Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:49

Brainless schreef:
wemkelover schreef:
Mijn vriend moet gewoon werken als hij keelpijn heeft of hoest. Alleen als hij koorts krijgt moet hij thuis blijven. Hij zit in een vitaal proces, niet een zorg beroep. We hebben vanochtend nog mail gekregen van de directeur, die heeft dat van het rivm (zegt ie). Ook als er iemand van ons koorts krijgt en hij zelf niet, moet hij naar het werk.

Citaat:
Luchtwegklachten zoals verkoudheid, niezen en hoesten kunnen passen bij een besmetting met het nieuwe coronavirus. U hoeft niet getest te worden en u kunt in principe thuis uitzieken.

Wordt u zieker of heeft u medische hulp nodig? Bel dan de huisarts. Ga niet naar de huisarts of het ziekenhuis toe.

U moet thuis blijven zolang u deze klachten heeft. U kunt pas weer naar buiten wanneer u 24 uur geen klachten meer hebt. Dat betekent: geen koorts, geen neusverkoudheid en niet hoesten. Uw gezinsleden hoeven niet thuis te blijven als zij geen klachten hebben. Als u of een van uw gezinsleden ook koorts krijgt, dan moet iedereen thuisblijven.

https://lci.rivm.nl/verkouden

Maar haar vriend zit in een vitaal beroep en dan geldt alleen zelf koorts dat je niet mag werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:55

Mindim schreef:
Marie_Anne schreef:
Kan zij (of jij voor haar) misschien met een tikkie betalen? Pinpas meegeven aan een vreemde moet ze ook zeker niet doen.
Lastig zeg, als iemand dan zo ver weg woont.

Jihaaaa, ik heb een winkel gevonden die kan bezorgen!!! :D

Gelukkig +:)+ !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:56

verootjoo schreef:
Maar haar vriend zit in een vitaal beroep en dan geldt alleen zelf koorts dat je niet mag werken.

Klopt, maar hij zal wel bij verkoudheidsklachten thuis moeten blijven.

Ik en manlief hebben ook een vitaal beroep (geen zorg), hij moet sowieso thuis werken en ik moet thuisblijven als ik zelf klachten heb (hoesten/keelpijn/snotteren maar koorts is geen voorwaarde).

mvdende

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:03

Waarom niet gewoon leven en laten leven? De overheid heeft een lijst gemaakt met in hun ogen de vitale beroepen, maar daar staan bij lange na niet alle beroepen op die 24/7 door moeten draaien omdat ze anders in de problemen komen.

Bijvoorbeeld de tuinbouw, daar hoeft iemand echt niet aan te komen met: ik heb een kuchje dus ik blijf thuis! Dan ontstaan er gewoon grote problemen.

Vergeet niet dat als we over zeg 5 maanden bijvoorbeeld paprika's willen hebben, dat ze nu gezaaid moeten worden bijvoorbeeld.

Leg je nu bepaalde dingen stil, dan is er over een x aantal maanden daar een probleem in. Want nu niet zaaien betekent ook later dit jaar niet oogsten.

Dus wees allemaal hier op Bokt een beetje lief voor elkaar en laat elkaar in zn waarde. Als er iemand aangeeft dat zijn/haar beroep niet stil gelegd kan worden/ er ook met klachten gewoon doorgewerkt moet worden, accepteer dat dan gewoon!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:06

mvdende schreef:
Waarom niet gewoon leven en laten leven? De overheid heeft een lijst gemaakt met in hun ogen de vitale beroepen, maar daar staan bij lange na niet alle beroepen op die 24/7 door moeten draaien omdat ze anders in de problemen komen.

Bijvoorbeeld de tuinbouw, daar hoeft iemand echt niet aan te komen met: ik heb een kuchje dus ik blijf thuis! Dan ontstaan er gewoon grote problemen.

Vergeet niet dat als we over zeg 5 maanden bijvoorbeeld paprika's willen hebben, dat ze nu gezaaid moeten worden bijvoorbeeld.

Leg je nu bepaalde dingen stil, dan is er over een x aantal maanden daar een probleem in. Want nu niet zaaien betekent ook later dit jaar niet oogsten.

Dus wees allemaal hier op Bokt een beetje lief voor elkaar en laat elkaar in zn waarde. Als er iemand aangeeft dat zijn/haar beroep niet stil gelegd kan worden/ er ook met klachten gewoon doorgewerkt moet worden, accepteer dat dan gewoon!

