Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:09

Broccoli schreef:
De koeien die wij hebben geven 30 liter melk uit zichzelf ja. En ja, dat is doorgefokt, maar ik geloof niet dat de koeien daar erg last van hebben. Mits je ze maar op tijd melkt. En of dat nu door een melkmachine gebeurt of door een kalf dat interesseert ze geen zier.

Nou ja, ik hoor steeds dat kalfjes die bij de moeder blijven teveel drinken omdat de moeder zoveel produceert. Dus daarom voor de welzijn van het kalfje moet ie bij de moeder weg. Ik denk dat dat toch wel een beetje valt onder "last hebben van"...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:12

Broccoli schreef:
De koeien die wij hebben geven 30 liter melk uit zichzelf ja. En ja, dat is doorgefokt, maar ik geloof niet dat de koeien daar erg last van hebben. Mits je ze maar op tijd melkt. En of dat nu door een melkmachine gebeurt of door een kalf dat interesseert ze geen zier.

Uierproblemen, beenproblemen, klauwproblemen, onvruchtbaarheidsproblemen, vroeg op zijn door een opgefokte productie, schrale dieren omdat ze zoveel moeten geven, verzwakte weerstand.

Nee, daar hebben ze geheel geen last van!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:28

Bowen schreef:
Broccoli schreef:

Uierproblemen, beenproblemen, klauwproblemen, onvruchtbaarheidsproblemen, vroeg op zijn door een opgefokte productie, schrale dieren omdat ze zoveel moeten geven, verzwakte weerstand.

Nee, daar hebben ze geheel geen last van!

Het is zo dat een melkkoe zo'n 6-7 jaar word als je diezelfde koe van jong af aan buiten zou hebben en natuurlijker laat leven heb je grote kans dat datzelfde dier 20 word.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:30

Broccoli soms is het fijn om even tot 10 te tellen voor je hier wat neerzet, voor beide partijen denk ik. Discussiëren is leuk een vooral leerzaam maar het moet wel vriendelijk blijven gaan.

Nogmaals, ik heb helemaal niets tegen boeren zelf, ik heb wat tegen de grenzen die de overheid stelt waarbinnen 'geboert' moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:30

Bowen schreef:
Broccoli schreef:
En wat krijgt een kalf te drinken denk je? Cola?

Geen moedermelk in ieder geval. Synthetische melk.
De biest krijgen ze wel, daarna kunstmelk.

Veeartsen raden kunstmelk aan ipv koemelk. En daar is echt wel een reden voor.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:37

Broccoli schreef:
Er valt gewoon geen enkele discussie met jullie te voeren en ik heb daar ook helemaal geen zin in.
De kalfjes zijn vreselijk zielig en hebben een bar slecht leven. Wij zijn dierenbeulen. :r Schei toch uit alsjeblieft. Er wordt al meerdere keren aangeboden om te komen kijken op een melkveehouderij, maar niemand die daar op ingaat. Nee want we blijven liever hangen in het sielugh.

je hoort een babydier niet zo vroeg bij de moeder weg te halen, punt uit. Als je twee boxen naast elkaar zou zetten (overloop box, dus open), 1 met kalfjes en 1 met de moeder van het net geboren kalfje, 3 keer raden naar welke box het net geboren kalfje zou lopen... zonder twijfel de moeder het kalfje kiest er sneller voor om bij de moeder te zijn zonder heerlijk strobed dan in een heerlijke box met lekker strobed maar geen moeder

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:48

Mallow schreef:
Broccoli soms is het fijn om even tot 10 te tellen voor je hier wat neerzet, voor beide partijen denk ik. Discussiëren is leuk een vooral leerzaam maar het moet wel vriendelijk blijven gaan.

Nogmaals, ik heb helemaal niets tegen boeren zelf, ik heb wat tegen de grenzen die de overheid stelt waarbinnen 'geboert' moet worden.

Dit ja, ik heb ook wel gezien hoe boeren bijkans gedwongen worden daarin mee te doen. Ik neem dit vooral de overheid kwalijk die deze regels opgesteld heeft, die heeft gesteld dat dit allemaal ok is.
Bv de "kippenzuiger", ontwikkeling gefinancieerd door onze overheid. Ziek is het gewoon.
Tuurlijk weet ik nog hoe het was voor die kippenzuiger, de enige keer dat ik kippen heb gevangen met de hand ben ik letterlijk over mijn nek gegaan van ellende (dat terwijl ik redelijk zonder blikken of blozen biggen heb gecastreerd om even een referentiekader te geven). Poten en vleugels die braken waar niemand zijn wenkbrouwen van optrok. Maar mijn god zeg, een veredelde stofzuiger om kippen op te zuigen en in een krat uit te spugen?????

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:50

amoj schreef:

Toch wel heel apart dat bij mensen de kunstmelk als minder wordt gezien, alhoewel in de ontwikkeling daarvan veel meer geld wordt gestoken.

