Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jildau schreef:Over vlees en melk nodig hebben verschillen de meningen natuurlijk. Volgens mij moet je dan aan de vervangers wat mij zegt dat je het dus toch wel nodig bent. Anders hoeft er geen vervanger te zijn.
Magrathea schreef:Dan ken ik ook nog wel een paar politici![]()
Het verschil met gezelschapsdieren is dat men daar over het algemeen niets van terug verwacht. Mijn kat heeft één kitten gekregen in haar leven en die is nog steeds bij haar - nogal een verschil met of dat ik haar kittens elke worp bij haar weg zou halen, om haar daarna te gaan melken, die melk zelf opdrinken en na een tijdje weer kunstmatig te insemineren, en als het niet meer rendabel is haar naar de slacht te sturen.
In het wild levende dieren vind ik trouwens een behoorlijk slechte vergelijking, daar worden dieren gegeten omdat dit nodig is om te overleven. Melk drinken en vlees eten is voor mensen absoluut niet (meer) nodig om te overleven, niet met de supermarkt om de hoek.
PlantsTho schreef:Jildau schreef:Over vlees en melk nodig hebben verschillen de meningen natuurlijk. Volgens mij moet je dan aan de vervangers wat mij zegt dat je het dus toch wel nodig bent. Anders hoeft er geen vervanger te zijn.
Dat is zo'n kulargument. Het gaat erom dat je je voedingsstoffen binnenkrijgt. Of dat nou uit een vegaburger of een dood dier komt maakt je lichaam niet uit. Het woord vleesvervanger is ook maar een woord natuurlijk. Daar kan je niet de conclusie aan verbinden dat we 'toch wel vlees nodig hebben'. We hebben de voedingsstoffen nodig, niet de drager van die voedingsstoffen.
PlantsTho schreef:Dat is zo'n kulargument. Het gaat erom dat je je voedingsstoffen binnenkrijgt. Of dat nou uit een vegaburger of een dood dier komt maakt je lichaam niet uit. Het woord vleesvervanger is ook maar een woord natuurlijk. Daar kan je niet de conclusie aan verbinden dat we 'toch wel vlees nodig hebben'. We hebben de voedingsstoffen nodig, niet de drager van die voedingsstoffen.
Jildau schreef:En waarom zoveel geld, tijd en moeite steken in het ontwikkelen van die vervangers als je ook gewoon de koe kunt eten? Nogmaals ik ben niet tegen het slachten en eten van dieren en ook niet van eieren, kaas, melk, yoghurt. Lekker juist en in mijn ogen gezond. Dus die discussie kunnen we dan eeuwig voeren.
Tiepfoudt schreef:PlantsTho schreef:Dat is zo'n kulargument. Het gaat erom dat je je voedingsstoffen binnenkrijgt. Of dat nou uit een vegaburger of een dood dier komt maakt je lichaam niet uit. Het woord vleesvervanger is ook maar een woord natuurlijk. Daar kan je niet de conclusie aan verbinden dat we 'toch wel vlees nodig hebben'. We hebben de voedingsstoffen nodig, niet de drager van die voedingsstoffen.
Zolang de échte deskundigen het nog niet met elkaar eens zijn, zou ik niet zo zeker zijn van jouw stelling.
Ik kom weer even met m'n evolutie, omdat ik het zo'n fantastische theorie vind![]()
De mens heeft zich ontwikkeld tot omnivoor, omdat we het blijkbaar heel goed deden op een combinatie van dierlijk en plantaardig voedsel. Ons lichaam heeft er honderdduizenden jaren over gedaan om zich daarop aan te passen. En dus vertrouw ik daar liever op dan op "wetenschappelijke" artikelen die elkaar onderuit blijven halen.
Citaat:Een omnivoor (Latijn: omnis, "elk, ieder"; -vorus, "etend, eter") of alleseter is een dier dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel kan eten om te overleven.
PlantsTho schreef:Als je dan de definitie van omnivoor ook nog even goed gebruikt zou het top zijn:Citaat:Een omnivoor (Latijn: omnis, "elk, ieder"; -vorus, "etend, eter") of alleseter is een dier dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel kan eten om te overleven.
Het hoef dus niet in combinatie te zijn. Het kan ook en-en danwel of-of zijn
Magrathea schreef:Ik heb zomaar het idee dat ze het hier prima naar de zin hebben, ze willen namelijk niet naar buiten ook al is die mogelijkheid er wel![]()
Hoe wij ons ontwikkeld hebben in een tijd waar voedsel schaars was zegt niets over hoe wij nu moeten leven.
minikatje schreef:"Of varken, of kip.
We eten ze toch wel op, kan ons dat wat schelen.
Als wij maar een lekker stukje vlees hebben"
Laten we vooral op deze toon doorgaan, dan weet ik waar de antiboerenbeweging zit.
Niet de vega's en de vegans, maar de mensen die koste wat het kost een stukje vlees willen.
Tiepfoudt schreef:PlantsTho schreef:Wat in 99% van de gevallen onzin is. Je lijf heeft baat bij voedingsstoffen, niet bij vlees.
Blijf je nou aan de gang met het bestempelen van iemands dieet als onzin als deze niet in jouw straatje past?