Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:30

Het verhaal klinkt zeker tof!

Ik heb net een herschrijfronde gehad van mijn boek. Er zijn zo'n 5000 woorden bij gekomen :') , en het begin is herschreven. Mijn volgende proeflezer was heel druk, en er nog niet aan begonnen, dus die wil graag de nieuwe versie proeflezen. Verder heb ik als tussendoortje de tekst voor een prentenboek af, nu nog een tekenaar erbij. Eigenlijk is het een soort vervolg al, dus probeer ik nu een voorganger te schrijven, maar dat wil niet vlotten. De ideeën die ik heb werken niet, dus die heb ik even naast me neergelegd. Wel heb ik mijn drakenboek weer opgepakt, dat wil sinds vandaag eindelijk wel weer.

Ik moet wel zeggen, mijn vorige boek heb ik zo geschreven, met maar een paar kleine notities, maar ik heb nu toch een notitieboekje wat ik heb liggen (was nog blanco) gepakt om mijn schrijfnotities in te maken. Ik heb namelijk al wat ideeën voor het vervolg, en wil die opschrijven voor ik ze kwijt ben. Ik moet van mezelf wachten met die schrijven tot ik het eerste boek bij een uitgever heb (en nog iets concreter wat er moet gaan gebeuren). Ook is het voor het drakenboek wel handig. Ik moet daar de complete wereld opbouwen, waar dat met het vorige boek niet nodig was, omdat het zich gewoon in onze wereld afspeelt. Ik ben bang dat als ik nu geen notities maak ik weer eindeloos in het manuscript kan gaan terugzoeken naar namen bijvoorbeeld. Dat had ik met het eerste boek al wat, maar dat ga ik nu dus even ondervangen. Bovenaan de pagina steeds zetten voor welk boek het is, anders kan ik er nog geen wijs uit :') . Ik schrijf ook organisch, dus niet zwaar plotten, en dan is het wel fijn om terug te kunnen kijken hoe mensen heetten als ze ineens weer langskomen.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:21

Hier ligt het op moment stil helaas. Tijdgebrek! Nog een weekje school en dan hoop ik wat meer tijd te hebben.

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:57

Ik schreef altijd heel veel, maar helaas heb ik geen inspiratie meer...

Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:17

Merileth, waarom wachten met schrijven? De kans dat een boek van een amateurschrijver bij een uitgever komt te liggen is zo klein, ik zou daar persoonlijk echt niet vanuit gaan dat dat gebeurt :=. Schrijf voor de leuk, en omdat je jezelf het verhaal wilt vertellen. Is de kans ook kleiner dat je teleurgesteld wordt en uit frustratie het bijltje erbij neer gooit :+

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:55

Ik ben nu met drakenboek bezig (nog steeds werktitel :') ), en dat loopt eindelijk, maar mijn ideeën voor het vervolg zijn momenteel nog niet concreet genoeg om er wat mee te kunnen. En ach, iedere succesvolle schrijver is ooit als amateur begonnen toch? Zoals een schrijver in een interview wat ik met hem mocht houden ooit zei:het enige verschil tussen een gepubliceerd schrijver en iemand die niet durft te/wil publiceren, is dat de gepubliceerde schrijver heeft volgehouden en is blijven doorgaan.

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:10

Knap hoor op zo’n jonge leeftijd! :j
Hoe heet je op Wattpad?[/quote]

Dankje! Marije Bruggeman :D

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:19

Ik schreef ook altijd heel actief op Wattpad, leuk dat er meerdere zijn :)

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:26

Volgende week gaat een vriendin mij helpen met plotten. Ik staar mij echt blind op mijn plot en bij elk idee begin ik te twijfelen. En we hebben een paar jaar terug ook wat samen geschreven en daarvoor plotten samen was altijd heel erg leuk.

Een val waar ik wel eens inval met schrijven is te ver in de toekomst kijken. Ik wil dit boek (als het goed genoeg is) proberen te publiceren via ene uitgever. Maar aangezien ik een Engelstalig uitgever wil, en dus in de US en/of UK wil uitgeven, heb ik een agent nodig. En voor mij is dit extra moeilijk omdat ik helemaal niet in de UK of US woon.

Iemand anders hier die ook ambities heeft om internationaal/Engels uit te geven?

prulletje

Berichten: 966
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:16

Er zijn volgens mij steeds meer Nederlanders die in het Engels schrijven. Je maakt het jezelf er inderdaad niet heel makkelijk mee, maar er zijn enkelen die het gelukt is om vanuit o.a. Nederland een contract bij een Engelstalige uitgeverij te krijgen. Wel denk ik dat veel mensen hun niveau van Engels overschatten. Wat is de reden dat je een Engelstalige uitgever wilt?

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:26

Ik heb juist niet de ambitie om in het Engels te schrijven. Ik vind het leuk om in mijn eigen taal te schrijven. Ik heb voor school en werk veel in het Engels moeten schrijven (dus wel op professionele basis), maar ik merk dat ik lekkerder uit mijn woorden en woordgrapjes kom in het Nederlands. Dat maakt dat ik het leuker vind om mijn eigen stukken terug te lezen in het Nederlands. :)

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:51

Ik schrijf in het Nederlands, daar ben ik gewoon sterk in, Engels niet voldoende. Natuurlijk droom ik er wel van dat ik het hier uitgegeven krijg, en het dan zo succesvol wordt dat de uitgever er een in het buitenland opzoekt die het daar gaat uitgeven. Maar ik weet dat het zeer waarschijnlijk alleen bij dromen blijft. Vind ik niet erg, hoewel ik wel graag een uitgever in Nederland wil vinden, maar daar ben ik wel een beetje kritisch in. Zo heb ik uitgevers gezien die vooral op POD basis uitgeven, en gevoelsmatig staat dat me tegen. Echt puur gevoelsmatig, ik kan niet met argumenten komen waarom ik dat niet wil.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:53

