Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:26

Marjoow schreef:
quera schreef:
Sarcasme druipt er vanaf bij Marjoow

Eigenlijk niet :') Maar misschien dat ik het gewoon heel anders interpreteer.
Zeker het stukje waarbij ze hun 5e kind verloren hebben, staat dat ze als gezien veel dichter bij elkaar zijn gekomen.

Hij wilt gewoon dat zijn kinderen het uit zichzelf redden, zonder (financiele) hulp. Ik vind dat niet per definitie een slecht iets :P

Maar we gaan een beetje ver offtopic :)
Precies, ik zie ook zeker geen opvoeding zonder liefde. Hij heeft zelf een heel andere achtergrond/opvoeding, dus een ander voorbeeld en wil het zelf anders doen.

Wat betreft aparte class vliegen, dat zou ik persoonlijk niet doen. Als mijn partner/ikzelf van comfort geniet, zie ik geen reden waarom de kinderen dat niet ook mogen. Verwennen is dan weer een ander verhaal.

Dus gierig? Nee, ik zou als kind liever een paar keer per jaar economy vliegen, dan een keer per jaar business ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:51

xSCWx schreef:
Over eten gesproken; ik werd/wordt weleens uitgenodigd om bij iemand te komen eten en dan moet ik zelf het eten (gedeeltelijk) meenemen :+ bij 1 (inmiddels ex-) vriendin heb ik gezegd dat ik dat echt raar vond (aangezien ze bij mij ook nooit eigen eten en drinken mee hoefde te nemen, ik nodig immers iemand uit). Maarja die was haar rijke (inmiddels ook ex- :') ) vriendin gewend die veel te lief was en altijd alles betaalde en haar rondreed met haar privé chauffeur.
Bij een andere vriendin betaal ik de (gedeeltelijke) boodschappen wel met liefde (ondanks dat ik het apart blijf vinden) omdat ik weet in wat voor situatie ze zitten. Neem ook vaak zelf frisdrank mee of wat te snaaien etc.

Zoiets heet een Amerikaanse fuif. Dan moet iedereen die komt wat te eten of te drinken meebrengen. Was in mijn jonge jaren heel normaal.Maar het moet wel goed afgesproken worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:58

anjali schreef:
xSCWx schreef:
Over eten gesproken; ik werd/wordt weleens uitgenodigd om bij iemand te komen eten en dan moet ik zelf het eten (gedeeltelijk) meenemen :+ bij 1 (inmiddels ex-) vriendin heb ik gezegd dat ik dat echt raar vond (aangezien ze bij mij ook nooit eigen eten en drinken mee hoefde te nemen, ik nodig immers iemand uit). Maarja die was haar rijke (inmiddels ook ex- :') ) vriendin gewend die veel te lief was en altijd alles betaalde en haar rondreed met haar privé chauffeur.
Bij een andere vriendin betaal ik de (gedeeltelijke) boodschappen wel met liefde (ondanks dat ik het apart blijf vinden) omdat ik weet in wat voor situatie ze zitten. Neem ook vaak zelf frisdrank mee of wat te snaaien etc.

Zoiets heet een Amerikaanse fuif. Dan moet iedereen die komt wat te eten of te drinken meebrengen. Was in mijn jonge jaren heel normaal.Maar het moet wel goed afgesproken worden.

Ja het hangt inderdaad een beetje af van je omgeving denk ik? Als iedereen het doet voor elk feestje is het normaal natuurlijk :+ Ik ben laatst ook op zo'n barbecue geweest. Zij regelen dan drankjes en iedereen nam voor zichzelf eten mee. Erg handig want ik ben veganist dus ik hoefde me in elk geval geen zorgen te maken dat er niks voor mij zou zijn :D
Is ook heel handig als de mensen die je uitnodigt allemaal nog niet zeker weten of ze wel komen. Je hebt nooit tekort aan eten op die manier.

