De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:18

Ik las ook ergens dat spul voor de waterpokken ook helpt, soort schuim is dat. Heb t nog niet uitgeprobeerd.

Zemelenbad kan idd ook goed werken denk ik.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:34

Mijn man en ik zitten helaas ook allebei weer helemaal onder de bulten. Wonen aan het bos is erg mooi, maar nu toch echt een nadeel. Kl*te rupsen!

Ik smeer Prrrikweg van vsm op de bulten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:03

Bij ernstige jeuk probeer ik meestal een combinatie van antihistamine-tabletjes, en ik heb gelukkig weer de lidocaine-levomentholgel gekregen. Dat is echt heel fijn spul: verkoelend en verdovend. Moet wel via de huisarts.
Ik heb het nog niet op eikenprocessierups per se geprobeerd trouwens.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:43

Hier zitten de bomen waar ik met mijn paard het bos in ga alweer goed vol. Gelukkig heb ik er geen last van.

Afbeelding
Afbeelding

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:06

Wowww jemig dat zijn echt flinke nesten zeg, gatver!

Prikweg heb ik ook standaard in huis, maar werkt niet zo goed als dat spul uit de link. (Nee ik heb geen aandelen haha)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 13:34

Bloodymary, ik dacht ook dat ik er geen last van had, tot ik een halve dag later opeens verging van de jeuk en op internet las dat het soms 8 tot 12 uur kan duren voor de jeuk op komt zetten.
Ik vond het al zo'n knappe mug die me dan bijna 100 keer gestoken zou moeten hebben _O-

Ik heb ook Prrrikweg van VSM en bij de Kruidvat een soort schuim speciaal tegen jeuk van de eikenprocessierups gehaald. Ik ben benieuwd!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:44

Kruidvat lacht zich kapot. Allemaal weer mensen die op jacht zijn naar anti jeukspul.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:45

Ik bedenk me door dit topic dat we vorig jaar langs de weilanden veel last hadden. Ga vanavond toch maar is even kijken. Heb dit jaar nog niks gezien >;)
En dat valt normaal gesproken toch altijd wel goed op.

Ook ben ik net wezen wandelen en heb ik na het lezen van dit topic overal jeuk :') _O-

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:50

Cayenne schreef:
Bloodymary, ik dacht ook dat ik er geen last van had, tot ik een halve dag later opeens verging van de jeuk en op internet las dat het soms 8 tot 12 uur kan duren voor de jeuk op komt zetten.
Ik vond het al zo'n knappe mug die me dan bijna 100 keer gestoken zou moeten hebben _O-

Ik heb ook Prrrikweg van VSM en bij de Kruidvat een soort schuim speciaal tegen jeuk van de eikenprocessierups gehaald. Ik ben benieuwd!

Ja dat is ook zo. Maar ik rijd er al jaren een paar keer in de week langs. Toen die beesten net opkwamen, zo'n tien jaar geleden had ik ook wel eens van die brandende jeuk in mijn nek en armen. Maar dat werd steeds minder en nu nooit meer. Misschien word je er immuun voor? Vorig jaar voelde ik ook een keer wat op mijn been toen ik op een festival onder bomen zat. Ik pakte met mijn hand en had ik ook een processierups in mijn hand. Ook geen last van gehad. Gelukkig maar.
Maar ik ken genoeg mensen die er wel veel last van hebben en paarden ook. Dus weg met die beesten!

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:10

Vorig jaar bij ons vreselijk veel nesten langs de weide. We hadden zeker 10 eikenbomen met minimaal 5 nesten per boom.

Dit jaar tot nu toe niks gezien! Vorig jaar heeft een bedrijf de oude nesten verwijderd. We hebben onderhoud aan de bomen gedaan (snoeien) en in het voorjaar is er een bedrijf geweest wat aaltjes in de bomen heeft gespoten.

We gaan vanavond nog weer een ronde doen om te kijken of we wat kunnen vinden ivm de oude rupsen die mogelijk uit de grond zijn gekomen tussen midden mei en juni.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:12

RSDICBS schreef:
Vorig jaar bij ons vreselijk veel nesten langs de weide. We hadden zeker 10 eikenbomen met minimaal 5 nesten per boom.

Dit jaar tot nu toe niks gezien! Vorig jaar heeft een bedrijf de oude nesten verwijderd. We hebben onderhoud aan de bomen gedaan (snoeien) en in het voorjaar is er een bedrijf geweest wat aaltjes in de bomen heeft gespoten.

We gaan vanavond nog weer een ronde doen om te kijken of we wat kunnen vinden ivm de oude rupsen die mogelijk uit de grond zijn gekomen tussen midden mei en juni.