Heb trouwens verschillende dingen van veeartsen gehoord op dat gebied, het hangt nogal af van wie je het vraagt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:12

Mallow schreef:

Precies en ook wat de gierige consument er voor over heeft!

Als we iets in de bioindustrie willen veranderen, kunnen we dat onmogelijk alleen aan de boeren over laten. Want het ís niet alleen aan de boeren en die kunnen dat niet alleen. De hele maatschappij moet daar aan mee doen.

En ik beschouw deze discussie dan ook als een gelegenheid voor bewustwording, over hoe we met z´n allen bezig zijn.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:18

ik heb ook wel het idee dat de kippen industrier niet bepaalt vriendlijk is.
heb ook wel eens transsport wagens gezien met kippen in kratjes.
tegen woordig zie je dat niet meer omdat ze het afdekken dat je het niet kunt zien.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:18

Veeartsen raden kunstmelk aan omdat dat altijd de zelfde kwaliteit is. Bijna elke koe heeft identieke gehaltes zoals vet en eiwit dit kan invloed hebben op de groei van het kalfje. Wij voeren wel gewoon koemelk
Tegewoordig word er heel veel ingekruist om gezondere en sterkere koeien te krijgen. Wij hebben heel wat 3 weg kruisingen ( holstein x Montelbeiarde x Zweeds roodbont) dus het is echt niet zo dat melk koeien zielige hoopjes zijn. Een melkkoe is een top sporter geen wegwerp product.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:19

evelienn28 schreef:
ik heb ook wel het idee dat de kippen industrier niet bepaalt vriendlijk is.
heb ook wel eens transsport wagens gezien met kippen in kratjes.
tegen woordig zie je dat niet meer omdat ze het afdekken dat je het niet kunt zien.

klopt dat wil je ook echt niet weten..

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:21

Bowen schreef:
amoj schreef:

Toch wel heel apart dat bij mensen de kunstmelk als minder wordt gezien, alhoewel in de ontwikkeling daarvan veel meer geld wordt gestoken.

Heb trouwens verschillende dingen van veeartsen gehoord op dat gebied, het hangt nogal af van wie je het vraagt.

Tegenwoordig zit er voor het kalf teveel vet tov eiwit in de moedermelk. De kunstmelken bevatten juist omgekeerde verhouding, dus meer eiwit tov vet. Tevens zijn er vitamines, mineralen en sporenelementen toegevoegd, zodat de weerstand nog meer opgekrikt wordt.

Ik zeg daarbij trouwens niet dat de moedermelk slecht zou zijn voor het kalfje, maar met kunstmelken heb je een wat veiliger product voor het darmstelsel van de kalveren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:23

Desiree schreef:
Mallow schreef:

Precies en ook wat de gierige consument er voor over heeft!

Als we iets in de bioindustrie willen veranderen, kunnen we dat onmogelijk alleen aan de boeren over laten. Want het ís niet alleen aan de boeren en die kunnen dat niet alleen. De hele maatschappij moet daar aan mee doen.

En ik beschouw deze discussie dan ook als een gelegenheid voor bewustwording, over hoe we met z´n allen bezig zijn.

Naar mijn mening zouden boeren ondersteund moeten worden als ze voor "beter" kiezen. Zelf probeer ik altijd direct bij de boer kopen te promoten. Doe het zelf al jaren en ben daar echt voorstander van.

Zo steun ik direct een aantal boeren die het naar mijn mening goed doen (niet specifiek biologisch, maar naar mijn mening zo diervriendelijk mogelijk). En betaal ik niet de tussenhandel terwijl de boer wat restjes toegeworpen krijgt.
Ik wil graag dat die boer die het naar mijn mening goed doet daar ook voor betaald wordt. Zij doen het werk, zij zorgen voor heerlijk vlees op mijn bord, zij zouden daar ook voor beloond moeten worden.
Ik ben superblij met die boeren en ondersteun ze met liefde.

Desiree

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:26

Dat vind ik heel goed van je. Maar ik vrees dat je hiermee een uitzondering vormt. Een minderheid. Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:34

Kip, het meest mishandelde stukje vlees.. Kip.

Hoewel ik zelf dus geen vlees eet heb ik er geen problemen mee als andere mensen wel eens rundvlees of zelfs paard eten. Maar kip.. :n Ik zal nooit kip kopen of bereiden voor iemand, en ik probeer ook heel graag mensen om te praten om vooral geen kip te kopen, vooral geen supermarktkip. De plofkippen zijn natuurlijk helemaal vreselijk. Maar zelfs al heb je de duurste biologische scharrelkip, er blijft een hoop leed achter schuilgaan. En dan niet alleen die kippenzuiger enzo, maar ook de manier van afmaken.. Kippen bij wie de narcose niet goed pakt, die niet gedood worden en vervolgens levend geplukt worden %) En niemand die er ook maar een nachtje slecht van slaapt. Echt een vreselijk wereldje.
En dan te bedenken dat kippen vrij intelligente dieren zijn, die tig verschillende geluiden maken om elkaar dingen te vertellen, die uiteraard ook pijn en angst voelen, en die je kan trainen als een hondje.. Ik had ooit een tamme kip die bij me op schoot kwam liggen en geaaid wilde worden. Maar ze gaan er minder voorzichtig mee om dan met een krop sla..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:37

Desiree schreef:
Dat vind ik heel goed van je. Maar ik vrees dat je hiermee een uitzondering vormt. Een minderheid. Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn.