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:06

Bij ons is het inderdaad heel normaal om op die manier een feestje te geven. Ook als mensen langskomen voor een drankje is het eigenlijk vrij gebruikelijk dat ze iets te drinken meenemen om te delen of voor zichzelf. Een feest geven waarbij wij de drank kopen voor iedereen is echt niet te doen, en op deze manier hoef je ook nooit na te denken over wie meer drinkt dan een ander. Ik koop een traytje of twee goedkoop bier en dat gaat in de koelkast, mensen die dat bier niet willen drinken nemen hun eigen bier mee. Mensen die sterk willen drinken nemen dat ook gewoon zelf mee, want als ik daarin ook nog voor iedereen moet zorgen lopen de kosten al helemaal op. Wijn ligt er een beetje aan. Ik drink zelf graag wijn dus heb het meestal in de koelkast staan maar eigenlijk wordt dat ook gewoon meegenomen doorgaans. Vind dat echt niet gierig, al ligt het wel heel erg aan hoe je het van tevoren bespreekt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:09

spatter schreef:
Ik snap niet dat mensen het verschil niet proeven tussen fris van de Aldi em merkfrisdrank.
Van de Aldi is echt bocht :r

In Belgie krijg je op restaurant ook gewoon goedkope bocht terwijl je wel betaalt voor een normale consumptie.
Heet daar ook gele limonaad inplaats van Fanta.

Ik vermoed dat die mensen gewoon er maar niks van zeggen, maar het heus wel proeven dat het geen coca cola is. Mijn ouders vertelden ook jarenlang (nog vol trots ook nog |o ) dat ze zo een kennis bedotten iedere keer als die langskwam; die dronk Grolsch bier, maar mijn ouders hadden altijd dat Aldi bocht (brouwmeester) in huis en wilden niet 1 of 2 flesjes Grolsch halen (die kennis dronk op zn hoogst 1 biertje). Hadden ze 1 flesje Grolsch gekocht en die werd iedere keer gevuld met Aldi bocht....de clou van het hele verhaal was natuurlijk dat die kennis dat nooit gemerkt heeft volgens hun(waar ze helemaal mee in hun nopjes waren, want mooi lekker goedkope bocht ipv een fatsoenlijk biertje); nou geloof er geen barst van, want dat proef je echt wel. Desbetreffende kennis zal uit beleefdheid gewoon niks gezegd hebben....vooral omdat die na 1 of 2 keer ineens ook nooit meer een biertje wilde als die langskwam.
En die kennis kwam misschien 2 keer per jaar langs he....en dronk dan 1 biertje. Als die nou 4 keer per week kwam en per keer 4 biertjes dronk, ja dan kon/kan ik het nog begrijpen; mijn ouders hadden het echt niet breed, maar ging om 2 biertjes per jaar.

Fanta of sinas van de Aldi zit ook een wereld van verschil in; de 1 is lekker, de ander is imo echt niet lekkere sinas
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 10-05-18 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:14

Emmaa_ schreef:
Bij ons is het inderdaad heel normaal om op die manier een feestje te geven. Ook als mensen langskomen voor een drankje is het eigenlijk vrij gebruikelijk dat ze iets te drinken meenemen om te delen of voor zichzelf. Een feest geven waarbij wij de drank kopen voor iedereen is echt niet te doen, en op deze manier hoef je ook nooit na te denken over wie meer drinkt dan een ander. Ik koop een traytje of twee goedkoop bier en dat gaat in de koelkast, mensen die dat bier niet willen drinken nemen hun eigen bier mee. Mensen die sterk willen drinken nemen dat ook gewoon zelf mee, want als ik daarin ook nog voor iedereen moet zorgen lopen de kosten al helemaal op. Wijn ligt er een beetje aan. Ik drink zelf graag wijn dus heb het meestal in de koelkast staan maar eigenlijk wordt dat ook gewoon meegenomen doorgaans. Vind dat echt niet gierig, al ligt het wel heel erg aan hoe je het van tevoren bespreekt.

Same bij ons. Doorgaans krijg ik dan een uitnodiging van: ''Ik ben op die datum jarig en wil jullie graag uitnodigen voor een stukje taart en een drankje. Ik zal zorgen voor de hapjes en een paar alcoholische versnaperingen, maar voel je vrij om zelf ook wat mee te nemen.''
Meeste mensen snappen de hint wel en komen dan zelf met een flesje of sixpack aanzetten.

