Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:15

Photograph schreef:
wat ik me btw afvraag, moet je eigenlijk hamsteren als er een lockdown komt? Mag je dan ook niet naar supermarkten etc?

Heb je überhaupt iets van het nieuws gevolgd de afgelopen dagen?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:15

SimoneeM schreef:
Photograph schreef:
wat ik me btw afvraag, moet je eigenlijk hamsteren als er een lockdown komt? Mag je dan ook niet naar supermarkten etc?

Nee. Supermarkten blijven dan wel open maar je mag er dan wrs maar beperkt heen. Maar niet zo beperkt dat je moet gaan hamsteren

Aaaahhh, thankyou

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:16

Photograph schreef:

Nee. Supermarkten blijven open.

Photograph

PSvanLot schreef:
Photograph schreef:

Krijg af en toe iets te horen van Bokt en me ouders maar nee ik ga me niet 24/7 in het coronavirus verdiepen vandaar dat ik me vragen hier stel :)

Mjetterd

Is het de verwachting dat er meer testen beschikbaar komen en er meer getest gaat worden? Of blijft het bij ouderen en risicogroepen?
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 17-03-20 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Ik denk dat men er in België, waar ik het duidelijk over had, toch anders tegenover staat vanuit de politiek. Denk niet dat we Nederland gaan volgen.

Hamsteren moet niet, er komen wel regels op het boodschappen doen vanaf morgen. Max aantal personen tegelijk etc.

Me = mijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:17

Photograph je plaatst nu echt onnodige berichten, je deed toch zelf vakkenvullen? Kom op zeg. Er is al zovaak hier als door Rutte als door supermarktmanagers gezegd dat hamsteren niet nodig gaat zijn.

PSvanLot

Het is allemaal bijzonder goed te vinden op bijvoorbeeld de NOS liveblog.

Pandora2

Tieneke schreef:
Oookeeeeeee.... Terug on topic?

Ik ben benieuwd welke bijkomende maatregelen in België komen. Het volk schreeuwt algemeen om een lockdown...

Brussels Airlines schrapt vanaf vrijdag alle vluchten.
Een lockdown is nog niet aan de orde. Net gehoord op de radio van een politiek journalist.
Omdat je een complete lockdown max 14 dagen kan volhouden en je dus het moment echt heel precies moet kiezen. Niet te laat, maar vooral niet te vroeg omdat die maatregel anders '' opgebrand '' raakt.
Volledige lockdown hangt af van hoe de ziekenhuizen de patiëntenstroom blijven aankunnen.
Aldus nog die journalist dus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:18

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:19

Ik vraag me ook steeds meer af of het virus al verder verspreid is voor de eerste gevallen bekend werden. Familielid van mij is echt heel ziek thuis gekomen van carnaval met hoge koorts en hard hoesten. Kennis van hem waarmee hij samen was, precies hetzelfde verhaal en gelijke symptomen incl. benauwd. Huisarts vond het niet nodig te testen, omdat ze niet in Tilburg waren geweest. Dus het was griep. Prima, na een tijd weer hersteld (wel flink wat afgevallen ook), maar aangenomen dat het griep is.. Nu betwijfel ik dat.

Het is jammer dat er nog geen test is die aantoont of je het virus gehad hebt, daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Destination

Mjetterd schreef:
Is het de verwachting dat er meer testen beschikbaar komen en er meer getest gaat worden? Of blijft het bij ouderen en risicogroepen?

Er worden wel meer tests gemaakt, o.a. door het Zwitserse bedrijf Roche dat nu heel veel heeft verkocht aan de VS. Er is voor zover ik weet nog niet bekend of Nederland meer tests gaat krijgen en zo ja, of er dan ook meer getest gaat worden. Ik denk haast dat het bij de ouderen en risicogroepen blijft. Hopelijk nemen ze dan ook meer zorgpersoneel mee in de tests.

Pandora2

Wat ik dan wel weer bijzonder vond om te horen, is dat hier in de buurt blijkbaar een aantal huisartsen zijn die haast geen patiënten meer hebben in de praktijk. Agenda's wijd open voor de rest van de week.

Zou het feit dat een afwezigheidsattest nu gewoon per telefoon kan aangevraagd worden hier iets mee te maken hebben ? :=

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:20

sureido schreef:
Photograph je plaatst nu echt onnodige berichten, je deed toch zelf vakkenvullen? Kom op zeg. Er is al zovaak hier als door Rutte als door supermarktmanagers gezegd dat hamsteren niet nodig gaat zijn.