Ik hoop vooral dat dit soort discussie's voor bewustwording zorgen en dat meer mensen ook bewust gaan kiezen voor bepaald vlees en een bepaalde manier van "boeren".

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:38

Ik voer mijn honden elke week kip. Zou ik ze dan beter kalkoen kunnen geven? Zou dat diervriendelijker zijn?

Bowen schreef:
Ik hoop vooral dat dit soort discussie's voor bewustwording zorgen en dat meer mensen ook bewust gaan kiezen voor bepaald vlees en een bepaalde manier van "boeren".

Ik ook. En als ik kan kiezen, ga ik ook voor het andere soort vlees.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:40

8nnemiek schreef:

Hoewel ik zelf dus geen vlees eet heb ik er geen problemen mee als andere mensen wel eens rundvlees of zelfs paard eten. Maar kip.. :n Ik zal nooit kip kopen of bereiden voor iemand, en ik probeer ook heel graag mensen om te praten om vooral geen kip te kopen, vooral geen supermarktkip. De plofkippen zijn natuurlijk helemaal vreselijk. Maar zelfs al heb je de duurste biologische scharrelkip, er blijft een hoop leed achter schuilgaan. En dan niet alleen die kippenzuiger enzo, maar ook de manier van afmaken.. Kippen bij wie de narcose niet goed pakt, die niet gedood worden en vervolgens levend geplukt worden %) En niemand die er ook maar een nachtje slecht van slaapt. Echt een vreselijk wereldje.
En dan te bedenken dat kippen vrij intelligente dieren zijn, die tig verschillende geluiden maken om elkaar dingen te vertellen, die uiteraard ook pijn en angst voelen, en die je kan trainen als een hondje.. Ik had ooit een tamme kip die bij me op schoot kwam liggen en geaaid wilde worden. Maar ze gaan er minder voorzichtig mee om dan met een krop sla..

Levend geplukt heb ik om eerlijk te zijn nog nooit gezien, wel dat er slachters aan het eind van de lijn staan om de dieren die nog leven (en soms ernstig verminkt zijn door de slachtmachine) alsnog handmatig te slachten (zonder verdoving dus).

Net zoals dat tot vorig jaar de kippen helemaal niet verdoofd werden, maar verlamt werden. Met gevoel dus nog, maar zonder te kunnen bewegen. Dat wil zeggen, het grootste deel, een ruime 10% had zelfs dat niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:41

Desiree schreef:
Ik voer mijn honden elke week kip. Zou ik ze dan beter kalkoen kunnen geven? Zou dat diervriendelijker zijn?

Bowen schreef:

Ik ook. En als ik kan kiezen, ga ik ook voor het andere soort vlees.

Je kan altijd kiezen. Soms kost het iets meer moeite, maar een keuze heb je altijd hier.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:47

Mallow schreef:

Het is maar net hoe je het wil lezen. Maar ik ben hier weer weg. Totaal nutteloos om te proberen een andere kant te laten zien. Ik ga weer verder met boeren en me bezig houden met de sielughe kalfjes. :evaw:

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:53

Broccoli schreef:
Mallow schreef:

Het is maar net hoe je het wil lezen. Maar ik ben hier weer weg. Totaal nutteloos om te proberen een andere kant te laten zien. Ik ga weer verder met boeren en me bezig houden met de sielughe kalfjes. :evaw:

Welke andere kant dan? Die ene waarin het okee is dat dieren als productiemachine gebruikt worden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 02:24

8nnemiek schreef:

Kippen worden geeletrocuteerd..... Geen narcose.

Verder kalveren drinken zich dood als ze bij de moedrr blijven (melkvee dan). Dus die er bij laten is geen optie

batje

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 08:13

Er zijn verschillende methodes. Of ondersteboven met de koppen in een electrocutie bad, of eerst verdoven door vergassing en daarna ondersteboven in een machine die de nek afsnijdt/koppen af trekt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:20

Maartje1990 schreef:
8nnemiek schreef:

Kippen worden geeletrocuteerd..... Geen narcose.

Verder kalveren drinken zich dood als ze bij de moedrr blijven (melkvee dan). Dus die er bij laten is geen optie

Volgens mij is hier net een filmpje voorbij gekomen die dat laatste ontkracht.