Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:31

8nnemiek schreef:
Soepblik schreef:
Hoe kiezen jullie eigenlijk je beleggingsdoelen uit en de beleggingen die daarbij passen? Kijken jullie naar rendement, of doen jullie een rekensom ivm over hoelang je het doel wil bereiken?

Je beleggingsdoel hangt natuurlijk helemaal af van wat je met het geld wil en hoeveel risico je wil lopen. Wil je sparen voor je pensioen over 30 jaar, en in die tijd gegarandeerd een leuke cent hebben verdient.. of wil je gewoon gokken met de kans dat je volgend jaar een nieuwe auto ervan kan kopen of dat je de helft kwijt bent. Twee extreme voorbeelden natuurlijk :))
Ons doel is over 3 á 4 jaar stoppen met werken en rond komen van de beleggingen; dus een stabiel en realistisch rendement van gemiddeld zo'n 6% met zo min mogelijk risico. Daarbij kiezen we dus inderdaad aandelen die daarbij passen; grote, stabiele bedrijven die we goed kennen.
Daar zul je niet in korte tijd enorm rijk mee worden, maar het risico is een stuk lager.
Volgens de strategie die we volgen zouden we theoretisch zeker 15% rendement per jaar moeten kunnen halen. Maar we willen niet te hard van stapel lopen haha, alles wat we extra krijgen is mooi meegenomen.

En gewoon voor de leuk hebben we er een paar kleine bedrijven bij waar we wel in geloven dat ze gaan groeien zoals Alfen en Vestas.

Als ik reken met een rendement van 6% dan heb je 500.000 euro nodig voor 30.000 euro per jaar.

Ik veronderstel even dat die 30.000 euro minimaal nodig is om van te leven en ik laat de belastingdienst met box 3 even buiten beschouwing.

En er zijn uiteraard beursschommelingen waar je rekening mee moet houden.

Hoe reeel is dit rekenplaatje?

Ik werk als beleggingsadviseur en ik handel ook voor mezelf.

Je verhaal triggert me.

Zoals ik het lees wil je over 4 jaar stoppen met werken. Ben je al jaren bezig op deze manier op de beurs of heb je een planningshorizon van 4 jaar?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:34

tita schreef:
Vind nogal wat je bent 36 en je wilt met je 40 stoppen met werken?
Je inkomsten puur uit aandelen halen?

Je vaste lasten....... waar praten we over .
Je mag best doelen hebben maar dit klinkt heel erg als een mooi sprookje.

Niks geks in de FIRE beweging hoor. Idee is volgens mij ook dat ze op een boot gaan wonen (maar nu praat ik voor 8nnemiek, heb alleen je topic gevolgd :D ) dus vaste lasten zijn dan zeer laag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:43

tita schreef:
Vind nogal wat je bent 36 en je wilt met je 40 stoppen met werken?
Je inkomsten puur uit aandelen halen?

Je vaste lasten....... waar praten we over .
Je mag best doelen hebben maar dit klinkt heel erg als een mooi sprookje.

Dat klopt inderdaad. En dat mooie sprookje heet FIRE, zoals Relaxed ook al aangeeft :j
Minimalistisch leven, met weinig kosten en veel sparen.
En een passief inkomen uit de beleggingen, en een klein beetje uit mijn blog.
Onze kosten liggen momenteel rond de €1700, en dat wordt een heel stuk minder als we klaar zijn met de renovatie en op onze boot wonen.

Er zijn best veel mensen die succesvol volgens de FIRE methode op jonge leeftijd kunnen stoppen met werken. Zelfs 20ers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:05

Petpa schreef:
Als ik reken met een rendement van 6% dan heb je 500.000 euro nodig voor 30.000 euro per jaar.

Ik veronderstel even dat die 30.000 euro minimaal nodig is om van te leven en ik laat de belastingdienst met box 3 even buiten beschouwing.

En er zijn uiteraard beursschommelingen waar je rekening mee moet houden.

Hoe reeel is dit rekenplaatje?