Oh dus ik mag ook al geen vragen meer stellen? Wat is het volgende wat niet meer mag?

Denise_Storm

https://www.nu.nl/coronavirus/6038171/h ... redirect=1

Volgens dit artikel moet 50-60% van de bevolking het krijgen om groepsimmuniteit op te bouwen. Op dit moment zijn er 1705 geteste personen besmet, dit is slechts 0,01% van de bevolking. Er zijn als 43 mensen overleden. Hoeveel mensen moeten er dan nog overlijden voor die groepsimmuniteit er is?!

Er zijn overigens ook bronnen die beweren dat er pas sprake van groepsimmuniteit kan zijn als 80-90% het virus gehad heeft.

Ik besef me dat er waarschijnlijk veel meer mensen al met het virus zijn, maar die niet getest zijn.

Femke_Tweety

Mjetterd schreef:

Zelfs niet eens alle risicogroepen.

Pas bij stevige klachten wordt er getest.
Anders niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:21

Pandora2 schreef:
Wat ik dan wel weer bijzonder vond om te horen, is dat hier in de buurt blijkbaar een aantal huisartsen zijn die haast geen patiënten meer hebben in de praktijk. Agenda's wijd open voor de rest van de week.

Zou het feit dat een afwezigheidsattest nu gewoon per telefoon kan aangevraagd worden hier iets mee te maken hebben ? :=

Denk het wel. Heb zelf moeten bellen vanmorgen en werd telefonisch gescreend. Bij de minste gelijkaardige klachten mag je de praktijk niet betreden. Dus heb ook telefonisch consult gehad daarna. Agenda's online waren idd allemaal leeg.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:22

Moderatoropmerking:
Ik heb net een aantal berichten verwijderd die totaal offtopic waren. Graag dit topic niet gebruiken om onderlinge problemen te bespreken, doe dat liever via PB.

Destination

Pandora2 schreef:

In deze periode zijn er heel veel mensen met verkoudheid en griep. Normaal gesproken zullen die naar een arts toe gaan voor een attest wanneer de werkgever dit verlangt en dit zal nu inderdaad per telefoon gaan. Ik denk trouwens ook dat mensen nu langer wachten met naar de arts gaan uit angst voor besmetting?

Moon_light94

Photograph schreef:
PSvanLot schreef:

Krijg af en toe iets te horen van Bokt en me ouders maar nee ik ga me niet 24/7 in het coronavirus verdiepen vandaar dat ik me vragen hier stel :)

24/7 is wat overdreven, maar ik zou aanraden je er wel in te verdiepen. NOS liveblog is een aanrader. Altijd goed om te weten wat er speelt in de wereld :D
(Oprecht, je leert ook veel van. Ook ik nu door alles steeds te volgen).

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:23

Mijn school heeft morgen een spoedoverleg met de afdelingleiders en rector.

moonsparkle

Ik vindt de aanpak van Rutte goed, zolang de zorg het aan kan geen lockdown, maar ik ben benieuwd hoe lang de zorg het volhoudt, als het bij andere ziekenhuizen nog niet druk is kunnen mensen met corona ook verplaatst worden of is dat een te groot risico?

Destination

Photograph schreef:
sureido schreef:

Oh dus ik mag ook al geen vragen meer stellen? Wat is het volgende wat niet meer mag?

Naar buiten gaan :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:24

Denken jullie ook dat veel meer mensen Corona hebben dan wordt gemeld.
Vooral de lichte gevallen.
Kunnen we er ook van uitgaan dat de risico groep die het krijgt wel krijgt het dus niet mild is en het gemeld wordt

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:24

moonsparkle schreef:
Ik vindt de aanpak van Rutte goed, zolang de zorg het aan kan geen lockdown, maar ik ben benieuwd hoe lang de zorg het volhoudt, als het bij andere ziekenhuizen nog niet druk is kunnen mensen met corona ook verplaatst worden of is dat een te groot risico?

Volgens mij doen ze dat wel ja. Gisteren bij.... Jinek? (Dacht ik), hadden ze het er al over dat er in Rdam 4 mensen liggen vanuit Brabant. Ze verspreiden dus zeker wel denk ik, indien nodig.