Maar ik denk dat dit wel afhankelijk is van de levensfase waarin je je bevindt/wat je afspreekt met je groep. Ik als student kan me niet veroorloven om voor iedereen aan zijn behoefte te voorzien :o

Ik heb ook wel eens mensen uitgenodigd in een café en gezegd: eerste paar rondjes zijn voor mij. Dan kunnen mensen zelf de afweging maken om te blijven en de rest van de avond zelf te bekostigen of een paar drankjes drinken en vervolgens naar huis gaan :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:28

Zo deden wij dat vroeger ook hoor; we zaten nog op school dus weinig geld (dit ging dan uiteraard om feestjes die buiten ouders om werden georganiseerd en dus ook echt alleen vrienden onder elkaar). Bracht iedereen wat drinken mee en wat te snacken.
Kon je toch voor een laag budget leuke feestjes houden.

Een rekening splitten in bv de kroeg of restaurant deed en doe ik nooit. Kroeg vond en vind ik niks aan dus dat is op 2 handen te tellen hoe vaak ik in een kroeg ben geweest mijn hele leven. Bovendien eet ik heel weinig en neem op zn hoogst 2 glaasjes fris in een restaurant. Maar belangrijkste reden is daarnaast ook dat ik niet superveel te besteden heb en je de rest van de maand ook nog graag boodschappen wil halen en ik dus niet het kan veroorloven om maar iedere keer dik 10 euro meer moet betalen dan je daadwerkelijk verbruikt hebt. En met rekening splitten ben je praktisch altijd duurder uit als je weinig eet en maar 2 drankjes neemt, helemaal met een groter groepje (met 2 of 3 man valt dat vaak wel mee).
Heb het in het begin wel gedaan hoor; rekening splitten, maar kostte mij toch echt aardig wat meer; 1 keer zelfs ruim 25 gulden meer. Zeg maar 25 euro nu en reken maar dat dat een flink bedrag is als je een arme student bent, dus ben daar toen ook vrij snel mee gestopt; dan maar gezien worden als krentekakker.

Heb bovendien in het verleden bij vriendengroepjes iets te vaak gezien dat bij zulk soort uitjes er altijd een paar zitten die ineens veel duurder bestellen en meer drinken dan wanneer ze eigen deel hadden moeten betalen; met rekening in gelijke delen splitten ben je dan 9 van de 10 keer goedkoper uit dan met ieder voor zich betalen.
En daar pas ik voor; eens af en toe met zulke uitjes even uit de band springen; prima, maar er zijn genoeg die dat stelselmatig iedere keer doen...en das gewoon profiteren van de gemaakte afspraak om te splitten.

Vindt die verhalen dan ook niet zo zeer getuigen van gierigheid van de splitterweigeraar, maar meer om zichzelf te beschermen omdat je of een krap budget hebt of het gewoon zat bent om stelselmatig veel meer te moeten betalen dan wat je werkelijk besteld hebt. Op een enkel verhaal na dan; zaten een paar waarbij wel degelijk sprake was van krenterigheid.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:35

xxCYNNxx schreef:
Zo deden wij dat vroeger ook hoor; we zaten nog op school dus weinig geld (dit ging dan uiteraard om feestjes die buiten ouders om werden georganiseerd en dus ook echt alleen vrienden onder elkaar). Bracht iedereen wat drinken mee en wat te snacken.
Kon je toch voor een laag budget leuke feestjes houden.

Een rekening splitten in bv de kroeg of restaurant deed en doe ik nooit. Kroeg vond en vind ik niks aan dus dat is op 2 handen te tellen hoe vaak ik in een kroeg ben geweest mijn hele leven. Bovendien eet ik heel weinig en neem op zn hoogst 2 glaasjes fris in een restaurant. Maar belangrijkste reden is daarnaast ook dat ik niet superveel te besteden heb en je de rest van de maand ook nog graag boodschappen wil halen en ik dus niet het kan veroorloven om maar iedere keer dik 10 euro meer moet betalen dan je daadwerkelijk verbruikt hebt. En met rekening splitten ben je praktisch altijd duurder uit als je weinig eet en maar 2 drankjes neemt, helemaal met een groter groepje (met 2 of 3 man valt dat vaak wel mee).

Heb bovendien in het verleden bij vriendengroepjes iets te vaak gezien dat bij zulk soort uitjes er altijd een paar zitten die ineens veel duurder bestellen en meer drinken dan wanneer ze eigen deel hadden moeten betalen; met rekening in gelijke delen splitten ben je dan 9 van de 10 keer goedkoper uit dan met ieder voor zich betalen.
En daar pas ik voor; eens af en toe met zulke uitjes even uit de band springen; prima, maar er zijn genoeg die dat stelselmatig iedere keer doen...en das gewoon profiteren van de gemaakte afspraak om te splitten.

