:
https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0230802

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:59

Omdat ik op dit moment nog niet zo overtuigd ben van de correlatie. Ook in NL zijn heel veel hoogbejaarden vroeger nog met BCG ingespoten. Ook in de UK was dit tot helemaal niet lang geleden nog normaal dus de bejaarden zijn waarschijnlijk allemaal gevaccineerd. Waarom zou de sterfte omlaag gaan als je nu jonge mensen vaccineerd terwijl die al niet doodgingen?

Maar dat neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben naar de resultaten, als het goed werkt is dat natuurlijk erg mooi.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:09

Ik vermoed dat het puur de tijdelijke boost van het immuunsysteem is wat zou kunnen helpen. Misschien zijn er nog andere vaccinaties met nauwelijks bijwerkingen die hetzelfde effect kunnen hebben.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:34

Scum schreef:
Gisterenmiddag misschien bij Omroep Max? Daar zat de meneer met de korte krijze haren en bril, een arts die daar elke dag vragen beantwoord. Een vraag was van een opa die een zwembad had. Of zijn kinderen daar mochten komen zwemmen. Hij gaf aan dat het virus wel in het water kon zitten maar dan uit elkaar zou vallen en de kans op besmetting klein zou zijn.

Dat zou goed dezelfde arts kunnen zijn. De vraag in dit geval ging over vissen en of het via vissen overdraagbaar kon zijn. Verhaal kwam op hetzelfde neer als bovenstaande. Dag weet ik niet zo goed meer..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:14

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:19

Interessant!