Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:56

Een van de grootste inkomstenbronnen van restaurants in Nederland zijn de drankjes die bij het eten geconsumeerd worden. Als ik weleens kijk naar onze eigen restaurantrekeningen is dat een aanzienlijke post op de rekening. Dat lopen ze nu ook mis, ik snap wel dat de maaltijden niet veel goedkoper afgehaald kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:59

MoniqueT schreef:
Een van de grootste inkomstenbronnen van restaurants in Nederland zijn de drankjes die bij het eten geconsumeerd worden. Als ik weleens kijk naar onze eigen restaurantrekeningen is dat een aanzienlijke post op de rekening. Dat lopen ze nu ook mis, ik snap wel dat de maaltijden niet veel goedkoper afgehaald kunnen worden.

Klopt inderdaad!

Mijn zwager heeft een restaurant, zit normaal helemaal vol. Dus ook zij zijn aan de ahaal maaltijden geslagen.
Daghap thuis bezorgd 12.50
3 gangen menu aan huis bezorgd in het weekend, 25 euro
(drankjes kun je ook afnemen :) )

Nou ik denk dat dat niet de kosten dekt, maar zo houd je welk klantenbinding.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:33

De regelingen die de overheid voor ondernemers heeft gemaakt zijn echt hartstikke goed en hard nodig. Ik heb er in mijn werk als belastingadviseur dagelijks (momenteel de hele dag door) mee te maken. Vragen beantwoorden en aanvragen doen voor de TOZO, TOGS en NOW. Toch heb ik er wel moeite mee dat er bij de TOZO (soort bijstand van ondernemers zonder inkomen nu). geen partner- en vermogenstoets is.

Heb verschillende klanten die nu nul omzet hebben, bijvoorbeeld in de culturele sector en contactberoepen, die de regeling aanvragen terwijl ze een partner hebben die een goed arbeidsinkomen hebben of veel geld op de bank. Maar ja, volgens de regeling hebben ze er recht op. Leg mensen dan maar eens uit dat dat niet de bedoeling is van het gratis geld. Jammer dat die partner- en vermogenstoetsen er niet op zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:51

Jammer is dat inderdaad. Voor jou ook moeilijk om het netjes uit te leggen en door te dringen zonder klanten kwijt te raken denk ik

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:26

Nou daar maak ik me niet zo’n zorgen om en ze kunnen het zelf aanvragen en doen dat dus toch. Maar ik vind het nogal oneerlijk tegenover mensen die het echt nodig hebben. Het kost de overheid al zoveel geld.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:33

Bloodymary schreef:
Nou daar maak ik me niet zo’n zorgen om en ze kunnen het zelf aanvragen en doen dat dus toch. Maar ik vind het nogal oneerlijk tegenover mensen die het echt nodig hebben. Het kost de overheid al zoveel geld.

En toch, ze lopen wel inkomsten mis.

Als jij gewend bent van 2 inkomens te leven en er valt er ineens één weg, dan snap ik best dat ze die regeling aanvragen.

Want jij hebt misschien wel inzicht in hun bankrekening, maar niet in hun plannen met dat geld. Want misschien zijn ze ergens hard voor aan het sparen en dan wil je niet dat geld "opeten"

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:47

En waarom niet, anderen moeten toch ook inkrimpen..

Men zal toch 6 stappen terug moeten doen

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:50

Bloodymary schreef:

Ja eens, maar daar heb ik me op dag 1 al bij neergelegd.
Uiteindelijk gaan van die regelingen toch vooral de bedrijven / mensen profiteren die het meest op geld uit zijn of de wegen daarnaar toe het beste kennen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:30

Echwel schreef:

Tja. Ik snap die mensen wel. En ik vind het niet raar dat ze van de regeling gebruik gaan maken.

Je mist in één klap een heel inkomen en dan moet je het maar nét redden om je vaste lasten te kunnen betalen van dat enige inkomen.

Spaargeld op de bank is wat het zegt: spaargeld en misschien wel al gereserveerd spaargeld.

Je kan niet in iemands portemonnee kijken, dus oordelen is niet nodig.

Ook voor de boekhouder niet... zij kan ook niet in iemands gedachten kijken en weet echt niet of dat geld op de bankrekening echt "over" is of dat dat geld in gedachten "al uitgegeven" is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:35

Ik sta er dubbel in.
Van een ZZP-er of bedrijf mag wel een buffer worden verwacht voor mindere tijden.
Een beetje interen op de winst of spaarrekening vind ik eigenlijk wel normaal.
Dus er zouden van mij wel bewijsstukken en/of controles mogen zijn.
Er zijn nl. altijd mensen en bedrijven die er misbruik van maken.

Aan de andere kant, dit is zo'n uitzonderlijke tijd, daar kon niemand op voorbereid zijn.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:24

Is het niet zo dat hierop achteraf gecontroleerd gaat worden? Dat dacht ik

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:03

miramii schreef:
Is het niet zo dat hierop achteraf gecontroleerd gaat worden? Dat dacht ik

Ze voldoen aan de regels. Om te zorgen dat mensen die het hard nodig snel hun geld krijgen, hebben ze die zo aangepast dat inkomen partner en vermogen niet meetelt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:05

mvdende schreef:
Echwel schreef:

Tja. Ik snap die mensen wel. En ik vind het niet raar dat ze van de regeling gebruik gaan maken.

Je mist in één klap een heel inkomen en dan moet je het maar nét redden om je vaste lasten te kunnen betalen van dat enige inkomen.