Dat zou allemaal wel mooi en leuk zijn als het echt alleen die mensen hun probleem was. Dat is niet zo. Het is namelijk al heel snel het probleem van alle mensen die ze op een dag tegenkomen.

Ik begrijp dat we vriendelijk moeten blijven, daar ben ik het mee eens, maar er mag toch echt wel eens sceptisch gekeken worden naar bepaalde zaken. We dragen allemaal de verantwoordelijkheid om de verspreiding van het virus te vertragen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:07

mvdende schreef:

Als meer dan de helft van dat tuinbouwbedrijf besmet wordt en in het ziekenhuis terecht komt, lijkt mij dat er nog grotere problemen ontstaan :+

Paprika's zijn niet onmisbaar. Er wordt al een tijdje gewaarschuwd dat er niet meteen voedseltekorten zullen ontstaan, maar dat het aanbod wel anders zal zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:08

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

Ik en manlief hebben ook een vitaal beroep (geen zorg), hij moet sowieso thuis werken en ik moet thuisblijven als ik zelf klachten heb (hoesten/keelpijn/snotteren maar koorts is geen voorwaarde).

RIVM schreef:
Voor personen uit een cruciale beroepsgroep voor COVID-19 kunnen afwijkende (leef)regels gelden. Overleg hierover met uw werkgever.

Dan kan dus gelden dat je komt werken als je geen koorts hebt. Zeker in een functie waarbij je bv geen andere mensen hoeft tegen te komen, kan dat ook prima.

Ik werk in de zorg en bij ons word je juist van de directe patiëntenzorg afgehaald als je hoest. Gelukkig kan dat, want we hebben genoeg personeel. Dit is ook voornamelijk om geen onrust te zaaien. Ik werk met een kwetsbare doelgroep, iedereen schiet hier tegen het plafond als je een keer hoest.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:13

Pandora2 schreef:
mvdende schreef:

Als meer dan de helft van dat tuinbouwbedrijf besmet wordt en in het ziekenhuis terecht komt, lijkt mij dat er nog grotere problemen ontstaan :+

Paprika's zijn niet onmisbaar. Er wordt al een tijdje gewaarschuwd dat er niet meteen voedseltekorten zullen ontstaan, maar dat het aanbod wel anders zal zijn.

Het is een voorbeeld.

Daarnaast wordt er heel veel in de kassen gekweekt, ook komkommers, courgette, tomaten, druiven....

De grootte bedrijven die veel exporteren kunnen gewoon niet op slot, dat is onmogelijk. Ook in de sierteelt gaat dat niet. Of je hebt wereldwijd 1000en banen die verloren gaan, gaat niet hé..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:16

mvdende schreef:
Het is een voorbeeld.

Daarnaast wordt er heel veel in de kassen gekweekt, ook komkommers, courgette, tomaten, druiven....

De grootte bedrijven die veel exporteren kunnen gewoon niet op slot, dat is onmogelijk. Ook in de sierteelt gaat dat niet. Of je hebt wereldwijd 1000en banen die verloren gaan, gaat niet hé..

Gaat wel :+ gaat nu al zo in de meeste landen. Fijn is het niet, maar het is sneller voorbij als iedereen mee moeite doet. En ja er zijn uitzonderingen, maar als je bedrijfsleiders laat doen, is straks elke sector een uitzondering. Dus ik vind wel dat we met elkaar in discussie mogen over wat essentieel is. Als medemens omdat we invloed hebben op elkaars gezondheid en ook werknemers mogen vragen stellen aan werkgevers als die vragen om uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:21

mvdende schreef:
Pandora2 schreef:

Het is een voorbeeld.

Valt de tuinbouw niet gewoon onder de voedselketen en is dat niet een vitale sector?

IHN

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:29

SinneJ, ik ben blij dat jij het land niet regeert, zeg. Gelukkig word er hier in DL nu al gesprokrn over de rest..dat langer de boel dichthouden niet gaat vanwege de gezondheid van mensen (huiselijk geweld, diabetes, overgewicht etc.) en dat de economie het niet kan trekken en iok existenzverlies tot meer zelfmoorden leid. Dat jij hysterisch en rucksichtlos de boel volledig dicht wil gooien zegt m8j dat je geen enkel inzicht hebt in hoe de maatschappij werkt, geen helikopterview alleen maar virus miet weg, virus moet weg. Juist dat korte termijn denken is wat ons nu hier gebracht heeft. Het is verder nog erg egoistisch ook.. wie ben jij om te bepalen of iets belangrijk is of niet?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:31

