Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:37

Ieder zijn mening, ik snap niet dat je iemand moet bedriegen om voor je partner te kunnen blijven zorgen. Je kan ook steun en warmte krijgen zonder dat je iemand moet bedriegen.- en daardoor een betere zorg kunnen geven. Voor mij is dat maar een excuus om het bedriegen goed te praten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:42

chanel1985 schreef:
Ieder zijn mening, ik snap niet dat je iemand moet bedriegen om voor je partner te kunnen blijven zorgen. Je kan ook steun en warmte krijgen zonder dat je iemand moet bedriegen.- en daardoor een betere zorg kunnen geven. Voor mij is dat maar een excuus om het bedriegen goed te praten.

Kan allemaal.

Net als begrijpen dat het in het welzijnsbelang van een terminaal zieke kan zijn niet belast te worden met de waarheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:51

Je moet maar net afwachten van wie of wat je steun kan krijgen, dat zal niet voor iedereen hetzelfde zijn.

Het zo makkelijk gezegde dan zoek je maar steun bij familie / vrienden of je gaat maar postzegels verzamelen is natuurlijk een optie die ook niet iedereen heeft of die niet bij iedereen voldoening geeft :)

Dit verhaal blijkt maar weer dat je zomaar ineens een fijne klik tegen het lijf kan lopen, dat is niet voorbehouden aan de momenten in je leven dat je het het liefst wilt...was het maar zo'n feest dat ze er dan ineens voor je klaar stonden :P

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:52

En voor het welzijnsbelang van de terminale is bedriegen ook niet niet bevorderend. Wat niet weet, niet deerd is vaak een slechte gedachtengang, want het komt toch aan het licht.
Als ik stervende zou zijn en mijn partner zou mij bedriegen, dan stel ik de echtscheiding nog dezelfde dag in.
Ik kan geen respect meer hebben voor iemand die mij moedwillig bedriegt, ofwel heeft men de ballen om mij te verlaten of het te bespreken ofwel bedriegt hij mij niet. Voor het eerste heb ik dan respect, voor het laatste niet.
Ik wil niet verzorgd worden door iemand die niet meer van mij houd en mij bedriegt, dus het excuus van verzorging telt al niet voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:57

Ik zie steeds meer het belang van het van te voren bespreken van dit soort scenario's. Niet dat het een garantie op 'succes' is, want je weet niet hoe je er precies in staat als de situatie zich daadwerkelijk voordoet. In alle openheid is wel waar ik voor ben, dat alle partijen inspraak hebben in hoe het zal gaan... In dit geval niet meer verstandig omdat patiënt dan voor voldongen feit gesteld zou worden en zoals de situatie beschreven is, gebeurt het niet in alle openheid, dus het lijkt me in dit geval 'te laat' voor eerlijkheid.

In het algemeen: stiekem en liegen lijkt me niet de bedoeling, want niemand vind het leuk om voorgelogen te worden door degene die je het liefste hebt... Dank TS voor het openen van mijn ogen om het ook eens van een andere kant te bekijken en te beseffen hoe ik hier daadwerkelijk in sta of denk in te staan. Door ervaringen van vroeger en jouw verhaal van nu, heb ik weer stof tot nadenken maar totdat de situatie zich daadwerkelijk zou voordoen is het slechts gissen wat voor weg ik zou bewandelen... Voor nu hecht ik veel waarde aan trouw en eerlijkheid....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:58

Inderaad, Ik zou het persoonlijk nog kunnen handelen als er open communicatie is, niet als hij het achter mijn rug doet, want hoe dan ook is het dan bedrog.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:36

chanel1985 schreef:
En voor het welzijnsbelang van de terminale is bedriegen ook niet niet bevorderend. Wat niet weet, niet deerd is vaak een slechte gedachtengang, want het komt toch aan het licht.
Als ik stervende zou zijn en mijn partner zou mij bedriegen, dan stel ik de echtscheiding nog dezelfde dag in.
Ik kan geen respect meer hebben voor iemand die mij moedwillig bedriegt, ofwel heeft men de ballen om mij te verlaten of het te bespreken ofwel bedriegt hij mij niet. Voor het eerste heb ik dan respect, voor het laatste niet.
Ik wil niet verzorgd worden door iemand die niet meer van mij houd en mij bedriegt, dus het excuus van verzorging telt al niet voor mij.

Als je steun of liefde vind bij een ander, is de andere liefde toch niet direct weg? Dus verzorgd worden door iemand die niet meer van je houdt, is dan niet aan de orde.