Vindt die verhalen dan ook niet zo zeer getuigen van gierigheid van de splitterweigeraar, maar meer om zichzelf te beschermen omdat je of een krap budget hebt of het gewoon zat bent om stelselmatig veel meer te moeten betalen dan wat je werkelijk besteld hebt. Op een enkel verhaal na dan; zaten een paar waarbij wel degelijk sprake was van krenterigheid.

Ik ben dus iemand die altijd split. Maar vind dat wel lastig als ik weet dat ik een duur gerecht heb.
Meestal vraag ik of iedereen oké is met spitten.
En als iedereen ja zegt. Zeg ik nog een keer zeker weten? Ik had wel een duur gerecht dus ik vind het niet erg om meer te betalen. Ik wil echt niet dat iemand zich verplicht voeld of achteraf een nare bijsmaak er van krijgt.
Dan leg ik liever wat meer in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:44

Ik heb ooit Oud-en Nieuwjaar gevierd bij een vriend thuis.Toen haalde hij een fles cider met bubbels tevoorschijn.Ik zag toen op het etiket dat die fles 15 jaar over tijd was.Ik vroeg toen om iets anders te drinken maar dat kreeg ik niet.Dus ik dronk toch maar mee uit die fles.Die nacht kreeg ik wel een flink opgeblazen buik.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:45

Wij splitten eigenlijk altijd.
Is ook prima. De ene keer heb ik iets duurder en de andere keer heeft de ander duurdere keuzes gemaakt...
Maar goed, wij hebben dan ook geen vrienden die in eens het duurste van de kaart bestellen als er gesplit wordt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:29

Ik split liever niet, ben vegetariër en neem nooit voor- en nagerecht! :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:38

Toch denk ik dat niet alles hebben aan drankjes of een bepaald merk niks met gierig te maken heeft. Als je het zelf niet drink of zelf liever een ander merk hebt... Dan is dat toch logisch? Ik drink zelf nooit gewone cola maar alleen light. Moet ik dan voor iemand percé gewone cola halen terwijl het hier over datum staat te gaan hierna? Is dat niet gewoon echte verspilling...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:50

Ja ik vind dat wel zo fatsoenlijk. Ik koop altijd kleine flesjes of blikjes als ik de betreffende drank zelf niet te nassen vind. In mijn omgeving doet overigens iedereen dat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:52

Veulen84 schreef:
Toch denk ik dat niet alles hebben aan drankjes of een bepaald merk niks met gierig te maken heeft. Als je het zelf niet drink of zelf liever een ander merk hebt... Dan is dat toch logisch? Ik drink zelf nooit gewone cola maar alleen light. Moet ik dan voor iemand percé gewone cola halen terwijl het hier over datum staat te gaan hierna? Is dat niet gewoon echte verspilling...

Hangt er vanaf, als ik jarig ben oid en weet dat sommigen dat wel drinken haal ik het in huis voor mijn gasten. Ik drink zelf geen bier maar ik heb het wel in huis bijvoorbeeld.
Als er maar of twee dat drinken haal ik ook wel eens blikjes, gaat niet snel over datum en de prik blijft erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:53

Shadow0 schreef:
Marjoow, het is wat off-topic, maar ik lees in dat hele artikel eigenlijk niets waaruit liefde voor zijn kinderen blijkt?

Als je in al zijn programma's ziet hoe hij met zijn familie omgaat zie je weldegelijk dat hij enorm veel liefde voor zijn kinderen heeft. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:56

Nies_ schreef:
Ja ik vind dat wel zo fatsoenlijk. Ik koop altijd kleine flesjes of blikjes als ik de betreffende drank zelf niet te nassen vind. In mijn omgeving doet overigens iedereen dat.