Oh dus dit zou bij ons ook goed kunnen zijn. Weet niet zeker of dat is gebeurd, maar ga vanavond ook even kijken inderdaad.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:31

Hier 2 gigantische bomen boven de paddock. 20+ nesten vorig jaar :=
Dit jaar laten spuiten en ik mocht er gewoon naast staan en de paarden konden direct daarna weer de wei op dus niet schadelijk. Een paard is gevoelig voor alles dus die had ik wel ziek aangetroffen anders.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:41

Hier in de wei tot nu toe geen nest te zien. Dus spuiten heeft geholpen. En ook de vogeltjes vliegen nog gewoon. De insecten zijn ook nog volop aanwezig. Behalve die krengen dan. Ben blij dat ik heb laten spuiten. Volgend jaar gewoon weer.
Op die foto’s dat zijn wel hele grote nesten. Krijg je al de kriebels van als je er naar kijkt.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:14

Was door werk er vrij laat vanavond. Morgenochtend maar even kijken. Is in het donker toch wat lastig.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:31

miccamaaike schreef:
Hier zijn ook al veel nesten weggezogen door de gemeente, echt heel fijn. Maar toch heb ik weer veel bultjes.

ik heb wel een goede zalf gevonden, echt een aanrader! https://www.emonta.nl/artikel/dermagiq-processiecreme/

Zeker het proberen waard.
Ik had vorig jaar echt veel Jeuk.
Thnx!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:56

Hier is het helaas ook raak -O-
Afgelopen weekend een rondje gefietst, en nu zit ik onder de bulten. Vooral mijn benen zijn slachtoffer. En man, wat een vreselijke jeuk! Ik word 's nachts regelmatig wakker.

Ik heb gisteren alles met tea tree olie gesmeerd, dat lijkt wel iets te helpen. De aloë vera creme die we hadden staan brengt ook wel iets verlichting. Helaas werken die allebei maar tijdelijk ven word ik met vlagen echt helemaal gek van de jeuk -O-

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:33

Bnet schreef:
Hier is het helaas ook raak -O-
Afgelopen weekend een rondje gefietst, en nu zit ik onder de bulten. Vooral mijn benen zijn slachtoffer. En man, wat een vreselijke jeuk! Ik word 's nachts regelmatig wakker.

Ik heb gisteren alles met tea tree olie gesmeerd, dat lijkt wel iets te helpen. De aloë vera creme die we hadden staan brengt ook wel iets verlichting. Helaas werken die allebei maar tijdelijk ven word ik met vlagen echt helemaal gek van de jeuk -O-

Eerst even met ducktape over de plekken en dan douchen en dan pas smeren. Dat werkt hier het beste.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:08

Heeft dat nog zin als de "aanval" al een paar dagen geleden is?

Had pas 's nachts dat de bulten op kwamen, heb verder overdag nergens last van gehad, en dus ook niet door gehad dat ik er aan blootgesteld was. Heb wel direct gedoucht, dat was het voordeel van een sportief rondje fiets, dan wil je naderhand wel douchen :P

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:44

Bnet schreef:
Heeft dat nog zin als de "aanval" al een paar dagen geleden is?

Had pas 's nachts dat de bulten op kwamen, heb verder overdag nergens last van gehad, en dus ook niet door gehad dat ik er aan blootgesteld was. Heb wel direct gedoucht, dat was het voordeel van een sportief rondje fiets, dan wil je naderhand wel douchen :P

Heeft zeker zin. Was hier vorig jaar toen we erachter kwamen ook aantal dagen later.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:15

Top, ga ik dat in elk geval nog even doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:33

Fibra anti itch creme! Werkt ook goed tegen muggenbulten, brandnetels etc. Heb het zelf nog niet getest met processierupsen, want heb er zelf gelukkig geen last van. Mocht iemand een potje willen komen halen om te proberen .. :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:14

kinel schreef:
Hier in de wei tot nu toe geen nest te zien. Dus spuiten heeft geholpen. En ook de vogeltjes vliegen nog gewoon. De insecten zijn ook nog volop aanwezig. Behalve die krengen dan. Ben blij dat ik heb laten spuiten. Volgend jaar gewoon weer.
Op die foto’s dat zijn wel hele grote nesten. Krijg je al de kriebels van als je er naar kijkt.

Gemeente heeft de bomen langs de openbare weg met aaltjes behandeld.
Op particulier terrein zijn ze met xentari behandeld.

Bij de particulieren geen nest te zien.
Langs de openbare weg net zoveel als vorig jaar.

Vogels lijken tot dusver prima tegen de xentari te kunnen.
Ik heb nog geen dooie vogels of jonkies gevonden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:17

Hier is dit jaar de gemeente 2 keer geweest andere jaren 1 keer.
Dus ik denk nu aaltjes en xentari.
Hier gelukkig geen last.
En vogels heb ik andere jaren ook niet minder gezien.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:40

Ik zat vorige week onder. Mijn armen, nek, schouders en achterkant van mijn schouders zaten helemaal onder. Douchen ging eigenlijk niet want dan ging het nog meer jeuken.

Ik heb de huisarts gebeld en die heeft antihistamine tabletten voorgeschreven en dat hielp. Ook heb ik bij de apotheek zalf gehaald tegen de jeuk van de processie rups en toen was ik er zo vanaf.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:01

Ik ben dus bang dat ik er misschien toch last van heb. Al lijken het me meer muggenbulten maar dit zijn er dan wel heel veel. Iemand die dit door een foto zou kunnen zien? Of hoe kan ik weten of dit processierups is? Vooral mijn knieholtes zitten onder de bulten en de binnenkant van mijn bovenbenen.