Spaargeld op de bank is wat het zegt: spaargeld en misschien wel al gereserveerd spaargeld.

Je kan niet in iemands portemonnee kijken, dus oordelen is niet nodig.

Ook voor de boekhouder niet... zij kan ook niet in iemands gedachten kijken en weet echt niet of dat geld op de bankrekening echt "over" is of dat dat geld in gedachten "al uitgegeven" is.

Het gaat om situaties waar de partner bijvoorbeeld een € 100.000 verdient. En er € 50.000 op de bank is. De ondernemer betreft dan bijvoorbeeld een partner die pedicure is of zo. Dat inkomen kan best gemist worden. Ik vind het een oneigenlijk gebruik van de regeling. Het is bijstand. Bedoeld voor mensen die anders niet kunnen bestaan. En iedereen zal een stapje terug moeten doen, dat zal over een paar maanden duidelijk gaan blijken.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 31-03-20 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:11

Electra63 schreef:
Ik sta er dubbel in.
Van een ZZP-er of bedrijf mag wel een buffer worden verwacht voor mindere tijden.

Zelf heb ik wel een buffertje en kan ik een paar maanden zonder inkomsten overleven, maar dat lukt echt niet een half jaar.
En gelukkig had ik net bij een opdrachtgever een jaarcontract gekregen (die er niet meteen vanaf wil).
En dan heb ik echt mazzel, want ik hoor ook (en ervaar ook) andere kanten, want mijn man is 90% van zijn opdrachten gewoon kwijt. Wij redden het, maar dat geldt echt niet voor iedereen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:15

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
Ik sta er dubbel in.

Zelf heb ik wel een buffertje en kan ik een paar maanden zonder inkomsten overleven, maar dat lukt echt niet een half jaar.
En gelukkig had ik net bij een opdrachtgever een jaarcontract gekregen (die er niet meteen vanaf wil).
En dan heb ik echt mazzel, want ik hoor ook (en ervaar ook) andere kanten, want mijn man is 90% van zijn opdrachten gewoon kwijt. Wij redden het, maar dat geldt echt niet voor iedereen.

Daarom zei ik ook: het is dubbel.
In mijn werkomgeving zijn bedragen van € 75 tot € 150 per uur normaal.
Een buffer mag je dan wel verwachten. ;)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:39

Tsja, de minister zei het vanmorgen zelf ook al. Ze zijn zich bewust van de kans op fraude. Alleen alles wat je daartegen kunt doen kost tijd en dat hebben de bedrijven die het écht nodig hebben niet.
Maar ik ben er volledig mee eens. Wat mij betreft zou zeker het inkomen van een partner meegenomen moeten worden.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:38

Voor wie is de Tozo?
De extra tijdelijke ondersteuning voor gevestigde ondernemers is gemaakt voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers, die in de knel komen door de coronacrisis. Het kabinet doet een moreel appel op ondernemers om zich alleen in die situatie te melden.
En als eis
Inkomen als gevolg van de coronacrisis onder het sociaal minimum.

Vooral dat moreel appel mag Rutte nog wel 100 x benadrukken.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:27

_/-\o_ https://www.gelderlander.nl/dossier-cor ... ~afad88bb/

Het is goed dat horecaondernemers bij het noodloket terechtkunnen, maar daarmee zijn ze nog niet gered", zegt Willemsen. Intussen voeren KHN gesprekken met vastgoedeigenaren om de huurpenningen tijdelijk stop te zetten. Ook probeert de brancheorganisaties leveranciers en andere partijen zover te krijgen dat schulden kwijt gescholden kunnen worden.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:00

GraceZarif schreef:
En als eis
Inkomen als gevolg van de coronacrisis onder het sociaal minimum.

Dan zou ik zelfs zonder inkomensverlies bijna mogen gaan aankloppen :')
Heb me zelf nog niet aangemeld, ik heb nog steeds werk en dus nog steeds inkomen gelukkig!
Wel maar aan een luttele 15€ per uur ... dus die bedragen die ik hier voorbij zie komen, daar kan ik alleen maar van dromen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:18

Hema staat ook op omvallen, maar daar ging het al jaren slecht mee.
Deze crisis is misschien wel het laatste zetje om echt om te vallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:22

Zou ik oprecht jammer vinden, ik vind de Hema een fijne winkel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:40

Dat zou jammer zijn inderdaad.

Action heeft een tijdje geleden al uitstel van betaling gevraagd bij de leveranciers, en een flinke bonus uitgekeerd aan de aandeelhouders en bestuur, dus ik ben benieuwd of die binnenkort ook faillissement aanvragen. Zo'n actie doe je niet zomaar als alles goed gaat lijkt me..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:41

8nnemiek schreef:

Action heeft een tijdje geleden al uitstel van betaling gevraagd bij de leveranciers, en een flinke bonus uitgekeerd aan de aandeelhouders en bestuur, dus ik ben benieuwd of die binnenkort ook faillissement aanvragen. Zo'n actie doe je niet zomaar als alles goed gaat lijkt me..

Dat is inderdaad heel raar. Ik zou als leverancier dan niet eens akkoord gaan met uitstel van betaling :=.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:01

8nnemiek schreef:

Volgens mij heb je dan als Action heel wat uit te leggen bij de faillissementskamer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:16

Dat lijkt mij ook :=
Mijn schoonbroer werkt bij een Action distributiecentrum, en die vertelde dat..