Maar waar trek je de grens?
Die drinkt ijsthee, die fanta, die cola, die bier enzo. Als ik dat zou doen zit ik wel met 12 verschillende soorten drinken in huis. Dat past nog niet eens in de koelkast en de volgende verjaardag kan ik het weggooien.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:57

Bij een verjaardag hou ik aan: bier wijn. Sinas cola en een sapje. Willen ze wat anders dan mogen ze dat zelf meenemen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:00

Er is denk ik wel een grens aan wat je haalt qua variatie, ook uit een beperktere selectie kunnen mensen een keuze maken. Wat ik zelf niet gebruik geef ik mee naar huis aan degene die het wel lekker vindt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:16

Veulen84 schreef:

Wij drinken zelf nooit/zeer weinig frisdrank, maar hebben altijd een traytje colablikjes en wat kleine pakken sap in huis. Verder een fles aanmaak en een fles Spa rood. Dus heb altijd voor visite wel wat te drinken. Gaat niet over de datum, dat duurt wel een jaar of 2 meestal. Hoewel ik die suikerzooi na de datum ook nog wel durf te drinken :+

Met verjaardagen haal ik wel flessen. Weet onderhand wel wat er nodig is voor de mensen die bij ons komen dus heb eigenlijk nooit veel over. En als het over is geef ik het mee aan iemand die het wel drinkt :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:20

Nies_ schreef:

Maar hoever ga je dan? Mijn vader drinkt bitter Lemon, mijn zus casis, mijn nichtje fristi, mijn moeder zoete witte wijn, mijn schoonzus droge witte wijn, mijn andere schoonzus rode wijn, mijn buurman bier, mijn zwager malt, etc....
Ik drink dat allemaal niet...

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:23

Je mag natuurlijk zelf weten hoe ver je gaat daarin... maar je kan natuurlijk na afloop gewoon de boel meegeven met degenen die het drinken. En frisdrank enzo kun je gewoon in blikken/flesjes/pakjes kopen. Dus dan kun je het de volgende keer gewoon weer uit de opslag trekken en dan hoeft niet in één keer 1,5 liter op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:28

Ik weet wel wat iedereen drinkt en dat haal ik.. Maar sinds ik alleen ben zijn dat wel blikjes en/of kleine flesjes.. Vind die dingen ideaal :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:31

Feestjes bij ons heel gewoon om iets mee te nemen, zo doen we het jaren na ons afstuderen vaak nog steeds, iemand is de locatie van bv een hightea en iedereen slaat aan het bakken of gaat iets kopen (wel even afspreken wie wat anders heb je 100 x hetzelfde) En uit eten, iedereen betaalde gewoon wat hij gegeten had, kon je gewoon op het bonnetje zien. Ondertussen werken we al jaren en zitten er bij ons geen bigspenders tussen dus delen we hem vaak gewoon, of de een tracteert in het ene restaurant en als we later ergens nog taart gaan eten en iets drinken betaald de ander daar.

En op verjaardagen ken ik niemand die voor alle bijzondere pluimage gek drinken gaat kopen. Je drinkt wat de pot schaft of je neemt zelf mee of je blijft maar lekker thuis.
Alcohol drinkt bijna geen van mijn vrienden, maakt het leven ook al stuk ongecompliceerder geloof ik.
Met vegetariërs houden we dan wel weer rekening _O-

En nee, het zijn geen van allen gierige krenten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:32

Hier gaat dat wel ver ja. Als ik echt wijn zou moeten weggooien zou ik dat ook wel zonde vinden, maar als iemand de enige is die bijvoorbeeld rode wijn wil past diegene zich eigenlijk altijd aan aan de rest. Dus het is niet zo dat ik dan een fles waar net een glas uit is weg moet gooien. Ik denk dat dat ook wel verschil maakt, als ik elke keer veel weg zou moeten gooien zou ik daar ook snel mee stoppen.

Van frisdrank cola regular, light en zero, ice tea, cassis, spa rood en iets van een vruchtensapje. Dat koop ik dan in blikjes/kleine flesjes en dan blijft dat heel lang goed.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:53

Ik probeer altijd wel te halen wat iedereen lekker vind en drink naderhand de restanten zelf op, dat komt vaak neer op dat ik cola, sinas, Ijsthee, tonic, bier en rosé heb staan. De rosé krijgt mijn moeder mee als er over is en bier blijft tot de volgende verjaardag staan als het niet op is. Coca cola haal ik eigenlijk nooit omdat ik daar zelf buikpijn van krijg, maar B merk gaat hier ook gewoon op.