Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:56

Vjestagirl schreef:
Economisch belang is in de afgelopen tijd ondergeschikt gesteld aan de gezondheid van collega's :).

En op veel stations kom je er natuurlijk niet in/uit als je geen kaartje hebt, doordat er poortjes staan.
Maar ja, zwartrijden is wel simpeler geworden.

Geloof me, die poortjes houdt niemand tegen,gewoon achter je voorganger lopen zonder 1,5m. Maar je hebt gelijk dat gezondheid belangrijker is dan economisch belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:55

@fohadie;
Buitenom sleutelen duurt veel langer hoor. Nadat ik als machinist mijn 'lamp deuren dicht' krijg moet de hc nog terug lopen naar de cabine, intappen en contact hebben met mij over de porto dat hij binnen is. Dat geeft bij elk stationnement wel de nodige vertraging wat met meerdere stops aantikt.

Magrathea

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:26

Maar eerlijk, in een goed geventileerde coupe op goede afstand van elkaar ga je echt niet besmet worden. Een hele coupe afsluiten vind ik schromelijk overdreven als ik eerlijk ben. Vervelend dat mensen zich niet veilig voelen, echt, maar jezelf bang maken is niemand mee geholpen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:32

Magrathea schreef:
Een hele coupe afsluiten vind ik schromelijk overdreven als ik eerlijk ben. Vervelend dat mensen zich niet veilig voelen, echt, maar jezelf bang maken is niemand mee geholpen.

Wat je hierbij vergeet is dat de werknemers in het openbaar vervoer al vanaf het begin van deze ellende geen keuze hebben, ze werken in een vitaal beroep dus ze moeten!! hoe dan ook naar het werk en zichzelf blootstellen aan besmetting met het virus.
Ik moet ook en bij mij is de rek er behoorlijk uit, dag in dag uit geconfronteerd worden met passagiers die zich niet of nauwelijks aan de regels houden met alle risico's van dien sloopt je.
Als die hc een coupe voor zichzelf wil geef ik hem/haar groot gelijk.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:35

Magrathea schreef:
Maar eerlijk, in een goed geventileerde coupe op goede afstand van elkaar ga je echt niet besmet worden. Een hele coupe afsluiten vind ik schromelijk overdreven als ik eerlijk ben. Vervelend dat mensen zich niet veilig voelen, echt, maar jezelf bang maken is niemand mee geholpen.

De meeste treinen hebben een gesloten airco systeem. Er is dus geen sprake van goede ventilatie. Heb het ooit meegemaakt dat er helemaal achterin een SLT een hoop gerecyclde maaginhoud lag. Helemaal vooraan zaten we nog te vergaan van de stank.

En wat buitenom sleutelen betreft, SNG en FLIRT kan je vanuit de cabine sleutelen. Bij een SLT is dat niet mogelijk. Ik heb reuma in mijn heupen. 1 Of 2 keer per dienst een cabine in of uit klimmen gaat me prima af, maar de hele rit van Den Haag naar Den Bosch... Ik vrees dat ik dan de volgende dag mijn bed niet eens normaal uit kan komen. Ik zou in een SLT dus ook liever het achterste balkon en de 1ste klas gewoon vrij willen hebben. Heb het tot nu toe nog niet aan mensen gevraagd omdat ik eigenlijk vind dat het ergens ook niet klopt, maar kan me de collega's wel voorstellen als ze het wel doen in een SLT.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:03

Ik vind het best spannend om zo de trein in te stappen, niet vanwege het besmettingsgevaar maar wel of ik überhaupt meekan. Op de heenweg maakt het me nog niet zoveel uit, maar terug ben ik bang dat ik niet mee kan ivm de drukte :(

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:52

Is er iemand die kan uitleggen hoe het reserveren in een trein straks in zijn werking gaat. En waar je dat dan moet doen. Werk in de beveiliging en werk vaak in de binnenstad van Utrecht en dan afhankelijk van het openbaar vervoer.

Het was wel apart vanmorgen, voor het eerst zo'n mondkapje om. Gelukkig zag ik iedereen met een kapje om.

Zit de machinist nu ook met een kapje om in de trein?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:55

Het is toch nog niet zeker dat er een reserveringssysteem komt?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:01

Dat is heel simpel. Je kan 15 min voor je reis nog je reservering maken of wijzigen. En tot nu toe kan het maar 1 dag van te voren.

Ik doe mee aan het pilot ervan :j

Al vind ik het nog steeds onzin, maar goed..

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:04

Olympia schreef:
Dat is heel simpel. Je kan 15 min voor je reis nog je reservering maken of wijzigen. En tot nu toe kan het maar 1 dag van te voren.