Wanneer bedrieg je een ander wanneer je niet meer alles kunt bespreken samen om wat voor redenen dan ook? Ook dat is niet zo zwart-wit en zijn er vele grijstinten te ontdekken. Maar nogmaals, alleen je eigen geweten kan je daarin raad geven en niet de normen van een ander. Laat iedereen dat doen wat voor hem of haarzelf goed is in gegeven omstandigheden. En laat anderen dat waarderen zonder afkeuring maar met vertrouwen in die ander die zijn eigen omstandigheden het beste kent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:44

Je hebt best kans dat als je nog maar een schim van jezelf bent door 3 jaar aftakelen, dat je gewoon dankbaar bent dat hij überhaupt je billen af wil vegen de hele dag, en dat het leven ondanks jouw ziekte voor diegene die je zo lief hebt en die zo goed voor je zorgt, toch nog een stukje geluk te bieden heeft voor de toekomst :(:)

Ik heb nu het idee dat ik het verschrikkelijk zou vinden als ik mijn man zo tot last zou zijn, dat ik het helemaal niet fijn vindt als hij voor me zorgt en mij op mijn slechtst ziet en door mijn ziekte zijn leven erg zwaar wordt... maar misschien vind ik het tegen die tijd wel fijn om JUIST door hem verzorgd te worden...het heeft zo'n impact als je zo afhankelijk wordt, je weet gewoon niet hoe je dan ècht gaat reageren :(:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:57

Huertecilla schreef:
Je gaat hierbij wederom volstrekt voorbij aan wat hier toch echt helder onderbouwd uitgelegd is. Het belang van de terminaal zieke bij de waarheid.

HC, dan beslist een ander dus wat beter is voor de zieke. De zieke zelf is wellicht nog wel zo helder bij geest om zelf nog te weten wat beter/fijner is :)* . Daarnaast ga jij volgens mij voorbij aan het feit dat de personen in kwestie ook bij de 1e de beste gevoelens toen er nog niets gebeurt was mevrouw hadden kunnen (moeten?) informeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:01

chanel1985 schreef:
Inderaad, Ik zou het persoonlijk nog kunnen handelen als er open communicatie is, niet als hij het achter mijn rug doet, want hoe dan ook is het dan bedrog.

Heerlijk dat je dat zo helder hebt voor jezelf en jouw partner +:)+
Bedrog weegt voor jou altijd hoe dan ook zwaarder dan uit liefdevolle zorgzaamheid niet vertellen.

Prima; veroordeel echter svp anderen niet die andere uitkomsten hebben uit de afwegingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:04

Sees schreef:
Huertecilla schreef:
Je gaat hierbij wederom volstrekt voorbij aan wat hier toch echt helder onderbouwd uitgelegd is. Het belang van de terminaal zieke bij de waarheid.

HC, dan beslist een ander dus wat beter is voor de zieke. De zieke zelf is wellicht nog wel zo helder bij geest om zelf nog te weten wat beter/fijner is :)* . Daarnaast ga jij volgens mij voorbij aan het feit dat de personen in kwestie ook bij de 1e de beste gevoelens toen er nog niets gebeurt was mevrouw hadden kunnen (moeten?) informeren.

Sleutelwoord 'wellicht'.
Jij leest dat ik schrijf dat vezwijgen beter is en dat schrijf ik NIET.
Ik schrijf dat dit een afweging is. Wellicht is verzwijgen beter. Ja dat beslis je dan voor de zieke. Imo heb je dat recht. Je draagt ook de loodzware last van de zorg, van de consequenties.

Oh, en dames, je bent ook verantwoordelijk voor je eigen welzijn.
Levend suttee is echt geen absolute plicht. Er zijn grenzen aan zelfopoffering en die bepaald een ieder zelf. Daar heeft een ander geen recht op een mening over. Laat staan dat een veroordeling op zijn plaats is.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-04-16 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:07

chanel1985 schreef:

Maar dan vertelt zo'n man het tegen zijn vrouw. Uit schuldgevoel. Die man is blijer daarna 'want de last is van zijn schouders' en dan zit zijn zieke vrouw met de ellende. Dus eigenlijk wordt van het vertellen alleen de man beter.

Want aan de situatie veranderd het niets, behalve dat de vrouw zich (misschien/wellicht) diep ongelukkig voelt, en de man zich kan beroepen op 'ik heb het netjes vertelt' en zich daardoor wellicht beter voelt.

Dus wat is dan het voordeel om te vertellen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:09

Amaris schreef:
Dus wat is dan het voordeel om te vertellen?