Ik werk als beleggingsadviseur en ik handel ook voor mezelf.

Je verhaal triggert me.

Zoals ik het lees wil je over 4 jaar stoppen met werken. Ben je al jaren bezig op deze manier op de beurs of heb je een planningshorizon van 4 jaar?

Onze kosten zullen een stuk lager zijn, dat scheelt enorm. We hebben een boot gekocht, dus geen hypotheek of huur, we gaan daar zo veel mogelijk offgrid op leven, dus ook geen of weinig kosten aan stroom, gas en water. In het begin zullen we nog in een haven liggen, dat kost pakweg 200 á 250 euro per maand. Maar we kunnen ook zonder problemen de lijnen los gooien en rondtrekken, dat kost niks. Een auto houden we nog een tijdje aan, mijn Fiat kost 50 euro per maand (verzekering en belasting), maar zullen we weinig gebruiken.
Qua eten zitten we nu op 120 euro per maand. 2x zorgverzekering á €89, telefoonabonnement.. Dan zit je iets boven de 600 euro.. en voor de overige kosten en belastingen rekenen we er nog eens 500 bij, dus we verwachten goed rond de komen met €1100, en bij een marktcrash kunnen we altijd uit de haven vertrekken en de auto verkopen, en zitten onze kosten zo rond de 300 euro per maand.

We zouden dus gemiddeld zo'n 13.000 euro moeten verdienen per jaar om gewoon in een haven normaal te kunnen leven, dus met 250.000 spaargeld bij 6% rendement zouden we het al redden. Daar zitten we al dicht in de buurt, maar we willen ook minstens 50.000 buffer hebben wat niet in aandelen zit, zodat we tijdens een crash ook een paar jaar kunnen overleven zonder aan de aandelen te hoeven komen.
Verder werken we de komende jaren vooral ook om de renovatie te betalen, en rustig nog wat verder te sparen.

Daar komt ook nog eens bij dat je niet alleen op de winst van je aandelen wil leven, maar aan het eind ook je spaargeld op wil hebben. Dus in principe hebben we sowieso nog wat meer te besteden dan dat zodra we wat ouder worden.

O ja, we zijn nu dik 3 jaar bezig om ons in FIRE te verdiepen, hebben inmiddels veel boeken gelezen en veel strategieën bekeken en enkele geprobeerd. En inmiddels hebben we wel een strategie die voor ons goed lijkt te werken.
De tijd van 4 jaar hangt vooral samen met de tijd die we nog nodig denken te hebben om de boot helemaal te renoveren, en ook met de leeftijd van mijn hond.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-03-21 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:10

Ik ken de fire methode hoef ik me niet in te verdiepen.

Maar ik ken paar mensen die op hun 40ste zijn gestopt met werken en zij allen staan in de quote maar werken nog wel.
Persoonlijk ken ik niemand die echt leeft van de beurs ( de gewone man/vrouw) ik ken ze wel maar die hebben paar miljoen doen ook daytraden en incasseren iid mijn maandsalaris x 10 per dag
Zoiets wil ik ook wel maar zal nooit lukken

Fire beweging je leest overal de mooie verhalen maar waar zijn de verhalen die helemaal mis gaan.
Je mag dat niet zomaar vergeten.
Of de mensen met idealen waarvan niks terecht is gekomen door diverse omstandigheden.

Knap hoor 8nnemiek jouw boodschappen zijn zo laag dat zou mij nooit lukken ook niet als ik alleen leef.
De tijden van gratis plaatsen is ook wel stuk minder ik weet wel dat wij vroeger gingen varen en was er bij elke sluis wel aantal gratis ligplaatsen voor paar dagen maar beetje bij beetje zijn die verdwenen.