IHN schreef:
SinneJ, ik ben blij dat jij het land niet regeert, zeg. Gelukkig word er hier in DL nu al gesprokrn over de rest..dat langer de boel dichthouden niet gaat vanwege de gezondheid van mensen (huiselijk geweld, diabetes, overgewicht etc.) en dat de economie het niet kan trekken en iok existenzverlies tot meer zelfmoorden leid. Dat jij hysterisch en rucksichtlos de boel volledig dicht wil gooien zegt m8j dat je geen enkel inzicht hebt in hoe de maatschappij werkt, geen helikopterview alleen maar virus miet weg, virus moet weg. Juist dat korte termijn denken is wat ons nu hier gebracht heeft. Het is verder nog erg egoistisch ook.. wie ben jij om te bepalen of iets belangrijk is of niet?

Maar -O- ik zeg letterlijk nergens wat ik belangrijk vind en niet, ik ging alleen in tegen wat mvende zei over dat niemand erover mag discussiëren.

En ik ben ook blij dat ik het land niet regeer :+

Dat gezegd zijnde, graag wat vriendelijker, ik val niemand aan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:34

IHN, ik zie haar net voorstellen om de discussie te openen. Niks hysterisch aan. Jouw reactie is dat eerder wel, wauw, waarom is die toon nu weer nodig? Tot jouw reactie vond ik dit een aangenaam en fijn topic om te lezen, met respect voor ieders mening.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:41

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

staat toch echt in de mail.
Hij mag niet wegblijven omdat hij verkouden is, alleen met koorts. Dat vonden wij zelf ook beetje apart. Maar goed als ze het op werkweigering gooien dan hebben we groot probleem. Wie gaat dan het huis, rekeningen en ons eten betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:43

IHN schreef:

Sodeju, kan het ook wat vriendelijker,omdat iemand een andere mening heeft dan jou, hoef je je niet meteen als een hork te gedragen, doe even normaal zeg.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:46

Ik wil eigenlijk alleen maar aangeven dat het niet fijn is om direct meerdere bokkers in je nek te hebben als je aangeeft dat je vriend gewoon doorwerkt met klachten.

Hiermee doel ik op de post van Wemkelover

Zij kreeg gelijk een dosis kritiek over zich heen.

Laten we met zn alle gewoon accepteren dat sommige mensen gewoon doorwerken terwijl dat "officieel" misschien niet mag.

Dus gewoon even leven en laten leven.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:49

mvdende schreef:
Ik wil eigenlijk alleen maar aangeven dat het niet fijn is om direct meerdere bokkers in je nek te hebben als je aangeeft dat je vriend gewoon doorwerkt met klachten.

Laten we met zn alle gewoon accepteren dat sommige mensen gewoon doorwerken terwijl dat "officieel" misschien niet mag.

Dat is dus waar ik het absoluut niet mee eens ben. Ik vind dat we vriendelijk moeten zijn, maar nogmaals; we moeten voor elkaar zorgen en opkomen voor onze eigen gezondheid. Er is niets mis met een vriendelijke discussie om bewustwording te creëren.

Zo zijn er al veel mensen hier in het topic van mening veranderd over of het eerlijk is wat hun werkgever van hen verwacht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:49

IHN schreef:

De eerste bekende Duitser heeft al zelfmoord gepleegd, een deelstaatminister.
https://www.ad.nl/buitenland/duitse-dee ... ~aa7f82c9/

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:52

Nou ja het is eerder moeten, mijn vriend had eerder zoiets van dat is niet ok. Maar goed als iedereen thuis zou blijven, is er straks heeeeel veeeel minder producten in de supermarkt. Zij maken oa de verpakkingen van levensmiddelen (driekwart wat je in de winkel ziet), babyvoeding verpakkingen ect. Vast nog wel meer. De direkteur heeft deze mail verstuurd, normaal doet iemand dat van kantoor (hr?).

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:54

germie schreef:
IHN schreef:

De eerste bekende Duitser heeft al zelfmoord gepleegd, een deelstaatminister.
https://www.ad.nl/buitenland/duitse-dee ... ~aa7f82c9/

Kijk dit is natuurlijk vreselijk. En ja we moeten heel erg op onze hoede zijn voor mentale problemen in deze tijd, helemaal mee eens. Maar wat dit nu op dit moment te maken heeft met deze discussie, is mij een vraag. Dit is onrust stoken terwijl niemand hier hysterisch roept DAT ALLES DICHTMOET EN OMG IEDEREEN MOET STOPPEN MET WERKEN EN WE GAAN ALLEMAAL DOOOD. Nee dat doe ik niet. Ik ben volgens mij erg kalm aan het reageren.