En dan vind je op BOL.com een ebook van een bekende van je met op de voorpagina 2 vakantiefoto's door mij gemaakt (op 1 sta ik zelf, mijn camera, andere is gewoon door mij gemaakt). Zonder overleg, zonder naamsvermelding. Zucht. copyrightschending dus.
Die persoon die het geschreven had, had 2 jaar terug iets voor eigen gebruik geschreven en die foto's er voor gebruikt (ja, vakantiefoto's is nog steeds eigen gebruik), en het dus nu echt uitgegeven in een ebook.
Hier baal ik goed van. Uitgeverij 'Smashwords'.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-05-19 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:01

Oef, daar zou ik inderdaad ook niet blij mee zijn. Als het alleen voor eigen gebruik is prima, maar dit is geen eigen gebruik meer. Ga je er wat mee doen?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:11

Merileth schreef:
Oef, daar zou ik inderdaad ook niet blij mee zijn. Als het alleen voor eigen gebruik is prima, maar dit is geen eigen gebruik meer. Ga je er wat mee doen?

Ik heb de persoon al een bericht gestuurd, de schrijver. Hij heeft geen naamsvermelding gedaan en was toen weer 'weg'. Dit is al de 2e keer door deze persoon met een foto van mij. De eerste keer was indirect, hij had voor een lezing een foto aangeboden en een commerciële partij had zo klakkeloos die foto op de server gezet op de website. Toen ik hier beide partijen op aansprak waren ze best pissig. Vooral degene die de foto had aangeleverd. (en als het gewoon gevraagd was had ik niet eens nee gezegd). Maar nu dus op een ebook. Zonder naamsvermelding en zonder overleg. En ik sta dus zelf ook nog op de voorkant (1 foto is genomen met mijn camera, zodat ik er zelf ook even opsta). Heel herkenbaar ben ik niet, alleen voor mensen die mij kennen. Maar het gaat mij vooral om geen overleg en geen naamsvermelding.

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:16

Zo daar zou ik heel erg boos van worden Germie. Ik zou er werk van maken. :j

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:30

Germie, idd werk van maken!

Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:18

Oef Germie daar zou ik ook echt laaiend om worden. Goed dat je er werk van maakt, helemaal als je zelf ook nog eens op de foto staat 8)7

Ik zat btw te denken, zou er hier animo zijn voor een feedback topic? Dat je bijvoorbeeld een stukje van je verhaal kunt plaatsen waar je trots op bent of waarmee je hulp nodig hebt zodat anderen kunnen meedenken?

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:19

Goed idee!

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:46

Ik vind het een goed idee mits je niet verplicht bent om binnen zoveel tijdsbestek te reageren. Wel natuurlijk eerst op anderen reageren voor jezelf wat plaatst.

Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:49

Idd en ik zat ook aan een max woordenaantal te denken. Voordat mensen hun hele manuscript gaan plaatsen :+

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:52

Foaly schreef:
Idd en ik zat ook aan een max woordenaantal te denken. Voordat mensen hun hele manuscript gaan plaatsen :+


Hahahaha ja, willen jullie even mijn 80.000 woorden tellende stukje lezen :')

Myrsky

Berichten: 4124
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:52

Amandavd schreef:
Foaly schreef:
Idd en ik zat ook aan een max woordenaantal te denken. Voordat mensen hun hele manuscript gaan plaatsen :+


Hahahaha ja, willen jullie even mijn 80.000 woorden tellende stukje lezen :')

Wel graag elke alinea feedback :+

Maar klinkt als een leuk idee!

WithinYuuri
Berichten: 969
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:02

Foaly schreef:
Oef Germie daar zou ik ook echt laaiend om worden. Goed dat je er werk van maakt, helemaal als je zelf ook nog eens op de foto staat 8)7

Ik zat btw te denken, zou er hier animo zijn voor een feedback topic? Dat je bijvoorbeeld een stukje van je verhaal kunt plaatsen waar je trots op bent of waarmee je hulp nodig hebt zodat anderen kunnen meedenken?


Ja klinkt als een leuk idee! Ik heb hier niet veel meegepraat, maar ben ik dan zeker van plan :)

julius_juut

Berichten: 3123
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:27

Klinkt inderdaad leuk! Dan weet je ook zeker dat mensen een kritische blik willen als ze iets posten, en dat je dus ook eerlijk kan zijn. :)

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:51

prulletje schreef:
Er zijn volgens mij steeds meer Nederlanders die in het Engels schrijven. Je maakt het jezelf er inderdaad niet heel makkelijk mee, maar er zijn enkelen die het gelukt is om vanuit o.a. Nederland een contract bij een Engelstalige uitgeverij te krijgen. Wel denk ik dat veel mensen hun niveau van Engels overschatten. Wat is de reden dat je een Engelstalige uitgever wilt?


Ik overschat mijn niveau van Engels niet. Ik ben er erg goed in.
Ik heb Engels gestudeerd aan de universiteit. Ik lees al meer dan 10 jaar in het Engels. En ik chat al jaren in het Engels en de laatste 5 jaar chat ik zelf dagelijks in het Engels :) Een Amerikaanse vriendin van me vind dat mijn geschreven Engels beter is als sommige moedertaal sprekers.

Ik wil in het Engels schrijven omdat ik het een veel mooiere taal vind dan Nederlands en het ook beter aanvoelt voor mij en omdat Engels een hele grote markt heeft. Nederlands is echt een heel kleine markt voor boeken. Zeker fantasy.

Ik heb niet zo'n interesse in een feedback topic omdat ik er gewoon de tijd niet voor heb. Wel een heel goed idee.