Maar je weet iid niet wat de toekomst met je gaat doen, je kunt niet je hele leven op een boot wonen denk ik dan.
Je zult iid een plan B moeten hebben

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:16

In het ergste geval moet je gewoon langer blijven werken. Dan heb je nog steeds niks verloren :D

Er zijn best wat mensen die tot hun 80e op hun boot blijven wonen. Dus het kán zeker. Maar als 'plan B' zou ik wellicht later het huis van mijn ouders bijvoorbeeld kunnen overnemen, dat lijkt me wel mooi.. Een tiny house bouwen lijkt me geweldig. En anders gaan we wel ergens gehuurd zitten. Daar maak ik me niet zo druk om.
Het is ook altijd maar afwachten of je überhaupt je pensioenleeftijd gaat halen natuurlijk, dus ik geniet er liever wat eerder van :D
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-03-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:18

8nnemiek schreef:
In het ergste geval moet je gewoon langer blijven werken. Dan heb je nog steeds niks verloren :D

:') Dat is het alle ergste wat mij kan overkomen hoor ik stop als ik 60 ben tenminste dat is mijn doel.
Moet ik wel getrouwd blijven :P

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:20

Wel een fascinerend verhaal 8nnemiek.

Je zegt de 250.000 euro bijna bij elkaar te hebben.

Mag ik vragen hoe je dat bij elkaar gekregen hebt? Is dat tot stand gekomen dmv (be)sparen of beleggen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:29

Mijn vriend is sowieso heel zuinig haha, die leefde vroeger al behoorlijk minimalistisch en heeft in de 15 jaar dat ie werkt al een leuke cent kunnen sparen omdat hij best een leuk loon heeft. Dus hij had toen we begonnen met beleggen al bijna de helft bij elkaar. Sinds we met FIRE bezig zijn heeft hij flink opslag gevraagd, én gekregen :Y) Ik zelf had wat meer hobby's en uitgaven, en geen dik loon, dus ik heb juist geleerd om heel veel te besparen, bv qua eten heel veel zelf te maken, waardoor we nu nog steeds heel goedkoop uit zijn. Inmiddels heb ik zelf ook best een leuk loon (nou ja, het ging lekker tot aan corona :') Leuk, ZZP'er in deze tijd haha), maar dat gaat vrijwel helemaal op aan de renovatie. Mijn vriend heeft de boot gekocht, dus ik heb gezegd, zorg jij maar voor ons spaargeld, dan zorg ik voor alle reparatie kosten enzo. Komend voorjaar mag ik er weer even 10.000 euro tegenaan gooien :$ Maar ondanks dat kunnen we gelukkig gewoon verder sparen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-03-21 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:32

Mooie plannen 8nnemiek, ook bewonderenswaardig hoe jullie je kosten zo laag weten te houden, echt heel gaaf! Ik ben ook bezig met FIRE, niet zozeer voor het RE gedeelte (ik vind werken leuk en geeft voldoending) maar wel om relaxed in het leven te kunnen staan en elk moment een baan te kunnen afzwaaien als je je er niet meer prettig oid bij voelt. Bovendien wil ik later graag vrijwilligerswerk doen, dan zou het fijn zijn als dat samen met een gewone baan kan, bijv 4 om 1 dag, of 3 om 1 ofzo.

8nnemiek

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:34

Dat is inderdaad het mooie :j Als je eenmaal financieel onafhankelijk bent dan hóef je niet direct te stoppen met werken. Dan kun je gewoon doen wat je echt leuk vindt.
Ik denk dat ik zelf ook zo nu en dan wat opdrachten blijf aannemen, gewoon omdat ik het leuk vindt. Maar dan een of twee per maand, en geen 60 urige werkweken meer in het hoogseizoen. Heerlijk!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:26

Mooi hoor 8nnemiek! En wat als het anders loopt... tja daar moet je dan maar op inspelen.

Mijn doel is nu nog korte termijn: we willen over een paar jaar gaan verhuizen en dan zou het mooi zijn als ik van het rendement bijvoorbeeld een nieuwe badkamer kan kopen. Na de verhuizing wil ik beginnen aan een langetermijn doel: extra pensioen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:34

Echt heel fascinerend om allemaal te lezen! :)

En als je bijvoorbeeld meerdere doelen hebt?