Voldoen aan de moraal van heilige eerlijkheid.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:18

Tja , als de man scheit heeft aan de mening van zijn vrouw en er toch een verhouding op na houdt, dan is het de vraag of vertellen zin heeft, aan de andere kant weet de vrouw dan wel waar ze aan toe is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:22

spatter schreef:
Tja , als de man scheit heeft aan de mening van zijn vrouw en er toch een verhouding op na houdt, .....

en hoppa weer een veroordeling 8)7

Sterkte met de school van het leven :(:)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:24

Geen moeite mee hoor, redt me prima met mijn partner, al 34 jaar .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:25

De vraag is: wat schiet die vrouw ermee op om te weten waar ze aan toe is?

Het levert een hoop ellende op en verder niets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:27

spatter schreef:
Geen moeite mee hoor, redt me prima met mijn partner, al 34 jaar .

+:)+ voor jullie dat jullie ene paadje absute wijsheid in pacht geeft over de paden van anderen met andere eigenschappen en andere situaties.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:32

Ik zou het willen weten en ik denk dat ik mijn partner ook goed genoeg ken dat ik zou aanvoelen als er wat speelde, dan weet ik zoiets liever als de onzekerheid en de twijffel.

Mocht ik dement zijn of totaal niks meer meekrijgen van de wereld , is hij wat mij betreft zo vrij als hij maar wil zijn.
Maar ik zou dit soort dingen zeker bespreken voordat de situatie zo ver is dat ik hem niks meer te bieden heb en alleen nog maar een persoon ben die verzorgd moet worden.

HC ik ben juist heel vrij en open maar ik hecht veel waarde aan eerlijkheid in een relatie, ook als dat wat minder goed uitkomt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:34

chanel1985 schreef:

Chanel, hier ben ik het helemaal mee eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:40

spatter schreef:
HC ik ben juist heel vrij en open maar ik hecht veel waarde aan eerlijkheid in een relatie, ook als dat wat minder goed uitkomt.

Idem hier.
Alleen erken ik dat er uitzonderingen kunnen zijn.

Mbt anderen kan ik het niet beoordelen want kan de afweging NOOIT weten omdat niemand hetzelfde is.
Je bent je DNA en je ervaringen = allemaal anders.
Dat maakt voor iedereen de percepties en de waardes van de factoren anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:41

Huertecilla schreef:
Sees schreef:
Bijstaan kan ook zonder sex of relatie HC

Dat brengt ons op het terrein van definities van wat een relatie of sex inhoudt. Daar verschillen de opvattingen verbazend breed over. Daar zijn draden op hier op Bokt maar open gerust twee nieuwe. Heel informatief :j

Dat zet ook gelijk de hardheid van de moraal op een hellend vlak.

Ik snap overigens de fixatie op 'sex' hier niet.
Afgezien van het feit dat de TS slechts 1 kus heeft gewisseld; als we daar met zijn allen eens natuurlijk en gewoon van zouden genieten ipv een probleem van maken, was er veel MINDER hypocrisie, - frustratie, - bedrog, - prostitutie, - mensenhandel en veel MEER eerlijkheid en geluk. Oh, en betere gezondheid....

Nee, geen betere gezondheid, want van zoenen kun je herpes krijgen en dat is een besmettelijke ongeneeslijke virusziekte.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:50

Amaris schreef:
De vraag is: wat schiet die vrouw ermee op om te weten waar ze aan toe is?

Het levert een hoop ellende op en verder niets.

Amaris, je dénkt dat het alleen maar ellende oplevert maar we kennen de personen in kwestie niet dus kunnen het simpelweg niet weten ;).

Ik denk dat ik in mijn geval dankbaar zou zijn voor de eerlijkheid en deze persoon die mijn partner blijkbaar gelukkig maakt, misschien ook wel zou willen ontmoeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:58

anjali schreef:
Nee, geen betere gezondheid, want van zoenen kun je herpes krijgen en dat is een besmettelijke ongeneeslijke virusziekte.

Zoenen is al sex??
Zie hier miijn punt over definites geillustreerd.

Via heel veel, indirect, contact kan het herpesvirus overgedragen worden.
Herpes is niet alle tijd besmettelijk.
Herpes is meestal niet meer dan een incidenteel klein ongemak.

Worldwide rates of either HSV-1 or HSV-2 are between 60% and 95% in adults. HSV-1 is usually acquired during childhood.
Most people with HSV-2 do not realize that they are infected.
- Wikpedia

Hier een pagina van de Britse nationale gezondheidsdienst:

http://www.nhs.uk/Livewell/Goodsex/Page ... esDay.aspx
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-04-16 15:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:07

Sees schreef:
Ik denk dat ik in mijn geval dankbaar zou zijn voor de eerlijkheid en deze persoon die mijn partner blijkbaar gelukkig maakt, misschien ook wel zou willen ontmoeten.

Dat geldt bij ons NU al.
Toch kan ik me uitzonderingen mbt openheid voorstellen bij situaties zoals terminale ziekte.