8nnemiek schreef:Soepblik schreef:Hoe kiezen jullie eigenlijk je beleggingsdoelen uit en de beleggingen die daarbij passen? Kijken jullie naar rendement, of doen jullie een rekensom ivm over hoelang je het doel wil bereiken?
Je beleggingsdoel hangt natuurlijk helemaal af van wat je met het geld wil en hoeveel risico je wil lopen. Wil je sparen voor je pensioen over 30 jaar, en in die tijd gegarandeerd een leuke cent hebben verdient.. of wil je gewoon gokken met de kans dat je volgend jaar een nieuwe auto ervan kan kopen of dat je de helft kwijt bent. Twee extreme voorbeelden natuurlijk![]()
Ons doel is over 3 á 4 jaar stoppen met werken en rond komen van de beleggingen; dus een stabiel en realistisch rendement van gemiddeld zo'n 6% met zo min mogelijk risico. Daarbij kiezen we dus inderdaad aandelen die daarbij passen; grote, stabiele bedrijven die we goed kennen.
Daar zul je niet in korte tijd enorm rijk mee worden, maar het risico is een stuk lager.
Volgens de strategie die we volgen zouden we theoretisch zeker 15% rendement per jaar moeten kunnen halen. Maar we willen niet te hard van stapel lopen haha, alles wat we extra krijgen is mooi meegenomen.
En gewoon voor de leuk hebben we er een paar kleine bedrijven bij waar we wel in geloven dat ze gaan groeien zoals Alfen en Vestas.
Als ik reken met een rendement van 6% dan heb je 500.000 euro nodig voor 30.000 euro per jaar.
Ik veronderstel even dat die 30.000 euro minimaal nodig is om van te leven en ik laat de belastingdienst met box 3 even buiten beschouwing.
En er zijn uiteraard beursschommelingen waar je rekening mee moet houden.
Hoe reeel is dit rekenplaatje?
Ik werk als beleggingsadviseur en ik handel ook voor mezelf.
Je verhaal triggert me.
Zoals ik het lees wil je over 4 jaar stoppen met werken. Ben je al jaren bezig op deze manier op de beurs of heb je een planningshorizon van 4 jaar?