Zo heb ik als doelen bijvoorbeeld:

-over 5 jaar een leuke kledingkast met designerspullen
-over 10 jaar geld voor een mooi huis in Londen
-over 15 jaar m'n kinderen naar een mooie school kunnen doen in Engeland
-uiteindelijk natuurlijk ook pensioen

Zouden jullie in mijn geval dan ook verschillende beleggingen voor verschillende doelen doen? Een obligatie voor een pensioen bijvoorbeeld, en een "gewone" belegging voor het huis? Voor de school iets met divident? Ik ben nu nog maar jong en moet nog beginnen (ik heb een mooi startersinkomen en heb bijna 1000 euro gespaard als buffertje en wil vanaf daar het geld wat ik spaar gaan beleggen), dus ik wil het echt even helder hebben voor mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:52

Je kunt het natuurlijk overal voor gebruiken, want in hoeverre wil je nu (extreem) zuinig leven en hoever ga je daarin? Sowieso, ik ben alleen, dan wordt het al een stuk lastiger, maar ik zie er wel wat in om bijvoorbeeld minder te gaan werken of eerder te stoppen.. Ik wil daarom ook voor mezelf gaan verdienen, meer verdienen en daarmee ook gaan beleggen. Ik moet me er alleen veel meer in verdiepen, ik doe nu maar wat :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:03

Tof hoor 8nnemiek. Niet voor iedereen weggelegd maar daardoor extra tof en stoer dat jullie het zo kunnen en gaan doen.

Wij gaan beleggen om daarmee het aflossingsvrije gedeelte op onze hypotheek daarmee af te lossen. Volgens de berekeningen die ik heb gemaakt moet dat makkelijk lukken dus dat zou mooi zijn en als het niet lukt is er altijd nog een plan B :=

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:08

Relaxed schreef:
Je kunt het natuurlijk overal voor gebruiken, want in hoeverre wil je nu (extreem) zuinig leven en hoever ga je daarin? Sowieso, ik ben alleen, dan wordt het al een stuk lastiger, maar ik zie er wel wat in om bijvoorbeeld minder te gaan werken of eerder te stoppen.. Ik wil daarom ook voor mezelf gaan verdienen, meer verdienen en daarmee ook gaan beleggen. Ik moet me er alleen veel meer in verdiepen, ik doe nu maar wat :+

Dat is waar. Ik ben zelf niet iemand die per see zuinig wil leven. Daarom wil ik me er ook juist in verdiepen, is een goede stok achter de deur.

Vriendlief wil overigens gaan day traden. Ik weet zelf nog niet of ik dat aandurf.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:10

8nnemiek schreef:
Mijn vriend is sowieso heel zuinig haha, die leefde vroeger al behoorlijk minimalistisch en heeft in de 15 jaar dat ie werkt al een leuke cent kunnen sparen omdat hij best een leuk loon heeft. Dus hij had toen we begonnen met beleggen al bijna de helft bij elkaar. Sinds we met FIRE bezig zijn heeft hij flink opslag gevraagd, én gekregen :Y) Ik zelf had wat meer hobby's en uitgaven, en geen dik loon, dus ik heb juist geleerd om heel veel te besparen, bv qua eten heel veel zelf te maken, waardoor we nu nog steeds heel goedkoop uit zijn. Inmiddels heb ik zelf ook best een leuk loon (nou ja, het ging lekker tot aan corona :') Leuk, ZZP'er in deze tijd haha), maar dat gaat vrijwel helemaal op aan de renovatie. Mijn vriend heeft de boot gekocht, dus ik heb gezegd, zorg jij maar voor ons spaargeld, dan zorg ik voor alle reparatie kosten enzo. Komend voorjaar mag ik er weer even 10.000 euro tegenaan gooien :$ Maar ondanks dat kunnen we gelukkig gewoon verder sparen.