Ik zeg dat we erover mogen praten of iets inderdaad essentieel is en vooral of het niet mogelijk is dat sommige werkgevers hun werknemers in gevaar brengen vanwege economische belangen. Kunnen we even stoppen met zwart-wit denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:57

mvdende schreef:

Nee, zo werkt het echt niet.
De vriend van wemkelover werkt in een vitaal proces, dus dan kan het zo zijn dat hij gewoon moet doorwerken, conform de regels van het RIVM. Bij twijfel zou ik informeren bij de vakbond.
Maar bijvoorbeeld in de sierteelt zoals jij eerder noemde, nee, daar mag dat gewoon echt niet, doorwerken als je klachten heb. Dat hoeven we ook niet met zijn allen te accepteren...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:57

wemkelover schreef:
Nou ja het is eerder moeten, mijn vriend had eerder zoiets van dat is niet ok. Maar goed als iedereen thuis zou blijven, is er straks heeeeel veeeel minder producten in de supermarkt. Zij maken oa de verpakkingen van levensmiddelen (driekwart wat je in de winkel ziet), babyvoeding verpakkingen ect. Vast nog wel meer. De direkteur heeft deze mail verstuurd, normaal doet iemand dat van kantoor (hr?).

Dat begrijp ik, maar de vraag is natuurlijk of iedereen dezelfde symptomen heeft als je vriend (maw is hij individueel echt zo onmisbaar). Daarnaast, als het corona is en straks heeft elke weknemer het daar, dan ligt het alsnog stil. Ik zou toch proberen in gesprek te gaan. En helaas zijn er altijd uitzonderingen, maar het is zeker niet standaard dat je nu met deze symptomen gewoon gaat werken, gelukkig.

Veel beterschap voor je vriend in ieder geval.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:59

SinneJ schreef:
wemkelover schreef:

Dat begrijp ik, maar de vraag is natuurlijk of iedereen dezelfde symptomen heeft als je vriend (maw is hij individueel echt zo onmisbaar). Daarnaast, als het corona is en straks heeft elke weknemer het daar, dan ligt het alsnog stil. Ik zou toch proberen in gesprek te gaan. En helaas zijn er altijd uitzonderingen, maar het is zeker niet standaard dat je nu met deze symptomen gewoon gaat werken, gelukkig.

Veel beterschap voor je vriend in ieder geval.

mijn vriend is neit ziek hoor !! maar stel het zou gebeuren..
wij vinden hem niet onmisbaar, alleen hij is wel leidinggevende en de productie daalt elke keer flink als hij er niet is. Vorige keer toen hij wel ziek was werden we steeds gebeld.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:03

Marie_Anne schreef:
mvdende schreef:

Nee, zo werkt het echt niet.
De vriend van wemkelover werkt in een vitaal proces, dus dan kan het zo zijn dat hij gewoon moet doorwerken, conform de regels van het RIVM. Bij twijfel zou ik informeren bij de vakbond.
Maar bijvoorbeeld in de sierteelt zoals jij eerder noemde, nee, daar mag dat gewoon echt niet, doorwerken als je klachten heb. Dat hoeven we ook niet met zijn allen te accepteren...

Dat kan jij vinden, niet iedere denkt daar hetzelfde over.

En gelukkig maar, anders lag de economie nog veel meer op zn gat.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:04

wemkelover schreef:
mijn vriend is neit ziek hoor !! maar stel het zou gebeuren..
wij vinden hem niet onmisbaar, alleen hij is wel leidinggevende en de productie daalt elke keer flink als hij er niet is. Vorige keer toen hij wel ziek was werden we steeds gebeld.

Dit komt misschien heel arrogant over, maar ik ga het toch zeggen: als iemand in je bedrijf echt onmisbaar is, doe je als bedrijf iets grondig verkeerd. Iedereen kan wegvallen voor onbepaalde tijd of, ik hoop het niet, permanent. Die druk op je vriend zijn schouders dat hij niet ziek mag vallen is sowieso iets waar over gepraat moet worden, maar misschien beter na dit alles. Als hij zich rot voelt, moet hij in bed kunnen liggen met een soepje, zoals iedereen anders. En daar mag hij best voor vechten.

Dus als het zover zou komen dat hij ziek wordt, dan moet er in gesprek gegaan worden, mede omdat het niemand helpt als alle mensen waarover hij leiding heeft ook nog eens ziek vallen. Dan ben je beter af met enkele weken lagere productie.