Ik doe mee aan het pilot ervan :j

Al vind ik het nog steeds onzin, maar goed..

Maar dat is een test om te kijken hoe druk het is in de treinen, toch? En ja dat wordt later misschien uitgebreid. Maar dat is geen reserveringssysteem, om werkelijk een plekje te reserveren (en niet gereserveerd = je mag niet mee met de trein).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:07

Als de app er uberhaupt komt; duurt het nog even.
Ze zitten nu te puzzelen met ethische dilemma's. Welke mensen hebben voorrang? Hoe komt het met overstappen? Wat als de trein vol zit en iemand met een cruciaal beroep moet nog mee omdat ze voor zieke collega's invalt? Hoe komt het met controle in de landelijke gebieden waar geen poortjes op het station staan en er amper wordt gecontroleerd ín de trein? (En als er wordt gecontroleerd duurt het nog 20 minuut voor de volgende halte in zicht is)

Ondertussen zijn ze wel bezig met het ontwikkelen van apps. Maar het is pas uitrolbaar als er veel dilemma's zijn uitgewerkt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:12

Ik vraag me af of het weer mogelijk gaat zijn je hond mee te nemen in de trein.
Als ik wil gaan wandelen in een mooi gebied dan moet ik toch echt met ov.
Maar als ik bijvoorbeeld naar de kliniek in Utrecht moet ook.
Ik heb sinds de lockdown niet meer gereisd met ov en heb dus ook geen idee of en wanneer dat ooit mogelijk gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:50

Hond mag je geloof ik gewoon meenemen. Alleen de fiets niet.

Maar zolang niet noodzakelijke reizen worden ontmoedigd valt een tripje met de hond daar natuurlijk ook onder.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:07

Gloa schreef:
Hond mag je geloof ik gewoon meenemen. Alleen de fiets niet.

Maar zolang niet noodzakelijke reizen worden ontmoedigd valt een tripje met de hond daar natuurlijk ook onder.

Ja sowieso. Maar hoe zit dat dan want honden kunnen niezen en ademen vaak met hun bek open? Mondkapjes??

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:09

Huisdieren hebben (tot dusver) geen aantoonbare rol in de verspreiding van covid19.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:14

Magrathea schreef:
Huisdieren hebben (tot dusver) geen aantoonbare rol in de verspreiding van covid19.

Ik know maar er zijn wel wat adviezen omtrent huisdieren en andere reizigers zouden daar over kunnen vallen.

Hoe verloopt het dan?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:21

Het is niet alleen de verspreiding, maar ik zou ook niet blij zijn met een hond die extra plek inneemt (terwijl er nu veel minder plekken zijn) en waardoor het baasje misschien een paar vreemde bochten moet maken om in en uit te stappen, en zo wellicht te dicht bij anderen in de buurt komt. Ik snap dat het poedersuiker is, maar ik zou een andere manier van vervoer zoeken als je per se met je hond weg wilt/moet.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:53

Ik denk op zich niet dat een hond echt extra plek inneemt. Je mag toch al niet naast elkaar zitten, dus als die hond gewoon voor je/schuin naast je op de grond zit lijkt me dat geen issue.

Voor gewone dagjes weg zou ik het natuurlijk niet aanraden, maar voor bv een dierenartsbezoek waarbij ander vervoer niet lukt lijkt het me geen ramp, zolang men het dier maar goed bij zich houdt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:02

Mijn hondjes reizen in ov meestal in een buggy of in een tas die ik op schoot kan zetten. Heb twee chihuahuas. Dus voor Corona nooit problemen met ov. De buggy neemt natuurlijk wel plek in beslag net als een kinderwagen zou doen. Maar een tas niet. Voordeel met buggy hij is helemaal afgesloten (een van mijn hondjes trekt drukte niet zo vandaar)

Maar er staat verder niks over omschreven.ik zou dat toch lastig vinden.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:05

Momenteel zit ik alleen in de 1ste klas coupe met mn masker op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:39

Is er een abbonoment van NS om vrij te reizen maar dan voor 1 dag?

Ik moet in september elke maandag naar Amersfoort reizen, en dat tikt best aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:54

Nee dat is er niet

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:54

Moet je in de spits? Anders kun je kijken naar een Dal Voordeel (of mss Dal Vrij) abbonement. Anders zou ik het voor 1 dag in de week niet weten, eigenlijk.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:55

Wat is eigenlijk de reden dat buschauffeurs geen mondkapje op hoeven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:26

Is dat niet omdat in het ov de 1,5 meter niet gegarandeerd kan worden, waardoor de mondkapjes bescherming vormen. De buschauffeur zit door de afsluiting van het voorste gedeelte van de bus op meer dan 1,5 meter van z'n reizigers en hoeft dus geen kapje op.