Corrigeer me als ik het verkeerd hebt, maar ik lees het zo dat het vermogen bij elkaar gespaard is door zuinig te leven.
Een hele knappe prestatie!
Maar hoe zie je in de toekomst die 6% rendement voor je? Hoe ga je dat halen?

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:11

Soepblik schreef:
En als je bijvoorbeeld meerdere doelen hebt:

Als ik jou was zou ik je doelen uitdrukken in geld, hoeveel heb je (ruwweg) nodig voor deze doelen. Op basis daarvan kun je een beleggingsstrategie opstellen.

Hier ben ik sindskort ook begonnen met beleggen en hoop hier af en toe ook mee te mogen praten. De droom is af te bouwen en uiteindelijk te stoppen met m'n day job en me te focussen op day trading. Maar ik ben me nu eerst nog vooral heel goed aan het inlezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:12

Soepblik schreef:
Relaxed schreef:

Dat is waar. Ik ben zelf niet iemand die per see zuinig wil leven. Daarom wil ik me er ook juist in verdiepen, is een goede stok achter de deur.

Vriendlief wil overigens gaan day traden. Ik weet zelf nog niet of ik dat aandurf.

Ik wil ook niet zuinig leven, ik ben ook heel erg van het 'Ik leef nu en je weet niet of later wel komt' Maar ik zag ook dat sparen op de bank niks doet, dus doe nu vooral crypto. Toch al 200 euro mee verdiend in 1,5 maand tijd (het was meer, maar de hele boel donderde in elkaar :') ) :j Ben ook flink bezig studieschuld af te lossen en met ZZP-en hoop ik ook op mijn hypotheek extra te kunnen aflossen..

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:24

@rawr

Waar lees jij je zoal in op day trading? Ben ik zelf nog lang niet aan toe, ik ga eerst uberhaupt gewoon kloten met dat beleggingsspel voordat ik uberhaupt een cent normaal beleg. Maar any tips? :)

@relaxed Precies dat inderdaad. Ik heb veel grote dromen, en dan merk je met die 0,01 procent rente dat je die zelfs als je een flink salaris hebt not any time soon kan verwezenlijken. _O- Maar die 200 is echt een heel mooi begin! Denk dat ik zelf heel erg moet oppassen dan dat ik hebberig wordt en het meteen opneem. Dat levert uiteindelijk natuurlijk niets op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:03

Petpa schreef:
Corrigeer me als ik het verkeerd hebt, maar ik lees het zo dat het vermogen bij elkaar gespaard is door zuinig te leven.
Een hele knappe prestatie!
Maar hoe zie je in de toekomst die 6% rendement voor je? Hoe ga je dat halen?

Klopt helemaal :j Een klein deel komt uit de beleggingen en dividend (we hebben ook nog lang niet ons hele vermogen in beleggingen zitten), nog geen 10% van het vermogen komt uit de beleggingen, en de rest is allemaal uit loon gespaard.
We proberen die 6% te halen via de Rule #1 strategie waar we nu ruim een jaar mee bezig zijn. Dat werkt voor ons erg fijn, en daar hebben we tot nu toe goede resultaten mee (in 2021 hebben we nu al het target van 6% gehaald). We zijn vooral rustig aan het wachten op de volgende correctie of crash, en kopen in principe alleen bij als er koopjes voorbij komen. Voor die koopjes hebben we een flink bedrag opzij staan, en aandelen die te duur zijn verkopen we. Of we echt gemiddeld die 6% gaan halen is afwachten natuurlijk.

Enorm interessant om al die verschillende doelen en strategieën van iedereen te lezen :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:48

Soepblik schreef:
Echt heel fascinerend om allemaal te lezen! :)

En als je bijvoorbeeld meerdere doelen hebt?

Zo heb ik als doelen bijvoorbeeld:

Zouden jullie in mijn geval dan ook verschillende beleggingen voor verschillende doelen doen? Een obligatie voor een pensioen bijvoorbeeld, en een "gewone" belegging voor het huis? Voor de school iets met divident? Ik ben nu nog maar jong en moet nog beginnen (ik heb een mooi startersinkomen en heb bijna 1000 euro gespaard als buffertje en wil vanaf daar het geld wat ik spaar gaan beleggen), dus ik wil het echt even helder hebben voor mezelf.

Het risico dat je neemt hangt af van je beleggingshorizon.

Voor je pensioen kan je prima een portefeuille kiezen die voor 100% uit aandelen bestaat, want eventuele crashes in de markt hebben nog genoeg tijd om zich te herstellen. Hoe dichter je bij de pensioenleeftijd komt, hoe meer je in veiligere beleggingen gaat stoppen (obligaties bv) en hoe minder in aandelen.

Verder, zonder te weten wat je loon is en wat je uit wil geven is het lastig om te bepalen in hoeverre het nuttig is om te beleggen om bijvoorbeeld je kledingkast van te betalen. Ik weet niet welke rendementen je precies verwacht, maar de kans dat je over 5 jaar bijvoorbeeld geld dat je nu inlegt hebt verdubbeld is wel echt heel erg klein. Ik zou daar persoonlijk niet voor beleggen, maar gewoon sparen. Ook qua huis; je kunt precies over 10 jaar in een giga dip zitten wanneer je je huis wilt kopen, dus pas daarmee op, zet in ieder geval genoeg geld opzij om daar niet van afhankelijk te zijn.

Ik kijk geheel niet naar dividend, het maakt niet uit of je nou dividend krijgt of koersgroei namelijk, behalve dat bij een dividend-uitkering het bedrijf bepaalt wanneer je geld krijgt, en bij koersgroei de belegger (en de bedrijfsprestaties).

Edit: persoonlijk zie ik 1000 euro echt als wisselgeld en zou ik eerst 10k aan spaargeld opbouwen voordat ik uberhaupt zou gaan beleggen. Als je witgoed of auto stuk gaat of er is wat mis met je huis dan ben je dat geld zo kwijt, daar wil je wmb gewoon direct bij kunnen, dus op de spaarrekening.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:19

Als je een starter bent, begin dan nu wel alvast met inleggen, hoe eerder hoe beter. 10k spaargeld vind ik dan een beetje overdone, zeker als starter.

Je hoeft natuurlijk niet gelijk alles in te leggen wat je kunt, meer spaargeld is een goed idee, je kunt natuurlijk een verdeling daarin maken die voor jou goed voelt.

Maar begin, ook al is het maar klein. Zoek maar eens naar rente op rente effect. Ik wilde dat iemand mij daarop gewezen had toen ik begin 20 was, dan had ik nu al heel hard op weg geweest naar niet meer hoeven werken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:48

Same Prairy, ik zwom in t geld in mn 20er jaren. Had gewild dat ik dat toen al had geinvesteerd.

Wij beleggen nu op een aparte beleggersrekening in ETFs voor de kinderen, en we nemen beleggen zeker mee in hun financiële opvoeding :j

Mijn portefeuille is gemixt, zowel aandelen als ETF. Ik ben zeer geduldig en beleg alleen in bedrijven waarvan ik de business snap. Dat maakt het voor mij makkelijker om bij te houden hoe ze het mogelijk gaan doen. Verder maak ik me niet zo druk om het ideale instapmoment. Ik beleg voor mid-langere termijn in alle aandelen dus ik blijf gewoon steeds bijkopen. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:54

Eens :j Als starter, en als 20er zou ik gewoon beginnen met elke maand een vast bedrag opzij leggen of meteen inleggen. Zeker niet al je spaargeld, maar stel dat je op je 20e begint met elke maand 100 euro in te leggen.. Daar zijn van die leuke rekentools voor. https://www.berekenhet.nl/modules/beleg ... itaal.html
Als je dat gewoon zou sparen, dan heb je op je 50e 36.000 euro gespaard.. Maar als je dat zelfde belegd met een gemiddeld rendement van 5%, wat vrij realistisch is, dan heb je op je 50e ruim 80.000 euro.